Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hainje schreef: ↑do 16 mei 2024, 20:07
Dan ligt het misschien aan de verbouwing welke momenteel gaande is.
Ik heb daar over moeten stappen toen ik van Barcelona verder wilde naar Badajoz/Portugal. Inderdaad een crime. Uiteindelijk met het oversteken van een parkeerplaats en weg in het goede gebouw uitgekomen en toen met veel hulp nog de juiste weg gevonden naar het perron waar ik moest zijn.
Deze ochtend rondgekeken op station Praha Liben waar ik een Interpanter naar Brno zag en kort erna een Regiojet voorbij snelde. Daarna naar het centraal station waar ik een antieke rangeerlok zag. En een behoorlijk volle trein naar München. Ook vroeg iemand me hoe laat het was. Lang geleden dat ik een dergelijke vraag kreeg. En de nachttrein uit Zürich heeft ongeveer 200 minuten vertraging.
en-es schreef: ↑zo 19 mei 2024, 11:48
Deze ochtend rondgekeken op station Praha Liben waar ik een Interpanter naar Brno zag en kort erna een Regiojet voorbij snelde. Daarna naar het centraal station waar ik een antieke rangeerlok zag. En een behoorlijk volle trein naar München. Ook vroeg iemand me hoe laat het was. Lang geleden dat ik een dergelijke vraag kreeg. En de nachttrein uit Zürich heeft ongeveer 200 minuten vertraging.
Die vier rijtuigen op Plzen-Regensburg zijn eigenlijk ook gewoon te weinig. Maar helaas zijn de oude rijtuigen die eerder op Praha-Plzen-Cheb en Praha-Usti nad Labem-Chen rijden (voor de komst van de InterJet) waarschijnlijk niet toegelaten in Duitsland en is er slechts een beperkt aantal rijtuigen wat zowel in Duitsland als in Tsjechië mag rijden.
Ik hoop misschien dat als de nieuwe ComfortJet gaat rijden op Hamburg-Berlin-Praha dat de oude rijtuigen wellicht ingezet kunnen worden op München-Praha. Immers deze rijtuigen zijn wel toegelaten in zowel Duitsland als Tsjechië.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ik denk wel dat de rijtuigen die eerder op Praha-Plzen-Cheb en Praha-Usti nad Labem-Cheb reden nu elders in Tsjechië worden ingezet waar ze oudere rijtuigen, die waarschijnlijk niet in Duitsland mogen rijden hebben vervangen. Het is wel erg jammer dat de Dosto's die eerder op München-Hof reden niet de Ejpovice-Tunnel in mogen ten oosten van Plzen, want als er één Dosto-rijtuig meereed op München-Praha, naast de vier normale rijtuigen, biedt dat een aanzienlijke capaciteitsvergroting.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Vanochtend op het station Praha Veleslavin rondgekeken. Ligt aan een ongelektrificeerde enkelsporige spoorlijn. Ik zag eerst een Arriva trein naar Praha Dejvice en daarna een CD treinstel naar Kladno. Het is ook een OV hub met tram, metro en bus. Daarna nam ik de lange driedelige bus 59 naar de luchthaven.
Spaanse spoorwegen blinken tot nu toe niet uit in duidelijkheid. We moeten compartiment 10 hebben, maar op de buitenkant staat rijtuig 1 t/m 6. Na vragen bij medewerker zien we in rijtuig 6 een bordje met nummer 10. Ja, logisch.
Laten we maar zeggen dat ik mij op deze manier voor kan bereiden op de Balkan volgend jaar.
en-es schreef: ↑ma 20 mei 2024, 12:14
Vanochtend op het station Praha Veleslavin rondgekeken. Ligt aan een ongelektrificeerde enkelsporige spoorlijn. Ik zag eerst een Arriva trein naar Praha Dejvice en daarna een CD treinstel naar Kladno. Het is ook een OV hub met tram, metro en bus. Daarna nam ik de lange driedelige bus 59 naar de luchthaven.
Lijn 59 zou een trolleybus moeten zijn. Staat nog op mijn lijstje om te verkennen, maar kom ik waarschijnlijk ook dit keer niet meer aan toe.
Opnieuw met de EC Berliner mee, met bestemming Berlin Gesnb (sic). Het restauratierijtuig (261) ontbreekt en het voorste (open) rijtuig 2de klas (255) ook. In plaats daarvan is er een extra 1e klasrijtuig tussen 260 en 262 ingemoffeld dat gedeklasseerd is en het nummer 255 draagt. Het wordt echt tijd voor die Comfortjets: nostalgie of niet, deze verbinding kan het allemaal niet meer aan.
EC Berliner zijn de treinen van ČD (Tsjechische spoorwegen) tussen Praag en Berlijn.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Praha - Berlin, en soms door naar Hamburg/Kiel/Flensburg. Wordt volledig gereden met Tsjechisch materieel.
En dan heb je ook nog de EC Hungaria (Budapest-Praha-Berlin-Hamburg, met Hongaars materieel en altijd vertraagd), en de railjet Vindobona (Graz-Wien-Praha-Berlin, met een Tsjechische railjet).
umbusko schreef: ↑di 21 mei 2024, 16:43
Het restauratierijtuig (261) ontbreekt (...)
Benieuwd naar de toestanden deze zomer op deze verbinding. Ik begreep wel dat er tijdens het EK een extra late rit rijdt in beide richtingen, wat me echt geen overbodige luxe lijkt.
Inderdaad: EC 258 Praha 20:28 - Berlin 1:23 (op zich best handig! Nu is de railjet om 17:31 de laatste (en soms de European Sleeper om 18:05)), 18:28 rijdt naar Leipzig (en Zürich) zonder aansluiting in Dresden naar Berlijn.
Van de tegentrein word ik minder gelukkig: EC 259 Berlin 23:39 - Praha 5:24 met maar liefst 3 uur en een kwartier rijtijd naar Dresden (in plaats van 2). Met alleen zitrijtuigen en een obscure route door donker Duitsland heen (neem ik aan) lijkt me dat toch geen aanrader.
Overigens is de minibar er wel! (Ben ik blij mee, mogen ze in meer treinen doen)
EC 259 vertrekt op de eerste week om 0.36 uur uit Berlin hbf en om 3.01 uur uit Dresden. Afwijkingen zijn er ook, waarschijnlijk door werkzaamheden.
12 jun: 0.30 uur.
13 Jun 0.17 uur.
14 tot 17 Jun 0.34 uur.
17 jun 23.36 uur. (Kan dat? 2e trein op 1 dag met hetzelfde treinnummer?)
18 jun 23.40 uur, en zo volgen er nog vele wijzigingen verschillend per dag.
Oh, dat heb ik inderdaad niet nauwkeurig bekeken, ik heb gewoon een willekeurige dag genomen. Blijft mijn punt wel staan: op dit soort tijdstippen reis ik liever niet, althans niet in een gewone stoel.
In Nederland is hetzelfde treinnummer op één dag niet mogelijk. Over het algemeen wordt het nummer bij ons dan 6 nummers lang en begint dan met 2(en aantal Nullen wat nodig is) voor het originele treinnummer.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko schreef: ↑di 21 mei 2024, 21:55
Oh, dat heb ik inderdaad niet nauwkeurig bekeken, ik heb gewoon een willekeurige dag genomen. Blijft mijn punt wel staan: op dit soort tijdstippen reis ik liever niet, althans niet in een gewone stoel.
Jij hoeft ook niet met deze trein, maar ik denk dat heel veel Tsjechische voetbalfans dit een goede trein naar huis vinden.
Denk het niet. In 2006 gebeurde dat ook niet. Tijdens dat WK tussen Utrecht en Duisburg in een stampvolle ICE vol Engelse voetbalfans gezeten. Plus een stop in Emmerich waar polizei in gevechtsuitrusting instapte.
Ik zou er ook niet op rekenen. Het enige wat kan rijden is getrokken treinen of ICE 3M. Die laatste daar weet je zeker van dat dat niet ingezet gaat worden, van dat eerste heeft DB ook niet meer zoveel, en zeker niet over.
Het lijkt me dat een chartermaatschappij wel een trein vol kan krijgen, maar ik denk dat die ook wel genoeg te doen hebben.