Spoordienstregeling Duitsland 2021

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
DDietzen
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door DDietzen »

Volgens mij vanwege capaciteitsproblemen op Köln Hbf en/of de Hohenzollernbrücke.

Als ze nou ook eens een ander pad zouden fixen op de SFS Köln-Rhein/Main, zou je nog een ruim kwartier tijdwinst kunnen behalen uit de route via Messe/Deutz. Maar nee hoor, ofwel je staat een kwartier te duimendraaien in Düsseldorf of Messe/Deutz, ofwel de dienstregeling bulkt van de speling. Is die SFS zo druk dat er echt geen sneller pad kan worden gebouwd voor de Nederlandse ICE's?
en-es
Berichten: 2459
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door en-es »

Jeetje, de meeste ICE's stoppen inderdaad in Messe/Deutz i.p.v. Hbf.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Köln Hbf krijgt dit jaar een nieuw computergestuurd seinhuis, te beginnen met de S-Bahn en daarna volgt ook zo snel mogelijk de rest van het station. Vanuit het nieuwe seinhuis moet ook de spoorlijn tot Brühl bediend gaan worden, daarvoor volgen later dit jaar ook nog meerdere stremmingen. Ook worden dit jaar twee van de vijf spoorbruggen over de Deutz-Mülheimer-Straße vervangen, de overige drie bruggen volgen ook nog de komende jaren.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10826
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Z2N »

Dit is al bijna een jaar gaande, alleen heeft door de pandemie het bijna niemand door: bij Deutz worden de bruggen over de Mülheimer Strasse vervangen, waardoor telkens één spoor buiten dienst is. De beperkingen voor het Fernverkehr duren tot eind 2021 (Bahn.de)
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12115
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Ardan »

Computergestuurde seinhuizen zijn echt nog een noviteit in Duitsland he :')


1,5 meter

MaartenD
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door MaartenD »

Nee hoor, de invoering van ESTW's begon in Duitsland tegelijkertijd met die in Nederland.
Alleen is Duitsland veel groter en spelen er waarschijnlijk andere zaken mee waarom daar niet zo voortvarend elk seinhuis wordt vervangen door een ESTW.
Hoeveel seinhuizen hebben we in Nederland? 12 volgens Wikipedia. In Duitsland hebben ze al 350 ESTW's.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Voordat Nederland computergestuurde seinhuizen kreeg waren het er ook wel meer dan 12 :lol:
Rame à l'approche
MaartenD
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door MaartenD »

Uiteraard. Er zijn in Duitsland ook heel wat seinhuizen samengebracht. Maar nog hebben ze 350 ESTW's, computergestuurde seinhuizen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10826
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Z2N »

In Nederland wordt het hele spoorwegnetwerk gestuurd vanuit gedigitaliseerde seinhuizen, sterker nog: we hebben gewoon een reserveseinhuis, dat met wat computerupdates zo aan de slag kan om elk ander seinhuis te vervangen. Dat lukt Duitsland de komende decennia nog niet, het is al heel wat dat de laatste armseinen zijn verdwenen van de route van ICE 105/104 tussen Karlsruhe en Rastatt. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Post
Berichten: 713
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Post »

MaartenD schreef: do 17 jun 2021, 14:09 Alleen is Duitsland veel groter
Er wonen ook meer elektriciens gok ik zo.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13052
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Vinny »

Het is iets complexer: in de jaren '90 is veel geld geïnvesteerd in het wegwerken van achterstanden in voormalig Oost-Duitsland. Daarna is het onderhoud en de nieuwbouw op een aantal uitzonderingen na helemaal in de versukkeling geraakt. Zelfs iets als het herstellen van een kapot gevaren brug kost heel veel geld en duurt absurd lang.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1190
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Dennenboom »

In Nederland waren al wel bijna alle armseinen verdwenen toen de Berlijnse muur nog functioneerde. Toen al had men in (West-)Duitsland de nodige achterstalligheden. Dat probleem is later alleen maar groter geworden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten