Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MaartenD
Berichten: 664
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

gpvos schreef: di 20 sep 2022, 21:30 Op sommige grote Engelse stations (nou ja, in elk geval Londen King's Cross en Leeds) is er geen enkele afvalbak te vinden.
umbusko schreef: di 20 sep 2022, 22:41 Prullenbakken is nog één ding, maar wat ik in Londen ook wel miste: kluisjes op het station. Op King's Cross / St.
Allemaal nog uit het IRA-tijdperk, allemaal plekken waar je een bom in kunt verstoppen (wat ook al op verschillende plekken gebeurd is).
gpvos
Berichten: 586
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Chrysa schreef: di 20 sep 2022, 22:20In die LNER-treinen zitten toch gewoon prullenbakken tussen de stoelen?
Ze vielen me niet op, maar ik heb niet heel hard gezocht. Het waren van die nieuwe Azuma's.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Mag ik even kwijt dat het prima wachten is in de lounge van Wien Meidling, stukken rustiger hier dan op Hauptbahnhof.

Sowieso fijn dat de je zelfs met een Interrail gebruik mag maken van de Oostenrijkse lounges, terwijl je in Duitsland ongeveer alleen met een peperdure Flexpreis toegang krijgt.

Afvalbakken hebben ze hier ook voldoende. *O*

Edit: oh, er komt net zo'n nieuwe Nightjet-stam voorbij als testtrein. *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Tom024 schreef: vr 23 sep 2022, 13:08 Mag ik even kwijt dat het prima wachten is in de lounge van Wien Meidling, stukken rustiger hier dan op Hauptbahnhof.
Nog rustiger? (Toen ik op 6 augustus in de lounge in Wien Hbf zat waren er daar maar 3 andere reizigers)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Daniel schreef: vr 23 sep 2022, 15:07 (Toen ik op 6 augustus in de lounge in Wien Hbf zat waren er daar maar 3 andere reizigers)
Zoveel? Toen ik er een week later op de NightJet zat te wachten waren er maar 2 anderen (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Het grootste deel van de tijd was het er zelfs maar eentje. Maar het hielp vast ook niet voor de populariteit dat op de OeBB website nog stond dat 'ie gesloten was, wat in de praktijk niet zo bleek te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Een tijd terug was ik er op een zondagmiddag en was ik blij dat ik überhaupt kon zitten. -0-
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Omroep in ICE 122: Wegens personeelstekort is er geen bediening op de plaats vanuit de bistro in de 1e klasse mogelijk.
Nou is dat denk ik t minst erge wat je in een ICE kan overkomen!
Toch netjes dat t omgeroepen wordt.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Door een kurzfristuger Personalaudfall rijden er geen treinen tussen Vl en Mönchengladbach. Daarmee is Limburg nu echt zo'n beetje van de buitenwereld afgesloten. (En moet ik alsnog via Arnhem naar huis, met een overstap van bijna een uur.)
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Dat treinen tussen Venlo en Duitsland uitvallen is iets wat wel vaak voorkomt. Heerlijk in een propvolle SEV-bus reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Afbeelding

Gisteren met de trein van Aulnoye-Aymeries naar Mons/Bergen gereisd. Zoals wellicht op deze foto te zien was ik zeker niet de enige, maar ik zou het ook niet als druk kwalificeren. Jammer dat deze verbinding in december verdwijnt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Vorige week ook genomen, we zaten met zijn zessen in de avondtrein van Aulnoye naar Mons.

Ik hoorde dat er wel een uitbreiding gepland is voor de route naar Charleroi, maar het zou ook best kunnen dat het alleen over het behouden ging.


Die spoorlijn van Charleville naar Hirson is trouwens ook knap waardeloos, 1 trein per dag om 6:25, en terug om 18:00. Verder 3 bussen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ja, ik geloof dat men het heeft over 7 treinen per dag Charleroi - Jeumont op werkdagen en 5 in het weekend. Maar als Jeumont het eindpunt wordt is dat ook niet echt geweldig, en de frequentie wekt de indruk dat het een doortrekking van de bestaande S-trein wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Op HGBTF heb ik in april vernomen dat de S-trein Charleroi-Erquelinnes vanaf december elke 2 uur gaat doorrijden naar Maubeuge. Dat zou dan doordeweeks totaal 9x per dag zijn, in het weekend 8x per dag. Ik neem aan dat Jeumont een tussenstop zal zijn, het lijkt me zeer stug dat er ook in Recquignies en Les Bons Pères zal worden gehalteerd.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Dan kunnen we de oude route Luik-Parijs met twee keer overstappen doen. Maar Brussel-Parijs vanaf december dus niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Als je de slechts beperkte omweg via Charleroi accepteert is het wel een beter aanbod.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 25 sep 2022, 17:49 Jammer dat deze verbinding in december verdwijnt.
Waarom verdwijnt die verbinding weer?
Die verbinding bestaat toch pas sinds een paar jaar, waarvan het overgrote deel in het Corona-tijdperk?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

NMBS gaat gewoon weer terug naar de situatie van ongeveer 10 jaar geleden dus. Een paar treinen Charleroi - Erquelinnes die worden doorgetrokken tot Jeumont. Dat aanbod heeft lang bestaan, is toen een aantal jaren afgeschaft geweest voordat men met dit nieuwe aanbod kwam en nu gaat men toch weer terug naar de oude situatie.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Vanochtend aangekomen in Basel SBB met de Nightjet. Een paar minuten vertraging waardoor een aantal reizigers een hele krappe overstap hadden op de EC van 6.28 naar Milaan die uit twee treinstellen bestond, een van Trenitalia en een van SBB. Ikzelf nam de IC van 7.03 naar Biel. Door vertraging liep ik mijn aansluiting naar Genève mis. De volgende van 9.16 was behoorlijk vol en dat gold ook voor de 1e klasse. In Genève heb ik de Lac Leman Express uitgetest tot Chene-Bourg, het laatste station in Zwitserland. Daarna wandelde ik over de Voie Verte naar Genève Eaux Vives. Op zowel Chene-Bourg als Eaux Vives was de Zwitserse grenspolitie behoorlijk actief. Vanuit Genève Cornavin de IR van 14.11 naar Lausanne genomen. Deze trein naar Brig had ruim 10 minuten vertraging. Volgens een conductrice waren er problemen bij Genève Aeroport.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

En bevalt Lausanne? *O*
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Jazeker. Het is wel herfstachtig en nat. Vanochtend in Renens geweest waar in het kader van 175 jaar Zwitserse spoorwegen een bijzondere pendeldienst opgezet was naar Prilly over een nieuwe viaduct. Ook was een legomodel te zien van dat viaduct.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

In Hamburg is de bouw van de nieuwe lijn U5 begonnen. In 2027 moet het eerste gedeelte tussen Bramfeld en City Nord gereed zijn, de hele lijn dan pas aan het eind van de jaren 2030:

https://www.schneller-durch-hamburg.de/ ... -zeitalter
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

Vandaag ben ik naar Baskenland gereisd. De Thalys had tot Brussel geen catering; vervelend voor behoeftige medereizigers maar ikzelf had toch nergens trek in. In Brussel Zuid werd eerst aan het deel uit Keulen gekoppeld, daarna nogal lang gewacht met een omroep over een technische storing. We vertrokken uiteindelijk met 10 minuten vertraging en waren ook 10 minuten te laat in Parijs. Geen probleem want ik had een voldoend ruime overstap.
Er bleken nog metropoortjes te zijn waar ik met mijn papieren carnet terecht kon; ik had meteen een metro lijn 4 die helaas na wat hikken ermee ophield op St Placide, één halte voor Montparnasse. Toen ik doorhad dat dat lang kon gaan duren (er werd iets omgeroepen over een coup, coupe of coupure maar wat precies verstond ik niet) ben ik maar gaan lopen; ik heb met gemak mijn TGV gehaald.
Die TGV stopte uitzonderlijkerwijs op Massy vanwege wat reizigers die verkeerd zaten. We arriveerden iets te laat in Bordeaux maar door daar wat korter te halteren (pech voor degenen de toen nog aan kwamen lopen) en flink door te rijden waren we toch op tijd in Dax en de resterende stations. Netjes.
In Irún stapte er een bewaker in het Euskotreintje, die iedereen zonder mondkapje eruit adioste. Je maakt wat mee op zo'n dag.

Nu ik mijn mail lees zie ik dat Thalys mij op de hoogte heeft gesteld van de vertraging te Brussel Zuid. Plaatsen, dag, tijden en treinnummer kloppen maar de rest van het proza is nogal obscuur:

Conventional reuse of a vehicle in Brussels-South

Due to the conventional reuse of a vehicle in Brussels-South, the Thalys traffic is disrupted on Saturday October 1, 2022.

These are the foreseen consequences:
Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid - Paris Nord Saturday October 1, 2022
THALYS 9428
Consequences Forecast delay
Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid Dep. 11:13 +10 min.
Paris Nord Arr. 12:35 +10 min.

Wat is in vredesnaam "conventional reuse of a vehicle"?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Dat is de voorziene reutalisatie van een voertuig, dus dat een treinstel van de ene naar de andere trein overloopt (bijvoorbeeld door een kering), maar dat de overlooptijd niet gehaald wordt, bijvoorbeeld door vertraging op een eerdere rit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

diederickx schreef: za 01 okt 2022, 21:24 In Irún stapte er een bewaker in het Euskotreintje, die iedereen zonder mondkapje eruit adioste. Je maakt wat mee op zo'n dag.
Ik dacht dat de mondkapjesplicht in Spanje net was opgeheven?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten