Toevallig zie ik dat soort milieu-dingen in m'n werk ook wel geregeld langskomen. En om je even uit de droom te helpen: iets dichterbij kopen wil lang niet altijd zeggen dat de EPD (Environmetal Product Declaration) gunstiger uitpakt.The Greyhound schreef: ↑vr 05 jan 2024, 13:23Het wordt steeds gebruikelijker om ook milieu eisen mee te nemen tijdens een aanbesteding.
Materieelaanschaf in het buitenland
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 815
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Om je uit de droom te helpen, een bus over zeer grote afstand verschepen heeft wel degelijk een grote impact en daar hebben we het hier over.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Wat Daniël (denk ik) zegt, is dat het juist een fout aanname is om te denken dat iets over grote afstand verschepen altijd een grotere milieu-impact heeft dan iets dichterbij kopen. Als je van de cijfers uit die artikel uitgaat, klopt dat ook https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... gtransport.
- The Greyhound
- Berichten: 815
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Een bus vanaf Valkenswaard naar een Nederlandse klant brengen blijft vele malen schoner dan een bus vanaf China naar diezelfde klant verschepen en vervolgens vanaf een haven naar de klant te brengen per vrachtwagen……
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Een bus op dieplader vanaf een of andere zuid- of oost-europese fabriek op een dieplader naar nederland verschepen heeft niet perse minder milieu-impact dan een bus vanuit een chinese haven laten verschepen.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Vergeet ook vooral niet dat we het hebben over emissie in de productieketen, niet alleen emissie op het stukje tussen de assemblagefabriek en de klant. Voor zover ik me kan herinneren hebben we in Nederland bijvoorbeeld geen staal- aluminium of kobaltmijnen.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Nieuwe treinserie JK voor de U-Bahn Berlin, gebouwd door Stadler: https://unternehmen.bvg.de/pressemittei ... nft-bitte/
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Er komt ook nog serie J voor Grootprofiel lijnen U5 t/m U9
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Ik las al een hoop gemopper dat de nieuwe voertuigen geen afdoende klimaatbeheersing hebben.ICE11 schreef: ↑vr 12 jan 2024, 20:03 Nieuwe treinserie JK voor de U-Bahn Berlin, gebouwd door Stadler: https://unternehmen.bvg.de/pressemittei ... nft-bitte/
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Berichten: 3960
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Ik vraag mij af wat de reden is dat de U-bahn zo spartaans wordt uitgevoerd. Waar de trams wel airco hebben, is de U-bah alleen van ventilatie voorzien.
Daarnaast, zijn het ook geen 6 bakken als de H, maar 4 + 2.
Daarnaast, zijn het ook geen 6 bakken als de H, maar 4 + 2.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 15 okt 2023, 17:45
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Omdat ik hier nog niets over de aanschaf van de 43 Ebusco's voor de NIAG heb gelezen, wil ik deze informatie graag met jullie delen:
- Eind 2022 bestelde de NIAG twaalf 12m-Ebusco-3.0-bussen voor de lijnen in de Nederrijn-regio:
https://www.ebusco.com/nl/12-ebusco-3-0 ... e-ag-niag/ (Nederlands)
- In juni 2023 volgde de bekendmaking van een tweede order over 19 12m- en twaalf 18m-bussen:
https://www.ebusco.com/nl/31-ebusco-3-0 ... e-ag-niag/ (Nederlands)
- Vanaf begin november 2023 mochten de mensen over het design van de nieuwe bussen stemmen:
https://niag-online.de/news/226/stimmen ... -busse-ab/ (Duits)
- Uiteindelijk stemden 60 procent van alle deelnemers voor de livrei "Nederrijns landschap":
https://niag-online.de/news/235/erste-n ... aftsmotiv/ (Duits)
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Tot nu toe is het argument van de BVG tegen airco, dat de afvoerlucht van de aircos de tunnels te veel zou opwarmen.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Als je altijd onder de grond bent is het ook beter om de ondergrondse ruimtes goed te ventileren of te koelen, het heeft weinig zin om warmte van binnen het materieel naar buiten het materieel te verplaatsen als "buiten" nog altijd binnen is.
Maar goed, de U-Bahn komt ook boven de grond.
Maar goed, de U-Bahn komt ook boven de grond.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Ik vind het maar een suffe kleurstelling, maar ja het alternatief even goed...
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Is dat het? Op zich snap ik dat wel. 's Zomers boven op straat bij de ingang van een Berlijns U-bahn-station is het soms net alsof je voor een gigantische föhn staat.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Daarom zeg ik "komt ook boven de grond". De lijnen die ondergronds blijven zijn het probleem ook niet, want daar heb je materieel zonder airco maar met klapraampjes voor nodig.
Voor de lijnen die deels ondergronds gaan heb je materieel met airco nodig en daardoor zonder klapraampjes. Maar als je dan ondergronds gaat moet je de airco aan laten staan wat weer voor opwarming van de tunnels zorgt. Als je aircomaterieel met klapraampjes maakt kun je ondergronds de airco uitzetten, maar als je dan weer bovengronds komt en de klapraampjes staan open zal de airco niet meer aan gaan.
Dus het is gewoon een lastig verhaal.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Met het aandeel aan niet fris ruikend volk in die dingen zou ik waarschijnlijk heel ongelukkig worden van stellen met alleen airco, zonder raampjes.
- ThatPCDude
- Berichten: 515
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Dat ik in Berlijn was in de zomer van 2022 was het anders juist lekker verkoelend om een metrostation in te lopen
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
SBB koopt nog 5 Giruno's bij Stadler voor routes naar Italië: SBB bestellt fünf weitere Giruno-Züge.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Goed nieuws! De Giruno's zijn hele comfortabele en betrouwbare treinen, en de combinatie met de aantrekkelijke reistijden na de opening van de Gotthard- en Ceneri-basistunnel maakt het logisch dat het aantal reizigers flink toeneemt.
-
- Berichten: 3960
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Serieus? Die ieniemini klaapraampjes bieden volgens jou dusdanig meer ventilatie dan de deuren gewoon op alle stations openen, dat je dus de ramen boven airco verkiest?
Het was altijd wel een flink verschil tussen de modernere metrostellen (H en jonger) en de oudere qua koelte. Alleen bij die IK-stellen is er zoveel kabaal van de ventilatie tijdens het rijden dat je misschien liever zonder ventilatie wilt reizen. En klopt, ben geen fan van die Stadler karakterloze modernere kopieën van de Hk.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Dat is niet wat ik zeg: ik zeg alleen dat ik het prettig vind dat er ook tijdens het rijden frisse lucht binnen kan komen.
-
- Berichten: 3960
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Omdat er mensen zijn die minder fris ruiken...
En op de kleinprofiellijnen met hun lage snelheden had ik dus niet echt het idee dat die klapraampjes iets toevoegden.
En op de kleinprofiellijnen met hun lage snelheden had ik dus niet echt het idee dat die klapraampjes iets toevoegden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten