Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Er is nu volgens mij vooral voor deze oplossing gekozen omdat de buurtbussen 's weekends toch stilstaan en dan prima gebruikt kunnen worden om normale lijndiensten mee te rijden. Er is dus geen dubbel wagenpark, hetgeen uiteraard scheelt in de kosten (anders had het waarschijnlijk niks opgeleverd). En de tussenvariant tussen taxibusjes en een grote bus (midi's dus) scheelt niet zo veel met de kosten van een normale bus (de chauffeur is nog steeds even duur en van het verschil in brandstofkosten word je nou ook niet echt rijk), plus dat er een dubbel wagenpark ontstaat waardoor het eigenlijk niet lonend meer is.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door RnBn »

Dat er zat midibussen in het land zijn hebben ze in Zeeland natuurlijk niet veel aan aangezien die bussen elders natuurlijk ook niet voor niks staan en als je die elk weekend op en neer moet rijden ben je al snel duurder uit dan met een grote bus. Bovendien is het regelen van een enkele rit op een specifieke dag iets makkelijker te regelen dan om wekelijks of dagelijks een extra rit te regelen, daar heb je namelijk een reserve chauffeur met bus voor alleen als je die dagelijks gaat inplannen is het geen reserve meer.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door regenmaker »

Als je echt wil besparen ga je gewoon 1x/uur afbouwen naar 1x/2 uur dan heb je pas echt winst. Zeker in dunbevolkte regio's zou men best wat vaker 1x/2 uur kunnen gaan rijden in plaats van geen bus (zoals in Brabant) of in plaats van 1x/uur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Hainje »

Aber Zeeland ist kein Deutschland, herr Regenmacher. (A)
Laatst gewijzigd door Hainje op zo 29 nov 2020, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Suus »

In Zeeland wordt op zondag op sommige plekken al 1x/2 uur gereden, bijvoorbeeld op lijn 50, 52, 53 en 133 tussen Renesse en Middelburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Hainje »

WAS?!?!?! :shock: :shock: :shock: :shock:
Skande!!1
#kudtns!!
🍉
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

PatrickM schreef: zo 29 nov 2020, 11:12 En wat als we het omdraaien: wat als het er nu ‘toevallig iets meer’ waren? Er zal ongetwijfeld goed gekeken zijn of het past, en met een grote bus heb je eigenlijk hetzelfde probleem: wat nou als er een keer 80 mensen staan? Die kans is vrij klein, maar in m’n middelbare schooltijd heb ik meerdere keren een half uur/uur op de volgende mogen wachten omdat de bus gewoon afgeladen vol was. En over die versterkingsbussen: ik heb er zelf nog wel eens eentje 2 dagen van tevoren geregeld omdat ik met 15 anderen naar een klein dorpje moest waar een 8-persoons bus heen reed in de weekenden. Op die manier is dat prima opgelost (wel wat lang van tevoren voor de spontane reisjes, maar ja die maak je ook niet met meer dan 8 man), want het is gewoon zonde om het hele jaar met gebakken lucht rond te rijden omdat het anders eén keertje niet zou passen. En als het structureel te druk is gaat daar vast en zeker een oplossing voor gevonden worden.
Maar wat is dan structureel? Want er zijn voorbeelden van ritten waarin het niet past (zie mijn 53-ervaring in de week voor het met 8-persoons ging rijden), zonder dat er groepen van meer dan twee personen meereizen. Als er elke week 8 man instappen op het station op een bepaalde rit, en reiziger X staat elke week drie haltes verderop te wachten omdat hij daar nou eenmaal in de buurt werkt, kan 'ie elke week niet mee. Dat ben je na drie keer echt wel zat. Als je een alternatief kunt regelen doe je dat wel. Dan lost het probleem zich wel automatisch op, maar voor je reizigersaantallen op langere termijn is dat natuurlijk vrij ongunstig.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Ik denk dat je na 2 of 3 gevallen wel kunt concluderen dat iets geen toeval meer is en dat er capaciteit bij moet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door regenmaker »

Hainje schreef: zo 29 nov 2020, 18:56 Aber Zeeland ist kein Deutschland, herr Regenmacher. (A)
In de zomer vaak wel hoor. :p
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Meltrain »

PatrickM schreef: zo 29 nov 2020, 14:21 En de tussenvariant tussen taxibusjes en een grote bus (midi's dus) scheelt niet zo veel met de kosten van een normale bus (de chauffeur is nog steeds even duur en van het verschil in brandstofkosten word je nou ook niet echt rijk),
Verdienen de chauffeurs dan minder als ze een Buurtbus besturen? :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Taxichauffeurs zijn volgens mij goedkoper dan buschauffeurs, dus in dat opzicht: ja. Er zijn in feite gewoon een aantal diensten bij CXX-OV weggehaald die nu door chauffeurs van CTS worden gereden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Meltrain »

Maar dan zit je altijd nog met "overtallige" buschauffeurs die wel doorbetaald moeten worden. Tenzij hierdoor natuurlijk met name inhuurkrachten worden uitgespaard.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Ik vermoed dat de diensten die nu verdwijnen nog wel op te lossen zijn met natuurlijk verloop en de chauffeurstekorten die daardoor ontstaan (plus dat het verzuimgehalte nu ongetwijfeld hoger is dan normaal). Het zal aan het eind in ieder geval wel goedkoper zijn, anders hadden ze het niet gedaan.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door ICE11 »

BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Verschraling van de dienstregeling in Zeeland per 21 februari is het minst slechte van alle concessies met dank aan de provincie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door regenmaker »

Ee valt ook niet meer zo veel te verschralen dankzij de provincie. In IJssel-Vecht is qua DRU juist de minste verschraling. Een uitbreiding zelfs.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Je kan altijd nog terug op alle lijnen in het weekend naar 2 uurs-dienstregeling op alle lijnen in het weekend. Je kan alle extra ritten op diverse lijnen schrappen maar daar is helemaal niet voorgekozen. Basis dienstregeling blijft voor 98% in stand.

Wanneer gaan de buurtbussen weer rijden?
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

regenmaker schreef: do 03 dec 2020, 07:30 In IJssel-Vecht is qua DRU juist de minste verschraling. Een uitbreiding zelfs.
Dat zal vermoed ik meer te maken hebben met de (misschien ongeschreven) regel om in de eerste DRGL-periode niet van je bod af te wijken om gedoe rondom het aanbestedingsproces te voorkomen, anders was de bijl er daar ook wel doorheen gegaan vermoed ik.
Neemt niet weg dat ik erg blij ben met het besluit van de provincie om een best wel fors bedrag bij te plussen om eigenlijk bijna alles qua OV in stand te houden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Meltrain »

De "grappigste" maatregel vind ik wel dat lijn 9 niet meer op woensdag gaat rijden. Blijkbaar komen alle op woensdag werkende medewerkers van DOW met de auto of op de fiets? :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Of op woensdag werkt iedereen thuis bij DOW Terneuzen! _O-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door ICE11 »

Maandag gaan de poortjes op station Goes dicht:

https://www.pzc.nl/bevelanden/wie-niet- ... ~a2de4878/
Zeeuwse-OVchauffeur
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 08 apr 2019, 10:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Zeeuwse-OVchauffeur »

BusFreakRotterdam schreef: do 03 dec 2020, 07:51 Je kan altijd nog terug op alle lijnen in het weekend naar 2 uurs-dienstregeling op alle lijnen in het weekend. Je kan alle extra ritten op diverse lijnen schrappen maar daar is helemaal niet voorgekozen. Basis dienstregeling blijft voor 98% in stand.

Wanneer gaan de buurtbussen weer rijden?
Planning is dat alle buurtbussen vanaf Januari weer gaan rijden!
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door TLP »

Vanwege de lockdown rijden sinds 4 januari een hoop scholierenlijnen minder of helemaal geen ritten tot aan het einde van de lockdown. Lijn 618 en 619 zouden alleen tot 8 januari niet rijden. Iemand die weet of deze lijnen inmiddels weer rijden? Ik zie niks in de reisinformatie maar Connexxion lijkt de laatste tijd wat enthousiast te zijn met het verwijderen van lijnen uit de systemen terwijl deze nog rijden, zie ook het topic over Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee.
Ik heb dezelfde vraag over de buurtbussen, gelet op bovenstaand bericht. Rijden die inmiddels?
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door TLP »

MetroRET schreef:Lokquote
Ik neem aan dat busposities.nl bovenstaande vraag wel kan beantwoorden? Alleen heb ik nog geen idee hoe via het menu van busposities.nl een buslijn is op te zoeken, ik heb daarvoor dus de juiste URL van de buslijnen nodig.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

De 619 lijkt alweer te rijden: https://busposities.nl/lijn/cxx_V619. Voor de andere CXX-lijnen kun je dezelfde link gebruiken, dan moet je naast het lijnnummer ook de letter daarvoor even vervangen (Z voor de meeste lijnen in Zeeland en HWGO, V is onder andere voor de Thoolse lijnen). Ook kan het zijn dat er een intern lijnnummer wordt gebruikt, lijn 604 in HWGO is extern gewoon 604 maar intern is het de Z614 (omdat Z604 al voor de 604 Oostburg-Hoofdplaat gebruikt wordt). Zelfde geldt voor de 134, 185 en 639 in HWGO die intern de Z137, Z186 en Z636 zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten