Pagina 126 van 139

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 09:09
door Suus
De Texelhopper functioneert tegenwoordig best goed en wordt zowel door toeristen als jonge eilandbewoners gevonden, anders heb je niet op een koude zaterdag in de coronalockdown steeds meerdere mensen in een busje zitten. Maar omdat je op een eiland zit met de TESO als enige toegangspoort is dat natuurlijk niet te vergelijken met andere flexsystemen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 09:22
door PHS
Het klopt dat Texelhopper (inmiddels) redelijk succesvol is vergeleken met de andere flexnetten. Maar bij Texelhopper speelt zeker ook het volgende mee:
- De auto meenemen op de boot is duur.
- De prijs van de Texelhopper ritkaartje, 3 euro, is relatief schappelijk voor een redelijk groot eiland (in Helmond betaalde je 3 euro voor een kort stadsritje).
- Je kunt ook met de OV-chipkaart betalen (wat nog een hele geschiedenis is geweest :') )
- Reserveren hoeft slechts een half uur van tevoren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 10:52
door ArrivaBas
Met het juiste bereik en schappelijke prijzen kan ook een flexibele belbus een succes worden. Drie euro voor maar een paar kilometer is te duur en ver van tevoren moeten reserveren schrikt ook af. Idealiter kan de reiziger maximaal 15-30 minuten voor vertrek reserveren via een universeel systeem dat in heel Nederland te gebruiken is (Hiervoor werkt TURNN van InTraffic waarschijnlijk het beste). Met name dat laatste maakt het gebruik van belbussen al een stuk laagdrempeliger dan verplicht moeten bellen naar een of ander vaag callcenter.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 13:14
door sirvinniei
PHS schreef: zo 27 jun 2021, 08:02
Ik had het ook gelezen. Maar de Texelhopper, Bravo Flex of andere flexprojecten zijn dingen die je niet moet willen kopiëren. Stuk voor stuk lopen ze uit op een mislukking. Zo is Bravoflex in Zuidoost-Brabant alweer verleden tijd, maar denk niet dat de buslijnen die ervoor geschrapt zijn volledig zijn teruggekeerd - dan houd je letterlijk geen OV over.
Ik denk niet dat ze een letterlijke kopie willen maken, maar meer de positieve punten, zoals toegankelijkheid en korte reserveringstijd, willen overnemen.
Problemen met flex-OV:
- Aanzienlijk duurder voor de reiziger.
Haltetaxi is gewoon OV-tarief
- Geen geldigheid OV-chipkaart, dus hannesen met losse kaartverkoop.
Texel Hopper heeft OV-chipkaart zover ik weet. Verder lijkt me dit juist iets bij uitstek iets wat je met extra uitgaven kunt dekken.
- Vaak geen abonnementen in het aanbod.
Ben mee eens dat dit minder fijn is voor reizigers, maar het is ook niet de bedoeling dat mensen dit vervoer gaan gebruiken in plaats van de fiets omdat ze nou eenmaal een abonnement hebben. Daar is het simpelweg te kostbaar voor. Ik vind het huidige OV-tarief voor haltetaxi's eigenlijk al heel schappelijk, de meeste vraagafhankelijke diensten vragen een vaste prijs, die bijna altijd hoger ligt dan het OV-tarief.
- Reserveren vereist kennis vooraf, en werkt overal anders. Ook onhandig voor buitenlanders (zijn er misschien toeristen in Zeeland?).
Hoezo? De haltetaxi wordt momenteel al genoemd in 9292 en Google maps, inclusief telefoonnummer/website. Vlamingen (de enige groep buitenlanders die waarschijnlijk met het OV zullen komen) kunnen vermoed ik ook wel de Nederlandse website uitvogelen. ;)
- Onbetrouwbaar omdat er geen dienstregeling is. Reistijden kunnen heel erg verschillen doordat er geen vaste route is, dus je weet niet hoe laat je aankomt en of je je aansluiting haalt.
Staat of valt met de mobiliteitscentrale en de beschikbare vervoerscapaciteit. Ik ben met mijn reizen met Texel Hopper, belbus van Arriva en de kolibrie eigenlijk nog nooit vertraging tegen gekomen.
- Reguliere OV-reizigers zitten niet te wachten op integratie met het WMO-vervoer, ik denk niet dat reizigers zin hebben om tussen kwijlende dementerenden en psychotici te zitten.
Die groepen zullen realiter toch niet gecombineerd worden, al is het alleen maar omdat het in- en uitladen teveel tijd om tussen een ov-rit gepropt te worden. Maar je kan juist wel zo'n WMO rit efficiënter maken door op momenten dat hij normaal leeg zou zitten OV reizigers te vervoeren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 15:56
door umbusko
In Engeland hebben ze een flexsysteem met via een app reserveerbare bussen dat volgens mij wel goed werkt, volgens dit filmpje van Geoff Marshall althans. Daar vervangt het een complete stadsdienst en zijn er dus ook steeds voertuigen onderweg. In een groot uitgestrekt landelijk gebied is het natuurlijk wat lastiger omdat daar de afstanden langer zijn en de tijd dus ook groter zal zijn voordat er een bus kan komen.

Het is volgens mij belangrijk om de drempel zo laag mogelijk te maken en te faciliteren dat een reiziger ter plekke zijn bus kan bestellen en dat die dan zo snel mogelijk komt, ook al duurt dat misschien 20 minuten. Daar zal wel begrip voor zijn en langzamerhand leren de mensen dan ook om wat langer van tevoren de bus te bestellen, als ze daar de tijd voor hebben. Maar als je eisen gaat stellen, zoals uiterlijk 20 minuten van tevoren reserveren voelt het veel minder flexibel en is het veel minder aantrekkelijk.

Ook belangrijk: dat de reiziger eerst kan zien wat de opties zijn en dan kan beslissen om al dan niet die rit te bestellen. Op het moment dat je moet gaan zitten bellen voelt het al veel definitiever, gevoelsmatig is het dan veel lastiger om "laat maar" te zeggen. Het komt er eigenlijk op neer dat je het standaard gedrag van de mens moet faciliteren. En dat is vaak, "oh, even kijken wanneer de bus gaat" of "oh, even een taxi bestellen". "Oh, even de bus bestellen" past daar goed in, maar "de bus moet uiterlijk een uur van tevoren besteld worden" past daar niet in.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 17:20
door ICE11
Om nog even een soort flexnet te noemen: https://www.aseag.de/fahrplan/netliner

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 18:55
door ArrivaBas
De grootte van het bedieningsgebied maakt uiteraard ook verschil. In Sevenoaks rijdt de belbus alleen in de stad en een paar omliggende dorpen en gehuchten. In Zeeland zou zo'n systeem een veel grotere oppervlakte moeten dekken. Bij weinig voertuigen per inwoner of zelfs vierkante kilometer is de kans dan uiteraard klein dat de benodigde omweg niet heel groot is. Als je de omwegen zo kort mogelijk wilt houden heb je in Zeeland dus exorbitant veel voertuigen nodig met een dito kostenplaatje.
Desondanks zijn de systemen vergelijkbaar met Go2 in Sevenoaks wel een manier om vervoer op afroep laagdrempelig aan te bieden. Zoals ik al eerder betoogde zouden de manieren om te reserveren idealiter landelijk dekkend moeten zijn voor alle flexbussen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: ma 28 jun 2021, 02:56
door sirvinniei
Het huidige lijngebonden OV-net lijkt me juist op bepaalde gebieden enorm inefficient qua materieel. Neem Noordwest Walcheren. Om dat gebied te bedienen rijden er 2 buslijnen in een grote lus. Er is nauwelijks vervoersvraag in de dorpjes onderling en de individuele dorpjes en sich hebben geen constante vervoersvraag (alle dorpjes hebben minder dan 100 reizigers per dag). Dan is het veel efficienter om alleen te rijden door de dorpjes waarvan er op dat moment een vervoersvraag is, in plaats van de volledige lus 7 dagen in de week tot 's avonds laat te rijden.
Dit is precies de vervoerssituatie waar de Texelhopper voor in het leven geroepen is: een ver uitgestrekt gebied met veel dorpjes en één centraal OV-toevoerspunt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: ma 28 jun 2021, 04:07
door CamilleKreemers
Is het dan alleen noodzakelijk om een grote bus te gebruiken of kan een klein busje ook? Nu rijd CXX alles met groot materieel, soms zelfs geleed. Is dat noodzakelijk?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: ma 28 jun 2021, 09:28
door Pim-AllianceB95
Men heeft die 'grote lus' onlangs op zaterdag en zondag met 8-persoonsbusjes gereden, maar die zijn weer verdwenen, ik vermoed omdat er teveel reizigers zijn.

Tot 's avonds laat rijdt men daar sowieso al niet. Tussen de dorpen is, buiten de zomer, inderdaad niet veel vervoervraag, maar alle dorpen samen hebben toch flink wat inwoners die naar Middelburg of verder of willen. Dorpen van tussen de 900 en 2500 inwoners die op zich mooi op een rijtje liggen: elders in het land zijn er vergelijkbare situaties waar prima buslijnen geëxploiteerd worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: ma 28 jun 2021, 11:42
door waldo79
Zeeland heeft door het geringe aantal inwoners ook minder te spenderen. Dus wat in de ene provincie wel kan, kan in de andere niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: ma 28 jun 2021, 16:14
door sirvinniei
Pim-AllianceB95 schreef: ma 28 jun 2021, 09:28 Dorpen van tussen de 900 en 2500 inwoners die op zich mooi op een rijtje liggen: elders in het land zijn er vergelijkbare situaties waar prima buslijnen geëxploiteerd worden.
Plaatsen van dat formaat worden juist meestal via belbussen of buurtbussen aangedaan, eventueel aangevuld met een scholieren/spitsbus.
Soms liggen zulke dorpjes op een doorgaande route tussen 2 steden, of een stad en een station, maar dat is hier niet het geval. De lijnen zijn alleen op Middelburg gericht.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: ma 28 jun 2021, 18:38
door Pim-AllianceB95
Binnen de Randstad geldt dat inderdaad regelmatig, maar in andere landelijke gebieden (Friesland, Groningen, Limburg) heb je verschillende toch vrij frequent rijdende lijnen die vooral dorpjes van ongeveer die grootte aan doen. Eindpunten als Holwerd, Zoutkamp en Gulpen zijn nou niet echt bruisende steden.

Een verschil kan natuurlijk wel zijn dat het op Walcheren net iets minder ver fietsen is naar 'de grote stad' dan bij veel van de Friese en Groningse voorbeelden, al zit er tussen Westkapelle - Middelburg (17 km) en bijvoorbeeld Ferwet - Leeuwarden (21 km) ook weer geen heel groot verschil. In Limburg zullen de heuvels het fietsenthousiasme wel drukken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: ma 28 jun 2021, 19:50
door ArrivaBas
Buiten de afstand tot de dichtstbijzijnde grootste stad spelen er ook nog andere factoren mee. Zuid-Limburg zit vol met kleine dorpjes, die tijdens vakantieseizoenen misschien wel het dubbele aantal mensen herbergen door het vele toerisme. Als er meer mensen op de been zijn in de streek zijn de bussen ook voller. Langs de Zeeuwse kust speelt dit in zekere mate ook, zeker als veel toeristen er door diverse omstandigheden voor kiezen om de auto te laten staan en de bus te pakken. Hier moet een vervoerder juist goed op inspelen met gerichte acties in plaats van volcontinu bezuinigen. In andere toeristische regio's in het buitenland is een hoger gebruik tijdens hoogseizoenen dankzij toerisme ook zeer goed te zien. Lijn 81 tussen Bludenz en Brand in Vorarlberg heeft bijvoorbeeld buiten de vakantieseizoenen een dienstregeling met soms gaten van tot wel twee uur op bepaalde trajectdelen, maar in de vakantie rijdt de bus elk (half) uur door het zeer toeristische Brandnertal.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: ma 28 jun 2021, 19:56
door PHS
waldo79 schreef: ma 28 jun 2021, 11:42 Zeeland heeft door het geringe aantal inwoners ook minder te spenderen. Dus wat in de ene provincie wel kan, kan in de andere niet.
In Groningen en Drenthe wonen ook heel weinig mensen en daar hebben ze wel goed OV. Het is een kwestie van prioriteiten stellen als provincie. Ik denk dat meer meespeelt dat Zeeland platzak is door o.a. het gedoe met de kerncentrale die voor een deel met Zeeuws geld wordt betaald.
ArrivaBas schreef: ma 28 jun 2021, 19:50 Buiten de afstand tot de dichtstbijzijnde grootste stad spelen er ook nog andere factoren mee. Zuid-Limburg zit vol met kleine dorpjes, die tijdens vakantieseizoenen misschien wel het dubbele aantal mensen herbergen door het vele toerisme. Als er meer mensen op de been zijn in de streek zijn de bussen ook voller. Langs de Zeeuwse kust speelt dit in zekere mate ook, zeker als veel toeristen er door diverse omstandigheden voor kiezen om de auto te laten staan en de bus te pakken. Hier moet een vervoerder juist goed op inspelen met gerichte acties in plaats van volcontinu bezuinigen. In andere toeristische regio's in het buitenland is een hoger gebruik tijdens hoogseizoenen dankzij toerisme ook zeer goed te zien.
De zomerbussen kostten de provincie Zeeland 3 ton per jaar, en zijn daarom in 2019 wegbezuinigd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: di 29 jun 2021, 02:08
door sirvinniei
Pim-AllianceB95 schreef: ma 28 jun 2021, 18:38 Binnen de Randstad geldt dat inderdaad regelmatig, maar in andere landelijke gebieden (Friesland, Groningen, Limburg) heb je verschillende toch vrij frequent rijdende lijnen die vooral dorpjes van ongeveer die grootte aan doen. Eindpunten als Holwerd, Zoutkamp en Gulpen zijn nou niet echt bruisende steden.

Een verschil kan natuurlijk wel zijn dat het op Walcheren net iets minder ver fietsen is naar 'de grote stad' dan bij veel van de Friese en Groningse voorbeelden, al zit er tussen Westkapelle - Middelburg (17 km) en bijvoorbeeld Ferwet - Leeuwarden (21 km) ook weer geen heel groot verschil. In Limburg zullen de heuvels het fietsenthousiasme wel drukken.
Dat zijn een paar gevallen. Aan de andere kant zijn juist weer veel dorpjes die geen dagdekkende bediening hebben. In Groningen-Drenthe is flink gesneden en zijn er slechts een paar "hoofdlijnen" overgebleven waar dagdekkende bussen moeten rijden. Voor de andere dorpjes zijn mensen afhankelijk van de HUB-taxi.
In Friesland zie je ook een paar hoofdassen aangevuld met een hele hoop spitsbussen, met daarbuiten alleen "opstappers". Holwerd is daar een hoofdlijn, omdat daar de veerpont naar Ameland vertrekt.
In Limburg heb je de OV-shuttle voor kleine dorpen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: di 29 jun 2021, 07:05
door Etienne
Die OV-shuttles zijn echter op 21 februari jl. allemaal opgeheven. :|

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: di 29 jun 2021, 07:54
door Roeland
Pim-AllianceB95 schreef: ma 28 jun 2021, 18:38 Binnen de Randstad geldt dat inderdaad regelmatig, maar in andere landelijke gebieden (Friesland, Groningen, Limburg) heb je verschillende toch vrij frequent rijdende lijnen die vooral dorpjes van ongeveer die grootte aan doen. Eindpunten als Holwerd, Zoutkamp en Gulpen zijn nou niet echt bruisende steden.

Een verschil kan natuurlijk wel zijn dat het op Walcheren net iets minder ver fietsen is naar 'de grote stad' dan bij veel van de Friese en Groningse voorbeelden, al zit er tussen Westkapelle - Middelburg (17 km) en bijvoorbeeld Ferwet - Leeuwarden (21 km) ook weer geen heel groot verschil. In Limburg zullen de heuvels het fietsenthousiasme wel drukken.
De genoemde plaatsen in Noord-en Zuid-Nederland ontlenen hun goede busverbinding niet zozeer aan hun busreisgretige inwoners, maar aan andere factoren. Zoutkamp en Holwerd zijn toevallig de laatste van "4 op een rij", die samen best wel wat inwoners hebben. Zoutkamp heeft het grotere Ulrum en Leens achter zich liggen, en Holwerd ligt netjes op een rij met het (iets grotere) Ferwert en Hallum.
Gulpen is geen eindbestemming, maar een overstapbestemming richting Maastricht, Vaals / Aken, Valkenburg en Heerlen (en daarom eindpunt van een aantal lijnen).

Maar inderdaad, als je naar aantallen inwoners (en vakantiegangers) kijkt, zou de Walcherse ringlijn (Middelburg - Westkapelle - Oostkapelle - Middelburg) toch best wel levensvatbaar moeten zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: di 29 jun 2021, 12:42
door sirvinniei
Etienne schreef: di 29 jun 2021, 07:05 Die OV-shuttles zijn echter op 21 februari jl. allemaal opgeheven. :|
Hmmm, dat wist ik niet. Bezuinigingsmaatregel?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Zeeland

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 22:55
door BusFreakRotterdam
teun schreef: wo 23 jun 2021, 10:47 Boekwerk aan adviezen waar dit allemaal over gaat voor de geïnteresseerden.
Is dit document nog ergens te achterhalen? De link is niet meer te openen...

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 31 jul 2021, 15:57
door Lijn 45
HWGO Citea 5860 rijdt momenteel rond Middelburg.

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 13:08
door BusFreakRotterdam
Die 5860 rijdt al een poosje in Zeeland rond ;)

https://busposities.nl/voertuig/cxx_Cit ... edenritten

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 23:34
door BusFreakRotterdam
Weet iemand hier iets af van een nieuwe buslijn 622 naar Tholen? Per wanneer zou deze buslijn moeten gaan rijden?

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 07:57
door Milco
Hij staat zo te zien al in de ovinfo-app net als de nieuwe buslijn 210 in Terneuzen.

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 08:24
door regenmaker
De wijzigingen staan hier.