Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik ben er niet bij, want a) ik heb het niet zo op musicals, b) ik kan wel wat beters doen met €29 en c) beide avonden zijn al uitverkocht.
In ander kort nieuws: niet alleen het stationsplein van Bratislava hl.st. is in erbarmelijke staat, maar het spoor ook en dus is de maximumsnelheid voor onbepaalde tijd verlaagd naar 10 km/u.
Zwaar treinongeval in Ardooie na botsing met vrachtwagen: vrachtwagenchauffeur zwaargewond en vijf passagiers lichtgewond
Om 11.40 uur is een zwaar ongeval gebeurd met een trein in Koolskamp (Ardooie) aan een overweg aan de Oude Heirweg. De trein is tegen een vrachtwagen gebotst en ontspoord. De chauffeur van de vrachtwagen is in levensgevaar. Vijf passagiers op de trein raakten gewond. Ook de materiële schade is enorm. Het treinverkeer tussen Lichtervelde en Tielt is onderbroken.
Als ik de haltepagina’s mag geloven in ieder geval goed nieuws voor de grensoverschrijdende verbindingen: daarvan komen er in Zeeuws-Vlaanderen, Zuidoost-Brabant en Limburg veel meer. Het lijkt erop dat er een stuk of 25 flexverbindingen bij gaan komen die de grens over gaan steken naar in ieder geval de volgende dorpen:
Het lijnennet gaat inderdaad flink op de schop:
- lijnen uit 1 cijfer bestaand = Stads- en voorstadslijnen
- lijnen uit 2 cijfers bestaand = Streeklijnen die regelmatige rijden en meestal de hele week door
- lijnen uit 3 cijfers bestaand = Schoollijnen die alleen maar tijdens de spits rijden en vaak niet tijdens de schoolvakanties.
- lijnen met een R als prefix = Streeklijnen rond Brussel
- lijnen met een X als prefix = Snellijnen die vaak maar één halte per plaats hebben en nauwelijks door de dorpen rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wat is de gedachte achter de letter R als prefix voor Brussel? Was een B niet logischer geweest?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Z2N schreef: ↑wo 15 nov 2023, 12:15
R van de Brusselse Ring?
De R-lijnen zijn niet specifiek lijnen die een ring vormen om Brussel heen, terwijl de R-wegen dat wel doen...
Ik blijf het ook wel typisch vinden dat de buslijnen van De Lijn zo ver Brussel inrijden, vanaf het noorden zou je ook al op Heizel kunnen keren in plaats van een flink stuk paralel aan metrolijn 6 rijden. Vanuit het zuiden en westen vanaf COOVI ook weer paralel aan een metrolijn, deze keer lijn 5. Dat moet toch echt anders kunnen zou je denken...
Kort samengevat: België
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
R(and) in de context van Vlaanderen/Brussel gaat eerder over de Vlaamse/Brusselse Rand, de Brusselse voorsteden die in Vlaanderen liggen. De R zal dus wel daar op slaan.
Dat parallel rijden aan de metro heb ik ook nog niet heel veel logica voor gevonden, vanuit het oosten rijden sommige lijnen bijvoorbeeld wel maar tot metrostation Kraainem maar anderen ook door tot Brussel Noord.
Edit: oeps, verwarde inderdaad ring en rand, het gaat hier om de rand.
rooddolfijn schreef: ↑wo 15 nov 2023, 12:13
Wat is de gedachte achter de letter R als prefix voor Brussel? Was een B niet logischer geweest?
Ik zou een B nooit als letter willen gebruiken in lijnnummers omdat 'ie zoveel op een 8 lijkt.
Goed punt, de B is niet handig inderdaad.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Wel bijzonder. Het is volgens dit filmpje hier gebeurd. De Linten op het meest noordelijke spoor, de ICE wisselde (via wissels 229/227) van het noordelijke spoor (231) naar het middelste spoor (233). Er is (volgens het Infrastrukturregister) geen uitrijsein op het noordelijke spoor ri. Hamburg, dus moeten de Linten wel ri. Bremen gereden hebben en is dus de staart van de Linten geraakt door de kop van de ICE. Is de trein niet goed gedetecteerd en is het wissel te vroeg vrijgegeven? Of zijn de Linten misschien aan de rol gegaan?
Van di 5 december 22:00 t/m za 9 december 22:00 is een staking aangekondigd bij de NMBS, althans, dat lees ik bij de verstoringsinformatie van České dráhy. Alle nieuwsartikelen die ik kan vinden (bijv. VRT) hebben het daarentegen over een 48-uursstaking: di 5 dec t/m do 7 dec.
Geen goede week voor de DB, want alweer een incident. Deze keer in Reichertshausen tussen München en Ingolstadt, waar een ICE en een RE een lichte zijdelijke botsing (Duits "Flankenfahrt") hadden. Lijn is nog tot minstens 3:00 vannacht gestremt.
Sinds vandaag (?) is het Deutschlandticket ook geldig in de IC Berlin Hbf-Elsterwerda, de ICE Berlin Südkreuz-Prenzlau en de IC Potsdam Hbf-Cottbus Hbf.