Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Het doel is kennelijk de trein aantrekkelijker maken. Dus verdrievoudigen we in sommige gevallen de prijzen. 7,80 voor eerl retour senior was wel erg goedkoop. Maar ik kan me voorstellen dat je de incidentele senior wel ziet verdwijnen. Een senior heeft niet zo snel iets aan een vast traject kaart in tegenstelling tot een student
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Het lijkt me dat er nog wel voordelige tickets voor senioren overblijven. Dus voor een weglopen van de incidenteel reiziger ben ik niet zo bang.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Het lijkt me een volgende stap in de vereenvoudiging van het kaartjesassortiment van de NMBS. Wat positief bedoeld is.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Geen gratis treinkaartjes meer voor veteranen uit de 1e wereldoorlog dan? :shock:

En wat te denken van die werkloze zeelui :s
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Men moet wel zeggen dat de tickets in Belgie tot nu toe vergeleken met andere landen bijna over-goedkoop waren en ik ken ook geen land waar zo veel verschillende groepen een voordeel krijgen.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Zo verwarrend vind ik het kaartjesassortiment nou ook weer niet. Er zijn veel mogelijkheden, maar het is best duidelijk wat goedkoper is, zeker in de app.

Wat afschaffing betreft: het natuurlijk eigenlijk bizar dat je hetzelfde betaalt voor Leuven-Antwerpen en Leuven-Arlon. Of je nou een half uurtje of drie uur in de trein zit, je betaalt hetzelfde. Al helemaal omdat dit de ritkaarten als Youth Multi (ex-go pass) en Student Multi (spotgoedkoop op je traject) nog buiten beschouwing laat.

Voor korte afstanden is het inderdaad juist nadelig - zo betaal ik voor de 20 min naar Brussel 6,10 met een standaard kaartje, en heb ik dus weer niks aan de jongerenkorting. Als het wordt omgezet in iets van een standaard kortingspercentage voor alle tickets met een maximumprijs voor de lange afstanden, zou dat geweldig zijn. Dan hebben mensen nog steeds vrijheid om door het land te reizen (in tegenstelling tot soms in NL, waar ik naar Maastricht met vrienden liever een auto regelde...), maar doet het meer recht aan de echte kosten van de rit.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Na twee stakingen in een week vanwege geweld tegen treinbegeleiders, is de NMBS vandaag een campagne gestart tegen agressie. Er wordt ook in de trein van alles over omgeroepen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/09 ... -op-trein/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Helaas zal ook een dergelijke campagne geen verandering teweegbrengen. :N Of zoals wij in een Duits spreekwoord zeggen: "Das Kind ist im Brunnen!"*

* (= men moet een deksel op een put leggen voordat een kind naar beneden valt en niet achteraf)
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Etienne »

“Spoorblunder van de eeuw”: Spanje spendeert 260 miljoen euro aan nieuwe treinen die te groot zijn om door tunnels te rijden

In Spanje is de commotie rond de aankoop van een dertigtal nieuwe treinen volledig ontspoord. Eerder raakte bekend dat het Spaanse ministerie van Transport in totaal 258 miljoen euro had geïnvesteerd in de bouw van nieuwe treinen die in de noordelijke regio’s Cantabrië en Asturië zouden worden ingezet. Nu blijkt er echter één probleem te zijn: de voertuigen zijn een stuk groter dan ‘normale’ treinen en geraken niet door de tunnels die ze op hun route tegenkomen.

TVdB 07-02-23, 19:18 Laatste update: 07-02-23, 19:23 Bron: The Telegraph, El Confidencial
De gênante blunder heeft tot een ware ‘blame game’ geleid tussen Renfe, de Spaanse nationale spoorwegmaatschappij, en Adif, het staatsbedrijf belast met de uitbreiding van het Spaanse spoorwegnet. Maar er wordt ook in de richting van de regering gewezen, aangezien het ministerie van Transport de fout veel te laat heeft opgemerkt.

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door jossevb »

Volgens dit bericht zou de European Sleaper naar Barcelona al vanaf december gaan rijden. Mij klinkt het wat voorbarig, ook omdat ik er nog niks over gehoord heb via hun nieuwsbrief of andere bronnen. Ook omdat ze pas net voldoende materieel hebben voor de trein naar Praag Berlijn 3x per week. Al zou ik het toe zou juichen.

https://openrotterdam.nl/van-rotterdam- ... r-kan-het/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: vr 10 feb 2023, 07:35 Helaas zal ook een dergelijke campagne geen verandering teweegbrengen. :N Of zoals wij in een Duits spreekwoord zeggen: "Das Kind ist im Brunnen!"*

* (= men moet een deksel op een put leggen voordat een kind naar beneden valt en niet achteraf)
In het Nederlands spreken we van 'als het kalf verdronken is, dempt men de put'. Maar ook in het Nederlands was het vroeger blijkbaar het kind dat verdronk: https://onzetaal.nl/schatkamer/lezen/ui ... en-de-put/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Bedankt voor deze uitleg! :)
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Durashift »

Ik hoorde afgelopen nacht, op radio 1, René Passet (oud ANWB filelezer die nu in Denemarken woont) dat a.s. 21 februari een beslissing over de aanleg van metrolijn M5 in Kopenhagen valt.

Mogelijk wordt die lijn op termijn doorgetrokken naar Zweden, Malmö.
Dat vinden sommige inwoners aan Deense zijde een beetje griezelig.. want de criminaliteitscijfers in Malmö zijn niet zo goed als in Kopenhagen..
Tja.. per (auto)brug en trein komt dat geteisem natuurlijk niet naar de Deense kant. (A)

https://ground.news/article/copenhagen- ... mo-station

Artikel zit achter een ledenmuur. :evil:
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Etienne schreef: vr 10 feb 2023, 08:35 “Spoorblunder van de eeuw”: Spanje spendeert 260 miljoen euro aan nieuwe treinen die te groot zijn om door tunnels te rijden

In Spanje is de commotie rond de aankoop van een dertigtal nieuwe treinen volledig ontspoord. Eerder raakte bekend dat het Spaanse ministerie van Transport in totaal 258 miljoen euro had geïnvesteerd in de bouw van nieuwe treinen die in de noordelijke regio’s Cantabrië en Asturië zouden worden ingezet. Nu blijkt er echter één probleem te zijn: de voertuigen zijn een stuk groter dan ‘normale’ treinen en geraken niet door de tunnels die ze op hun route tegenkomen.

TVdB 07-02-23, 19:18 Laatste update: 07-02-23, 19:23 Bron: The Telegraph, El Confidencial
De gênante blunder heeft tot een ware ‘blame game’ geleid tussen Renfe, de Spaanse nationale spoorwegmaatschappij, en Adif, het staatsbedrijf belast met de uitbreiding van het Spaanse spoorwegnet. Maar er wordt ook in de richting van de regering gewezen, aangezien het ministerie van Transport de fout veel te laat heeft opgemerkt.

Lees meer
Zoals wel vaker blijkt dit weer eens iets te zijn wat gigantisch uit proportie is getrokken. De fout was al ontdekt voor dat er ook maar iets gebouwd is en er is alleen een vertraging in de levering door gekomen. https://www.railjournal.com/fleet/no-co ... ays-mitma/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

HLN is dan ook wel een Vlaamse krant die wel uit is op clickbait :)
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Een infraproject dat uitloopt. Gelukkig hebben wij dat in Nederland helemaal nooit (A)
Ik heb geen onderschrift
gpvos
Berichten: 586
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

railjournal.com schreef:The train design process will follow “a comparative approach,” Mitma says, following the dimensions of the rolling stock currently operating on these routes rather than published specifications.
Dat is op zich een goede praktische oplossing, maar wel erg slordig dat er geen goede profielspecificaties van die tunnels zijn.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door VIRM »

KLM BIEDT EXTRA STOELEN IN THALYS AAN ALS ALTERNATIEF VOOR VLUCHT BRUSSEL - SCHIPHOL
SCHIPHOL - KLM heeft extra stoelen ingekocht op vier dagelijkse Thalys-treinen van en naar Brussel, met name voor transferpassagiers. Hiermee bereidt de luchtvaartmaatschappij zich voor op verdere afbouw van de vier vluchten per dag die KLM nu nog uitvoert tussen Schiphol en de Belgische hoofdstad. De uitbreiding van dit air/rail-product gaat 26 maart van start.

Bron en meer: Luchtvaartnieuws.nl
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Op 1 maart gaat na 8 jaar ( :') ) eindelijk het nieuwe busstation in Namen open op het dak van het verbouwde station.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

VIRM schreef: wo 15 feb 2023, 18:56 KLM BIEDT EXTRA STOELEN IN THALYS AAN ALS ALTERNATIEF VOOR VLUCHT BRUSSEL - SCHIPHOL
SCHIPHOL - KLM heeft extra stoelen ingekocht op vier dagelijkse Thalys-treinen van en naar Brussel, met name voor transferpassagiers. Hiermee bereidt de luchtvaartmaatschappij zich voor op verdere afbouw van de vier vluchten per dag die KLM nu nog uitvoert tussen Schiphol en de Belgische hoofdstad. De uitbreiding van dit air/rail-product gaat 26 maart van start.
Ten laste van de "gewone" Thalys-passagier? Of hebben de treinen tussen Amsterdam en Brussel nog voldoende capaciteit?
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Met e320 materieel zou er wel meer extra ruimte gecreëerd moeten worden.

Hoor trouwens wel dat de vorige keer dat ze een vlucht "vervangen" hadden ze op de resterende vluchten gewoon grotere vliegtuigen hadden ingezet.
Ik heb geen onderschrift
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door jossevb »

Eerst pleiten voor meer mensen met de trein gaan ipv vliegtuig. Nu zeuren dat ze onze plek innemen in de trein :roll:
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Zo een stap is geen probleem als er voldoende ruimte in de trein is om de extra passagiers op te vangen. Als niet bestaat de kans dat passagiers die geen plek in de trein krijgen dan toch maar met de auto gaan of met de resterende vluchten, voor welke dan misschien een groter toestel nodig is. Overigens gaat minstens de ochtendvlucht van AMS naar BRU en terug gepland met een B737 (soms zelfs een -900), dus het grootste toestel voor korte afstanden wat KLM heeft.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Thalys heeft toch het zwaartepunt op Parijs-Brussel/Amsterdam/Keulen, niet per se op Brussel-Amsterdam. Harde getallen heb ik niet, maar het lijkt me dat er ruimte is in de Thalys tussen Amsterdam en Brussel. Het is niet de afstand waarop ver van te voren wordt geboekt, en op korte termijn is de Thalys zo veel duurder dan de IC Brussel dat het marktaandeel ook niet enorm hoog zal zijn.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Vrijdag 10 maart staking bij de NMBS, De Lijn, MIVB (en waarschijnlijk ook TEC) vanwege onderfinanciering van overheidsdiensten en hervorming van het perequatiesysteem van de ambtenarenpensioenen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230227_93908060
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/27 ... -10-maart/
https://www.bruzz.be/mobiliteit/vakbond ... 2023-02-27
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten