Spoordienstregeling Duitsland 2023

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 12138
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Z2N »

Ondanks de nieuwe nachttrein Zürich - Praag via Leipzig blijft het koersrijtuig Zürich - Linz - Praag gewoon rijden in 2023.

En het is een oorlog. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 669
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Kopenhagen/Utrecht

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Cas »

Tja, als je voor elke stad de lokale naam gebruikt, maar voor Kyiv expliciet de keuze maakt om de Russische naam te gebruiken, weet je eigenlijk al hoe laat het is.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 48864
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Suus »

Berlijn en Brandenburg
  • De FEX gaat 2x/uur rijden met treinen bestaande uit vijf dubbeldeksrijtuigen. Samen met de RE8 en RB24 rijden er vanaf het centrum van Berlijn 4 treinen per uur naar het vliegveld. Met de RB24 en RB32 zijn er vanaf Ostkreuz zelfs zes treinen per uur naar het vliegveld.
  • De exploitatie van de RE1 Magdeburg - Berlin - Frankfurt - Eisenhuttenstadt (- Cottbus) wordt overgenomen door ODEG, die de dienst gaat rijden met Desiro HC. De RE1 gaat in de spits 3x/uur rijden tussen Brandenburg en Frankfurt, buiten de spits wordt er 2x/uur gereden, met diverse spitsverlengers naar Cottbus. Op het traject Brandenburg - Magdeburg blijft de frequentie 1x/uur.
  • De megalange RE2 wordt ingekort tot Nauen - Berlijn - Cottbus en wordt voortaan gereden door DB Regio met dubbeldeksrijtuigen. De RE2 gaat op alle stations tussen Nauen en Spandau stoppen. De stations Raddusch (elk uur), Kunersdorf en Kolkwitz (elke twee uur) worden ook weer per trein bediend. Daarnaast zijn er spitstreinen Charlottenburg - Lübbenau, die in Charlottenburg verbonden zijn aan spitstreinen van de RE7 Charlottenburg - Bad Belzig.
  • De RE3 en RE4 wisselen van stops. De RE3 gaat voortaan in Teltow, Großbeeren en Birkengrund stoppen, en de RE4 in Thyrow, Trebbin en Woltersdorf. Het traject tussen Jüterbog en Falkenberg gaat ook van de RE3 naar de RE4 over. Alle treinen rijden tot Jüterbog, er zijn geen diensten meer die eindigen in Ludwigsfelde.
  • De RE4 gaat ook over naar DB Regio, die weer dubbeldeksrijtuigen gaat inzetten. Het traject wordt Rathenow - Berlijn - Jüterbog - Falkenberg, en er wordt elk uur gereden behalve tussen Jüterbog en Falkenberg, waar 2x/uur wordt gereden. In Falkenberg ontstaat zo een knoop.
  • De megalange RE5 wordt een stuk ingekort tot Rostock/Stralsund - Berlin-Südkreuz. Het zuidelijk lijndeel gaat naar de RE8.
  • De RE6 Wittenberge - Hennigsdorf - Berlijn krijgt als nieuw eindpunt in Berlijn Charlottenburg. Tussen Spandau en Gesundbrunnen is de RB21 het alternatief.
  • De RE7 wordt Dessau - Berlijn - Senftenberg, waarbij tussen Königs Wusterhausen en Senftenberg op alle stations wordt gestopt. De RB24 verdwijnt op dit traject. Voor de spitstreinen, zie ook de RE2. In Sedlitz Ost komt een betere aansluiting op andere treinen.
  • De RE8 is een nieuwe lijn van ODEG, en bestaat de komende jaren uit twee overlappende lijnen Wismar - Flughafen BER en Berlin Hbf - Elsterwerda / Finsterwalde, waarbij op Berlin Hbf tussen het hoge en lage niveau overgestapt moet worden. Tussen Wismar en Wittenberge blijft de frequentie 1x/2 uur. De zuidelijke eindpunten Elsterwerda en Finsterwalde worden om en om bediend, dus 1x/2 uur. Op Neuhof en Baruth stopt daarmee elk uur een trein.
  • De RE10 Cottbus - Falkenberg - Leipzig wordt verlengd van Cottbus naar Frankfurt, met stop op alle tussengelegen stations. Met de bekende frequentie van 1x/2 uur gaan hier nieuwe Mireo-treinstellen van DB Regio rijden.
  • De RE11 Hoyerswerda - Falkenberg - Leipzig is een nieuwe lijn. Deze lijn vervangt in Brandenburg de extreem lange uitloper van de S4 van de S-Bahn Mitteldeutschland, zodat een snellere treindienst tussen Hoyerswerda en Leipzig ontstaat. De frequentie is 1x/2uur, waardoor met de RE10 1x/uur gereden wordt tussen Falkenberg en Leipzig. Ook hier komt de Mireo van DB Regio in dienst.
  • De RE13 Cottbus - Elsterwerda is ook een nieuwe lijn. De lijn rijdt 1x/uur tussen Cottbus en Senftenberg, en op de rest van het traject 1x/2 uur. Ook deze lijn krijgt Mireo-treinstellen van DB Regio. In Sedlitz Ost zijn er goede aansluitingen.
  • Aan de RE18 Cottbus - Dresden wijzigt niets, maar door de nieuwe RE13 hoopt men de drukke treinen in de regio Cottbus te ontlasten.
  • De RB10 en RB14 vormen nu samen een halfuursdienst Nauen - Berlin Sudkreuz.
  • De RB20 Oranienburg - Golm - Potsdam Hbf wordt verlengd naar Potsdam Griebnitzsee, zodat alle universiteitslocaties in Potsdam door dezelfde trein worden bediend. Tussen Griebnitzsee en Golm wordt gekoppeld gereden met de RB22 Potsdam Griebnitzsee - Golm - Vliegveld - Königs Wusterhausen. Deze lijn gaat in de loop van 2023 ook stoppen op de bovenverdieping van Potsdam Pirschheide.
  • Ook flink veranderd is de RB23 Golm - Berlin Hbf - Flughafen BER. Deze lijn 1x/uur, maar 's avonds en in het weekend niet tussen Golm en Charlottenburg.
  • De RB24 zal uit twee lijndelen bestaan, die later samengevoegd worden. Dit zijn Eberswalde - Ostkreuz - Vliegveld Terminal 5 en Vliegveld Terminal 1-2 - Wünsdorf-Waldstadt. Beide rijden elk uur met dubbeldekstreinen van DB Regio.
  • De nieuwe RB32 krijgt eveneens twee lijndelen, die later samengevoegd worden. Dit zijn Oranienburg - Ostkreuz - Vliegveld Terminal 5 en Vliegveld Terminal 1-2 - Ludwigsfelde. Beiden rijden met hetzelfde materieel als de RB24.
  • De RB33 wordt aangepast naar het traject Jüterbog - Beelitz Stadt - Potsdam Hbf. Deze rijdt 1x/uur met een LINT54 van ODEG.
  • Met de nieuwe RB37 van Beelitz Stadt naar Wannsee blijft de huidige verbinding van de RB33 in stand. Ook hier rijdt de ODEG met een LINT54.
  • Door de nieuwe RE11 wordt de RB11 omgenummerd naar RB43 Frankfurt - Cottbus - Falkenberg (Elster). Het traject Cottbus - Falkenberg is nieuw, en wordt net zoals de rest van de lijn 1x/2 uur gereden. Met de RE10 ontstaat er zo ongeveer een uursdienst Frankfurt - Falkenberg. Deze lijn wordt eveneens overgenomen door Mireo-treinstellen.
  • De RB49 Cottbus - Senftenberg - Falkenberg krijgt ook nieuwe Mireo-treinstellen, maar de dienstregeling blijft vrijwel identiek. Omdat er allerlei andere nieuwe treindiensten zijn wordt de frequentie op de lijnen waar de RB49 rijdt wel een stuk beter.
  • De GTW's van ODEG op de RB51 Rathenow - Brandenburg worden vervangen door LINT54. Verder blijft deze lijn hetzelfde.
  • De met opheffing bedreigde RB73 en RB74 blijven in 2023 vooralsnog doorrijden.
  • De toekomst van de RB63 Templin - Joachimsthal is mij vooralsnog onbekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
MetroRET
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door MetroRET »

Waar worden de KISS en GTW-treinstellen van de ODEG dan nog ingezet in 2023 ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 48864
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Suus »

De KISS-treinstellen worden opgeknapt en gaan naar de RE8. In december 2024 zal ook de RB17 Wismar - Ludwigslust in Mecklenburg-Vorpommern het terrein van de KISS worden.

De GTW-treinstellen gaan bij ODEG uit dienst, ik weet nog niet wat er mee gaat gebeuren maar ze zijn erg populair op de tweedehandsmarkt in Tsjechië dus ik sluit het niet uit dat ze die kant op gaan ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12741
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Ardan »

Ach, Pirschheide-hoog gaat weer open? Was leuk urbexen daar :Y
Ik doe ook maar wat
MetroRET
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door MetroRET »

Suus schreef: do 22 sep 2022, 23:27 De KISS-treinstellen worden opgeknapt en gaan naar de RE8. In december 2024 zal ook de RB17 Wismar - Ludwigslust in Mecklenburg-Vorpommern het terrein van de KISS worden.
Ofwel, voor hen blijft bijna geen terrein meer over. -0-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 48864
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Suus »

In Berlijn en Brandenburg zal je bij ODEG de KISS alleen nog op de RE8-lijnen zien inderdaad. Maar als je groot fan bent van de KISS heb ik wel goed nieuws, want DB Regio gaat twaalf vijfdelige KISS-treinstellen bestellen voor de RE3 die vanaf december 2026 ingezet gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
MetroRET
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door MetroRET »

Ja, dat nieuws zag ik voorbijkomen inderdaad.
En ja, ik ben wel een stiekeme fan van Stadler (muv GTW :mrgreen: ).
waldo79
Donateur
Berichten: 6637
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door waldo79 »

Bedankt voor het uitzoeken, Suus :pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 4066
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door umbusko »

Suus schreef: do 22 sep 2022, 23:27 De GTW-treinstellen gaan bij ODEG uit dienst, ik weet nog niet wat er mee gaat gebeuren maar ze zijn erg populair op de tweedehandsmarkt in Tsjechië dus ik sluit het niet uit dat ze die kant op gaan ;)
Nee! Stop de ver-GTW'ing van Tsjechië! -0-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten