Pagina 125 van 139

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 10:36
door Pim-AllianceB95
Volgens mij zit er ook geen passagiersairco in, die bult achterop het dak zie je bij wel meer bussen zonder airco, ik vermoed dat 't in die gevallen een flinke ventilatie-unit is.

Iets anders: afgaande op busposities lijken lijn 50, 52 en 53 sinds 17 april in het weekend gelukkig weer met grote bussen te rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 12:02
door Etienne
Rond Goes zie ik nog wel de buurtbusjes rond karren op o.a. lijn 23 en 27 (maar dat lijkt me wel gerechtvaardigd)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 16:53
door Pim-AllianceB95
Die lijnen kunnen het ongetwijfeld beter hebben, ja. Rond Terneuzen lijken ze ook nog te rijden. Ik kan me voorstellen dat dat op lijn 1 misschien ook nog wel spannend is, afgezet tegen de frequentie doordeweeks daar.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 18:12
door teun
Op zondag zijn er ook twee retourritten die standard met een Iveco gaan (knoop van 11 en 17 uur in Terneuzen).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 23:49
door Meltrain
Zijn er in Zeeland nog dagkaarten?
Volgens de Wiki wel, maar op de site van Connexxion kan ik ze niet vinden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: do 13 mei 2021, 07:15
door BusFreakRotterdam
teun schreef: wo 28 apr 2021, 18:12 Op zondag zijn er ook twee retourritten die standard met een Iveco gaan (knoop van 11 en 17 uur in Terneuzen).
Weet iemand of dit op zich zelf staanden ritten zijn? Ik zie de bussen 1 retourrit maken en dan niet meer terug. Wat is de reden dat ze alleen een slag maken om 11 en 17 uur?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: do 13 mei 2021, 10:03
door PatrickM
Meltrain schreef: wo 12 mei 2021, 23:49 Zijn er in Zeeland nog dagkaarten?
Volgens de Wiki wel, maar op de site van Connexxion kan ik ze niet vinden.
Dal-dagkaart is €16,- (geldig vanaf 9u doordeweeks en niet op lijn 19, Belgische traject 42 en 50 en lijn 395) en de dagkaart is ergens tussen de €21,- en €22,-. De pagina’s zijn inderdaad weg zie ik nu, maar de dagkaarten zouden er gewoon nog moeten zijn.
BusFreakRotterdam schreef: do 13 mei 2021, 07:15
teun schreef: wo 28 apr 2021, 18:12 Op zondag zijn er ook twee retourritten die standard met een Iveco gaan (knoop van 11 en 17 uur in Terneuzen).
Weet iemand of dit op zich zelf staanden ritten zijn? Ik zie de bussen 1 retourrit maken en dan niet meer terug. Wat is de reden dat ze alleen een slag maken om 11 en 17 uur?
Ik dacht dat ik ergens opgevangen had dat dat met de pauzes van de chauffeurs in Oostburg te maken had. Het enige wat me dan opvalt is dat die constructie er op zaterdag niet is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: do 13 mei 2021, 11:19
door Pim-AllianceB95
Dat zal dan wel om de pauzes van de chauffeurs op de kleine busjes gaan: op zaterdag hebben die voor of na lijn 10 een half uur over, op zondag rijdt lijn 10 niet en lijn 1 en 6 hebben voor een retourtje bijna een uur nodig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 09:31
door ICE11
Volgens een plan van de provincie moeten de bussen niet meer door de dorpskernen rijden opm tijd te winnen en zo geld te besparen:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/128 ... -de-dorpen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 10:45
door Z2N
Dit soort plannen klinken in mijn oren als 'De bus gaat niet meer stoppen daar waar de mensen wonen om tijd te winnen'. :X

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 10:47
door Suus
Er zijn überhaupt nog dorpen in Zeeland waar de bus niet aan de dorpsrand stopt?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 10:47
door teun
Boekwerk aan adviezen waar dit allemaal over gaat voor de geïnteresseerden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 11:03
door Pim-AllianceB95
Suus schreef: wo 23 jun 2021, 10:47 Er zijn überhaupt nog dorpen in Zeeland waar de bus niet aan de dorpsrand stopt?
Ja hoor, al zitten daar ook een hoop plaatsen zonder rondweg bij, dat wordt wat lastig om een snellere route te vinden.

Met rondweg zijn ze ook wel te vinden: Heinkenszand, Biggekerke, Meliskerke (weliswaar op flinke afstand, maar goed, wel minder dan 2,5 km), Serooskerke (W), Haamstede, Oosterland, Axel, om maar een paar te noemen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 11:15
door PHS
teun schreef: wo 23 jun 2021, 10:47 Boekwerk aan adviezen waar dit allemaal over gaat voor de geïnteresseerden.
Als je leest wat er aan bezuinigingen wordt voorgesteld, blijft er bijna helemaal niets over van het OV in Zeeland. Zelfs het minst zwarte scenario, scenario 3: 'kernnet + aanvullend net-1 + aanvullend net-2', zou een kaalslag zijn. Als je de schets van scenario 3 vertaalt naar het huidige lijnennet, dat levert dat het volgende op:

- Lijnen 19, 31, 52, 53, 57, 58, 104 en 134 worden spitslijnen en/of buurtbussen.
- Idem voor lijn 10 tussen Kloosterzande en Hulst, lijn 42 tussen Sluis en Brugge en lijnen 107 en 108 voor het lusje Stavenisse en Sint-Annaland.
- Lijnen 6, 42 en 133 verliezen hun zondag- en avondbediening.

Niet echt om vrolijk van te worden -0-

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 13:54
door ICE11
Ik vind de 2,5 km toch echt opmerkelijk een ook de formulering in een van de schriftstukken over het belang van fietsen en wandelen. Blijkbaar gaan de politici ervan uit, dat iedereen die het OV gebruikt ook nog in staat is om een langere afstand naar de halte te fietsen of lopen. En met de bij ons in NRW geldige raamvoorwaarden voor de bereikbaarheid van haltes zal zoiets helemaal niet mogelijk zijn, want dientengevolge is een afstand van 1.200 meter van huis tot halte het absolute maximum en dat dan ook maar in zeer perifere gebieden (uitzonderingen voor wijken met minder dan 250 inwoners).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 14:17
door CamilleKreemers
Ik vind dit een waardeloze OV visie. Zeg maar vaarwel tegen OV daar. Binnen deze provincie wordt totaal gefocusd op spitsuren en daarbuiten vind geen OV plaats.

Hun motto: "Zeeland, Mooi Bereikbaar" zal wel op de auto duiden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 20:58
door Karl
Worden zo te lezen wel allemaal consultants voor ingehuurd, want er zijn heel wat adviezen over geschreven. Ik zag in de samenvatting wel dat er tien partijen hebben gereageerd om vervoer in Zeeland uit te voeren, waarvan er acht zelf het vervoer wilde doen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 19:23
door Etienne
Is er eigenlijk bekend wie dit jaar de buslijnen vanaf het Transferium in Renesse rijdt; ik zie op de website van het transferium nu 6 Beach-hubs staan die de regio bedienen, maar er is verder geen onderscheid meer tussen hoog- en laagseizoen en het materieel dat ingezet wordt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 19:55
door CamilleKreemers
Ik verwacht dat Van Oeveren het doet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 20:19
door PatrickM
Wordt inderdaad door Van Oeveren gedaan, die een aantal bussen er (gedeeltelijk) voor hebben bestickerd. Weet niet of er dit jaar ook taxi’s rijden, maar als dat het geval is wordt dat vervoer aannemelijk door taxi de Vlieger (dochterbedrijf van Van Oeveren) uitgevoerd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 21:33
door Etienne
Op Facebook werd ook gemeld dat bij Van Oeveren zo'n Elektrische VDL Midcity zou rijden, die oorspronkelijk voor Noord-Holland Noord bedoeld was. Volgens de folder zou lijn 2 ook elektrisch rijden. 1+1 = 2 ?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 22:08
door Hainje
Etienne schreef: vr 25 jun 2021, 21:33 1+1 = 2 ?
2+2=4
-1 = 3, quick maths

*O*

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 01:15
door sirvinniei
PHS schreef: wo 23 jun 2021, 11:15
teun schreef: wo 23 jun 2021, 10:47 Boekwerk aan adviezen waar dit allemaal over gaat voor de geïnteresseerden.
Als je leest wat er aan bezuinigingen wordt voorgesteld, blijft er bijna helemaal niets over van het OV in Zeeland. Zelfs het minst zwarte scenario, scenario 3: 'kernnet + aanvullend net-1 + aanvullend net-2', zou een kaalslag zijn. Als je de schets van scenario 3 vertaalt naar het huidige lijnennet, dat levert dat het volgende op:

- Lijnen 19, 31, 52, 53, 57, 58, 104 en 134 worden spitslijnen en/of buurtbussen.
- Idem voor lijn 10 tussen Kloosterzande en Hulst, lijn 42 tussen Sluis en Brugge en lijnen 107 en 108 voor het lusje Stavenisse en Sint-Annaland.
- Lijnen 6, 42 en 133 verliezen hun zondag- en avondbediening.

Niet echt om vrolijk van te worden -0-
Als ik de reizigersstromen zo zie kan ik me er enigszins iets bij voorstellen. In principe zijn er alleen fatsoenlijke reizigersstromen tussen de Zeeuwse steden, veel lijnen rijden leeg met 12 meterbussen rond. Scenario 1 lijkt me dan te hard, maar scenario 2 lijkt me prima te doen, zolang je een dekkend aanvullend netwerk hebt van spitslijnen, buurtbussen of haltetaxi's.
Wat ik in een van de documenten lees is dat ook precies het plan: het budget verhogen voor het vraagafhankelijk vervoer, zodat er een deeltaxi/bus komt die de haltetaxi vervangt en die op heel korte termijn aangevraagd kan worden, zoals de texelhopper.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 02:11
door CamilleKreemers
Bezetting is altiid kip ei verhaal.

Dorpen zijn klein dus weinig onderlinge vraag.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 08:02
door PHS
sirvinniei schreef: zo 27 jun 2021, 01:15 Wat ik in een van de documenten lees is dat ook precies het plan: het budget verhogen voor het vraagafhankelijk vervoer, zodat er een deeltaxi/bus komt die de haltetaxi vervangt en die op heel korte termijn aangevraagd kan worden, zoals de texelhopper.
Ik had het ook gelezen. Maar de Texelhopper, Bravo Flex of andere flexprojecten zijn dingen die je niet moet willen kopiëren. Stuk voor stuk lopen ze uit op een mislukking. Zo is Bravoflex in Zuidoost-Brabant alweer verleden tijd, maar denk niet dat de buslijnen die ervoor geschrapt zijn volledig zijn teruggekeerd - dan houd je letterlijk geen OV over.

Problemen met flex-OV:
- Aanzienlijk duurder voor de reiziger.
- Geen geldigheid OV-chipkaart, dus hannesen met losse kaartverkoop.
- Vaak geen abonnementen in het aanbod.
- Reserveren vereist kennis vooraf, en werkt overal anders. Ook onhandig voor buitenlanders (zijn er misschien toeristen in Zeeland?).
- Onbetrouwbaar omdat er geen dienstregeling is. Reistijden kunnen heel erg verschillen doordat er geen vaste route is, dus je weet niet hoe laat je aankomt en of je je aansluiting haalt.
- Reguliere OV-reizigers zitten niet te wachten op integratie met het WMO-vervoer, ik denk niet dat reizigers zin hebben om tussen kwijlende dementerenden en psychotici te zitten.