Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Her en der is de opmaak wel wat slordig, helemaal bij wat het kopje voor de 395 moet zijn.

- Vreemd dat 395 wel minder rijtijd krijgt terwijl Connexxion HWGO die wel behoudt voor de 436.
- Rare keuze om de dienstregeling van lijn 57 op zaterdagen wel aan te passen terwijl de snelle intercity dan niet rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PatrickM »

Zeeland en HWGO hebben niet dezelfde vervoerkundige en ik denk dat beide vervoerkundigen een andere inschatting hebben gemaakt. De 395 had ook wel veel meer extra rijtijd dan de 436 (6 minuten voor de 436 tegen 10-15 minuten voor de 395). Denk dat de keuze die in Zeeland is gemaakt de beste oplossing is, ik kwam nu met lijn 395 altijd te vroeg in Rotterdam aan (record staat op -22).
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Die aanpassing van de rijtijd is bij lijn 395 wel erg welkom!
Lijn 395 had ri. Rotterdam tot 20 (!) minuten extra rijtijd en richting Zierikzee tot 15 (!) minuten. In de nieuwe dienstregeling is de extra rijtijd in beide richtingen 3 minuten. Bij lijn 395 kan ik me wel voorstellen dat men toch een paar minuten extra rijtijd aanhoudt, omdat er weinig 'lucht' in die dienstregeling zit.
Voor de vergelijking: lijn 436/437 had (en houdt) 5 minuten extra rijtijd. Wat nu niet meer nodig is, maar Connexxion lijkt het wel best te vinden. Maar dat is een andere concessie dan Zeeland... ;)
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Met lijn 57 willen ze voor de reizigers eenheid en duidelijkheid creëren in de dienstregeling zodat deze hetzelfde is maar sluit lijn 57 überhaupt op de trein aan op zaterdagen? Dan zou het logischer zijn om die op een trein te laten aansluiten ipv de trein van doordeweeks die op zaterdagen niet rijdt...
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chrysa »

SP, Forum voor Democratie, PvdA, Pro Zeeland en 50 Plus willen dat de Bredabus blijft rijden. Die vervoert dagelijks studenten vanuit Zeeuws-Vlaanderen van en naar Breda. In de plannen voor het openbaar vervoer na 2024 komt de huidige lijn 19 niet meer voor. De vijf partijen wilden daar vrijdagochtend in de Statenvergadering een stokje voor steken en hun betoog bleek bepaald niet kansloos.
https://www.bndestem.nl/zeeland/bredabu ... ~affae347/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

die bus kost 1,6 miljoen aan subsidie?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^^ nog niet..

Men besteedt nu, van het totale OV budget, slechts 1 miljoen euro aan lijn 19.
(..)gedeputeerde Harry van der Maas. Van de 15,7 miljoen euro die de provincie jaarlijks in het openbaar vervoer steekt, gaat nu al een miljoen naar de Bredabus, rekende hij voor.(..)
Na 2024 schijnt er dus 'ineens' een begrotingsstijging van 600 duizend euro per jaar te zijn bij deze lijn.. :?: :s
(..)Na de lunch kwam Van der Maas nog even terug op de Bredabus. Hij had zich vergist. ,,Ik ben ook maar een mens met fouten en gebreken.” Die 6 ton extra waar hij het over had, dat ging niet over tien jaar, dat is per jaar. Daarmee zou in de toekomst dus 1,6 miljoen euro van het Zeeuwse OV-budget, naar de Bredabus gaan. (..)
https://www.bndestem.nl/zeeland/bredabu ... ~affae347/

Toch wel gek.. zo'n begrotingsstijging.. ineens.

Ook wel weer een naar frame van de journalistiek (vind ik) door het (feit) te benoemen dat deze bus grotendeels door België rijdt. Ja, logisch toch, is voor Zeeuws-Vlaanderen veelal de snelste manier om naar Nederland te komen..
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Treurig dat er wederom gesproken wordt over het opheffen van lijn 19. Deze lijn is al bijna helemaal kapot bezuinigd als je kijkt hoeveel ritten er nu rijden en hoeveel ritten lijn 19 had in de Veolia tijd. Lijn 19 is gewoon van vitaal belang voor inwoners van Zeeuws-Vlaanderen en de studenten die daar wonen. Direct van A naar B en niet 2 of 3 keer overstappen en omreizen.

Goed dat de provincie gestemd heeft voor behoud van lijn 19.

Weet iemand hoeveel reizigers lijn 19 heeft? Dan kan je op basis van het aantal ritten ook e.e.a. in goed perspectief plaatsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Is deze lijn echt van dusdanig vitaal belang? Waarom kunnen reizigers in Oost-Zeeuws-Vlaanderen niet af met een snellere bus die in Goes aansluit op de versnelde intercity naar de Randstad? Naar Antwerpen is er met de busdienst van De Lijn naar St.Niklaas al een goed alternatief lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Of De Lijn vragen om lijn 19 tussen Hulst en Antwerpen Halewijnlaan over te nemen. Het is denk ik zelfs nog goedkoper om alle (studerende) inwoners van Zeeuws-Vlaanderen een netkaart van De Lijn cadeau te doen dan om lijn 19 te laten rijden.
🍉
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Suus schreef: za 18 dec 2021, 13:06 Is deze lijn echt van dusdanig vitaal belang? Waarom kunnen reizigers in Oost-Zeeuws-Vlaanderen niet af met een snellere bus die in Goes aansluit op de versnelde intercity naar de Randstad? Naar Antwerpen is er met de busdienst van De Lijn naar St.Niklaas al een goed alternatief lijkt mij.
Ik weet niet of je op vrijdagavond vanuit Breda en op zondagavond de bus uit Hulst hebt genomen maar de bussen puilen uit met studenten die de bus naar Breda nemen. Heel vaak zet CXX gelede bussen in als er teveel reizigers zijn.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Wat volgens mij het probleem is dat er te veel abonnementhouders in zaten en dat de ritten daarom niet rendabel genoeg zijn. Behoefte is er altijd wel geweest
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

ZO6176 schreef: Wat volgens mij het probleem is dat er te veel abonnementhouders in zaten en dat de ritten daarom niet rendabel genoeg zijn. Behoefte is er altijd wel geweest
Ik word zo moe van deze neoliberalen in het provinciebestuur en overal in Nederland. Niet de reizigersbehoefte, maar de rentabiliteit is dus leidend. Wat de gevolgen zijn van het wegvallen van zo'n buslijn voor de krimpregio Zeeuws-Vlaanderen doet er blijkbaar niet toe. En dan lopen klagen dat je geen huisarts kunt vinden? Dat is nogal logisch, gezinnen trekken (mede) weg vanwege het beroerde openbaar vervoer.

Op landelijk niveau gaat het bovendien om minuscule bedragen. Het hele OV-budget bedraagt voor Zeeland dus nog geen € 20 miljoen. Als we elke provincie er nu eens € 25 miljoen per jaar bij gaven? Lijkt me een bijzonder welbestede investering, juist voor krimpregio's. En ook provincies kunnen eenvoudigweg het budget verhogen. Maar die optie geven de neoliberalen nu nooit. Dat is 'onbetaalbaar' of 'niet meer van deze tijd'.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Eens. OV is een basisbehoefte net zoals energie, water of wat dan ook. Die mogen verliesgevend zijn. Volle bus is dus behoefte.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

BusFreakRotterdam schreef: za 18 dec 2021, 16:36
Suus schreef: za 18 dec 2021, 13:06 Is deze lijn echt van dusdanig vitaal belang? Waarom kunnen reizigers in Oost-Zeeuws-Vlaanderen niet af met een snellere bus die in Goes aansluit op de versnelde intercity naar de Randstad? Naar Antwerpen is er met de busdienst van De Lijn naar St.Niklaas al een goed alternatief lijkt mij.
Ik weet niet of je op vrijdagavond vanuit Breda en op zondagavond de bus uit Hulst hebt genomen maar de bussen puilen uit met studenten die de bus naar Breda nemen. Heel vaak zet CXX gelede bussen in als er teveel reizigers zijn.
Nadeel is dat de bus vaak in een richting vol is en de andere kant leeg rijdt. Dan is de lange afstand ook een nadeel.

Een 120-achtig concept dat Terneuzen overslaat en direct rijdt naar Goes klinkt wel interessant. Jagen we alleen mensen niet op hogere kosten zo?
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Vanuit Hulst naar Brabant is compleet onlogisch via de Westerscheldetunnel.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 19 is met een reistijd van bijna twee uur van Hulst naar Breda niet extreem aantrekkelijk. De dienstregeling moet je met de drukte in Antwerpen dan ook wel een beetje ruim plannen. Met de auto is het in een ruim uur te doen, maar bij alle mogelijke routes van West-Nederland naar Zeeuws-Vlaanderen moet je tol betalen of de door structurele overbelasting beruchte Ring van Antwerpen trotseren.

Bedenk dat de totale afstand die de lijn enkele reis aflegt ver boven de 75 kilometer ligt. Met het astronomisch hoge kilometertarief van 0,223 euro in Zeeland gaat een rit op lijn 19 over de volle lengte algauw richting de 20 euro als een reiziger op saldo en vol tarief moet reizen. Deze prijs komt in de buurt van de Dagkaart à €21,70 die je bij de chauffeur koopt.

Zoals wel vaker zorgt een dure dan wel een ingewikkelde tariefstructuur ervoor dat vrijwel alleen mensen die afhankelijk van de bus zijn er gebruik van maken, zoals in dit geval dus voornamelijk studenten die in Zeeuws-Vlaanderen wonen, maar in Brabant studeren. Voor keuzereizigers is de bus als reismethode tussen Hulst en Breda een relatief dure aangelegenheid ten opzichte van het reizen met de auto ondanks de tolheffingen bij de Westerscheldetunnel en Liefkenshoektunnel, waar automobilisten vijf tot zeven euro per passage kwijt zijn. Het concurrentievoordeel van de auto neemt verder toe als het reisgezelschap uit meer dan twee volwassenen bestaat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

In Zeeland zijn er toch geen abonnementen meer?
Wel heb je zo'n product dat je na een x bedrag (steeds meer) korting krijgt. Bij lijn 19 is de kans vrij groot dat je na een paar reizen al aan dat bedrag komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Dat het twee avonden per week steeds in één richting druk is geeft een buslijn nog niet zeven dagen in de week bestaansrecht.
waldo79 schreef: za 18 dec 2021, 19:11 Vanuit Hulst naar Brabant is compleet onlogisch via de Westerscheldetunnel.
Van Hulst via Antwerpen-Centrum naar Brabant is ook niet de meest logische route.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

In een eerdere discussie over lijn 19 was al eens voorgesteld om naar Bergen op Zoom te rijden, en daar aan te sluiten op de Intercity. Dat zou dan ongeveer een uur kosten via de Liefkenshoektunnel, met behoud van de route via Nieuw-Namen.

Zelfs met twee keer een overstap voor Breda ben je dan nog steeds veel sneller daar dan met lijn 19, en met zo’n verbinding doe je waarschijnlijk meer mensen een plezier dan alleen een groep studenten, want je bent zo ook veel sneller vanuit Hulst in bijvoorbeeld Rotterdam. Bovendien kun je dan voor hetzelfde geld als de 19 een aantrekkelijkere dienstregeling bieden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

De bediening van lijn 19 is een beetje historisch gegroeid, omdat Zeeland door de Watersnoodramp niet meer over land bereikbaar was. Ook in de jaren daarna is de buslijn van Zeeuws-Vlaanderen naar Breda gebleven, maar tot op heden is daar altijd wel aan gesleuteld. Lange tijd waren er in Antwerpen nog meer haltes.
Tussen Nieuw-Namen en Breda zijn er weinig plaatsen die onderweg een logische plaats voor een halte zijn. Met het overslaan van Antwerpen schiet je bijna niks op, want tot in 2030 de Oosterweelverbinding opent kun je niet naar de E19 rijden zonder de stad of de Kennedytunnel te vermijden als je de bus op de snelweg wilt houden. Tot dan is de huidige route door de Waaslandtunnel en het centrum de minst slechte.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Nou dat 2030 moet ik nog maar zien hoor.
🍉
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Reizen er ook niet veel mensen uit Zeeuws-Vlaanderen met deze bus naar Antwerpen? Op metrostation Halewijnlaan kan je dan overstappen op de metro naar het centrum en v.v.

Ritje Hulst - Antwerpen kost je 41 minuten en Nieuw-Namen - Antwerpen v.v. is 24 minuten. Dat is sneller dan naar bijv. Goes.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Suus schreef: za 18 dec 2021, 21:31 Dat het twee avonden per week steeds in één richting druk is geeft een buslijn nog niet zeven dagen in de week bestaansrecht.
Maar je zou wel kunnen besluiten om een uursdienst Hulst - Antwerpen invoeren en alleen wanneer die studenten er naar Breda gebruik van maken dan wel omlopen doortrekken.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

De keren dat ik met lijn 19 ben gereisd was het aantal reizigers van of naar Antwerpen zeer beperkt, een uurdienst Hulst - Antwerpen is echt geld weggooien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten