Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Voor zover ik weet zitten er alleen maar automaten in de Talgo-treinen. Ik hoop dat ze iets leuks met die automaten doen, zoals bij die Zwitserse particuliere spoorweg (was dat de SOB?), maar ik verwacht er niet te veel van.
請勿靠近車門
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik zou deze trein 2 of 4 uur eerder laten vertrekken, maar ik neem aan dat dit gewoon een voorbeeld is van een mogelijkheid. Dan kan je nog ergens gaan avondeten in Kopenhagen. Als je werkgever je toestaat om te werken vanuit de trein, dan kan je bijvoorbeeld de treinreis als werkdag gebruiken.dennistd schreef: ↑za 07 okt 2023, 14:14Op zich kan het met de bestaande paden (mKoK 2024) in Duitsland al, zelfs met locwissel bij Eidelstedt of Langenfelde. De paden sluiten toch niet helemaal op elkaar aan waardoor je sowieso 10 minuten over hebt in die buurt. Ik kom tot onderstaande dienstregeling, die elke 2 uur mogelijk is. Op Osnabrück Hbf maakt ie gebruik van de perronloze Klus-Kurve, daarom als vervanging een stop op station Altstadt.
Code: Selecteer alles
Amsterdam C 10:59 FV 34 Hilversum 11:20 11:22 Amersfoort C 11:34 11:36 Apeldoorn 12:00 12:02 Deventer 12:14 12:18 Hengelo 12:51 12:52 Bad Bentheim 13:09 13:11 Rheine 13:23 13:25 Osnabrück Altstadt 13:50 13:52 Osnabrück Hbf (o.H.) 13:54 13:55 FV 99 Bremen Hbf 14:48 14:51 Hamburg-Harburg 15:35 15:37 Hamburg Hbf 15:47 15:50 Hamburg Dammtor 15:53 15:55 Langenfelde (Lokw.) 16:03 16:13 FV 5.1 Neumünster 16:48 16:49 Schleswig 17:25 17:27 FV 71.2 Padborg 17:53 17:59 Kolding 18:41 18:43 Odense 19:19 19:22 Ringsted 20:02 20:04 København H 20:34 København H 09:26 FV 71.2 Ringsted 09:52 09:56 Odense 10:36 10:39 Kolding 11:15 11:18 Padborg 11:59 12:02 Schleswig 12:28 12:30 FV 5.1 Neumünster 13:08 13:10 Langenfelde (Lokw.) 13:44 13:54 FV 99 Hamburg Dammtor 14:02 14:04 Hamburg Hbf 14:07 14:10 Hamburg-Harburg 14:20 14:22 Bremen Hbf 15:07 15:10 Osnabrück Hbf (o.H.) 16:02 16:03 FV 34 Osnabrück Altstadt 16:05 16:07 Rheine 16:33 16:35 Bad Bentheim 16:48 16:51 Hengelo 17:07 17:09 Deventer 17:41 17:45 Apeldoorn 17:57 17:59 Amersfoort C 18:24 18:26 Hilversum 18:38 18:39 Amsterdam C 19:00
Re: Kort buitenlands nieuws
Niet alleen dat, het heeft ook meer nut voor doorgaande reizigers richting Zweden omdat je dan zeker de nachttrein naar Stockholm vanuit Malmö haalt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Keren in Hamburg Hbf. kan je prima met locwissel combineren.tjoektjoek schreef: ↑za 07 okt 2023, 14:25 Ben benieuwd of ze een restaurant o.i.d. hebben in de Talgo-treinen en het wordt wel lastig keren op Hamburg Hbf nadat de tunnel gereed is.
Re: Kort buitenlands nieuws
Nou, daar denkt de capaciteit van Hamburg Hbf toch anders over. Vandaar dat wordt gedacht aan een locowissel in Osnabrück.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Volgens de mail die ik heb gehad van European Sleeper gaan ze vanaf 25 maar 2024 door gaan naar Dresden en Praag
Laatst gewijzigd door jossevb op za 07 okt 2023, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort buitenlands nieuws
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort buitenlands nieuws
Met speciale toestemming en die geldt op dit moment alleen voor de bestaande situatie. Niet voor nieuwe treinen op nieuwe trajecten. Als de situatie wordt met een extra brug en een in principe losliggend perron dan zou het misschien nog kunnen, maar als ze over het bestaand spoor moeten rijden dan geef ik je op een briefje dat die toestemming er niet komt. Niet alleen moet gekeken worden of MW41 dan niet stoort op de bestaande beveiliging en of hij gedetecteerd wordt, maar het ontbreken van ATB gaat 100% zeker een totale blokkade betekenen om op het hoofdspoor te komen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Mooie ontwikkeling. Het lijkt mij toch wel dat er markt is voor meer van dit soort dagtreinen?tjoektjoek schreef: ↑za 07 okt 2023, 10:51 https://twitter.com/emiloost/status/1710413709393162688
Ik kan hier geen andere bron op het internet vinden, maar het zou wel een welkome toevoeging zijn aan de internationale treinbestemmingen.DSB wil vanaf 2025 Kopenhagen - Amsterdam gaan rijden. Hiervoor hebben de Denen 8 extra treinen in bestelling bij Talgo.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3659
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Die directe trein Amsterdam-København wordt waarschijnlijk een drama qua punctualiteit en iedereen die niet van en naar Denemarken reist heeft enkel last van deze trein doordat door de lange route de betrouwbaarheid van deze trein onder druk staat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Over een paar jaar zal die verbinding dan sneller worden en waarschijnlijk via de nieuwe Fehmarnbelt Tunnel gaan. Waarvoor praktisch geheel Lübeck - Kopenhagen geupgraded word en zoveel mogelijk geschikt voor snelheden van 200 tot 250 km/h. Dan zit je alleen nog metname op het drukke stuk rondom Hamburg wat voor vertragingen kan zorgen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort buitenlands nieuws
Tja, dat is inderdaad het vervelende aan internationale treinen. Als ik door Schiphol rijd met mijn binnenlandse trein, zie ik ook wel internationale treinen vanaf de HSL komen met de nodige vertraging.Nitein-Repart schreef: ↑ma 09 okt 2023, 09:02 Die directe trein Amsterdam-København wordt waarschijnlijk een drama qua punctualiteit en iedereen die niet van en naar Denemarken reist heeft enkel last van deze trein doordat door de lange route de betrouwbaarheid van deze trein onder druk staat.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort buitenlands nieuws
En zelfs als je dan uitgaat van een voorzichtige winst van 2 uur (zou zelfs 2,5 uur zijn lees ik, maar je zit ook met kopmaken en zo) ben je gewoon in 7,5 uur vanaf Amsterdam in Kopenhagen. Best een aantrekkelijke rijtijd lijkt me. Hieronder nog een mogelijke dienstregeling, samen met één extra trein (ICNG-D?) Amsterdam-Hamburg die aansluit (±2 uur speling) op de nachttrein naar Stockholm (EN 345/346) in Hamburg. Als de tunnel open is zou je nog een extra trein Amsterdam-Kopenhagen in kunnen leggen en zo tot een 4-uursdienst te komen.cassie127 schreef: ↑ma 09 okt 2023, 10:29 Over een paar jaar zal die verbinding dan sneller worden en waarschijnlijk via de nieuwe Fehmarnbelt Tunnel gaan. Waarvoor praktisch geheel Lübeck - Kopenhagen geupgraded word en zoveel mogelijk geschikt voor snelheden van 200 tot 250 km/h. Dan zit je alleen nog metname op het drukke stuk rondom Hamburg wat voor vertragingen kan zorgen.
Code: Selecteer alles
Voor opening tunnel Na opening tunnel
Amsterdam 08:59 14:59 06:59 10:59 14:59
Hamburg 13:47 19:47 11:47 15:47 19:47
Kopenhagen 18:34 14:34 18:34
Kopenhagen 09:26 09:26 13:26
Hamburg 08:10 14:10 08:10 12:10 16:10
Amsterdam 13:00 19:00 13:00 17:00 21:00
Re: Kort buitenlands nieuws
Eerst zien, dan geloven
-
- Berichten: 1080
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik zal de verwachtingen maar even temperen:
Spoorpro schreef:Woordvoerder Jakob Dahl Clausen van DSB is verrast door de berichtgeving in Nederland. Hij zocht uit waar het gerucht vandaan komt. “Er is gesproken over een directe lijn Kopenhagen-Amsterdam op een conferentie in Kopenhagen”, vertelt hij. (...) Tijdens de conferentie werd er over de lijn Kopenhagen-Amsterdam gesproken als een mooie optie, maar er is nog lang geen besluit over genomen.” Volgens Clausen zit zo’n besluit er ook niet op korte termijn aan te komen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar 1 rit per dag, geen 2-uursdienst tot minimaal Hamburg ?dennistd schreef: ↑ma 09 okt 2023, 13:24En zelfs als je dan uitgaat van een voorzichtige winst van 2 uur (zou zelfs 2,5 uur zijn lees ik, maar je zit ook met kopmaken en zo) ben je gewoon in 7,5 uur vanaf Amsterdam in Kopenhagen. Best een aantrekkelijke rijtijd lijkt me. Hieronder nog een mogelijke dienstregeling, samen met één extra trein (ICNG-D?) Amsterdam-Hamburg die aansluit (±2 uur speling) op de nachttrein naar Stockholm (EN 345/346) in Hamburg. Als de tunnel open is zou je nog een extra trein Amsterdam-Kopenhagen in kunnen leggen en zo tot een 4-uursdienst te komen.cassie127 schreef: ↑ma 09 okt 2023, 10:29 Over een paar jaar zal die verbinding dan sneller worden en waarschijnlijk via de nieuwe Fehmarnbelt Tunnel gaan. Waarvoor praktisch geheel Lübeck - Kopenhagen geupgraded word en zoveel mogelijk geschikt voor snelheden van 200 tot 250 km/h. Dan zit je alleen nog metname op het drukke stuk rondom Hamburg wat voor vertragingen kan zorgen.
Code: Selecteer alles
Voor opening tunnel Na opening tunnel Amsterdam 08:59 14:59 06:59 10:59 14:59 Hamburg 13:47 19:47 11:47 15:47 19:47 Kopenhagen 18:34 14:34 18:34 Kopenhagen 09:26 09:26 13:26 Hamburg 08:10 14:10 08:10 12:10 16:10 Amsterdam 13:00 19:00 13:00 17:00 21:00
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat kan altijd nog. Denk niet dat er zoveel vraag voor is om elke twee uur te gaan rijden. Vandaar ook in eerste instantie (tot Hamburg) 2 treinen in een 6-uurs ligging, daarna 3 treinen in een 4-uurs ligging. Vervolgens kun je uitbouwen als dat rendabel blijkt te zijn, maar ik denk dat je je dan beter eerst kunt gaan richten op een uursdienst naar Köln en het doortrekken van ICE's uit Nederland naar München.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Kort buitenlands nieuws
- er was al een bericht geplaatst -
Laatst gewijzigd door tjoektjoek op ma 09 okt 2023, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort buitenlands nieuws
-o-iamthedutchdude schreef: ↑ma 09 okt 2023, 14:25 Ik zal de verwachtingen maar even temperen:
Spoorpro schreef:Woordvoerder Jakob Dahl Clausen van DSB is verrast door de berichtgeving in Nederland. Hij zocht uit waar het gerucht vandaan komt. “Er is gesproken over een directe lijn Kopenhagen-Amsterdam op een conferentie in Kopenhagen”, vertelt hij. (...) Tijdens de conferentie werd er over de lijn Kopenhagen-Amsterdam gesproken als een mooie optie, maar er is nog lang geen besluit over genomen.” Volgens Clausen zit zo’n besluit er ook niet op korte termijn aan te komen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort buitenlands nieuws
Tja, wat is 'korte termijn'? Hij kan daarmee ook een jaar bedoelen. En je kunt best twee maanden van tevoren aankondigen dat je die trein gaat rijden.
Re: Kort buitenlands nieuws
De wens is de vader van de gedachte.
Re: Kort buitenlands nieuws
Vandaag reed de eerste tram voor een testrit door Luik: https://www.facebook.com/lameuseliege/v ... 420744343/
-
- Berichten: 3659
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Iemand een idee wanneer de tram in Liège in dienst gaat?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
31 januari 2025.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Een mogelijke concurrent voor Eurostar door de tunnel, Evolyn gaat 12 treinen van Alstom kopen. De treindienst tussen Parijs en London zou in 2025 moeten beginnen.
https://www.railwaygazette.com/high-spe ... 00.article
Evolyn is een dochter van mobico, voorheen National Express.
https://www.railwaygazette.com/high-spe ... 00.article
Evolyn is een dochter van mobico, voorheen National Express.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten