Intercity Berlijn
Re: Intercity Berlijn
Mijn god, Amsterdam-Berlijn in ruim 8 uur. En ze wilden snellere treinen.
Re: Intercity Berlijn
Hopelijk wordt de snelheid tussen Rheine en Osnabrück dan ook verhoogd naar 160. Heb je tenminste iets.
En reizigers naar Berlijn die gaan dan wel met de ICE via Duisburg.
Twee loks lijkt me niet zo nodig. Een lokwissel moet je sowieso doen, dan doe je die nu niet in Bentheim maar in Münster. Dat was toch de leut van die Vectrons, dat ze in Duitsland konden rijden? En de 141 wordt naar Hamm gestuurd.
En reizigers naar Berlijn die gaan dan wel met de ICE via Duisburg.
Twee loks lijkt me niet zo nodig. Een lokwissel moet je sowieso doen, dan doe je die nu niet in Bentheim maar in Münster. Dat was toch de leut van die Vectrons, dat ze in Duitsland konden rijden? En de 141 wordt naar Hamm gestuurd.
Re: Intercity Berlijn
Op Twitter heb ik vernomen dat er geen upgrades aan het spoor komen, het zou enkel om regulier onderhoud gaan. Verouderde bruggen, sporen en seinen repareren en zo.
Er zijn lang niet genoeg Vectrons om de IC Berlijn tot Bentheim te rijden, omdat je ook nog 2 of 3 locs nodig hebt voor de Nightjets naar Innsbruck (tot Keulen) en Zürich (tot Frankfurt). Laat staan als je tot Münster door zou rijden, daar heb je immers nog een extra omloop voor nodig. Je zal dus nog steeds moeten locwisselen in Bentheim, want de 1700'ers blijven nodig.
Er zijn lang niet genoeg Vectrons om de IC Berlijn tot Bentheim te rijden, omdat je ook nog 2 of 3 locs nodig hebt voor de Nightjets naar Innsbruck (tot Keulen) en Zürich (tot Frankfurt). Laat staan als je tot Münster door zou rijden, daar heb je immers nog een extra omloop voor nodig. Je zal dus nog steeds moeten locwisselen in Bentheim, want de 1700'ers blijven nodig.
Re: Intercity Berlijn
Is het niet de upgrade in het kader van ESTW Osnabruck? Waarbij dan ook meteen de huidige HV en formsignalen vervangen worden door Ks seinen?
Re: Intercity Berlijn
Is dat het einde van de klassieke seinen in Velpe?
Re: Intercity Berlijn
Dat was bij de communicatie in 2016 over dit project wel de bedoeling. Er zouden 16 seinhuizen tussen Wissingen en Velpe en tussen Natrup-Hagen en Hembruch vervangen worden door het ESTW, maar het zou eigenlijk ook al in 2021 klaar zijn
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 762
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Intercity Berlijn
Rijdt de ICE via Duisburg dan wel op het moment dat de ICB via Münster (westf) wordt omgeleid?
Als de ICE namelijk via Venlo gaat heb je er nog niet veel aan.
Re: Intercity Berlijn
Ik heb begrepen dat Almelo-Wierden in juli twee weken eruit ligt?
Re: Intercity Berlijn
Vooralsnog staan de ICE's gewoon via Arnhem in de dienstregeling.henrivanderweijden schreef: ↑za 15 jan 2022, 08:22 Rijdt de ICE via Duisburg dan wel op het moment dat de ICB via Münster (westf) wordt omgeleid?
Re: Intercity Berlijn
Bij DB Netz is een document opgedoken met de dienstregeling 2024. Daarbij krijgt de IC Berlijn een pad om binnen 4 uur van Hengelo in Berlijn te zijn. De Nederlandse tijden staan daar niet bij, maar deze komen uit een ouder ProRail-document. Op het andere uur ligt op Hannover-Berlijn hetzelfde pad, maar dan ook geschikt voor max 200km/h. Het enige dat dan ontbreekt is een stop op Spandau, maar bij vertraging van de Talgo ECx zou je dus ook met de huidige IC-rijtuigen en een multicourante loc kunnen rijden.
Daarnaast enigszins offtopic hier, maar niet minder interessant: er staat een tweede verbinding Amsterdam-Köln ingetekend, alternerend met de ICE en max. snelheid 160-200km/h. Samen vormen ze (op 3-4 minuten na) een strakke uursdienst.
Code: Selecteer alles
Amsterdam 10:00
Hilversum 10:20/.23
Amersfoort 10:34/.36
Apeldoorn 11:00/.01
Deventer 11:12/.19
Almelo |
Hengelo 11:51/.53
Bad Bentheim 12:09/.11
Rheine 12:23/.25
Osnabrück 12:51/.53
Bünde 13:15/.17
Bad Oeynhausen |
Minden |
Hannover 14:01/.04
Wolfsburg |
Stendal |
Berlin-Spandau 15:31/.33
Berlin Hbf 15:51/.55
Berlin Ostbf 16:03
Code: Selecteer alles
Berlin Ostbf 11:54
Berlin Hbf 12:03/.07
Berlin-Spandau 12:24/.26
Stendal |
Wolfsburg |
Hannover 13:53/.56
Minden |
Bad Oeynhausen |
Bünde 14:41/.43
Osnabrück 15:04/.06
Rheine 15:33/.35
Bad Bentheim 15:48/.51
Hengelo 16:07/.09
Almelo |
Deventer 16:42/.48
Apeldoorn 16:58/.00
Amersfoort 17:24/.26
Hilversum 17:38/.40
Amsterdam 18:00
Re: Intercity Berlijn
Link naar dat document ?
Re: Intercity Berlijn
Op Drehschiebe onder News?
Re: Intercity Berlijn
Is dit de wens van de vervoerder? Dan hoeft het niets te betekenen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Intercity Berlijn
Maar dan gaat men in Nederland weer terug naar het trage pad tussen Amsterdam en Deventer dus, met alleen een versnelling Almelo over te slaan en daar de 7000 in te halen?
Re: Intercity Berlijn
Misschien is dit wel het moment om de 'snelle' Berlijnritten alsnog Apeldoorn over te laten slaan? Daarmee kan het pad van de snelle Berlijntreinen in het Gooi wel gehaald worden, en kan je alsnog in Deventer zijn om :19:
Code: Selecteer alles
Amsterdam 09:10
Hilversum 09:31/09:32
Amersfoort 09:43/09:45
Apeldoorn 10:09d
Deventer 10:19/10:20
Almelo 10:42d
Hengelo 10:51/10:53
Bad Bentheim 11:09/11:11
Re: Intercity Berlijn
Wel stoppen in Hilversum maar niet in Apeldoorn en Almelo, dat zal goed vallen
Re: Intercity Berlijn
Tussen Amsterdam en Amersfoort vervangt de IC Berlijn één trein per twee uur in een voor de rest starre kwartierdienst. Verder oostelijk vallen er alleen in de spits gaten in de strakke dienstregeling van de NoordOost en komt de trein alleen bovenop het bestaande aanbod. Tel daarbij op dat Deventer en Hengelo voor de meeste reizigers een acceptabel alternatief zijn voor Apeldoorn en Almelo, puur kijkend naar overstappen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Intercity Berlijn
De vraag is echter: hoe lang is dat nog nodig? De Berlijntrein groeide voor corona als kool, en als de reistijd naar Berlijn naar beneden gaat zat die trend alleen maar doorzetten. Idealiter wordt de Berlijntrein dan ook op termijn losgekoppeld van de 1500, maar dat is afhankelijk van de vraag naar goederenpaden door het Gooi (en daarmee de ruimte voor die snelle paden).
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Intercity Berlijn
Bovendien heeft 'ie nu al geen 1500 vervangende functie wanneer hij in het snelle pad rijdt. Wat dat betreft kun je Hvs rustig overslaan.
Re: Intercity Berlijn
Die GON begint toch steeds gunstiger te lijken...
Gaat daar nog een keer wat van komen?
Gaat daar nog een keer wat van komen?
Re: Intercity Berlijn
Probleem is dat je om .41 (oostwaarts) en .19 (westwaarts) door Almelo heen moet om daar de 7000 in te halen.
De rijtijd Almelo-Deventer wordt daardoor erg krap als je het snelle pad Dv-Asd gebruikt. Dat is (vertrek) .38 westwaarts en .22 oostwaarts. Je hebt dan maar 18-19 minuten rijtijd. Dat komt bij een afstand van 38,5km neer op een gemiddelde snelheid van 122-128km/h. Met een maximale baanvaksnelheid van 130km/h en snelheidsbeperkingen bij Wierden, Rijssen en Snippeling aansl. is dat onmogelijk.
De rijtijd Almelo-Deventer wordt daardoor erg krap als je het snelle pad Dv-Asd gebruikt. Dat is (vertrek) .38 westwaarts en .22 oostwaarts. Je hebt dan maar 18-19 minuten rijtijd. Dat komt bij een afstand van 38,5km neer op een gemiddelde snelheid van 122-128km/h. Met een maximale baanvaksnelheid van 130km/h en snelheidsbeperkingen bij Wierden, Rijssen en Snippeling aansl. is dat onmogelijk.
Re: Intercity Berlijn
Goederenroute Oost Nederland denk ik, met een noordtak Betuweroute.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten