Net terug van een rondje vriendenbezoek, schoonfamilie en een paar dagen bijkomen. Wat bevindingen:
Reisdag 1, Arnhem-Deventer-Berlin-Wrocław:
- De snellere IC Berlin is best prima en voelt ook een stuk sneller. Wel hoop ik dat in Duitsland de stops in Bentheim en wellicht in Bünde en in Nederland in Hilversum en Apeldoorn eruit kunnen, dat zou ook nog wat kunnen schelen - hierbij ben ik niet gehinderd door enige kennis over treinpaden en dingen, dus cancel me a.u.b. niet hierover
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- Daarbij wel gezegd hebbende dat er maar iets hoeft te gebeuren en de trein vertraging heeft.
Op de heenweg reden we na Osnabrück even achter een licht vertraagde stoptrein en moesten we bij Rathenow kort wachten om een ICE voorbij te laten snellen. In combinatie met stops die net even iets te lang duren heb je dan toch nog +25 op Berlin Hbf. Voor de DB ruim op tijd, maar dan nog.
- Om redelijk zeker te zijn van de overstap op de volgende trein hadden we 3 uur overstaptijd in Berlin gepland, die we gebruikt hebben om wat rond te lopen en even wat te eten.
- De nieuwe EuroCity "Odra" Berlin-Kraków werd goed gebruikt. Het perron in Berlin stond behoorlijk vol en bij vertrek uit Frankfurt waren in elke coupé in het rijtuig minstens 4 van de 6 stoelen bezet - op een donderdagmiddag in februari. De trein was ook mooi op tijd, alleen ontbrak jammer genoeg het restauratierijtuig.
Reisdag 2, Wrocław-Jarosław:
- Met IC "Siemiradzki" zijn we van Wrocław naar Jarosław gereisd. Dit was een bijzondere rit, want bij letterlijk
elk tussenstation zijn we op de minuut op tijd vertrokken
![Geschokt :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
De trein was helemaal vol, maar ik heb de laatste jaren in Polen eigenlijk niet anders gezien.
Reisdag 3, Jarosław-Praha:
- Vervolgens met de directe EuroCity "Cracovia" van Jarosław naar Praha, wat ook een behoorlijk gladde rit was. In Polen zat de trein steeds helemaal vol, pas na Bohumín werd het rustiger. In Bohumín is een stop van bijna een uur om te rangeren en hier gingen we uiteindelijk met +10 weg. In Bohumín worden de treinen vanuit Warszawa en Przemyśl gehusseld en rijden dan door naar Praha en Budapest. Één van de twee rijtuigen in mijn deel van de trein (vanuit Przemyśl) richting Budapest had geen verwarming en reed leeg. Aankomst in Praha was uiteindelijk bijna op tijd. Tussen Zebrzydowice en Bohumín is in de berm van de spoorlijn nog een locomotief en een rijtuig te zien, van het ongeval met een vrachtwagen pas geleden.
Reisdag 4, Praha-Berlin-Hengelo-Zutphen-Arnhem:
- EuroCity "Berliner" Praha-Berlin was zeer mooi op tijd, het was lang geleden dat ik deze route heb afgelegd en voor het eerst had ik het gevoel dat het tussen Dresden en Berlin echt opschoot. Zeker als de Dresdner Bahn tussen Berlin Südkreuz en Blankenfelde straks klaar is kan er nog wel 10 minuten van de reistijd af. De trein was tussen Praha en Dresden matig gevuld, daarna helemaal.
- Met de IC Berlin terug reden we voor m'n gevoel steeds heel hard door, maar was uiteindelijk de trein toch "gewoon" precies op tijd. Lang geleden dat ik zo'n gladde rit gehad heb dwars door Duitsland.... Aankomst in Hengelo was met +5, omdat de overstap in Deventer van 4 minuten op de IC richting Arnhem alleen in theorie bestaat zijn we maar via Hengelo en Zutphen teruggereisd, wat prima ging.
Al met al een pluim voor de Duitse, Poolse en Tsjechische spoorwegen deze vakantie
![Engel (A)](./images/smilies/angel.gif)
Oh, en een beetje voor de Nederlandse, want er hoeft maar iemand in Holten een scheet te laten en de IC Berlin rijdt niet, aangezien er ten oosten van Deventer geen alternatieve routes zijn voor deze trein....
![Huilen of lachen :')](./images/smilies/laughcry.gif)