Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1511
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

Vandaar al die ICE stops op het Südbahnhof.
Daarop voortbordurend:
Het is mij vandaag gewoon gelukt om zonder grote problemen van Frankfurt naar Frankfurt te gaan. Goed gedaan DB en co, dat mag ook wel eens gezegd worden.
Klein ongemak bleef natuurlijk niet uit: Van 52 minuten overstap in Bebra blieben er maar 30 over. De Cantus FLIRT heeft ongeveer dezelfde kleuren als de Aldi en ziet er vanbinnen ook uit alsof deze daar vandaan komt. De RE10 had een defect toilet op een rit van meer dan drie uur, gelukkig had het treinstel naar Hoyerswerda wel een functionerend toilet.
Al met al slechts +5 door werkzaamheden op een reis van 10 uur. Bravo!
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Groetjes vanuit de EC 6, die 1:40 heeft gedaan over Köln-Dortmund en daarmee dus mooi 40 minuten vertraging heeft opgelopen, bovenop de 10 waarmee ie aankwam.

Dat wordt nog leuk in Hamburg, want daar heb ik een aansluiting van... je raadt het al, 40 minuten. Volgens DB Navigator zou ik zo'n 4 minuten hebben voor de overstap, dus we gaan het zien. Vergoeden ze ook een hotel als je met interrail reist? ...
請勿靠近車門
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1511
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

In principe wel.
Heb je de kwestie al voorgelegd aan de conducteur? Misschien bestaat er een officiële wachttijd voor IC 390, die zo te zien een zeer ruime drgl heeft. Met je reservering kun je vrij makkelijk aantonen dat je daarmee wilde reizen dus dat zal anders een hotel worden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

De conducteur kwam een tijdje later langs om te vragen wie allemaal naar Denemarken moest, ik was gewoon al aan het stressen toen we nog bij Dortmund waren. Bedankt voor het antwoord, dat stelde me wel gerust! Uiteindelijk wachtte de nacht-IC op ons en zelfs op een ICE uit München met +90, dus geen man overboord.

Jammer, ik had misschien wel liever een hotel dan deze dramatische nacht, maar we doen het er maar mee :^)

Daarnaast nu in de IC naar Kopenhagen heel veel mensen op de balkons, op klapzitjes, en op stoelen die vervolgens door anderen worden geclaimd - volgens mij heeft niet iedereen door dat reservering verplicht is momenteel...
請勿靠近車門
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3511
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Overvolle treinen op Hamburg - Kopenhagen is een jaarlijks terugkerend fenomeen geloof ik. Genoeg potentieel om die verbinding te verbeteren is er in ieder geval. :')
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

In februari zat ik erin en zowel heen als terug behoorlijk druk met nog maar een paar vrije zitplaatsen.
Commendatore
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Dat speelt inderdaad al best lang. Alleen zou je denken dat, nu dat spul niet meer de veerboot op hoeft, het toch een stuk makkelijker zou moeten zijn om de capaciteit uit te breiden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Er rijden sinds een paar weken Duitse IC-rijtuigen op de dienst, behalve op de treinen naar Aarhus en de nachttrein. Dat heeft de capaciteit flink verhoogd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

En in de zomerperiode (17/6 t/m 20/8) wordt er een 2-uursdienst gereden, ipv een 4-uursdienst.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

En toch krijg ik, als ik nu een stoelreservering probeer te boeken voor een rit van Hamburg naar Kopenhagen constant meldingen dat de stoelen uitverkocht zijn. Het is duidelijk niet genoeg. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Commendatore
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Ik zie op Bahn.de wel een melding staan dat er momenteel problemen zijn met het boeken van zitplaatsreserveringen.
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

ICE11 schreef: za 05 aug 2023, 19:29 Omdat vanuit Duitsland komende langeafstandstreinen zo vaak te laat zijn heeft SBB maatregelen genomen en er mogen - behalve nachttreinen - maar nog vier treinen per dag verder het land in dan Basel SBB. Dat zijn ICE 79, ICE 271, EC 9 en EC 151. Volgens een persbericht zijn de treinen in de laatste weken nog onbetrouwbarer geworden omdat treinen welke via Frankfurt en Mannheim rijden door een beschadigde brug een andere route moeten nemen.

https://www.fr.de/panorama/basel-endsta ... 42499.html
Ik kreeg vanmorgen een mail van DB dat mijn zugbinding voor as vrijdag is opgeheven omdat mijn aansluiting door die kapotte brug in Frankfurt onmogelijk is. Eens kijken we voor mij de beste optie gaat zijn.
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Ik ga op vrijdag terug, en dan zijn de reserveringen om 9 en 11 uur al strak uitverkocht, zelfs de eerste klas. Ik ga dus maar via Flensburg, en gok het op de korte overstappen. Op de DSB buitenland in het Deens raden ze nu ook aan om via Flensburg te reizen. Wel goed om te weten dat de nieuwe treinen nu in gebruik zijn, had ze graag genomen maar alle directe treinen op acceptabele tijdstippen (en daar schaar ik half 6 's ochtends niet onder) zitten al vol.

De stoelreserveringen voor de zomer kan je sowieso niet op bahn.de boeken, dat gaat alleen via DSB of Interrail zelf bij mijn weten.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Cas schreef: zo 06 aug 2023, 15:01 De stoelreserveringen voor de zomer kan je sowieso niet op bahn.de boeken, dat gaat alleen via DSB of Interrail zelf bij mijn weten.
Bahn.de kan inderdaad niet overweg met losse reserveringen in treinen waar het verplicht is te reserveren. Speelt ook met de ICE vanuit Nederland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Commendatore schreef: zo 06 aug 2023, 13:59 Ik zie op Bahn.de wel een melding staan dat er momenteel problemen zijn met het boeken van zitplaatsreserveringen.
Nota bene: ik keek op de door de DSB aanbevolen pagina.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Groeten uit Schmachtenhagen. :mrgreen: Er is hier helemaal niets behalve een boerenmarkt die al is afgelopen maar waar wel nog Duitse schlagers uit de boxen schallen. Had ik geweten dat die markt nog bestond was ik eerder gekomen, volgens Google was die markt na covid niet meer teruggekeerd. :')

Wel een leuk lijntje trouwens, die RB 27. Dwars door het bos, dan dwars door het veld, en dan in het weekend tot 16 uur nog een stukje door met getoeter voor onbeveiligde overwegen tot vlak naast die markt. Als je naar het dorpje wilt, moet je een stuk langs een provinciale weg zonder voetpad, dat heb ik maar gelaten.
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Vandaag onderweg van Dresden naar Nürnberg , dus vanuit de DDR naar de BRD zeg maar, dus van oud naar nieuw zou je denken. Niets is echter minder waar. In de voormalige DDR is de lijn van bovenleiding en lichtseinen voorzien. En een moderne Siemens trein, model weet ik even niet maar hetzelfde type rijdt op de S8 in het Ruhrgebiet.
Kom je bij Hof de voormalige BRD in dan houdt de bovenleiding op, je krijgt een op leeftijd zijnde Br 612 waarin je kotsmisselijk wordt omdat ie bij elke boog meekantelt, en de beveiling bestaat nog (gedeeltelijk) uit armseinen.
Kortom, omgekeerde wereld van wat je zou verwachten 😉 .
Wat ik wel moet zeggen: meer dan 5 minuten vertraging heb ik niet vandaag.
Etienne
Donateur
Berichten: 7991
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

ICE11 schreef: za 05 aug 2023, 19:29 Omdat vanuit Duitsland komende langeafstandstreinen zo vaak te laat zijn heeft SBB maatregelen genomen en er mogen - behalve nachttreinen - maar nog vier treinen per dag verder het land in dan Basel SBB. Dat zijn ICE 79, ICE 271, EC 9 en EC 151. Volgens een persbericht zijn de treinen in de laatste weken nog onbetrouwbarer geworden omdat treinen welke via Frankfurt en Mannheim rijden door een beschadigde brug een andere route moeten nemen.

https://www.fr.de/panorama/basel-endsta ... 42499.html
Daar ga ik in september ook last mee krijgen; in plaats van een overstap op Frankfurt Hbf, krijg ik via de DB nu een overstap in Köln en Mannheim er uit.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
rooddolfijn
Berichten: 807
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

henrivanderweijden schreef: zo 06 aug 2023, 16:15 (…) En een moderne Siemens trein, model weet ik even niet maar hetzelfde type rijdt op de S8 in het Ruhrgebiet.
(...)
Op de S8 rijden treinen van het type Alstom Coradia Continental.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

henrivanderweijden schreef: zo 06 aug 2023, 16:15 Vandaag onderweg van Dresden naar Nürnberg , dus vanuit de DDR naar de BRD zeg maar, dus van oud naar nieuw zou je denken. Niets is echter minder waar. In de voormalige DDR is de lijn van bovenleiding en lichtseinen voorzien. En een moderne Siemens trein, model weet ik even niet maar hetzelfde type rijdt op de S8 in het Ruhrgebiet.
Dat was dan een Coradia Continental van de MRB: https://www.bahnbilder.de/bild/deutschl ... n-hof.html
Tsja, en waarom deze lijn in Sachsen onder draad is en in Bayern niet is een lange verhaal. De elektrificatie in Sachsen had te maken met het project City-Tunnel Leipzig zodat de treinen uit het Vogtland de nieuwe tunnel konden gebruiken. Wanneer de rest van het stuk van Hof naar Nürnberg onder draad komt te liggen is de vraag. Hoewel dit project in het Bundesverkehrswegeplan (= basisplan voor de ontwikkeling van Duitse transportroutes) als een "urgente behoefte" voor 2030 wordt genoemd, plant het ministerie van verkeer in Berlin geen elektrificatie meer want deze zal vanwege de hoge bouwkosten vooral in het Pegnitztal niet rendabel zijn. In plaats daarvan wordt nu de voorkeur gegeven aan de elektrificatie van de lijn van Hof via Weiden naar Regensburg in plaats van Nürnberg.
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Dat was inderdaad de trein. Dacht toch echt dat ik er ergens Siemens op had zien staan maar zal t wel fout hebben.
Op een loods van de MrB stond inderdaad ook Alstom.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8924
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

De lijn in het Pegnitztal hangt samen met meerdere verbindingen die nog niet geëlektrificeerd zijn. Om te voorkomen dat andere lijnen dan over tientallen kilometers afstand onder de draad aan het dieselen zijn, moet je ook andere lijnen meepakken, zoals Nürnberg-Cheb. En aangezien het aanleggen van bovenleiding tijd kost en ook financieel gezien niet goedkoop is...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Het probleem is eerder Beieren. Die melden vooral wegenprojecten aan bij de federale overheid, die ook nog bovengemiddeld vaak tot uitvoering worden gebracht. Andere deelstaten tonen gewoon veel meer interesse in de modernisatie van het spoorwegnet in hun deelstaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Het is niet dat er nu bovengemiddeld veel bouwprojecten worden opgeleverd in Beieren, ook niet bij de wegen. En men is daar een stuk conservatiever met een sterkere autosector dan elders in Duitsland.
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Het is niet heel handig dat beide nightjets richting zuid om 7.00 uur nog in Nürnberg staan. Ze staan hier al minimaal 20 minuten en tot nog toe zijn alleen de autowagens losgekoppeld van het Hamburger deel.Veroorzaakt tot nog toe veel spoorwijzigingen.
In het deel A'dam - Wien rijden afwijkend 3 zit-, 1 slaap- en 1 ligrijtuig.
Chaos wordt compleet door het foutief aankondigen op de cta's. Op spoor 8 staat de NJ uit Asd met aankondiging RE 50 München hbf.
Deze foutieve aankondiging wordt volgehouden tot 2 minuten voor vertrek van de RE50 (7.35 uur) en wordt dan aangepast naar spoor 12. Hier stond al zeker 10 minuten deze trein ...

Zo rond half 8 begint men ook eindelijk met het uit elkaar halen van de treinen, het deel Asd-Wien wordt weggerangeerd. Hier staat overigens een Oostenrijkse Taurus voor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten