Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8924
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Groeten uit Keulen, met een zo goed als lege DB-bingokaart. Alleen de RB27 kreeg na Grevenbroich +5, om de ICE uit Amsterdam voor te laten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Een dagje OV gedaan in Basel en omgeving. Met tram/trein naar Aesch en Riehen. Trams komen tegenwoordig ook in Saint Louis en Weil am Rhein. Ook wandeling gemaakt door Saint Louis, Huningue en Weil am Rhein. Bij de grensovergang Saint Louis werd iemand apart genomen voor verdere controle. In Huningue het voormalig station gezien. Mooi gerenoveerd gebouw plus perron en rails die overwoekerd zijn door onkruid. Ook een ritje Basel St.Johann-Basel SBB gemaakt in een TER. Op het perron van Basel St.Johann bevindt zich een douanekantoor.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8924
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Vanmiddag was het op Köln Hbf een typisch Duitse chaos, omdat ICE 517 naar München zonder aankondiging van spoor wisselde. Die stond daarmee weer andere treinen in de weg, wat vertragingen tot +15 opleverde voor de RB27 en alle andere treinen die erna gebruik maakten van spoor 6 en 7.

Op de terugweg uit Bonn kwam de RB26 ook met een kwartier vertraging Bonn Hbf binnenrollen, en daar is geen minuut vanaf gereden ondanks dat de machinisten van de MittelRheinBahn als bezetenen optrekken en afremmen. 160 km/h in een stoptrein voelde toch wel wat harder dan in de ICD.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Groeten uit ICE370 die straks uit Basel SBB vertrekt. Zojuist kwam de BuPo even langs. Hopelijk gaat mijn thuisreis zonder al teveel problemen ondanks de veranderingen die ik heb mogen ontvangen. Heb een extra reservering gemaakt, hopelijk vervallen de andere reserveringen niet want anders wordt het staan.
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Zojuist in Mannheim overgestapt op ICE610 die een behoorlijk hohe auslastung heeft. Ook nog een TGV en een flixtrain gespot. En op tijd vertrokken!
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Met 5 minuten vertraging aangekomen in Frankfurt Flughafen. ICE610 reed niet altijd op volle snelheid. Tijdens de half uur overstap wat proviand opgeslagen bij de REWE in de stationshal. Mijn plaatsreservering in ICE154 was gelukkig nog steeds van kracht. Ben nu onderweg op de HSL in een matig bezette rijtuig 38. ICE154 rijdt vandaag trouwens via Venlo.
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

Dat doet ICE 154 altijd, anders was het ICE 124 geweest. :mrgreen:
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Dat wist ik niet, weer wat geleerd. De conducteur heeft trouwens meerdere reizigers uit de 1e klasse gestuurd omdat ze 2e klasse plaatsbewijzen hebben. Momenteel tussen Siegburg en Keulen en alles gaat volgens plan.
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

De ICE had nu in Utrecht moeten zijn maar staat nu ergens tussen Geldermalsen en Culemborg. De machinist houdt zich in. Blijkbaar om andere treinen niet in de weg te lopen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Zo, terug van een weekendje in de buurt van Würzburg. Omdat we geen zin hadden in het SEV tussen Arnhem en Oberhausen, maar met de auto naar Xanten gegaan en daar geparkeerd. Wijze les: volgende keer niet meer doen :') Op de heenweg hadden bijna alle treinen tussen Duisburg en Xanten tussen de +10 en de +20, onderweg kan er schijnbaar ook niets goedgemaakt worden en de keringen zijn (zeker in Xanten) heel kort. De overstap van 18 minuten in Duisburg op de ICE ging nét goed :X

Op de terugweg bleek het Stellwerk van Rheinberg dit weekend tijdens de middag onbezet te zijn, dus moesten we alsnog met de bus: trein van Duisburg naar Moers, dan een SEV-bus naar Millingen en daar met de trein verder naar Xanten. Je bent wel automatisch een uur later, dus de DB mag weer wat geld gaan overmaken :Y Alleen best frustrerend, om om 17:00 op station Millingen gedropt te worden en te weten dat de trein naar Xanten - 12 km verderop - pas om 17:41 vertrekt :X

De ICE's waren zowel heen als terug perfect op tijd (dat heet, tussen de 5 en 10 minuten vertraging). Op een volgeserveerde trein heen, enkele kapotte toiletten, kapotte deuren en een niet-werkende airco heen na bleef de bingokaart leeg :) Al met al mag ik niet klagen!
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Zo wordt het nog lollig om met DB Fernverkehr te reizen :mrgreen:
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Tja, bij mij ging in Duitsland ook vrijwel alles goed. De problemen waren er pas toen ik in Nederland was. Keurig op tijd vertrokken uit Mönchengladbach maar het toch presteren om met ruim 20 minuten vertraging in Utrecht aan te komen........ _O-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Achja, met DB kan ook nog weleens wat goed gaan. Doet me altijd denken aan een reis een paar jaar terug: 20 minuten vertraging eruit gereden in Duitsland met de ICE, vrijwel op tijd Arnhem uit waar we nog voor de IC uit mochten.
Staan we vervolgens geruime tijd defect op het toen nog bestaande spoor 2 van Ede-Wageningen :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

waldo79 schreef: zo 30 apr 2023, 21:27 Zo wordt het nog lollig om met DB Fernverkehr te reizen :mrgreen:
Bijna wel ja :mrgreen: Dit rit met de ICE gisteren was ook wel uitzonderlijk gladjes moet ik zeggen: de +5 ontstond pas na vertrek uit Düsseldorf, tot die tijd waren we overal mooi op tijd weg.
Mijn Flickr account.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door htm_tram »

Er was een rij van ongeveer 150 man voor het loket van de VRR op Düsseldorf Hbf
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Zo, dat is nog al wat. Waarom stonden ze er? Deutschlandticket aanschaffen?
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

IC 143 naar Berlijn is goed vol in Bad Bentheim. Kon online al geen zitplaats 1e klas meer boeken en in de praktijk blijkt ie ook helemaal vol te zitten. Blij dat ik voor de zekerheid toch maar een zitplaats 2e klas gereserveerd had, al moest ik daar ook al iemand wegjagen :twisted:
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

De 1e klas lijkt de laatste tijd steevast een week van te voren al volledig uitverkocht te zijn. Voornamelijk tot aan Osnabrück.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Commendatore
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Is daar een reden voor aan te wijzen?
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik vind het aantal eerste klasse plekken nogal karig in de IC Berlijn. Slechts één rijtuig plus een paar plekken in de bistrorijtuig. En als het bistrorijtuig weer eens volledig afgesloten is dan wordt het helemaal lastig.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Een extra rijtuig zou geen overbodige luxe zijn nee. Zou qua perronlengtes ook geen probleem zijn toch?
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Ook bijzonder: ICE 789 naar München (Hannover v 13:26) wordt tussen Göttingen en Fulda omgeleid via Eichenberg. In Bebra staan we gepland van 14:55 tot 15:16 op een perronloos zijspoor, en werden we net (14:59) al ingehaald door de RB5 naar Fulda (aankomst aldaar 15:36) en later (15:14) nog door ICE 373 naar Spiez, die 12 minuten na ons uit Hannover vertrok maar 9 minuten eerder in Fulda is. Die ICE rijdt wel gewoon via Kassel naar Bebra.
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

dennistd schreef: di 02 mei 2023, 12:20 Een extra rijtuig zou geen overbodige luxe zijn nee. Zou qua perronlengtes ook geen probleem zijn toch?
Ik vermoed dat dat niet past in Osnabrück, wat bij mijn weten het kortste perron langs de route heeft. Precies opmeten gaat in Google Maps wat lastig omdat het puntje perron onder het viaduct van de noord-zuidsporen ligt, maar ik meen dat je met de huidige 255 meter al zowat aan de limiet zit.
Geen idee of je zou mogen smokkelen door de locomotief buiten het perron te zetten, en of dat daar überhaupt kan met het oog op seinplaatsing.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3276
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Locs buiten perron zetten is niet zo'n probleem, op meerdere lijnen worden bij treinstellen ook de kop voorbij perron gezet zodat alle deuren passen.
Het sein staat wel redelijk kort al aan het einde van het perron, dus heel veel extra ruimte is er niet
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Eventueel zou ook nog één rijtuig buiten het perron kunnen staan met personeel bij de deuren, toch? Dat had ik laatst in Krefeld in ieder geval bij een reguliere ICE-stop.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten