Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ferdinand schreef: vr 15 dec 2023, 18:43 Ik heb al een tijdje geleden een kaartje gekocht voor de nieuwe NightJet in zo een pod. Ik hoor alleen recent verhalen over veel uitval. Iemand die daar meer over weet en hoe het zit vanaf Hamburg? Ik vertrek deze dinsdag naar Wörgl.
Grootste probleem zal ontbrekende rijtuigen zijn. Zitten i.p.v. slapen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Niet op de verbinding Hamburg - Wenen, daar rijden de nieuwe rijtuigstammen. Die hebben echter grote technische opstartproblemen gehad, wat ook vertragingen en uitval veroorzaakte op rijtuigen die gedeeltelijk samen rijden met de nieuwe rijtuigstammen. De Nightjet Amsterdam - Wenen is bijvoorbeeld ook getroffen door de problemen met het nieuwe materieel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3659
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Valt mij op dat Deutsche Bahn niet alleen de prijzen van (Super)SparPreisen heeft verhoogd, maar ook dat de prijsverschillen tussen 1e en 2e Klas groter zijn geworden. Niet alleen moet je nu een aparte reservering kopen voor de 1e Klas, ook zit er nu zo'n € 15 tot € 20 prijsverschil tussen 1e en 2e Klas in, terwijl eerder het prijsverschil zo'n € 10 bedraagde.

Ik denk toch dat die veel hogere personeelskosten die veroorzaakt zijn door die verschrikkelijke vakbonden EVG en GDL ergens doorberekend moeten worden en dat doet Deutsche Bahn natuurlijk ook.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ja joh die verschrikkelijke vakbonden. Opkomen voor hun leden, hoe durven ze?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

Ik denk dat Nitein-Repart had willen regelen dat het DB-personeel de huur, energie en boodschappen met applaus en waardering kon betalen. /s
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

Die lui kunnen toch gewoon allemaal in een trein gaan wonen, betaald door de baas? Eten bij de bordbistro, slapen in de slaapcoupés en poepen op het treintoilet.

Maar ja, die vreselijke vakbonden.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

En dan alleen DB-Gutscheine uitgekeerd krijgen. Wat een modern concept.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3511
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Nitein-Repart schreef: zo 17 dec 2023, 08:27 Valt mij op dat Deutsche Bahn niet alleen de prijzen van (Super)SparPreisen heeft verhoogd, maar ook dat de prijsverschillen tussen 1e en 2e Klas groter zijn geworden. Niet alleen moet je nu een aparte reservering kopen voor de 1e Klas, ook zit er nu zo'n € 15 tot € 20 prijsverschil tussen 1e en 2e Klas in, terwijl eerder het prijsverschil zo'n € 10 bedraagde.

Ik denk toch dat die veel hogere personeelskosten die veroorzaakt zijn door die verschrikkelijke vakbonden EVG en GDL ergens doorberekend moeten worden en dat doet Deutsche Bahn natuurlijk ook.
Daar komt het inflatiespook weer om de hoek kijken!
Niemand verplicht je om een reservering te halen voor de 1e klas (komende zomer wel uiteraard). En als je het prijsverschil niet wil betalen reis je toch gewoon tweede klasse?

Eind januari 'gewoon' voor €28,15 naar Ostrava (1e klasse, BC25).
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Ok zie die DB prijsverhoging eerlijk gezegd ook (nog) niet terug.
Op 8 Jan €41,60 voor 1e klasse ICE ticket incl reservering voor Klp - Altona vind ik best redelijk geprijsd. En op 12 Jan €5,90 (+1500 bonuspunten) voor Berlin - Kaldenkirchen 1e klasse incl reservering is helemaal leuk.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

De reden lijkt mij eigenlijk wel duidelijk, anders gingen de onderhandelingen voor een nieuwe CAO wel geruisloos. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3659
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Tom024 schreef: zo 17 dec 2023, 11:38
Nitein-Repart schreef: zo 17 dec 2023, 08:27 Valt mij op dat Deutsche Bahn niet alleen de prijzen van (Super)SparPreisen heeft verhoogd, maar ook dat de prijsverschillen tussen 1e en 2e Klas groter zijn geworden. Niet alleen moet je nu een aparte reservering kopen voor de 1e Klas, ook zit er nu zo'n € 15 tot € 20 prijsverschil tussen 1e en 2e Klas in, terwijl eerder het prijsverschil zo'n € 10 bedraagde.

Ik denk toch dat die veel hogere personeelskosten die veroorzaakt zijn door die verschrikkelijke vakbonden EVG en GDL ergens doorberekend moeten worden en dat doet Deutsche Bahn natuurlijk ook.
Daar komt het inflatiespook weer om de hoek kijken!
Niemand verplicht je om een reservering te halen voor de 1e klas (komende zomer wel uiteraard). En als je het prijsverschil niet wil betalen reis je toch gewoon tweede klasse?

Eind januari 'gewoon' voor €28,15 naar Ostrava (1e klasse, BC25).
Het is niet dat ik het niet kan of niet wil betalen, maar een Sparpreis voor een reis Guben-Elten op donderdag 13 juni voor € 92 1e Klas vind ik toch wel redelijk stevig aan de prijs, temeer omdat je maar in een enkele ICE zit en de rest regionale treinen zijn. Tweede Klas kost overigens ook al € 75, dus voor die € 16 meer vind ik het reizen in de Eerste Klas meer dan waard, te meer omdat er niemand langs je komt zitten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Juni wordt toch wel duur in Duitsland vanwege het EK Voetbal.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

PHS schreef: zo 17 dec 2023, 12:09 Ik lees in dit topic anders wel eens wat verontwaardiging als de Duitse spoorbonden pas zeer kort van tevoren aankondigen te gaan staken zonder dat er altijd een duidelijke reden voor de staking is. Idem in België overigens.
Ach ja, dat is het aardige van zo'n forum. Niet iedereen hoeft dezelfde mening toegedaan te zijn. Nog niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Nitein-Repart schreef: zo 17 dec 2023, 12:33
Tom024 schreef: zo 17 dec 2023, 11:38
Nitein-Repart schreef: zo 17 dec 2023, 08:27 Valt mij op dat Deutsche Bahn niet alleen de prijzen van (Super)SparPreisen heeft verhoogd, maar ook dat de prijsverschillen tussen 1e en 2e Klas groter zijn geworden. Niet alleen moet je nu een aparte reservering kopen voor de 1e Klas, ook zit er nu zo'n € 15 tot € 20 prijsverschil tussen 1e en 2e Klas in, terwijl eerder het prijsverschil zo'n € 10 bedraagde.

Ik denk toch dat die veel hogere personeelskosten die veroorzaakt zijn door die verschrikkelijke vakbonden EVG en GDL ergens doorberekend moeten worden en dat doet Deutsche Bahn natuurlijk ook.
Daar komt het inflatiespook weer om de hoek kijken!
Niemand verplicht je om een reservering te halen voor de 1e klas (komende zomer wel uiteraard). En als je het prijsverschil niet wil betalen reis je toch gewoon tweede klasse?

Eind januari 'gewoon' voor €28,15 naar Ostrava (1e klasse, BC25).
Het is niet dat ik het niet kan of niet wil betalen, maar een Sparpreis voor een reis Guben-Elten op donderdag 13 juni voor € 92 1e Klas vind ik toch wel redelijk stevig aan de prijs, temeer omdat je maar in een enkele ICE zit en de rest regionale treinen zijn. Tweede Klas kost overigens ook al € 75, dus voor die € 16 meer vind ik het reizen in de Eerste Klas meer dan waard, te meer omdat er niemand langs je komt zitten.
Hmm. Ik zie voor die dag een enkele reis voor € 45,90 tweede klas of € 68,90 eerste klas. En als je alleen het gedeelte in de ICE boekt en de rest met een Deutschland-ticket doet is het wellicht nog goedkoper.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3659
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik wil die dag vanuit Zielona Góra reizen, maar kan helaas nog geen tickets vanuit Polen boeken. Dan zit je wel met een vertrek om 12:39 uit Guben of 13:39 uit Guben. Die laatste trein is iets goedkoper, alleen ben ik dan wel pas na 23:00 in Nederland.

Valt me op dat de treinen die in Hamm gesplitst worden duurder zijn dan de treinen die slechts een korte stop in Hamm hebben.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
verfmeer
Berichten: 789
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door verfmeer »

Die avond is er om 21:00 een EK wedstrijd in Keulen. Misschien dat ze daarom extra reizigers verwachten en dus hogere prijzen rekenen?
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Nitein-Repart schreef: zo 17 dec 2023, 14:43Valt me op dat de treinen die in Hamm gesplitst worden duurder zijn dan de treinen die slechts een korte stop in Hamm hebben.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen: een trein die gesplitst wordt heeft maar maximaal 7 bakken ten westen van Hamm, een trein met korte stop kan op volle oorlogssterkte rijden en heeft zo meer plaats, dus goedkopere tickets :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

PHS schreef: zo 17 dec 2023, 13:45 Het is niet altijd de cao waarom wordt gestaakt, soms omdat men het oneens is met een of ander plan van de directie, omdat er een incident heeft plaatsgevonden, enz. De ene keer vind ik de reden wat sterker dan de andere keer.
Dat is niet het geval tijdens de huidige serie stakingen bij de DB. En staken om duidelijk te maken dat je ontevreden bent over dat er een incident plaats heeft gevonden is naar mijn mening ook een goede stakingsreden, mits je kan zeggen dat ander beleid vanuit de directie een incident had kunnen voorkomen of minder impactvol had kunnen maken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Ik vind de gedachte dat er enkel gestaakt mag worden met de uitdrukkelijke permissie van bepaalde forummers en/of de directie eigenlijk juist wel koddig :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Dan zou er nooit meer gestaakt worden (A)
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

Je mag wel staken, zolang je dat maar niet doet als ik met de trein moet, toch? (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

en-es schreef: zo 17 dec 2023, 17:11 Dan zou er nooit meer gestaakt worden (A)
Dat is ook nergens voor nodig. Werknemers mogen blij zijn dat ze werk hebben, dus ze moeten het niet telkens neerleggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

Precies. Dat brengt ze toch brood op de plank? Wees je broodheer dankbaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten