Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dat reserveren in Wagen 31-39 blijft ook een grote gok, hè? Met ICE 529 hebben we in Frankfurt +20 opgelopen en een hoop mensen zonder reserveringen geloosd, nu twee uur staan tot Nürnberg.
Omdat dat het tweede treinstel is en dat wil nog wel eens ontbreken. Zoals vandaag. En dat is niet voor het eerst, heb het met deze specifieke trein al vaker gehad. Het zijn altijd de nummers in de 30 die ontbreken als het tweede stel mist.
Vanwege afgebroken rotsen (ken het NL-woord voor "Felssturz" niet....) in een voormalige steengroeve is de linke Rheinstrecke tussen Bacharach en Oberwesel gestremd, voorlopig tot morgen. Het spoor is vrij, maar deskundingen moeten nog kijken of er nog steeds gevaar bestaat: https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... t-100.html
Het zit niet echt mee vandaag. De overstap in Nürnberg ging uiteindelijk goed, maar in Cheb kwam de Pendolino pas met +47 opdagen door een technische storing, de verwachte vertrektijd ging steeds met 5 of 10 minuten omhoog. Koud daar op dat perron.
In Lünen zijn dinsdagavond 120 Enschedese scholieren de trein uitgezet. Op de heenweg naar de kerstmarkt in Dortmund waren ze al meermaals door de conducteur gewaarschuwd dat ze hun mondkapjes goed moesten dragen, en toen dezelfde conducteur de groep weer trof op de terugweg (waarbij ze opnieuw de mondkapjes niet goed droegen) was hij er klaar mee en heeft ze door de politie de trein uit laten zetten. De leraar was een beetje boos, maar hij had zich misschien beter kunnen bedenken of het wel verstandig was op met de mondkapjesplicht met zo'n groep op reis te gaan in Duitsland....
De agressieve houding van de dienstdoende conducteur van de Deutsche Bahn is in zijn ogen de reden voor de ontstane onrust.
„We hebben inmiddels een klacht ingediend bij de Duitse spoorwegen. Zoals deze conducteur ons benaderde, spoorde echt op geen enkele manier. We hadden hem op de heenreis al getroffen en op de terugreis zat hij opnieuw in onze trein. Natuurlijk hadden we er vooraf voor gezorgd dat al onze leerlingen een mondkapje hadden, maar blijkbaar was dat niet genoeg. In het eerste station na Dortmund moesten we uit de trein.”
„Natuurlijk waren er een paar leerlingen die hun masker niet fatsoenlijk droegen. Maar in tegenstelling tot ’s ochtends begon hij nu onmiddellijk te dreigen dat we bij het volgende station de trein moesten verlaten. Ik heb dat geweigerd. Om met 120 jonge leerlingen in het donker de trein te verlaten, vind ik onverantwoordelijk.”
„We gaan met de hoogste klassen van havo en vwo.”
120 jonge leerlingen, maar wel de hoogste klassen havo en vwo?
Ja, ook wel eens een groep Nederlandse scholieren in de ENNO Hildesheim - Braunschweig aangetroffen. Twee personen trokken een blikje bier open, dat kostte meteen € 40 per persoon. Die scholieren wilden een discussie, want ze konden het niet weten. Conducteur: het staat op de deur van de trein.
Later aan ze uitgelegd dat alcohol in Niedersachsen verboden is in regionale treinen. Maar die hebben het op de harde manier moeten leren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Het is wel weer typisch Duits om daarvoor meteen te beboeten in plaats van te waarschuwen. Zeker met buitenlanders die niet op de hoogte zijn van zo'n regiospecifieke regel is het nogal flauw.
Duitsers geloven niet zo in de helende werking van waarschuwingen voor regels die zichtbaar worden gecommuniceerd. Ergens kan ik ze daar ook nog wel in volgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS schreef: ↑do 22 dec 2022, 17:11
Het is wel weer typisch Duits om daarvoor meteen te beboeten in plaats van te waarschuwen. Zeker met buitenlanders die niet op de hoogte zijn van zo'n regiospecifieke regel is het nogal flauw.
Volgens mij zijn ze op de heenweg tamelijk duidelijk gewaarschuwd. Daarnaast moet je je in deze bizarre tijden ook goed informeren over regels in andere landen. Ten slotte: ze hadden mondkapjes bij zich, dus blijkbaar wisten ze het toch wél!
PHS schreef: ↑do 22 dec 2022, 17:11
Het is wel weer typisch Duits om daarvoor meteen te beboeten in plaats van te waarschuwen. Zeker met buitenlanders die niet op de hoogte zijn van zo'n regiospecifieke regel is het nogal flauw.
Volgens mij zijn ze op de heenweg tamelijk duidelijk gewaarschuwd. Daarnaast moet je je in deze bizarre tijden ook goed informeren over regels in andere landen. Ten slotte: ze hadden mondkapjes bij zich, dus blijkbaar wisten ze het toch wél!
Ik reageerde op Suus' bericht over het direct beboeten van het drinken van bier in de trein, goed lezen bitte
ICE11 schreef: ↑do 22 dec 2022, 17:41
Soms ben ik beschaamd voor mijn landgenoten.
U hoeft zich niet te schamen voor je landgenoten. Ik denk eerder dat een fatsoenlijke Nederlander zich moet schamen voor zijn landgenoten. Hulde voor de conducteur van de DB.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112... Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
ICE11 schreef: ↑do 22 dec 2022, 14:09
Vanwege afgebroken rotsen (ken het NL-woord voor "Felssturz" niet....) in een voormalige steengroeve is de linke Rheinstrecke tussen Bacharach en Oberwesel gestremd, voorlopig tot morgen. Het spoor is vrij, maar deskundingen moeten nog kijken of er nog steeds gevaar bestaat: https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... t-100.html
Sinds lange tijd rijdt de Baureihe 140 weer planmatig voor passagierstreinen. Het betreft een loc van de Bayernbahn met n-Wagen van GfF als vervanging voor Go Ahead-treinstellen op de Riesbahn.
Dat klopt ook nog ja, want volgens het door ICE11 gelinkte artikel waren er van 27 t/m 31 december werkzaamheden gepland op dat traject en zou het probleem met vallend gesteende daarvoor in elk geval nog niet opgelost zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
umbusko schreef: ↑do 22 dec 2022, 10:50
Omdat dat het tweede treinstel is en dat wil nog wel eens ontbreken. Zoals vandaag. En dat is niet voor het eerst, heb het met deze specifieke trein al vaker gehad. Het zijn altijd de nummers in de 30 die ontbreken als het tweede stel mist.
In de 105 is het juist andersom is mijn ervaring, als daar een stel ontbreekt is het altijd de wagens 21 - 29.
Maar het kan toeval zijn, ik zit er niet dagelijks natuurlijk.