Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Dat gaat ook gebeuren: viewtopic.php?p=728700#p728700
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Dat was ik vergeten, maar voor jou ligt het redelijk in de achtertuin. Voor mij is het 200 km.
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Afgelopen weekend is het stationsgebouw van Nordhorn op feestelijke wijze heropend.
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Dat is dan via Gildehaus. Ik denk dat een spoorlijn wel potentie heeft, alleen ik zie er op de kaart nogal wat natuurgebieden liggen. Ik vraag me af of het reeël is dat er een extra doorsnijding komt. Het op OSM ingetekende goederentracé lijkt me niet heel zinvol: dat is zo'n slingerroute dat je dan beter gewoon bussen kunt inleggen tussen Bad Bentheim en Gronau.Henk schreef: ↑ma 28 mar 2022, 21:10Heraanleg Gronau-Bad Bentheim, voor wie doe je dat? De voormalige lijn loopt nou niet echt door dichtbevolkt gebied.dennistd schreef: ↑zo 23 mei 2021, 02:21 Vanaf 2022 een nieuwe halte bij het Kurpark: Bad Bentheim Fachklinik. Daarnaast wordt komende zomer meer bekend over de eventuele heractivatie en gedeeltelijke heraanleg van Bentheim-Gronau.
http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 914&lang=1
Er wordt gesproken over gedeeltelijke hertracering. Dat betekent bij Bardel, rond de Dreilandersee en in/bij Gronau. Nogal een aardige investering voor waarschijnlijk niet veel passagiers.
Dan heeft Nijmegen-Kleve meer kans (maar dat is een heel ander verhaal )
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Als ze nou slim zijn leggen ze de route van het nieuwe tracé kort langs de grens net Nederland waardoor Losser nog een redelijke treinverbinding krijgt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Jullie zijn al bekend hiermee toch? Tracé lijkt me dan ook vrij duidelijk, op de vraag na of er een kleine slinger naar Bardel gemaakt wordt of niet.
dennistd schreef: ↑di 29 mar 2022, 04:28 Hier het eerste deel van de haalbaarheidsstudie: https://www.gronau.de/rathaus/news/2022 ... f?cid=1j47
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Waarom zou je die slinger via Bardel willen maken?
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Waarschijnlijk om daarmee een boel schoolbussen uit te sparen. Er zit daar een middelbare school: https://www.bardel.de/cms/
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Het lijkt in die presentatie net alsof nieuwe lijn Gronau - Bad Bentheim vervolgens doorgaat naar Neuenhaus gezien de vertrektijden, maar dat zal wel toeval zijn?
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Op pagina 23 meldt men dat er van uit wordt gegaan van een verlenging van de RB56 bij het onderzoek naar het nieuwe trace, dus dat is geen toeval. Als ik het goed las is het huidige stompje naar Achterberg/Ochtrup ook van de Bentheimer Eisenbahn, dus dat zou soepel moeten lopen.
請勿靠近車門
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
In die presentatie staat een traject ingetekend dat deels langs de A31 loopt, maar daarvan is de "Fahrzeit nicht wettbewerbsfähig".
Het lijkt mij al langer een goed idee om een voor hoge(re) snelheden geschikte verbinding aan te leggen ergens tussen Enschede en Rheine, zodat de internationale treinen langs de vrij grote stad Enschede kunnen gaan rijden (als je her en der ook wat dubbelspoor aanlegt en waslijnen ophangt). Ik had alleen nog geen goed tracé verzonnen, want er liggen wat natuurgebieden in die omgeving. Maar met wat ruime bogen zou dat best voor een groot deel langs die snelweg kunnen, die natuur is toch al verstoord. Verdere discussie daarover hoort alleen niet thuis in een thread over de Bentheimer Eisenbahn...
Het lijkt mij al langer een goed idee om een voor hoge(re) snelheden geschikte verbinding aan te leggen ergens tussen Enschede en Rheine, zodat de internationale treinen langs de vrij grote stad Enschede kunnen gaan rijden (als je her en der ook wat dubbelspoor aanlegt en waslijnen ophangt). Ik had alleen nog geen goed tracé verzonnen, want er liggen wat natuurgebieden in die omgeving. Maar met wat ruime bogen zou dat best voor een groot deel langs die snelweg kunnen, die natuur is toch al verstoord. Verdere discussie daarover hoort alleen niet thuis in een thread over de Bentheimer Eisenbahn...
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Op hun pagina's van Facebook en Instagram meldt Bentheimer Eisenbahn dat er op 3 oktober speciale treinen gaan rijden tussen Nordhorn en Coevorden terminal. Het gaat om twee verbindingen per dag in beide richtingen. Een kaartje kost 3 euro per rit en kan uitsluitend in de trein gekocht worden. Vanaf Nordhorn vertrek om 8.42 en 14.06 en vanaf Coevorden Terminal om 10.30 en 15.11, reisduur is 42 minuten.
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
RTV Drenthe heeft over die treinen een (mag ik zeggen: leuke) reportage van gemaakt: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159261 ... duitse-dag
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
De Bentheimer Eisenbahn heeft 6 voormalige DB stellen serie 648 gekocht,3 zijn er afgelopen vrijdag al overgebracht.
3 stellen zijn nodig voor de toekomstige dienst naar Coevorden,1 dient als onderdelenleverancier,de overige 2 kunnen weer verkocht worden(de aankoop ging als 1 pakket met 6 stellen)
https://www.eisenbahn-kurier.de/startbe ... von-der-db
3 stellen zijn nodig voor de toekomstige dienst naar Coevorden,1 dient als onderdelenleverancier,de overige 2 kunnen weer verkocht worden(de aankoop ging als 1 pakket met 6 stellen)
https://www.eisenbahn-kurier.de/startbe ... von-der-db
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Kunnen deze eigenlijk in dubbeltractie rijden met het nieuwe model Lint (waarvan de BE er al vijf heeft)?
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Ik heb het in Osnabrück wel gezien bij de Linten van de Nordwestbahn, dus geheel onmogelijk zal het niet zijn om oud en nieuw te koppelen. Zolang er dezelfde koppeling op zit en de software van beide stellen kan communiceren zou het geen probleem moeten zijn.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Het valt me wel op dat zowel de oude (net aangeschafte) als de nieuwe stellen (al rijdend tussen Bad Bentheim en Neuenhaus) enkel Duitse beveiliging hebben, terwijl voor zover ik weet het volgende doel is om door te rijden naar Coevorden. Je zou dan toch verwachten dat er in elk geval Nederlandse beveiliging in de treinen moet zitten of ingebouwd moet gaan worden. Of is het plan om met de overcapaciteit die nu is ontstaan gefaseerd ATB en/of ERTMS (evt. met STM-ATBEG) in te laten bouwen?
Anders moeten ze bij BE hopen dat ProRail net als op het stuk Maastricht - Maastricht Randwyck de dan onbeveiligd rondrijdende treinen gaat gedogen (wat ik eigenlijk niet zie gebeuren...).
Anders moeten ze bij BE hopen dat ProRail net als op het stuk Maastricht - Maastricht Randwyck de dan onbeveiligd rondrijdende treinen gaat gedogen (wat ik eigenlijk niet zie gebeuren...).
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
De brug over het Coevorden-Vechtkanaal is onbeveiligd en 10km/h. Van daar tot station Coevorden is 40 km/h, maar de kans dat je met een Lint in 800m de 40 km/h overschrijdt lijkt me nihil.
ATB-EG beschermt sowieso niet tegen roodlichtpassage.
Hier ATB eisen voegt niets toe aan veiligheid t.o.v. het niet doen.
Het wordt anders als er doorgereden wordt naar Emmen.
ATB-EG beschermt sowieso niet tegen roodlichtpassage.
Hier ATB eisen voegt niets toe aan veiligheid t.o.v. het niet doen.
Het wordt anders als er doorgereden wordt naar Emmen.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Ligt er in Coevorden nog geen ATB-vv dan?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Volgens Google Streetview wel. Maar komt er niet nu al goederenverkeer daar de grens over? Of wordt er op een andere manier aangevoerd voor de treinen van de Bentheimer Eisenbahn die vanuit Coevorden rijden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Sinds de spoorboog bij Coevorden er ligt komen er geen treinen meer van/naar de BE via station Coevorden. Dat is daar ook wel te zien aan het spoor, dat zal eerst goed gesnoeid moeten worden...
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Ik denk dat er nog geen ATB-VV ligt voor het sein 384 vanuit Duitsland - dat is een laaggeplaatst sein, dus vmax 40, maar sowieso mag je over die boog maar 10. Vervolgens heb je het inrijsein 390 Coevorden in. Dat moet op groen staan als je vanuit Duitsland komt, tenzij er een voorliggende trein richting Emmen zijn spoor nog niet vrijgemaakt heeft, maar ik kan mij niet voorstellen dat een trdl dan het sein 384 (vanuit Duitsland het hoofdspoor op) vrijgeeft - daar zou je zelfs een seinkoppeling van kunnen maken (en hoogstwaarschijnlijk is die er al).
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
De overgave van treinen vind plaats op het tweede spoor naast de lijn Coevorden - Marienberg. Meestal wordt er een G2000 van de BE voor de trein gezet die hem met e-loc en al naar de terminal (of verder) sleept.
Overigens was het volgens mij wel de bedoeling dat Co aangepast ging worden met mogelijk een eigen spoor voor de trein van/naar Bad Bentheim. Dat zou een uitzonderingspositie voor geen ATB wel mogelijk maken. Weet alleen niet wat er nu gekozen is.
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Om Coevorden aan te rijden voldoet het om voor de aansluiting wat vaste indusimagneten neer te leggen. Dan beperk je de snelheid van het materieel iig tot 45 km/h. En dan een 2000 Hz magneet aan de uitrijkant richting Emmen, en na de aansluiting, richting Hardenberg.
Het beste zou zijn om een 2000 Hz magneet voor sein 384 in de beveiliging op te nemen, maar dat zal wel geld kosten.
Ik weet niet hoe dat allemaal in Venlo geregeld is, of die magneten daar door de beveiliging aangestuurd woren, maar wat er vroeger werd verkondigd "je kunt geen indusi in Nederland aanleggen" is gelukkig geen waarheid.
Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of er überhaupt Indusi ligt ten noorden van Neuenhaus. Ik denk dat de BE daar nog wat te doen heeft. Ik zie in Emlichheim ook geen hoge seinen staan.
Het beste zou zijn om een 2000 Hz magneet voor sein 384 in de beveiliging op te nemen, maar dat zal wel geld kosten.
Ik weet niet hoe dat allemaal in Venlo geregeld is, of die magneten daar door de beveiliging aangestuurd woren, maar wat er vroeger werd verkondigd "je kunt geen indusi in Nederland aanleggen" is gelukkig geen waarheid.
Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of er überhaupt Indusi ligt ten noorden van Neuenhaus. Ik denk dat de BE daar nog wat te doen heeft. Ik zie in Emlichheim ook geen hoge seinen staan.
Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer
Volgens Openstreetmap ligt er PZB (Indusi) t/m de terminal in Coevorden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten