Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Volgens de interne bronnen die ik heb zullen alle rijtuigen tussen Zürich en Amsterdam gaan rijden. Hierbij zal de NS vectron (en het NS Int. personeel) van Amsterdam tot Frankfurt op/aan de trein zitten. Op het nachttrein gedeelte zit dan Newrest ÖBB personeel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 762
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Dat onlogische van DB rijtuigen naar Zürich is misschien niet zo onlogisch. Ook de NJ471/470 heeft DB rijtuigen naar Zürich. Hier kan natuurlijk uitwisseling mee plaats vinden en dan is ineens Zürich minder onlogisch dan t op t eerste gezicht lijkt.Z2N schreef: ↑ma 27 sep 2021, 22:12Als het er inderdaad 14 zijn die naar Zürich gaan is inzet van DB IC-rijtuigen onlogisch, die komen niet meer in Zürich en in Amsterdam zitten ze alleen in vaste stammen in de IC Berlijn.cassie127 schreef: ↑ma 27 sep 2021, 22:06 Dat lijstje komt dus van treinreiziger. De bron die ik heb geeft van dat alle rijtuigen van de trein naar Zürich gaan rijden.
Totaal 13 of 14 rijtuigen. De nachttrein rijdt in een bepaald seizoen met 6 in plaats van 5 rijtuigen.
Het is dus nog even afwachten hoeveel rijtuigen er daadwerkelijk naar Zürich gaan rijden.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ik zit net naar de dienstregeling van de Nightjet Amsterdam - Zürich te kijken via ÖBB Scotty en mij valt de enorme rijtijd tussen Utrecht en Arnhem op.
Een normale Intercity doet dit in 37 minuten, maar de Nightjet krijgt er 49 minuten voor, om vervolgens nog 10 minuten stil te staan in Arnhem omdat je anders te kort op de RE 19 komt.
Dienstregeling:
Een normale Intercity doet dit in 37 minuten, maar de Nightjet krijgt er 49 minuten voor, om vervolgens nog 10 minuten stil te staan in Arnhem omdat je anders te kort op de RE 19 komt.
Dienstregeling:
- Spoiler: show
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 29 sep 2021, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
The good ol CNL deed dat inderdaad een stuk sneller. Geen idee of ze dit ding in Maarn of Ede nog aan de kant zetten voor iets ofzo, maar het is wel flink extra ja
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ja daarom, en ik check net met hafas de dienstregeling van de andere treinen voor 2022 en ik zie niets in de weg zitten. In de spoiler heb ik net een afbeelding geplaats met de reizigerstreinen die er dan rondom de nightjet zijn in dezelfde richting.
Blijkbaar kun je dus vanuit Amsterdam de Nightjet verlaten om vervolgens in IC 3177 te stappen die dus achter de Nightjet aan gaat. Om dan vervolgens in Arnhem weer in de Nightjet te kunnen stappen aangezien je die onderweg ergens zou inhalen volgens deze dienstregeling.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat dit om te voorkomen is dat reizigers deze trein gaan pakken tussen Utrecht en Arnhem omdat die er op papier langer over gaat doen?
Blijkbaar kun je dus vanuit Amsterdam de Nightjet verlaten om vervolgens in IC 3177 te stappen die dus achter de Nightjet aan gaat. Om dan vervolgens in Arnhem weer in de Nightjet te kunnen stappen aangezien je die onderweg ergens zou inhalen volgens deze dienstregeling.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat dit om te voorkomen is dat reizigers deze trein gaan pakken tussen Utrecht en Arnhem omdat die er op papier langer over gaat doen?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Volgens mij is dat een week met werkzaamheden bij Arnhem over de grens: hafas kent de stop in Arnhem dan ook niet. Plan je hem bijvoorbeeld op 6 januari krijg ik deze dienstregeling, die mij een stuk logischer lijkt:cassie127 schreef: ↑wo 29 sep 2021, 00:33 Ik zit net naar de dienstregeling van de Nightjet Amsterdam - Zürich te kijken via ÖBB Scotty en mij valt de enorme rijtijd tussen Utrecht en Arnhem op.
Een normale Intercity doet dit in 37 minuten, maar de Nightjet krijgt er 49 minuten voor, om vervolgens nog 10 minuten stil te staan in Arnhem omdat je anders te kort op de RE 19 komt.
Dienstregeling:
- Spoiler: show
Amsterdam Centraal 21:00
Utrecht Centraal 21:33
Arnhem Centraal 22:07
Emmerich(Gr)
Oberhausen Hbf 22:53 22:55
Duisburg Hbf 23:02 23:04
Düsseldorf Hbf 23:17 23:20
Köln Hbf 23:45 23:53
Die tijd van 21:52 die ÖBB geeft voor Arnhem zou dan Eindhoven kunnen zijn als vervangende stop.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
De NJ Amsterdam - Zürich begint inderdaad met een omleiding via Venlo, van 11 t/m 19 december. Zelfde verhaal als de NJ naar Wenen en Innsbruck trouwens, die ook startte via Venlo.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Dit is de juiste dienstregeling. Dit door de Vmax 100 km/u beperking die ProRail heeft opgelegd aan de Vectron. De trein gaat daarom een half uur eerder weg uit Amsterdam dan gewenst en op Maarn Goederen aan de kant. De 420/421 heeft een ontheffing om harder dan 100 km/u te rijden, de 402/403 krijgt die niet, die zakt bij harder rijden dan 100 weg in de Nederlandse veenprutondergrond.cassie127 schreef: ↑wo 29 sep 2021, 00:33 Ik zit net naar de dienstregeling van de Nightjet Amsterdam - Zürich te kijken via ÖBB Scotty en mij valt de enorme rijtijd tussen Utrecht en Arnhem op.
Een normale Intercity doet dit in 37 minuten, maar de Nightjet krijgt er 49 minuten voor, om vervolgens nog 10 minuten stil te staan in Arnhem omdat je anders te kort op de RE 19 komt.
Dienstregeling:
- Spoiler: show
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Even een vraagje: wat zijn de laagste tarieven voor Nightjet tussen Nederland en Wenen?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Zitplekken aan 29,90.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Volgens Treinenweb huurt NS twee extra Vectrons voor de Nightjet naar Zürich. Die krijgt een locwissel in Frankfurt, de trein naar Wenen/Innsbruck houdt de locwissel in Keulen.
Volgens Hafas komt de Zürichtrein om 2u22 aan in Frankfurt Hbf en vertrekt weer om 2u45; de tegentrein terug naar Amsterdam vertrekt om 3u13. Met 1 loc kan je dus beide richtingen afhandelen (ervan uitgaand dat ~25 minuten genoeg is om de loc aan de andere trein te zetten). Het retourtje Keulen voor de Wenen/Innsbruck kost ook maar 1 loc.
Er zijn dus straks 2 vd 4 locs reserve; dat lijkt me wat overdreven, tenzij de Vectrons (of de 1700's in de IC Berlijn) enorm onbetrouwbaar zouden zijn. Wellicht is dit een voorbode dat de NS-Vectrons gaan doorrijden tot in Innsbruck zodra er geen Brussels treindeel meer mee hoeft?
Volgens Hafas komt de Zürichtrein om 2u22 aan in Frankfurt Hbf en vertrekt weer om 2u45; de tegentrein terug naar Amsterdam vertrekt om 3u13. Met 1 loc kan je dus beide richtingen afhandelen (ervan uitgaand dat ~25 minuten genoeg is om de loc aan de andere trein te zetten). Het retourtje Keulen voor de Wenen/Innsbruck kost ook maar 1 loc.
Er zijn dus straks 2 vd 4 locs reserve; dat lijkt me wat overdreven, tenzij de Vectrons (of de 1700's in de IC Berlijn) enorm onbetrouwbaar zouden zijn. Wellicht is dit een voorbode dat de NS-Vectrons gaan doorrijden tot in Innsbruck zodra er geen Brussels treindeel meer mee hoeft?
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Dat zou dan sowieso München Hbf zijn (daar is nu ook een locwissel, wel zo praktisch op een kopstation). Maar dat is wel logisch, al staat de introductie van de gecombineerde nachtrein Brussel/Parijs - Wenen/Berlijn pas op de planning voor 2024.
-
- Berichten: 762
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ik gok er op dat 1 van de reserve Vectrons in de IC-Berlijn dienst gaat rijden, de 1700-en zijn ook niet meer de jongsten ...
-
- Berichten: 355
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... -venlo.pdf
Hier is een overbelastverklaring van de Nightjet met de Vectron.
Hier is een overbelastverklaring van de Nightjet met de Vectron.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
een overbelastverklaring door het gewicht van de locomotief.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ook de European Sleeper krijgt een snelheidsbeperking van 100km/h op grote delen van Amsterdam-Bentheim: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... ntheim.pdf
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Treinen met een aslast boven de 20 ton zijn niet geliefd. De TRAXX met 84 ton is eigenlijk ook al te zwaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Interessant, ik meende dat de European Sleeper in Nederland gereden zou worden door Train Charter Services met een BR189. Ook al maakt dat qua aslast niet veel uit, een 189 heeft ook een aslast van boven de 20 ton.
Wel geestig dat de Nightjet bij omleiding over Venlo ingehaald wordt door Railexperts 1308 (ik neem aan de Alpen Express).
Wel geestig dat de Nightjet bij omleiding over Venlo ingehaald wordt door Railexperts 1308 (ik neem aan de Alpen Express).
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ik dacht dat de European Sleeper naar Brussel ging, niet Oostende.dennistd schreef: ↑zo 10 okt 2021, 09:33 Ook de European Sleeper krijgt een snelheidsbeperking van 100km/h op grote delen van Amsterdam-Bentheim: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... ntheim.pdf
Ik heb geen onderschrift
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Beide: na Brussel rijdt-'ie verder naar Oostende (en v.v.).
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Wel heel vreemd, want de 1700 heeft een aslast van 21,5 ton en ook de oude 1100 had een aslast van 20,75 met neus. Dat is nu ineens problematisch. Ik dacht dat zesassige loks met weliswaar een lagere asdruk ook niet echt goed voor de baan waren.
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Was dit trouwens al bekend (vanaf komende vrijdag kunnen stedentriparrangementen vanuit Nederland met GreenCityTrip worden geboekt)?
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Is een Vectron niet te zwaar als hij voor de ICB zit?
-
- Berichten: 762
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Nee, vrijdag rijdt de eerste trein. Boeken kon al veel langer, oa via AH.nlGlobetrotter schreef: ↑ma 11 okt 2021, 23:52 Was dit trouwens al bekend (vanaf komende vrijdag kunnen stedentriparrangementen vanuit Nederland met GreenCityTrip worden geboekt)?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten