Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
henrivanderweijden
Berichten: 762
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

MaartenD schreef: za 26 aug 2023, 13:15 Afgelopen week 4 dagen door duitsland gereisd met het Deutschlandticket.
Ik begin een grote tweeslacht te voelen tussen de klassieke lange overstaptijden en korte aansluitingen.
Bijvoorbeeld, op dag 1 ging ik van Viersen naar BER flughafen (via Braunschweig). Dan heb je in Minden 38 minuten overstap, in Braunschweig 37 en in Magdeburg nog eens 43. Als je bijvoorbeeld de trein van Bielefeld naar Braunschweig een half uur zou verschuiven heb je 8 en 7 minuten overstap en is de verbinding een uur sneller.
Maar... dan ga je op dag 2 van Berlijn naar Bayreuth en heb je in Hochstadt-Marktzeuln een overstap van 6 minuten die je niet haalt omdat er voor Weißenfels 20 km enkel spoor gereden moet worden omdat in Weißenfels geknutseld wordt waardoor je 10 minuten vertraging krijgt die in de volgende 2,5 uur niet ingehaald kan worden en waardoor je dus een uur vertraging krijgt.
Dus ja, wat wil je nu. :roll:

De IRE200 Ulm - Wendlingen is heerlijk. Het materieel wat in eerste instantie de RE Nürnberg - Ingolstad reed (IC materieel dus) en als je dan een rijtuig voor jezelf hebt, oh wat is dat heerlijk.
Stuur dat alsjeblieft terug naar Nürnberg, want die dubbeldekkers die daar nu rijden zijn verschrikkelijk. Ze hebben een pendulumgedrag ontwikkeld als ze rechtuit rijden, je zit constant van links naar rechts te schudden in een frequentie van 1/3e Hz. Bovenin is het heel vervelend maar zelfs onderin merk je het. Kan ook nooit goed zijn voor de baan.

Wat me ook opviel was Vlexx die de RE van Frankfurt naar Koblenz rijdt met diesel LINT onder de draad. Is dat gepland? Hebben die recent die verbinding overgenomen? Ik kan me daar ander materieel herinneren.
Euh .... Wacht even. Je betaald €49,- voor 30/31 dagen vervoer, dat is ongeveer €1, 60 per dag. En dan klaag je over comfort ???
Zelfs een reiziger bij Ryan Air betaald meer!!!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2898
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

verfmeer schreef: vr 25 aug 2023, 17:08
ICE11 schreef: vr 18 aug 2023, 16:06 Ik heb bij voorbeeld voor 10 september een ICE geboekt, welke volgens mijn ticket (en tot nu toe ook volgens Hafas) om 14:36 vanuit Köln vertrekt, maar momenteel tijdens de werken is dat 14:04...dus ik ben benieuwd.
Ik weet niet wat ze bij Deutsche Bahn aan het uitspoken zijn, maar het duurde tot vanochtend voordat de verlenging in de dienstregeling was uitgewerkt.
Mijn overstap zondag van RE13 op de ICE richting München in Düsseldorf is naar -1 minuut gegaan, dus ga ik maar het hele end vanaf Utrecht met de ICE.
Bedankt voor het melden, ik heb mijn boven genoemde trein nagekeken en hij vertrekt nu zeven minuten eerder uit Köln. Ik ben benieuwd, met hoe veel vertraging hij in Hannover aankomt, want de aankomsttijd daar is niet gewijzigd. Ik vrees dat iemand die dat niet weet deze trein in Köln zou missen....
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik had maar zeer weinig trek in treinvervangend vervoer tussen Ústí nad Labem en Dresden, dus ik probeer vandaag maar eens de route Praha-Turnov-Liberec-Zittau-Cottbus-Berlin. Hopelijk gaat alles goed, want ik was vanochtend niet vooruit te branden, dus ik heb niet echt veel speling. :')

Overigens een vrij goedkope manier. Bij het Arriva-loket betaalde ik 153 kronen tot Liberec (met al een geldig kaartje voor het vervoer in Praag), daar koop ik in de trein als het goed is voor 50 kronen een kaartje naar Hrádek nad Nisou en voor de rest heb ik mijn Deutschlandticket. Uiteindelijke schade: zo’n €8 en ca. 3 uur van mijn tijd. Maar de Hungaria (waar ik ook in had kunnen stappen) had +45, dus die 3 uur is in de praktijk ook minder.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Arriva CZ stempelt nog kaartjes met een gewone stempel. :shock: Ik dacht dat die waren uitgestorven sinds ZSSK overgestapt is op het bliepen van QR-codes.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Ja dat viel me al op toen ik dit voorjaar naar Humenne reisde, geen lomp grote stempels meer. -0-
umbusko schreef: zo 27 aug 2023, 15:34 Overigens een vrij goedkope manier. Bij het Arriva-loket betaalde ik 153 kronen tot Liberec (met al een geldig kaartje voor het vervoer in Praag), daar koop ik in de trein als het goed is voor 50 kronen een kaartje naar Hrádek nad Nisou en voor de rest heb ik mijn Deutschlandticket. Uiteindelijke schade: zo’n €8 en ca. 3 uur van mijn tijd. Maar de Hungaria (waar ik ook in had kunnen stappen) had +45, dus die 3 uur is in de praktijk ook minder.
Ik had nog niet in de gaten dat je van/naar sommige Tsjechische stations ook met je Deutschlandticket kon reizen, staat genoteerd. *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik overwoog ook nog de Lužickohorský rychlík tot Rybniště, dan een motorwagen 810 naar Varnsdorf en dan via Zittau en verder, maar die eerste trein (met dieselloc en oude ČSD-rijtuigen) vertrok al om 8:46, ik zou 55 minuten overstap hebben in Rybniště en het regende. En raamhangen in de regen is het toch net niet. Misschien een andere keer.

Naar Vejprty kun je ook met je Deutschlandticket, maar om dát goed ingepast te krijgen. :X

Enige nadeel van die creatieve routes is dat ik me niet teveel moet laten meeslepen, want anders krijg ik mijn 10-rittenkaart voor de EC niet op. (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Wie heeft bedacht dat de Eurostar naar Parijs en Amsterdam vlak na elkaar vertrekken vanaf St Pancrass?
Eerst moet je lang ik de rij staan en dan blijken er onvoldoende stoelen te zijn voor alle reizigers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4595
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Haha, ik 2 weken geleden ook al :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Ze vertrekken ook nog eens vanaf hetzelfde perron, waardoor iedereen dezelfde twee roltrappen moet gebruiken. _O-
Echt, welke amoebe heeft dit bedacht?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2898
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

MaartenD schreef: za 26 aug 2023, 13:15 Wat me ook opviel was Vlexx die de RE van Frankfurt naar Koblenz rijdt met diesel LINT onder de draad. Is dat gepland? Hebben die recent die verbinding overgenomen? Ik kan me daar ander materieel herinneren.
Vlexx rijdt op de RE2 alleen enkele versterkingsritten in de spits: https://www.vlexx.de/media/vlexx/downlo ... 2-2022.pdf
DingeZ
Berichten: 460
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DingeZ »

Meltrain schreef: zo 27 aug 2023, 18:23 Wie heeft bedacht dat de Eurostar naar Parijs en Amsterdam vlak na elkaar vertrekken vanaf St Pancrass?
Eerst moet je lang ik de rij staan en dan blijken er onvoldoende stoelen te zijn voor alle reizigers.
Volgens mij is dat vanwege de paden in de Chunnel, omdat die zijn gemaakt voor 140km/h en de Eurostar rijdt daar 160km/h. Twee Eurostars direct achter elkaar nemen minder paden in dan twee losse.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

De resultaten van vandaag: 5 treinen gebruikt en 7 keer controle gehad. :mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

140% :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

henrivanderweijden schreef: za 26 aug 2023, 23:05
Euh .... Wacht even. Je betaald €49,- voor 30/31 dagen vervoer, dat is ongeveer €1, 60 per dag. En dan klaag je over comfort ???
Zelfs een reiziger bij Ryan Air betaald meer!!!
Wat een kansloze reactie. Dus omdat het Deutschlandticket er is moet je maar gaan staan of zo? Of alle banken vervangen door hout? Of iemand die met een sparpreis rijdt mag niet zeuren maar iemand die de volle prijs betaald wel?
Denk je dat die trein beter rijdt als ik wel de volle prijs had betaald?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

DingeZ schreef: zo 27 aug 2023, 21:57
Meltrain schreef: zo 27 aug 2023, 18:23 Wie heeft bedacht dat de Eurostar naar Parijs en Amsterdam vlak na elkaar vertrekken vanaf St Pancrass?
Eerst moet je lang ik de rij staan en dan blijken er onvoldoende stoelen te zijn voor alle reizigers.
Volgens mij is dat vanwege de paden in de Chunnel, omdat die zijn gemaakt voor 140km/h en de Eurostar rijdt daar 160km/h. Twee Eurostars direct achter elkaar nemen minder paden in dan twee losse.
Maar een uur later zijn er wel twee paden per uur.
De vertrektijden vanaf St. Pancrass zijn:
17:31 Parijs
18:01 Parijs
18:04 Amsterdam
19:01 Parijs
19:31 Brussel

Als je dan de Amsterdammer om 17:31* laat rijden, is er een betere spreiding.
(*18:31 zou op zich ook kunnen, maar dan wordt de aankomsttijd in Nederland helemaal zo laat.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

18:31 kan prima, als Eurostar dezelfde rijtijden als in 2018 aan zou houden tussen Londen en Brussel. Toen reden treinen in 1u47 tussen beide steden, en konden ze daarmee boven Brussel aansluiten op het pad dat nu bestaat voor de trein van 18:04 uit Londen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8946
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

trolly schreef: zo 27 aug 2023, 22:04140% :pos:
Ik had gisteren 200%. De conducteur van de Railjet van Praha naar Wien wilde controleerde ons na Praag al een keertje, en maakte in Pardubice, één station verder, aanstalten om ons nogmaals te controleren. :') Die trein kwam daar overigens met -9 binnenrollen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ja dat is wel leuk, maar aanstalten tellen niet. :6
Chrysa
Berichten: 8023
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Gisteren 3x controle gehad in 20 treinen. 2x in een boemeltje en 1x in de nightjet. De reisdag ervoor ben ik van Breda naar Lausanne gereisd via Basel zonder controle.

Soms zijn ze fanatiek, maar meestal word ik juist erg weinig gecontroleerd.
Laatst gewijzigd door Chrysa op di 29 aug 2023, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
henrivanderweijden
Berichten: 762
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

MaartenD schreef: zo 27 aug 2023, 23:11
henrivanderweijden schreef: za 26 aug 2023, 23:05
Euh .... Wacht even. Je betaald €49,- voor 30/31 dagen vervoer, dat is ongeveer €1, 60 per dag. En dan klaag je over comfort ???
Zelfs een reiziger bij Ryan Air betaald meer!!!
Wat een kansloze reactie. Dus omdat het Deutschlandticket er is moet je maar gaan staan of zo? Of alle banken vervangen door hout? Of iemand die met een sparpreis rijdt mag niet zeuren maar iemand die de volle prijs betaald wel?
Denk je dat die trein beter rijdt als ik wel de volle prijs had betaald?
Heel goed begrepen, je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Sparpreis is nog wat anders dan een Deutschland ticket. Sparpreis is een soort korting omdat je vroeg boekt. Men wil hiermee bereiken dan de reiziger zich gaat spreiden over het trein aanbod.
Deutschland ticket is een zeer goedkoop ticket waar je met alle OV mee mag behalve fernverkehr. Dan moet je naar mijn idee niet piepen als je een wat mindere trein/stoel of staanplaats hebt.

Maar iedereen mag daar natuurlijk zijn eigen mening over hebben he?
en-es
Berichten: 4595
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Je mag best klagen over een rugpijnstoel.
iamthedutchdude
Berichten: 1085
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door iamthedutchdude »

En daarnaast klaagde MaartenD volgens mij niet over de stoelen, maar over dat de trein een pinguin nadoet tijdens de rit. Dat is dus voor iedereen een last, ook voor de mensen die wel vol-tarief betalen.
waldo79
Berichten: 7705
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

en-es schreef: di 29 aug 2023, 18:50 Je mag best klagen over een rugpijnstoel.
Dat valt me 100% mee in Duitsland al ben ik niet zo gecharmeerd van de regionale dubbeldekkers van DB, nogal krappe opstelling van de stoelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Het is weer eens raak tussen Köln en Aachen met een beschadigde bovenleiding door vandalisme; gisteren reden er helemaal geen treinen. Wat vandaag de bedoeling is weet ik niet, want de ICE's worden omgeleid, de nightjet heeft niet gereden, maar de RE's rijden gewoon (?!). Nou ja, ik klaag niet, groeten uit de RE9. _O_

En dan helaas toch nog geen doorgaande RE18, maar goed, met een kaartje voor €1 ga ik niet miepen over een overstap in Heerlen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8946
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

RJX 162 heeft zich met een vertraging van een minuut of veertig ontpopt tot een monster voor de Zwitserse punctualiteit. Door allerlei klein zeer onderweg dat zich opstapelde kwam deze dusdanig laat aan in Bludenz dat we tot Feldkirch achter de S1 aan mochten sukkelen. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten