Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MaartenD
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

's Avonds was het ook niet veel beter rond Keulen. Ik had de indruk dat de verkeersleiding een meltdown had.
Ik heb gisteren nog een rondje gedaan, mijn keuze was gevallen op wat ontbrekende lijntjes (Lebach-Jabach en Karthaus - Wasserbillig) en de direkte RE Trier - Keulen (Koblenz-vermijdend).

Ik heb nauwelijks een trein gehad die niet vertraagd was. RE13 had vertraging, maar overstap in Neuss nog gehaald. RE5 had vertraging, maar overstap in Koblenz nog gehaald. RE2 (ja, FLIRT van SüWEX) was al vertraagd bij binnenkomst en ook weer vertraagd weg. Nu was Ingelheim het probleempunt, de DB conducteur vond dat hij geen enkele mogelijkheid had om vlexx te informeren over de aansluiting (ik dacht dat dat via de verkeersleiding ging) en die aansluting ging dus ook de mist in, op 1 minuut. Ik heb me serieus zitten af te vragen of ik in zo'n geval de Kundenhotline van vlexx kan bellen.
Nou ja, dan was er in Ingelheim tijd voor een broodje en dan schrappen we Karthaus - Wasserbillig maar.
Maar ook op de verdere rit bijna alleen maar vertraagde treinen gehad, maar wel alle overstappen gehaald (omdat ze ook 20 minuten waren of zo).
De RE van Trier naar Keulen werd met een LINT 54 gereden, wat voor het stuk tot Bonn volledig overkill was. Wel heel ruim in de rijtijd. Gelukkig eens een keer.
Van Bonn naar Keulen deed hij zijn taak als RE (lekker druk) maar ook op tijd in Keulen. En daar begon de pret...

De RE1 naar Aken die de reisplanner voorstelde als aansluiting naar Köln-Ehrenfeld kreeg meer en meer vertraging totdat ik uiteindelijk een ruime 1 uur 2 minuten overstap zou hebben. Dat ik in Köln-Ehrenfeld dan de aansluiting naar Mönchengladbach zou missen, daar deed de planner niets mee. Dus een S-Bahn genomen (wie dahoam BR420). In Ehrenfeld aangekomen, rond 22:10, stond daar de RE8 van 21:54 naar Koblenz voor een rood sein te wachten. De machinist was het op gegeven moment ook zat en ging bellen (al hangend uit het raam) "ben je me vergeten of zo?". Blijkbaar wel want prompt kreeg hij groen. +20 vanwege niets (hij moest via de Südbrücke). De daaropvolgende RE9 naar Au van 22:04 natuurlijk ook +15. Want die stond in de wachtrij.
Ondertussen had mijn RB27 alweer +10, maar dat was niet zo erg. Er stond nog een spooktrein naar Horrem op de borden die niet kwam, er kwam veel goederen voorbij, de NJ naar Wenen, maar over de RB27 bleven ze stil.
Totdat die opeens +30 had. Ergens tussen Troisdorf en Köln-Ehrenfeld. :roll: Uiteindelijk kwam hij dus toch, de conducteur gevraagd naar mijn overstap op de RB33 (normaal 21 minuten), nee, dat zou echt niets worden. Ja, dat is een uurdienst, dan moet je die van 0:38 maar nemen. -0-
En de reden van de extra 20 minuten vertraging? Ja, ze stond op Freie Strecke 20 minuten stil. Waarom? Misschien dat de goederen uit Eifeltor voorrang hadden. -0- -0- -0-

Ik had een late-night brainwave en dacht "er rijden toch ook wel bussen?". En jawel, ik had 3 minuten om bus 019 van 23:50 naar Viersen te halen die uiteraard niet langs het station rijdt dus ook nog een kwartiertje door middernachtelijk Viersen gelopen (de clochards bij de McDonalds stonken naar pis).

En speciaal voor henrivanderweijden: in 1,5 maand 5612 km met het Deutschlandticket gereden (waarvan 23 km met de tram en 53 km met de bus) voor € 66,72, maakt een prijs van € 0,0119 per km. En dan denk ik dat ik niet echt veel kilometers heb gemaakt.
Ik hoor graag hoe ik me voor die prijs had moeten gedragen. Had ik overal moeten staan? Had ik op de vloer moeten gaan liggen? Mocht ik geen gebruik maken van de toiletten? Had ik van buiten verlangend naar binnen moeten staren wetende dat ik voor die prijs een unterfahrgast was?
Ja, dit is sarcasme. Ik (en met mij miljoenen andere gebruikers) begrijp best dat je ook maar zit te trollen. Want zelfs met een interrail moet je moeite doen om zo goedkoop te reizen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

