Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Z2N schreef: vr 23 jun 2023, 17:21 Vanuit vraagperspectief lijkt het mij logischer om juist de trein naar Berlijn via Straatsburg te laten gaan, Saarbrücken kan altijd nog bediend worden door een andere rit die alleen Parijs-Frankfurt rijdt.
Een nieuwe ICE-lijn is in Duitsland ook altijd een politieke kwestie, want burgemeesters op het platteland zijn stapelgek op dat in hun stad een ICE stopt (ok, Saarbrücken heeft al een, maar een doorgaande ICE naar Berlin is dan nog de kers op de taart). :Y
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Inmiddels rijden tussen Hamburg en Kopenhagen planmatig de stammen uit DSB-Vectron en DB-rijtuigen. Wel is er nog een communicatieprobleem tussen loc en rijtuigen, zodat de deuren door de conducteur voor iedere halte handmatig ontgrendeld moeten worden en na vertrek ook weer handmatig op slot moeten..... _O-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13250
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

ICE11 schreef: zo 25 jun 2023, 19:52 Een nieuwe ICE-lijn is in Duitsland ook altijd een politieke kwestie, want burgemeesters op het platteland zijn stapelgek op dat in hun stad een ICE stopt (ok, Saarbrücken heeft al een, maar een doorgaande ICE naar Berlin is dan nog de kers op de taart). :Y
Dan is maar goed dat deze Frans-Duitse vriendschapstrein gaat rijden, Frankrijk is daarin natuurlijk niet anders. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
tjoektjoek
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

Niet verrassend voor een monopolist. Ik hoop dat er meer capaciteit komt door concurrentie, want je kan niet echt iets boeken op korte termijn naar Parijs of verder.
en-es
Berichten: 4568
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Het kan wel maar uiteraard voor de hoofdprijs *O*
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door VIRM »

Dat dus. Zelf ben ik geen voorstander van concurrentie op het spoor (wat mij betreft hoort treinvervoer gewoon een goed product tegen redelijke tarieven te zijn), maar als Eurostar de groei niet aankan en hoge tarieven blijft vragen, dan is het tijd voor een tweede aanbieder. Hopelijk biedt een concurrent overigens ook begeleiderskaarttarieven aan, want Thalys had die (m.u.v. rolstoelgebruikers) stilletjes afgeschaft.
Beul van de blindegeleidelijn
Nitein-Repart
Berichten: 3661
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Is het niet een stuk goedkoper om met de directe IC Antwerpen-Lille en een TGV Lille-Paris naar Paris te reizen of zijn de TGV's Lille-Paris ook erg prijzig? De IC Antwerpen-Lille heeft als voordeel de vaste prijzen, dus je hoeft niet maanden van de tevoren te boeken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13250
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Lille-Parijs valt qua prijzen vaak erg mee, dus die optie is vaak goedkoper dan Thalys. Maar een winstmarge van 22% zegt dat het goedkoper kan met de bestaande route, dus hopelijk drijft dat de prijzen van die snellere verbinding naar beneden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Deze zomer zijn er allerlei leuke aanbiedingen in HdF. Als je de tijd hebt en creatief bent met je kaartjes kan je voor 16 euro totaal van Roosendaal in Parijs staan in juli.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door VIRM »

Hoe lang duurt die reis? ;)
Z2N schreef: wo 28 jun 2023, 12:08 Lille-Parijs valt qua prijzen vaak erg mee, dus die optie is vaak goedkoper dan Thalys. Maar een winstmarge van 22% zegt dat het goedkoper kan met de bestaande route, dus hopelijk drijft dat de prijzen van die snellere verbinding naar beneden.
Ik vraag mij af of die prijzen op korte termijn naar beneden gaan. Van wat ik lees heeft Eurostar aardig wat schuld opgebouwd tijdens Corona, die ook moet worden afbetaald. En moeten de Thalys-stellen uit de jaren negentig ook niet op een gegeven moment worden vervangen?
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

VIRM schreef: wo 28 jun 2023, 15:25 Hoe lang duurt die reis? ;)
Langer dan met de Thalys. ;)
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Als je op dinsdag 4 juli gepland hebt van/naar/via Duitsland te reizen met de trein, hou er dan rekening mee dat er die dag mogelijk gestaakt kan worden. https://www.spiegel.de/wirtschaft/servi ... 7e27b6684d
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51000
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Z2N schreef: zo 25 jun 2023, 07:48 De regio Parijs - Île-de-France heeft er weer een nieuwe tramlijn bij sinds dit weekend. Tramlijn T10 verbindt het RER-station La Croix de Berny met het bos van Clamart, via de plaats Châtenay-Malabry waar tot dit weekend geen railgebonden vervoer naar beschikbaar was. De lijn wordt geëxploiteerd door de RATP, de trams zijn van het type Citadis en technisch gelijk aan die van tramlijn T9.
Vanwege brandstichting in trams van de lijnen T6 en T10 gisterenavond als protest op politiegeweld is de tramdienst op lijn T10 tot nader order ernstig verstoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 605
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Chrysa schreef: wo 28 jun 2023, 13:08Deze zomer zijn er allerlei leuke aanbiedingen in HdF. Als je de tijd hebt en creatief bent met je kaartjes kan je voor 16 euro totaal van Roosendaal in Parijs staan in juli.
Tussen Lille (of Maubeuge/Aulnoye) en Parijs kan ik een en ander vinden op de site van TER HdF, maar het deel richting België niet. Kan je een hint geven?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

cassie127 schreef: wo 28 jun 2023, 19:18 Als je op dinsdag 4 juli gepland hebt van/naar/via Duitsland te reizen met de trein, hou er dan rekening mee dat er die dag mogelijk gestaakt kan worden. https://www.spiegel.de/wirtschaft/servi ... 7e27b6684d
Er komt vooralsnog toch geen staking, want EVG heeft ingestemd met een bemiddeling en in die tijd mag niet gestaakt worden: https://www.focus.de/reisen/bahn/naechs ... 45712.html
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

gpvos schreef: do 29 jun 2023, 15:04
Chrysa schreef: wo 28 jun 2023, 13:08Deze zomer zijn er allerlei leuke aanbiedingen in HdF. Als je de tijd hebt en creatief bent met je kaartjes kan je voor 16 euro totaal van Roosendaal in Parijs staan in juli.
Tussen Lille (of Maubeuge/Aulnoye) en Parijs kan ik een en ander vinden op de site van TER HdF, maar het deel richting België niet. Kan je een hint geven?
België door met een youth ticket, of een regel van een 10-ritten-kaart. In De Panne de gratis bus naar Dunkerque. Vanaf daar naar St Quentin met de €1 Zomer-TER en vanaf daar heb je kaartjes naar Parijs voor 5 euro.
gpvos
Berichten: 605
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Ik mag helaas niet meer met een Youth-ticket. -0-
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

10-rittenkaart is er voor iedereen. Moet je wel iets vaker naar België gaan. ;)
gpvos
Berichten: 605
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Ja, de vorige keer dat ik zo'n pas had raakte ik 'm kwijt na de tweede rit. Ik denk ook niet dat ik er vaak genoeg kom. :(
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13250
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Suus schreef: do 29 jun 2023, 10:33 Vanwege brandstichting in trams van de lijnen T6 en T10 gisterenavond als protest op politiegeweld is de tramdienst op lijn T10 tot nader order ernstig verstoord.
En vanochtend wordt de regio Île-de-France wakker na een zware nacht van rellen, dus is op last van de Prefecture de Police het busverkeer tot nader orde stilgelegd in de stad Parijs, en de departementen Hauts-de-Seine, Seine-Saint-Denis en de Val-de-Marne. In Aubervilliers is er brand geweest in een remise van de RATP, daarbij zijn 13 bussen uitgebrand. De tramlijnen T1, T2, T3a, T3b, T4, T5, T6, T8, T9 en T11 zijn (deels) gesloten vanwege schade als gevolg van de rellen; tram T10 kon na het uitbranden van een tramstel op de nacht van woensdag op donderdag wel gespaard blijven vannacht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51000
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

gpvos schreef:Ja, de vorige keer dat ik zo'n pas had raakte ik 'm kwijt na de tweede rit. Ik denk ook niet dat ik er vaak genoeg kom. :(
Je kan hem tegenwoordig digitaal in de app kopen. Dan raak je hem in ieder geval niet fysiek kwijt (al geef ik daar nog wel de voorkeur aan).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13250
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

PHS schreef: vr 30 jun 2023, 08:53 Enerzijds klagen dat je wordt achtergesteld door alles en iedereen, anderzijds winkels, huizen, auto's en de gloednieuwe, peperdure tramlijnen die de laatste jaren door de banlieues zijn aangelegd vernielen, zodat je elke mogelijke investering afschrikt. Ik snap het niet helemaal :X
In dit geval is de kathalisator niet zozeer 'achtergesteld zijn', maar woede over de dood van een 17-jarige tijdens een verkeerscontrole waarbij het slachtoffer door de luchtpijp is geschoten door een politieagent. Combineer dat met een gevoel van kansenarmoede, klassenjustitie en het idee vergeten te worden door de Republiek, en een klein deel van de samenleving reageert dat af met vernielingen. De overgrote meerderheid keurt dit soort gedrag af, ook in dit soort voorsteden, zelfs als ze begrijpen waar deze woede vandaan komt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51000
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Van achteren? Volgens mij gewoon van voren door het openstaande raampje van zijn auto. Echt schandalig politie-optreden voor een controle van een auto.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten