Spoordienstregeling Duitsland 2023

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door MaartenD »

Maar of je daarmee twee stellen vol hebt van Amsterdam tot in Frankfurt? Ik denk dat deze trein toch vooral leeg zal lopen gaandeweg de route. In Duitsland heb je meer opties naar Frankfurt, als je verder wil (Stuttgart, Nürnberg, e.v.) pak je die trein toch niet en ook Duitsers naar Basel zullen direkt in de 105 stappen.
En al heb je dan één stel vol met Nederlanders die in Ffm-Flug uitstappen, blokkeer de trein voor reserveringen vanaf Düsseldorf en die hebben altijd een zitplaats.
Wat ze dus wel moeten doen is die overstap garanderen, iig zolang de 225 geen uur te laat is (of hoe lang het duurt voor de volgende verbinding).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Suus »

Gamma schreef: di 21 mar 2023, 13:03
henrivanderweijden schreef: di 21 mar 2023, 08:37 Naar mijn idee valt die drukte wel mee, ook als ik bijv kijk naar volgende week dinsdag. Dan zijn de tickets naar bv Köln voor de 121 en 123 duurder dan voor de 105. Dat geeft aan dat er tot nog toe minder tickets zijn verkocht voor de 105.
Ook als ik de 105 heb dan krijg ik niet het idee dat ie erg druk is, maar misschien reis ik juist op de goede momenten en puilt ie zomers op sommige dagen wel uit.
Tsja, en dat ie met 2 stellen rijdt, als er 7 treinen naar NL komen en 6 terug gaan dan zal er eentje met 2 stellen moeten rijden (of leeg terug).
Dit is echt niet gebaseerd op feiten. De 105 is de enige trein van de dag die vanuit Nederland verder dan Frankfurt rijdt. Heel veel reizen van Nederland naar Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Oost-Frankrijk worden vaak alleen of verreweg het makkelijkste/snelst geboden vanuit de 105. Dit is dus een hele belangrijke trein. Het wegvallen daarvan is echt een aderlating.
Dat klopt wel, maar gezien het grote gebrek aan rijvaardige treinstellen serie 406 voor de ICE's naar Nederland en België, de verwachte drukte door omreizigers vanwege werkzaamheden bij Ibbenbüren is het voor enkele maanden schrappen van deze trein de makkelijkste manier om veel extra capaciteit te winnen, anders ben je namelijk twee treinstellen een gehele werkdag kwijt voor één trein waar de stellen nu twee extra ritten kunnen verzekeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door dennistd »

MetroRET schreef: di 21 mar 2023, 12:39
henrivanderweijden schreef: di 21 mar 2023, 08:01 Of er een overstap in Düsseldorf komt vraag ik mij af. De 225/224 rijden via Köln Messe/Deutz en halen daar aannemelijk de 105/104 in.
En de 225 bomvol overstappers zal wel meevallen. De reizigers ri Berlin zijn in Duisburg of Düsseldorf al overgestapt dus die zijn er uit. De reizigers van Düsseldorf richting Basel nemen de 105 al in Düsseldorf dus neem aan dat het wel past.
Ik vind het in ieder geval een goede oplossing om stellen Br 406 vrij te spelen voor trajecten waar ze echt nodig zijn.
Volgens de Nederlandse treininfo, rijden de 225 en 224 via Köln Hbf.
https://treinposities.nl/ritinfo/20230529/225
https://treinposities.nl/ritinfo/20230529/224
Volgens DB rijdt de 225 via Messe/Deutz. Overstapstation wordt Frankfurt Flughafen, in beide richtingen 10-11 minuten crossplatform.

Bij de 105 is de stop in Düsseldorf al wel verwijderd, maar de stops in Nederland staan er nog gewoon in. Op Fernbahn staat ook: "Hinweis Verkehrstage Düsseldorf Hbf-Köln Hbf 26.-30.6., 19., 20.8., 26.8.-12.9.". Lijkt er dus op dat ie tussen Düsseldorf en Köln alleen rijdt als de trein vanuit Nederland via Venlo gaat. Dan is het pad namelijk vrij, anders past het niet omdat de EC9 er ook nog kort achter zit. De 104 gaat vanaf Köln verder naar Wuppertal en Dortmund trouwens.

Code: Selecteer alles

                     225             105                      104            224

Amsterdam            8:08                                                   21:59
Utrecht              8:31/ 8:34                                             21:29/21:32
Arnhem               9:05/ 9:07                                             20:57/20:59
Oberhausen Hbf        |                                                     19:57/19:59
Duisburg Hbf          |                                                     19:49/19:51
Düsseldorf Hbf      10:17/10:21                                             19:35/19:38
Köln Messe/Deutz    10:40/10:46                                             19:05/19:07
Köln Hbf              |             10:45/10:55             19:04/19:14       |
Siegburg/Bonn       11:00/11:02     11:09/11:10             18:47/18:48       |
Frankfurt Flugh     11:39/11:41     11:50/11:51             18:06/18:07     18:15/18:17
Frankfurt Hbf       11:55             |                       |             17:57
Mannheim Hbf                        12:23/12:35             17:24/17:36
Karlsruhe Hbf                       12:58/13:00             16:58/17:00
Offenburg                           13:31/13:33             16:26/16:28
Freiburg Hbf                        14:01/14:02             15:54/15:55
Basel Bad                           14:36/14:40             15:19/15:22
Basel SBB                           14:47                   15:13
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Gamma »

Een overstaptijd van 10-11 minuten in Frankfurt, dat wordt deze zomer 20 procent kans om die te halen schat ik zo in.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door en-es »

Dat is wel heel optimistisch. _O-
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door umbusko »

Dat hangt er maar net vanaf waar de vertraging meestal optreedt. Als dat voor Köln is, is het vervelend. Maar is het tussen Köln en Frankfurt en ben je de 105 voor, dan is er niet zo veel aan de hand want dan heeft de 105 dat ook.

En heeft de ICE vanaf Arnhem niet een ruime rijtijd? Of is dat alleen richting Nederland?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door ICE11 »

Het treinpaar IC118/119 Dortmund <> Innsbruck via Arlberg rijdt vanaf juni niet meer met ÖBB-rijtuigen maar met ICE4 (7-delig).
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door cassie127 »

Is ook nodig omdat ÖBB een tekort begint te krijgen aan geschikt IC materieel voor inzet op binnenlandse ritten, door toename van het aantal ritten en reizigers.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door dennistd »

Het viel me vorige week ook al op dat er diverse rijtuigen in NightJet-kleurstelling meereden in zowel de EC via Brenner als IC 118/119. Blijkbaar in het verleden teveel verkocht (o.a. aan Tsjechië volgens mij?).
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door cassie127 »

Inderdaad een gevolg van te veel rijtuigen verkopen en een in de jaren daarop volgende groei van internationaal treinverkeer (zoals de EC Wien - Triëste) en grotere vervoersvraag binnen Oostenrijks als direct gevolg van het Klimaticket. Zo rijden er tegenwoordig ook al 3 Zwitserse SBB rijtuigen voor/na EC 163/164 een D trein tussen Graz en Schwarzach-st Veit v.v.

Maar dat tekort zal nog van korte tijd zijn. Zodra de nieuwe nightjet stammen en railjrt stammen beschikbaar zijn zullen die als eerste ingezet worden op de verbindingen van en naar Italië. En zeker met de Brenner EC komen daardoor een hoop rijtuigen vrij.

Overigens keren de restauratierijtuigen in de Brenner EC's niet meer terug. Naast personeelstekorten zijn de wagens ook heel gevoelig voor het wisselen van de spanning. Pas als de nieuwe Railjets daar de boel gaan vervangen zal er weer restauratie beschikbaar zijn op die route.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door ICE11 »

cassie127 schreef: za 08 apr 2023, 23:13 Is ook nodig omdat ÖBB een tekort begint te krijgen aan geschikt IC materieel voor inzet op binnenlandse ritten, door toename van het aantal ritten en reizigers.
Voor de 118/119 betekend dat wel rond 25% minder zitplaatsen en vooral ruim 70% minder plaatsen voor fietsen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Nitein-Repart »

Ik heb zo'n gevoel dat Deutsche Bahn het reizen over de Rheinroute onaantrekkelijk wil maken door drastisch de capaciteit te verminderen. Eerder had je tussen Köln en Mainz 1x/uur een IC-stam bestaande uit 11 rijtuigen. Het ene uur is die IC-Stam vervangen door een ICE-T die doorrijdt naar Regensburg, Passau en Wien en zelfs als de ICE-T in dubbeltraktie rijdt heb je effectief gezien minder capaciteit omdat veel stoelen bezet zijn door reizigers die naar Regensburg, Passau en Wien reizen. Het andere uur is de IC-Stam vervangen door de 5-delige Dosto-IC die toch significant minder capaciteit biedt dan de 11-delige IC-Stam die eerder reed. En nu dan ook een ÖBB IC-Stam vervangen door een zevendelige ICE4 met 25% minder capaciteit. Voordeel is wel de aanwezigheid van de Bistrorijtuig, wat de huidige ÖBB IC-Stammen niet hebben.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door henrivanderweijden »

Gelukkig rijden er in diverse uren 2 IC's per uur langs de Rhein tussen Köln en Mainz.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door ICE11 »

Na juni zijn dan als ik het goed begrijp de laatste "echte" IC/EC treinen via Koblenz de volgende:

EC 6/7 (Interlaken <> Hamburg)
EC 8/9 (Zürich <> Hamburg)
EC 114/115 (Münster <> Klagenfurt)
IC 2010/11 (Tübingen <> Berlin)
IC 2012/13 (Dortmund <> Oberstdorf)
IC 2026/27 (Frankfurt/M. <> Dortmund)
IC 2212/13 (Koblenz <> Binz)

Alle andere langeafstandstreinen met ICE1, ICE4, ICE-T, IC2 of KISS.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Nitein-Repart »

Ik verwacht dat de IC 2212/2213 (Köln-Ostseebad Binz v.v.) door ICE's wordt vervangen als er voldoende 13-delige ICE4-stellen zijn afgeleverd. Dat is één van de weinige IC-treindiensten die nog uit 11 IC-rijtuigen bestaat en deze Intercities rijden tussen Köln en Hamburg in taktverkeer met de ICE's.

De IC2010/2011 (Berlin-Tübingen v.v.) lijkt vrijwel nooit te rijden, dus vervanging door ICE's lijkt mij onwaarschijnlijk.

De IC2026/2027 (Frankfurt-Dortmund v.v.) rijdt alleen aan de dagranden.

En de IC2012/2013 rijden tussen Ulm en Oberstdorf over niet-geëlectrificeerde lijnen en dus is er dieseltractie benodigd. Deze Intercities blijven voorlopig rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Meltrain »

Worden de treinen naar Oberstdorf op termijn niet vervangen door de ICE-L?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door cassie127 »

Klopt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door ICE11 »

Nitein-Repart schreef: di 18 apr 2023, 18:41 Ik verwacht dat de IC 2212/2213 (Köln-Ostseebad Binz v.v.) door ICE's wordt vervangen als er voldoende 13-delige ICE4-stellen zijn afgeleverd. Dat is één van de weinige IC-treindiensten die nog uit 11 IC-rijtuigen bestaat en deze Intercities rijden tussen Köln en Hamburg in taktverkeer met de ICE's.
Niet per se, want sommige perrons zijn voor een 13-delige 412 te kort. Deze is 374m lang, maar bij voorbeeld het perron in Binz is maar 345m.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door henrivanderweijden »

IC2212/2213 kan door een 12-delige ICE4 gereden worden die elders is vervangen door een nieuw afgeleverde 13 delig variant. 😉
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door cassie127 »

Of een ICE-1 stel
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Nitein-Repart »

https://de.m.wikipedia.org/wiki/ICE_4

Een 12-delige ICE-4 is 346 meter lang. Ook dat kan wellicht problemen geven op het gedeelte Hamburg-Ostseebad Binz. Je kunt misschien de treindienst opknippen in een gedeelte Hamburg Altona-Basel en een gedeelte Hamburg Altona-Ostseebad Binz of je kunt het gedeelte Hamburg-Ostseebad Binz koppelen aan de snelle treindienst naar Köln die niet in Bremen stopt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Z2N »

Ostseebad Binz is bij uitstek een vakantiebestemming, een trein daarheen wil je juist vaker laten stoppen om zoveel mogelijk vakantiegangers een directe verbinding te geven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Nitein-Repart »

cassie127 schreef: wo 19 apr 2023, 20:56 Of een ICE-1 stel
De nieuwe ICE-1 heeft 9 rijtuigen, dat is een behoorlijke vermindering ten opzichte van de 11-delige IC-stammen en op Köln-Hamburg heb je de capaciteit echt nodig.

Persoonlijk hoop ik dat de nieuwe ICE-1 de Dosto-IC op Stuttgart-Köln-Dresden vervangt. Dan heb je op die verbinding veel meer capaciteit. De Dosto-IC's op Stuttgart-Köln-Dresden bieden te weinig capaciteit en ze kunnen slechts 160 km/h wat onhandig is op routes waar > 200 km/h gereden kan worden zoals Stuttgart-Hamburg en Hamm-Hannover.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Nitein-Repart »

cassie127 schreef: zo 09 apr 2023, 03:05 Inderdaad een gevolg van te veel rijtuigen verkopen en een in de jaren daarop volgende groei van internationaal treinverkeer (zoals de EC Wien - Triëste) en grotere vervoersvraag binnen Oostenrijks als direct gevolg van het Klimaticket. Zo rijden er tegenwoordig ook al 3 Zwitserse SBB rijtuigen voor/na EC 163/164 een D trein tussen Graz en Schwarzach-st Veit v.v.

Maar dat tekort zal nog van korte tijd zijn. Zodra de nieuwe nightjet stammen en railjrt stammen beschikbaar zijn zullen die als eerste ingezet worden op de verbindingen van en naar Italië. En zeker met de Brenner EC komen daardoor een hoop rijtuigen vrij.

Overigens keren de restauratierijtuigen in de Brenner EC's niet meer terug. Naast personeelstekorten zijn de wagens ook heel gevoelig voor het wisselen van de spanning. Pas als de nieuwe Railjets daar de boel gaan vervangen zal er weer restauratie beschikbaar zijn op die route.
Volgens wikipedia zou vanaf het voorjaar van 2024 de eerste negendelige Railjet-stammen instromen op München-Verona-Venezia/Bologna. Er zijn in totaal acht treinstammen besteld voor deze verbinding, maar voor München-Verona-Venezia/Bologna heb je ook acht omlopen nodig, dus er is nul reserve (of bij een defecte stam moet er een stam oude rijtuigen ingezet worden). Maar weet iemand ook of de negendelige Railjet-stammen vanaf het voorjaar 2024 ook daadwerkelijk ingezet gaan worden tussen München-Verona-Venezia/Bologna?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten