verfmeer schreef: ↑vr 17 mei 2024, 22:22
Is de douanecapaciteit in Londen dan al uitgebreid? Ik had begrepen dat dat nu de beperkende factor is voor het aantal passagierstreinen door de kanaaltunnel.
[…]
Eurostar kan er ook voor kiezen om station Stratford International, Ebbsfleet Intl en Ashford Intl (weer) in gebruik te nemen. Hierdoor hoeven reizigers van en naar Kent niet via Londen te reizen, scheelt dus reistijd, en levert meer spreiding van de reizigers op.
Het gebruik van Stratford International is ingewikkelder, aangezien alleen de buitenste perronsporen geschikt zijn voor Eurostar treinen. Hierdoor kunnen ze geen gebruik maken van het kruiswissel tussen de binnenste perronsporen en dus niet keren op Stratford Intl. de treinen zullen dus altijd door moeten rijden van en naar
St. Pancras.
Op zich niet erg, want als je de frequentie verhoogd, is er überhaupt minder piekbelasting en in combinatie met een deel van de reizigers die in Stratford instapt, neemt de druk op
St. Pancras af en lijkt het mij mogelijk om meer treinen te laten rijden door de Kanaaltunnel.