NRW was gisteren echt chaos, maar daar kan het directe personeel niet zo veel aan doen. Geplande werkzaamheden Wanne-Eickel-Dülmen en Zevenaar-Oberhausen zouden normaal al voor problemen zorgen, ongepland Düsseldorf-Köln en Köln-Aachen maken het feestje compleet.
In theorie zou met vertrek om 10:48 in Heerlen een aankomst voor 18:20 in Rheine makkelijk haalbaar zijn, zelf aankomst om 14:51 is al mogelijk. Arriva, DB, National Expres en de Eurobahn presteerden het uiteindelijk om mijn aankomst te verlaten naar 18:13, nog maar net op tijd voor IC 142. Noord-Duitsland had er duidelijk minder last van want de terugreis daarmee ging vlekkeloos.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
rooddolfijn
Berichten: 827
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

MaartenD schreef: do 31 aug 2023, 10:46 's Avonds was het ook niet veel beter rond Keulen. Ik had de indruk dat de verkeersleiding een meltdown had.
Ik heb gisteren nog een rondje gedaan, mijn keuze was gevallen op wat ontbrekende lijntjes (Lebach-Jabach en Karthaus - Wasserbillig) en de direkte RE Trier - Keulen (Koblenz-vermijdend).

[...]
Directe RE Trier - Koblenz? Ik dacht dat de Eifelstrecke nog steeds dicht was vanwege de overstromingen 2 jaar geleden?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
MaartenD
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Trier - Keulen langs de Moezel en de Rijn. Stopt in Schweich, Wittlich Hbf, Koblenz-Lützel, Bonn Hbf en Köln Süd. Rijdt zogezegd als toevoeger voor reizigers over de Eifelstrecke, maar gezien het aantal reizigers totaal overbodig (gisteravond tenminste) maar hij zal volgend jaar ook nog rijden.
en-es
Berichten: 4595
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Leuke verbinding.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8946
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

De laatste drie dagen van augustus is/was er een sportevenement in de stationshal van Zürich HB. Voordat we daar gisterenavond de IR naar Basel namen hebben ik en mijn reisgenoot daar dan ook even naar het polsstokhoogspringen gekeken. :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nitein-Repart
Berichten: 3663
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

MaartenD schreef: do 31 aug 2023, 13:38 Trier - Keulen langs de Moezel en de Rijn. Stopt in Schweich, Wittlich Hbf, Koblenz-Lützel, Bonn Hbf en Köln Süd. Rijdt zogezegd als toevoeger voor reizigers over de Eifelstrecke, maar gezien het aantal reizigers totaal overbodig (gisteravond tenminste) maar hij zal volgend jaar ook nog rijden.
Volgens mij rijden die rechtstreekse treinen Köln-Trier alleen in de vroege ochtend en de late avond, waardoor het heel lastig is om een ritje met de rechtstreekse trein Köln-Trier in de reisplannen op te nemen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

MaartenD schreef: do 31 aug 2023, 13:38 Trier - Keulen langs de Moezel en de Rijn. Stopt in Schweich, Wittlich Hbf, Koblenz-Lützel, Bonn Hbf en Köln Süd. Rijdt zogezegd als toevoeger voor reizigers over de Eifelstrecke, maar gezien het aantal reizigers totaal overbodig (gisteravond tenminste) maar hij zal volgend jaar ook nog rijden.
Die treinen rijden enkel zodat de stellen 620/622 die vanuit Trier worden ingezet hun werkplaats in Keulen kunnen bereiken. Als er een paar reizigers meereizen is dat mooi meegenomen. ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8946
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Ik zit nu in de IC 333 van Basel naar Interlaken Ost. We hebben geen dubbeldekkers mee, maar een ICE4. Het is daarentegen wel fijn om een keer nagenoeg op tijd te rijden met een Duitse trein. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Da's gebruikelijk voor die trein, keert in Interlaken op een ICE naar Duitsland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7704
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Tom024 schreef: do 31 aug 2023, 20:30
MaartenD schreef: do 31 aug 2023, 13:38 Trier - Keulen langs de Moezel en de Rijn. Stopt in Schweich, Wittlich Hbf, Koblenz-Lützel, Bonn Hbf en Köln Süd. Rijdt zogezegd als toevoeger voor reizigers over de Eifelstrecke, maar gezien het aantal reizigers totaal overbodig (gisteravond tenminste) maar hij zal volgend jaar ook nog rijden.
Die treinen rijden enkel zodat de stellen 620/622 die vanuit Trier worden ingezet hun werkplaats in Keulen kunnen bereiken. Als er een paar reizigers meereizen is dat mooi meegenomen. ;)
Enigszins vreemd stoppatroon ook, de RE1/11 (Trier-Koblenz) in combinatie met de RE5 (Koblenz-Köln via Bonn Hbf) stopt vaker.
MaartenD
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Hij rijdt dan ook vrijwel gelijktijdig met de reguliere treinen. Tussen Keulen en Koblenz rijdt hij achter de RB aan (vertrekt een half uur later) en rijdt voor de RE (komt een kwartier later in Koblenz) maar stopt dan alleen in Koblenz-Lützel en de volgende verbinding van daar naar Koblenz Hbf is dan weer een stuk later. Dus voor niemand die van Trier naar Koblenz wil is die trein interessant.
Langs de Rijn haalt hij in Remagen nog wel de RB in, maar in Koblenz-Lützel zit hij daar 8 minuten achter (en dat kun je niet verbeteren omdat hij tot Koblenz achter de RB zit) en na Remagen rijdt hij er maar 5 minuten voor, dus daar is het ook niet interessant om meer te stoppen. Ook omdat het een diesel is.
Pas vanaf Bonn (of Remagen als je daar zou stoppen) is het een trein die voor reizigers naar Keulen interessant is.

Hij zit ruim in zijn rijtijd, maar versnellen kan alleen door hem later in Trier te laten vertrekken en na Remagen een wat sneller pad te geven. Bonn Hbf aankomst was -4 en van Bonn Hbf naar Köln Süd heeft hij 21 minuten nodig terwijl de RB dat in 20 doet met 4 extra stops.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8946
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Daniel schreef: vr 01 sep 2023, 09:07 Da's gebruikelijk voor die trein, keert in Interlaken op een ICE naar Duitsland.
Klopt. Daar kwamen we ook achter nadat we tickets hadden gekocht voor de Jungfraubahnen. Die trein waarop die keert in Interlaken Ost is een ICE naar Hamburg-Altona overigens.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4595
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

In 2009 zat ik ook al in een IC van Interlaken naar Basel die met een ICE werd gereden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8946
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Dan heeft Deutsche Bahn met de SBB waarschijnlijk een afspraak staan dat zij een treinpaar per dag van de IC61 met hun materieel mogen rijden om twee lege ritten van het opstelterrein naar Interlaken uit te sparen. In Interlaken is namelijk geen ruimte om treinen te laten overnachten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Het is niet alleen dat: het cateringpersoneel op die trein is ook van DB, en dat wil je ook liever terug naar Duitsland halen dan laten overnachten in een reteduur stuk Zwitserland.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Er is een vrij uitgebreide uitruil tussen de SBB en DB over de inzet van materieel. De inzet van Zwitsers materieel in Duitsland moet redelijkerwijs gecompenseerd worden met de inzet van Duits materieel in Zwitserland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rooddolfijn
Berichten: 827
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

Welke Duitse ritten rijden met Zwitsers materieel? De ritten die ik kan bedenken zijn: slag EC Frankfurt - Milaan, EC München - Zürich. En eventueel de IR 75 naar Konstanz, ook al steekt die maar net de grens over. Of tellen de ritten van Zürich naar Schaffhausen en Singen ook mee?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

De rijtuigen van de EC6/7/8/9 zijn ook Zwitsers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3278
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

De beroemdste overwegwachter van Duitsland is overleden....
Voor wie hem niet kent:

https://www.youtube.com/watch?v=CTpS2Oz5Q3o&t=35s
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Groeten uit Aachen, waar ik net een RE18 zag vertrekken naar Heerlen met +10. Geen idee waarom, want hij stond toch al ruim op tijd net buiten het perron te bufferen. :')

Mocht iemand in België overigens een Thalys tegenkomen met maar één frontsein: de machinist weet ervan. “Direct Werkstatt” zei hij. :mrgreen: (Hij kwam direct naast me op het perron sleutelen, dus ik dacht, ik zeg het hem even. ;) )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

marvinkok schreef: za 02 sep 2023, 15:09 De beroemdste overwegwachter van Duitsland is overleden....
Voor wie hem niet kent:

https://www.youtube.com/watch?v=CTpS2Oz5Q3o&t=35s
Eindelijk rust voor dit slachtoffer van onze hectische maatschappij.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3278
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Er wordt overigens in Duitsland opgeroepen om dinsdag om 10:00, net als hoe hij het deed, een test van de signaal middelen te doen.
Ik verwacht dus een hoop getyphoneer dan..
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik heb het weer eens getroffen met de trein naar Berlijn: wederom een aanrijding. Vorige keer 2,5 uur vertraging met een omleiding Hamm-Hannover; dit keer staan we in Bielefeld te wachten op een nieuwe dienstregeling voor een omleiding vanaf Minden...

edit 01:21. Groeten uit Nienburg an der Weser. Dit is echt de traagste omleidingsroute ooit: Minden-Nienburg is enkelsporig met een maximumsnelheid van 80 km/u. :') Nu kopmaken en naar Hannover.

edit 04:21. Groeten uit Berlijn, met +163 aangekomen. Tussen Hannover en Wolfsburg reden we ook nog via Braunschweig, maar mogelijk was dat gepland, geen idee. Ik ga snel nog even slapen. :')
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Volgens mij is de Schnellfahrstrecke 's nachts dicht, daarom wellicht? Sterkte vandaag. :X

Radio Prague International heeft een leuk stukje (in het Duits) over de restauraties op Tsjechische stations. Conclusie: vroeger was allea beter.
https://deutsch.radio.cz/naechster-halt ... pe-8793056
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten