Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door MetroRET »

TLP schreef: wo 13 jan 2021, 17:37
MetroRET schreef:Lokquote
Ik neem aan dat busposities.nl bovenstaande vraag wel kan beantwoorden? Alleen heb ik nog geen idee hoe via het menu van busposities.nl een buslijn is op te zoeken, ik heb daarvoor dus de juiste URL van de buslijnen nodig.
Lokquote.... wat heb ik daarin gemist ? :mrgreen:
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door TLP »

Op zich heeft PatrickM mijn belangrijkste vraag voor nu beantwoord (waarvoor dank) maar ik zie qua functionaliteit wel een duidelijk verschil in busposities.nl ten opzichte van treinposities.nl.
In het menu van busposities.nl heb je de tabjes Bussen, een Live kaart, Foto's, Inloggen, Registreren en Over. Om via het menu aan de informatie over een lijn te komen moet je (bij mijn weten) dus ofwel:
  1. in het hoofdmenu op Bussen klikken
  2. in het submenu op Maatschappijen/OV Merken/Onderaannemers klikken
  3. op de pagina die verschijnt een Vervoerder of Merk kiezen
  4. op de pagina die verschijnt een Bustype kiezen
  5. In het materieeloverzicht bekijken of een bus actief is
  6. op het busnummer of Meer info klikken
  7. op Gereden ritten klikken
  8. op het lijnnummer klikken
ofwel:
  1. in het hoofdmenu op Live kaart klikken
  2. op een locatie inzoomen en op een logo klikken
  3. op het busnummer klikken
  4. op Gereden ritten klikken
  5. op het lijnnummer klikken
en dan hopen dat je de dienstregeling van de lijn hebt die je zoekt, want niet iedere lijn rijdt altijd.

En dat terwijl er op treinposities.nl een menutabje Treininfo is waaronder eigenlijk een hoop links naar de informatie die ik ook voor de bussen zou zoeken staan (zoals de treinseries -- voor de bussen zou dat dan een lijnoverzicht worden, al dan niet per vervoerder). Het zou wel nuttig zijn als die functionaliteit ook op busposities toegevoegd wordt, scheelt een hoop URL-codes onthouden.
PatrickM schreef: wo 13 jan 2021, 17:45 De 619 lijkt alweer te rijden: https://busposities.nl/lijn/cxx_V619. Voor de andere CXX-lijnen kun je dezelfde link gebruiken, dan moet je naast het lijnnummer ook de letter daarvoor even vervangen (Z voor de meeste lijnen in Zeeland en HWGO, V is onder andere voor de Thoolse lijnen). Ook kan het zijn dat er een intern lijnnummer wordt gebruikt, lijn 604 in HWGO is extern gewoon 604 maar intern is het de Z614 (omdat Z604 al voor de 604 Oostburg-Hoofdplaat gebruikt wordt). Zelfde geldt voor de 134, 185 en 639 in HWGO die intern de Z137, Z186 en Z636 zijn.
Ik ben bekend met de voorloopletters van Connexxion (die hebben ze voorheen ook duidelijk in URLs van de lijndienstregelingen op hun website gebruikt) maar echt intuïtief vind ik dat systeem niet. Wat is de logica dat lijnen op Tholen een V als voorloopletter hebben? Dat de overige lijnen in Zeeland en HWGO een Z (van Zuid?) als voorloopletter hebben kan ik nog wel begrijpen, maar als je daarom intern lijnnummers moet gaan veranderen om in het systeem geen dubbele waardes te krijgen dan is dat wat mij betreft ook niet echt praktisch. Idealiter zouden ze daarom volgens mij zoveel mogelijk de beginletters van de concessienamen aan moeten houden en bij overlappingen daarin letters die passen binnen de betreffende concessie (bijvoorbeeld de E van Eindhoven voor Zuidoost-Brabant in de I van IJmond/IJmuiden voor Haarlem-IJmond om overlappingen met respectievelijk Zeeland en HWGO te voorkomen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Suus »

Tholen werd vroeger door de BBA bediend terwijl in de rest van Zeeland en op de Zuid-Hollandse eilanden de ZWN de dienst uitmaakte. Vermoedelijk komt daar het historische verschil vandaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Het zou best kunnen dat het destijds wél beleid was om het daadwerkelijke lijnnummer intern ook te gebruiken, en dat er daarom een aparte prefix is gebruikt voor het Thoolse lijnennet (dat er inderdaad later bij kwam van de BBA) omdat de meeste Thoolse lijnnummers al in gebruik waren in de concessie VPR (die ook de prefix Z gebruikte). Destijds (2006) waren er binnen dat gebied ook geen dubbelnummeringen: de 134 in HWGO was nog 137, de Zeeuwse 639 was lijn 39 en de lijnen 185 en 604 waren er zowel in HWGO als Zeeland nog niet (waardoor de reden die ik hierboven beschrijf op zich zou kunnen kloppen, maar dat is natuurlijk niet zeker).
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door TLP »

TLP schreef: ma 11 jan 2021, 15:47 Ik heb dezelfde vraag over de buurtbussen, gelet op bovenstaand bericht. Rijden die inmiddels?
Ha! Er is perspectief! 8 februari gaan de buurtbussen als het goed is weer rijden! *bus*
Nu maar hopen dat de lockdown niet nogmaals verlengd wordt. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Suus »

Het nieuwe Zeeuwse busabonnement zou voor 2 op de 3 reizigers duurder zijn, vooral scholieren gaan als frequente reizigers fors meer betalen.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/nieuwe ... ~ac4aaa33/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Daniel »

Ik hoorde ook al dat het product niet samengaat met het studentenreisproduct, waardoor een student die dit Zeeuwse product bijvoorbeeld in het weekend wil gebruiken twee chipkaarten nodig heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Klopt, is net zoals NS flex niet interoperabel met andere abonnementen. Bij NS flex zijn dan de twee verschillende chipkaarten het probleem, bij Zeeland voordeel komt er nog bij dat het kilometertarief 38% omhoog gaat. Een student betaalt dus dalijk óf 38% meer omdat het kilometertarief omhoog gaat, óf 38%+34% meer (tariefsverhoging + geen aanspraak meer kunnen maken op de 34% reductie van SOV) die wel weer degressief variabel is. Het wordt er voor die reizigers met niet-interoperabele abonnementen in ieder geval niet eenvoudiger op.
Suus schreef: di 26 jan 2021, 17:22 Het nieuwe Zeeuwse busabonnement zou voor 2 op de 3 reizigers duurder zijn, vooral scholieren gaan als frequente reizigers fors meer betalen.
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/nieuwe ... ~ac4aaa33/
Dat laatste is niet helemaal waar: er komt een cap van €130,- op het maandbedrag. Voor scholieren gaat hier nog 10% vanaf en is het maximaal verreisbare bedrag €117,-. Voor volwassenen is Zeeland voordeel vanaf een 3-ster abonnement goedkoper, voor scholieren sowieso vanaf een 4-sterabonnement (het tarief is tot de cap bereikt is ook nog eens fors degressief variabel dus dat speelt ook nog mee, maar da's een hoop rekenwerk). Nu hebben veel scholieren vaak wel een abonnement via de school (die in bulk inkopen en daardoor goedkoper uit zijn) maar ik heb zo snel geen zicht op die tarieven.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PHS »

Ik ben wel benieuwd hoe Rover heeft berekend dat 2 op 3 reizigers met abonnement erop achteruit gaat. Als ze cijfers van voor corona hebben gebruikt, dan is hun hele berekening sowieso nietszeggend, omdat het reizen nu en in de toekomst sowieso heel anders zal zijn dan vroeger.
PatrickM schreef: di 26 jan 2021, 17:46 bij Zeeland voordeel komt er nog bij dat het kilometertarief 38% omhoog gaat.
Maar hoe werkt het 'voordeel' in Zeeland voordeel dan? Dat je eerst meer betaalt om daarna minder te betalen als je meer reist?
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

Ja. Het kilometertarief gaat dus eerst van 16 naar ongeveer 22 cent, en als je voor een bepaald bedrag verreisd hebt krijg je vanaf dat moment korting. Als je dan nóg meer reist en de volgende kortingsgrens bereikt wordt het kortingsbedrag nog een stuk hoger en vanaf €130,- reis je gratis. Als ik het goed zie ben je vanaf ongeveer €44,- reiskosten op saldo in de huidige situatie goedkoper uit met Zeeland voordeel dan nu. Da's voor de langere afstanden niet eens zo'n heel gek aanbod (44 euro is 3,25 keer een retourtje Terneuzen-Goes in de huidige situatie), maar als je korte stukjes reist (bv in Middelburg en Vlissingen) kom je er erg bekaaid vanaf.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PHS »

Dank voor de toelichting :pos:

Wel bijzonder dat je een hoger kilometertarief betaalt. Dat wordt wennen voor abonnementhouders, dat het eerste ritje van de maand duurder is dan zonder abonnement.
Overigens suggereert het nieuwsbericht van Connexxion over het nieuwe abonnement iets anders:
Iedereen betaalt met de komst van ‘Zeeland Voordeel’ hetzelfde tarief voor dezelfde reisafstand.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

38%? :shock: Is het de bedoeling dat sporadisch winkelend publiek en toeristen niet meer in de verleiding komen om de bus te pakken?
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PatrickM »

PHS schreef: di 26 jan 2021, 19:18 Dank voor de toelichting :pos:

Wel bijzonder dat je een hoger kilometertarief betaalt. Dat wordt wennen voor abonnementhouders, dat het eerste ritje van de maand duurder is dan zonder abonnement.
Overigens suggereert het nieuwsbericht van Connexxion over het nieuwe abonnement iets anders:
Iedereen betaalt met de komst van ‘Zeeland Voordeel’ hetzelfde tarief voor dezelfde reisafstand.
Ook voor de reizigers zonder Zeeland Voordeel gaat het kilometertarief naar 22 cent, en alle sterabonnementen verdwijnen in de nieuwe situatie (alleen het 65+ product blijft nog). Voor de rest is dus de intentie dat iedereen Zeeland Voordeel gaat gebruiken, ook de huidige abonnementhouders. In dat opzicht klopt het bericht van Connexxion ook wel: iedereen betaalt in de nieuwe situatie 22 cent per kilometer, maar naar mate je meer gaat reizen krijg je meer korting.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PHS »

Ook reizigers zonder abonnement gaan 22 cent per kilometer betalen? Wtf Zeeland :o

Volgens de Wiki is het duurste reguliere kilometertarief van de bus in 2021 Twente, met 20,3 cent per kilometer. Daar gaat Zeeland dan flink overheen.
Overigens is het kilometertarief in Zeeland dan in tien jaar tijd bijna verdubbeld, in 2011 was het 12 cent per kilometer :roll:
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door PHS »

De details staan nu ook in een artikel van treinreiziger.nl: https://www.treinreiziger.nl/connexxion ... e-klanten/

De minimale inleg van 50 euro voor Zeeland Voordeel zou ik ook niet echt voordelig willen noemen...
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door TLP »

Is er iemand die via interne bronnen weet in hoeverre de ingangsdatum van de nieuwe dienstregeling wordt uitgesteld tot het einde van de lockdown (vooralsnog 28 februari), net zoals het geval is in Brabant? Ook omdat bij mijn weten nog altijd de tijdelijke dienstregeling vanaf 4 januari nog steeds gereden wordt en de buurtbussen in principe ook na afloop van de lockdown gaan rijden.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vreemd dat de buurtbussen, mits ze corona proof zijn, nog steeds niet rijden. Steeds meer buurtbussen in Nederland gaan weer rijden of rijden al een paar weken. Buurtbussen in de regio Rotterdam rijden allemaal.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Durashift »

^^ worden die dan gereden door de vrijwilligers. Of, (deels) door betaalde krachten welke door de verschraling in lijndiensten minder werk hebben?
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Die worden gereden door vrijwilligers. Ik zat van de week in de buurtbus Barendrecht en er hangt een grote filter in de bus, de chauffeur zei tegen mij "de lucht in dit busje is door die filter schoner dan buiten, ik ben blij dat ik weer mag rijden". Vreemd dat er in Zeeland niet gereden wordt want het is toch bijna 50% van al het vervoer?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door nvdw »

Zo’n beetje elke buurtbus in Nederland lijkt van Tribus in Utrecht te komen, en daar moeten ze dan ook allemaal naartoe voor de inbouw van die Hepa-units. Met een beetje pech staan de buurtbussen in Zeeland dus ‘achteraan’ in de rij.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door BrengMe »

Het zou ook goed kunnen dat er momenteel niet genoeg vrijwilligers zijn die nu willen rijden, zoals hier in Overijssel het geval is. Oorspronkelijk zouden hier de buurtbussen op 4 januari weer de weg op gaan, maar door de nieuwe lockdown durven veel vrijwilligers, die vaak al op leeftijd zijn, het niet aan.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Plutona »

In heel Gelderland rijden volgens mij ook nog geen buurtbussen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door Daniel »

In de provincie Utrecht ook niet. De enige buurtbus die daar weer zou gaan rijden deze week doet dat nog niet wegens extreme gladheid op de route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door TLP »

Dit artikel vanaf begin januari geeft aan dat de Westkade in Sas van Gent eind maart weer open zou moeten gaan. Of zou dit al eerder gebeuren, daar de ritten van lijn 6 vanaf morgen alweer ingepland staan naar Zelzate?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Bericht door ICE11 »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten