Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Karl »

Dat klinkt logisch, maar vandaag is ICE 105 vooralsnog wel tot Basel SBB gepland met een kwartier vertraging en ICE 73 naar Zürich lijkt in Basel Bad opgeheven te worden.

Dus als je met ICE 105 naar Zürich wil, dan is (gepland, met je reserveringen) overstappen op Basel SBB volgens mij altijd beter, want óf alles gaat volgens plan óf ICE 105 wordt in Bad opgeheven en dan kan je alsnog met ICE 73 mee die immers achter 105 aanrijdt, óf ICE 105 is te laat en dan heb je in Basel sowieso meer mogelijkheden om Zwitserland in te reizen dan in Mannheim.
Het is een spectrum.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

Cateringproblemen zijn niet voorbehouden voor DB: Avanti had van Glasgow tot Preston maar zeer beperkt eten op voorraad, maar gelukkig nu weer wel voldoende. Een paar dagen terug was er ook om 13.00 geen lunch beschikbaar bij LNER, maar dat lag vooral eraan dat de trein +75 had.
Overigens vind ik de Glasgowse Lounge een beetje substandard: de zwarte koffie uit de automaat was waterig, er was noand voor ontvangst, en nog belangrijker waren er geen toiletten, York doet dat in een ieniemienie lounge toch een stuk beter.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Hopelijk niet te alledaags, maar toch: een paar dagen geleden was ik onderweg naar Praag, en nadat m'n eerste plan via Regensburg al in de soep was gelopen besloot ik het maar te wagen op RE naar Schwandorf vanuit Nürnberg, zodat ik daar alsnog op de Alex kon stappen.

Onderweg checkte ik continu de DB Navigator, en warempel ineens:
Afbeelding

De stop in Schwandorf opgeheven, en dat klonk geloofwaardig, want er waren vage geluiden over werkzaamheden in die hoek.
Dit was bij wereldstad Neukirchen (bei Sulzbach-Rosenberg) Hbf, dus ik kon nog snel de RE40 uitspringen naar de RE41 die daar losgekoppeld werd. Er was echter niks omgeroepen in de trein, en toen ik later keek stond de overstap gewoon weer in de app :') Gebeurt dat vaker, een willekeurig bericht dat een stop is opgeheven? Mag toch hopen van niet.

In ieder geval alsnog via een interessant tripje door het Beiers platteland Praag kunnen halen, uiteindelijk via Neukirchen-Weiden-Marktredwitz-Cheb. Totale schade slechts +60, als je de opgeheven Tsjechische IC in Plzen niet meetelt, maar da's een ander verhaal.
請勿靠近車門
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Het is maar heel zijdelings gerelateerd, maar door dat screenshot werd ik eraan herinnerd: de DB Navigator heeft echt een bloedirritante bug, in elk geval op iOS. Ik heb de app op Duits staan, maar op het moment dat ik een boeking wil gaan doen, springt de app over op Engels. Alle communicatie over dat ticket is daarna dan ook in die taal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Mijn Engels is beter dan mijn Duits, dus ik zou het wel fijn vinden. :p
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Zelfs in de Engelstalige app is het inconsequent. Daar zijn de storingsmeldingen ook grotendeels in het Duits.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Klopt ja. Zelfs in het startscherm van de Engelstalige versie van de app staan bij mij sommige dingen in het Duits.

Sowieso kan ik in Duitstalige landen toch vaak de Duitstalige versie van een omroepbericht of info op een scherm beter volgen dan de versie in steenkolenengels, ondanks dat m'n eigen Duits toch een stuk minder vloeiend is dan m'n Engels. Dus geef dan vaak toch wel de voorkeur aan Duitstalige info, maar die app default op Engels op een niet-Duitstalige telefoon.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Ik heb speciaal voor de DB app de tweede taal van mijn telefoon (Android *O* ) veranderd van Engels naar Duits. Met als gevolg dat een aantal andere apps óók ineens meeveranderden naar Duits :')
Ik doe ook maar wat
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Bij iOS kun je dat gelukkig per app doen. (Mijn Duits en Engels zijn redelijk vergelijkbaar, geen reden dus om die app in het Engels te hebben omdat de het OS op Nederlands staat.)
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Henk »

Ik ben vandaag lekker voetbal wezen kijken: Leverkusen-Hoffenheim. Lekkere pot overigens.
Met de fiets naar Wijchen, waar bleek dat de stoptrein naar Zutphen niet verder zou gaan dan Nijmegen. Dat kostte me een uur.
Daarom ben ik maar teruggefietst, en ben met de auto naar Alpen gegaan om de trein te nemen.
Heenweg was verder prima, via Düsseldorf Hbf en Solingen Hbf.
Na de wedstrijd was ik rond half 6 op station Leverkusen Mitte, Ik wilde zo snel mogelijk naar Düsseldorf-Duisburg zien te komen.
Helaas was de RE5 van 17.45 opgeheven (omgeroepen). Dan maar om 18.04 de RE1. Die bleef echter weg, hoewel de app aangaf dat hij prima op tijd reed. Deze trein moet nu waarschijnlijk nog steeds komen...
De volgende RE5 was weer opgeheven maar de RE1 zou komen volgens de app. Hij kwam inderdaad, een kleine 3 kwartier te laat, en aangezien het hele perron ramvol voetbalsupporters stond en de trein al propvol zat moest ik deze aan me voorbij laten gaan.
Uiteindelijk kwam de RE5 van 19.45 met slechts +15 opdagen, en daar was wat plaats. Vanaf Duisburg naar Alpen was een makkie.
Kortom: druk, maar vooral erg matige informatievoorziening.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Commendatore schreef: za 20 aug 2022, 21:39 Bij iOS kun je dat gelukkig per app doen. (Mijn Duits en Engels zijn redelijk vergelijkbaar, geen reden dus om die app in het Engels te hebben omdat de het OS op Nederlands staat.)
Probeer dat maar met de VRR app, die krijg ik met geen mogelijkheid op Duits, ondanks het in de instellingen wel op Duits staat. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Al contact met ze opgenomen? Ik heb het bij een andere Duitse app op die manier al weleens voor elkaar gekregen dat de mogelijkheid überhaupt ingebouwd werd. (En er daarnaast voor gezorgd dat de Nederlandse vertaling sterk verbeterd werd.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Gisteren de IC 141 genomen. Er was iets raars aan de hand met de reserveringen, want die waren in eerste instantie onjuist maar later wel weer correct. De trein was overigens volledig gereserveerd. Enige tijd dreigde de trein omgeleid te moeten worden vanwege een defect seinhuis achter Osnabrück, maar dat was net op tijd opgelost. De locwissel in Bad Bentheim duurde echter wel tien minuten langer dan gepland, dus dat was ook de vertraging in Hannover.

De IC naar Leipzig stond er gelukkig naast, en ik was blij dat ik die niet miste, want de IC van een uur later zou uitvallen. Het vertrek werd uitgesteld om de licht vertraagde ICE uit NRW ook nog aan te laten sluiten. Daarna moest vanwege de dwarsliggercrisis de IC omgeleid worden via Hildesheim met extra vertraging tot gevolg. In deze IC2 was ook nog catering aanwezig, het volledige assortiment bestond uit drie flesjes water, een zak M&M’s, een Twix en een rol Oreo’s. Duitsland is op rantsoen kennelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

Busongeval in Herrenberg (B-W).

Edit: Het ongeval was zo te zien op het busstation achter het treinstation: Google maps.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Vanochtend werd de S1 (korte rit tot Berlin-Frohnau) waar ik in zat onaangekondigd ingekort tot Waidmannslust en keerde daar weer terug richting Wannsee, een heleboel reizigers in verbazing achterlatend. Op Wittenau konden we gelukkig bijna cross-platform oversteken in een doorgaande S1 naar Oranienburg.

De RB63 die om 11:22 in Templin Stadt aankwam, zat goed vol. Op de terugweg naar Eberswalde bleef het aantal passagiers echter steken op 6. In elk geval één verdwijnende spoorlijn van de lijst gevinkt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Dat de S Bahn wordt ingekort heb ik ook al vaker meegemaakt,meestal is dan OF de vorige rit uitgevallen OF is er dermate vertraging dat er al eerder wordt gekeerd.
In juli toen ik in Berlijn was,gebeurde dat oa op de Ring(S41/S42) en op de S85 in Treptower Park
Gamma
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Etienne schreef: ma 22 aug 2022, 20:15 De RB63 die om 11:22 in Templin Stadt aankwam, zat goed vol. Op de terugweg naar Eberswalde bleef het aantal passagiers echter steken op 6. In elk geval één verdwijnende spoorlijn van de lijst gevinkt.
Wordt die lijn helemaal opgeheven? En waarom?
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik heb al veel in het ov meegemaakt, maar nog nooit dat voor een ritje met de stadsbus even op de halte een wiel wordt gewisseld. :mrgreen: We vertrokken maar met +8. :Y
Afbeelding

Ook wel treffend dat net dit rammelding reclame maakt voor Flixbus. :lol:
Afbeelding
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Gamma schreef: ma 22 aug 2022, 23:18
Etienne schreef: ma 22 aug 2022, 20:15 De RB63 die om 11:22 in Templin Stadt aankwam, zat goed vol. Op de terugweg naar Eberswalde bleef het aantal passagiers echter steken op 6. In elk geval één verdwijnende spoorlijn van de lijst gevinkt.
Wordt die lijn helemaal opgeheven? En waarom?
Helaas wel, Zie dit bericht
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door OV-Hobbyist »

De RB63 wordt niet in z'n geheel opgeheven. Alleen het traject Joachimsthal - Templin wordt opgeheven.
Joachimsthal - Eberswalde blijft bestaan.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Vandaag ook de RB73 en RB74 van de lijst gevinkt. Tussen Kyritz en Meyenburg slechts twee reizigers in de ochtendrit. Bij het oponthoud in Pritzwalk vroeg de machinist of ik en een andere reiziger een petitie tegen de sluiting wilden ondertekenen.

Van Meyenburg naar Pritzwalk ging ik echter met bus 903 en dat was zo'n vreemde bus die Umbusko eerder beschreef, die leek op een Tsjechisch model. Gisteren had ik ook zo'n bus van Strausberg naar Alt-Rüdersdorf.

De LINT-treinen waarmee de Hanseatische Eisenbahn rijdt op lijn RB34 tussen Stendal en Rathenow zijn echt ovens op wielen :| :X
Gelukkig deed de airco het in de ODEG-trein daarna van Rathenow naar Brandenburg het wel.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Ardan schreef: wo 30 mar 2022, 23:43 Tsja. En hoe lang zijn ze ook alweer met de Friesenbrücke bezig? (A)
Eind 2024 moet de brug gereed zijn, maar wordt minstens 75 miljoenen euro duurder dan gepland: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke396.html
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

De RB 63 van 15.55 uur uit Eberswalde had vandaag staanplaatsen bij vertrek, in Templin stapten nog een man of 10 uit. Tsja, een 2-uursdienst is natuurlijk niet echt aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Als ik hier zo een beetje lees zitten die treintjes daar de laatste tijd alleen maar vol met OVinNL'ers :')
Ik doe ook maar wat
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Er zat een man met camera bij mij in de trein, geen idee of t een Nederlander was maar waarschijnlijk wel een hobbyist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten