Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

ÖBB koopt de Duitse tak van Go-Ahead. Het zou nog dit jaar geregeld moeten worden.

https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx ... &l=deutsch
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tjoektjoek
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

Deze vervoerder gaat toch ook de treindienst rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Nee, die aanbesteding was door Start (dochter van DB Regio) gewonnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

De DB verkoopt Arriva voor 1,65 miljard Euro aan een amerikaanse investeerder: https://www.msn.com/de-de/finanzen/top- ... r-AA1i627Z
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door reisthijs »

MaartenD schreef: wo 11 okt 2023, 16:10 Een mogelijke concurrent voor Eurostar door de tunnel, Evolyn gaat 12 treinen van Alstom kopen. De treindienst tussen Parijs en London zou in 2025 moeten beginnen.
Alleen is het volgens Alstom nog lang niet zeker dat Evolyn die treinen echt gaat kopen.
Alstom statement on Evolyn Press Release issued on October 11
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Etienne
Donateur
Berichten: 7991
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Etienne »

Brand vernielt 24 lijnbussen in Tienen, busverkeer vandaag en de komende dagen ernstig verstoord

Op het industrieterrein in Tienen heeft het gebrand bij busbedrijf Multiobus. 24 bussen gingen in vlammen op. Het busverkeer in en rond Tienen is ernstig verstoord.

Iets na middernacht brak op het industrieterrein in Tienen brand uit in een loods van busbedrijf Multiobus, een onderaannemer van De Lijn. In een mum van tijd stond de loods met daarin elektrische bussen en dieselbussen in lichterlaaie. De vlammen en rookontwikkeling waren kilometers ver te zien.
"De stelplaats is volledig uitgebrand. 24 bussen, waarvan dertien elektrische exemplaren en elf dieselbussen gingen in vlammen op", vertelt burgemeester Katrien Partyka (CD&V). "Gelukkig zijn er geen slachtoffers. De brand is nu onder controle. Gelukkig kon de brandweer verhinderen dat de vlammen oversloegen naar andere gebouwen in de buurt."

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Als je in November of December in Duitsland een treinreis plant, reken dan met stakingen, nu van vakbond GDL:

https://www.focus.de/reisen/bahn/gdl-sc ... 09514.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

-0- -0- -0-
Dennenboom
Berichten: 1685
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Vervoersbedrijf Arriva verkocht aan Amerikaanse investeerder

Vervoersbedrijf Arriva krijgt een nieuwe eigenaar. De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, dat het bedrijf sinds 2010 in handen heeft, heeft een overeenkomst gesloten met I Squared Capital. Dat Amerikaanse bedrijf houdt zich bezig met investeringen in infrastructuur wereldwijd.

Bron: NOS
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Als ik de verhalen zo lees dan is het niet echt goed nieuws.
Gamma
Berichten: 320
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Waarop baseer je dat?
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Een lef-investeerder waar winst maken boven alles gaat als ik de verhalen in de media mag geloven. Als dat zo is dan belooft dat niet veel goeds.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9199
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door regenmaker »

Niet volgens onze Anne. :)
"De aankondiging van vandaag is mooi nieuws voor Arriva Group en ook voor ons als Arriva Nederland," aldus Anne Hettinga, ceo van Arriva Nederland. "We gaan nu met een nieuwe eigenaar de toekomst vol vertrouwen in."
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door isadora »

"Make Arriva Great Again¨ :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Dat is typische goednieuwspraat. Het zou mij in ieder geval niet verbazen als er binnenkort een pensioenbericht uit Heerenveen komt. Arriva mag dan wel Brits zijn en niet Duits, maar de Amerikaanse managementstijl is nog wel een slag harder (en ik heb al heel wat discussies de afgelopen jaren gehad waarbij ik in de HR-rol het Nederlandse stelsel moest verdedigen, want dat werd maar duur en onzinnig gevonden).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Dennenboom schreef: do 19 okt 2023, 11:32 Vervoersbedrijf Arriva verkocht aan Amerikaanse investeerder

Vervoersbedrijf Arriva krijgt een nieuwe eigenaar. De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, dat het bedrijf sinds 2010 in handen heeft, heeft een overeenkomst gesloten met I Squared Capital. Dat Amerikaanse bedrijf houdt zich bezig met investeringen in infrastructuur wereldwijd.

Bron: NOS
Deze nieuws had ik al een week eerder hierboven gepost, maar zonder dat er iemand op reageerde.... :X
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Ja, maar als ik de tekst uit dat bericht lees maak ik eruit op dat de deal toen nog niet officieel rond was maar wel bijna.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Mdk
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Mdk »

PHS schreef: do 19 okt 2023, 16:45 Wat mogelijk wél verandert, maar waar we nog weinig over weten omdat de toekomstige eigenaar zich nog niet erg concreet heeft uitgelaten over zijn plannen voor Arriva, is dat er geld zal worden gestoken in uitbreiding. Dat is althans wat investeerders doorgaans doen: uitbreiden, vervolgens de winst verhogen door schaalvergroting, zodat het bedrijf meer waard wordt, en daarna verkopen. Misschien zal Arriva dus voortaan vaker en scherper bieden op concessies.
Het is geen economische wetmatigheid dat er na een overname door een investeringsmaatschappij geïnvesteerd wordt in groei. Vaker zelfs wordt winst voor de aandeelhouder gerealiseerd door te snijden in alles wat als inefficiëncies gezien kunnen worden. Soms kan dat best positief zijn, een efficiënt opererend ov-bedrijf zou volgens neo-liberale theorieën ook in het voordeel van de reiziger zijn. Maar afhankelijk van de insteek van het management en de aandeelhouders kan dat ook snijden in dienstverlening, onderhoud, voorwaarden, personeel of andere wenselijke onderdelen zijn om de winst of beursnotering te laten groeien voorafgaand aan doorverkoop.

Uiteindelijk is het afwachten hoe Arriva onder Squared daadwerkelijk gaat handelen, maar gezien de reputatie van ditsoort investeringsmaatschappijen (kortetermijnwinst voor alles) en de economische praktijk en (sociale) doelstelling van de ov-markt kan ik de zorgen absoluut begrijpen.
Bij twijfel altijd klagen
TffpaA
Berichten: 3457
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door TffpaA »

TffpaA waardeert bovenstaande post.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3511
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

*mompelt iets over Hema en Vitesse*

Feit is dat een investeringsmaatschappij rendement wil zien van zijn investering, men zit er niet in voor de lange termijn. Of dat wenselijk is voor het OV lijkt me een legitieme discussie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10652
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Dat was ook mijn eerste gedachte. Daarnaast is de goed onderbouwde mening van MdK wegzetten als "kroegpraat" wel erg makkelijk, om niet te zeggen kwetsend. Ik zou niet weten waar hij dat aan verdient.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8925
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Ik betwijfel het zonder meer sterk of openbaar vervoer er echt baat bij heeft als een investeringsmaatschappij zich met bedrijven die dat als core business hebben gaat bemoeien. De investeerder zal er uiteraard het nodige geld in stoppen om het bedrijf meer waard te laten worden, maar de manier waarop zo'n maatschappij een slaatje wil slaan uit een publieke voorziening gaat meestal ook gepaard met bezuinigingen. Ik snap de zorgen die bepaalde mensen hebben bij de verkoop van Arriva aan een particuliere geldschepper zeer goed. In dit geval hebben we ook nog eens te maken met een maatschappij wiens wortels aan de overkant van de Atlantische Oceaan liggen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten