Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
waldo79
Berichten: 7706
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Vandaag van de Talgotrein in Oezbekistan gebruik gemaakt. Ik kreeg er wat Spaanse associaties bij. Trein rijdt stabiel, maar het spoor is nogal bonkig. Maximumsnelheid is 230. :trein:
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Iets minder spectaculair: vandaag voor het eerst in- en uitgestapt op Brussel-Kapellekerk en Congres. Met een leuke (wel regenachtige) wandeling er tussenin.

Trouwens een losse Desiro gezien als IC naar Luxemburg. Daar moet wel iets fout zijn gelopen, arme reizigers.
RobertT
Berichten: 604
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

baladid schreef: di 21 mei 2024, 17:29 EC Berliner zijn de treinen van ČD (Tsjechische spoorwegen) tussen Praag en Berlijn.
En voor zover ik heb kunnen zien,stoppen deze in Berlijn in Lichtenberg,Gesundbrunnen en Spandau(indien verder richting Hamburg),dat zijn nou niet echt de grootste en belangrijkste in Berlijn,je zou toch minimaal het Hbf verwachten
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dat komt door werkzaamheden, normaal stoppen ze op Südkreuz en Hbf (en Spandau indien door naar Hamburg).
RobertT
Berichten: 604
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Ah,kijk,ik vond het al zo raar die treinen in Lichtenberg te zien
RobertT
Berichten: 604
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Overigens is bij de S Bahn in Berlijn de nieuwe BR 483/484 nu ook verschenen in de spitspendels van de S3 en de S5.(vanuit betriebshof Friedrichsfelde)
Daarnaast rijden ze de S41,42,46,47,8 en 85 volledig.Naast Grünau en Friedrichsfelde zijn er ook stellen in Oranienburg voor klein onderhoud
De BR 480 rijdt nog steeds alleen op de S3,samen met de BR 481/482
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Op de S85 rijdt alleen BR 481/482 voor zover ik weet, maar verder klopt het geloof ik allemaal. :Y
RobertT
Berichten: 604
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Wellicht dat het dan kwam door de werkzaamheden rond Schöneweide,maar afgelopen week reed de S85 volledig met 483/484.
Aangezien de 481/482 ook in Grünau onderhoud krijgt,heb je in ieder geval de S45 en S9 nog die daar worden gereden.
MaartenD
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Dan denk je even snel naar huis te gaan vanaf Ulm, sturen ze je over Geislingen.
Nou ja, het is wel gepland. De vuistregel lijkt te zijn "op het heel uur via de NBS, een kwartier eerder via Geislingen".

Is Stuttgart 21 eens een keer klaar, mensen?
en-es
Berichten: 4596
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Vast wel. Maar wanneer :lol:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Komende maand wordt duidelijk of december 2025 als openingsdatum gehaald gaat worden, aldus het Land Baden-Württemberg. Eventjes geduld nog dus. :p
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6642
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

MaartenD schreef: zo 26 mei 2024, 17:12 Dan denk je even snel naar huis te gaan vanaf Ulm, sturen ze je over Geislingen.
Nou ja, het is wel gepland. De vuistregel lijkt te zijn "op het heel uur via de NBS, een kwartier eerder via Geislingen".

Is Stuttgart 21 eens een keer klaar, mensen?
Als de reistijd meer is dan grofweg 45 minuten tussen Stuttgart en Ulm dan ga je planmatig over Geislingen.

Logica in op welk tijdstip je over de NBS gaat zit er niet echt in, al is het in de meeste gevallen om het uur. Om 06:47 (even) uit Ulm ga je over Geislingen een uur later (oneven) over de NBS.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
baladid
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door baladid »

Ja, de NBS is eenrichtingsverkeer. Daarom het ene uur zo en het andere zo.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
dennistd
Berichten: 5580
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Nou ja, niet helemaal. Maar over een afstand van 9,5km (tussen Wendlingen en de overloopwissels ten noorden van Nabern) rij je inderdaad enkelspoor. Oorspronkelijk alleen bedoeld voor goederentreinen, maar door de vertraging van Stuttgart21 wordt deze nu door reizigerstreinen gebruikt. Er is zelfs een heel Wikipedia-artikel over.
MaartenD
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

En randalei im RB27!

Bij het instappen in Keulen al een zwaar beschonken LeverKUsen fan. Die moest eerst de hele trein door iedereen vertellen dat LeverKUsen zo geweldig was en bleef toen ook nog voor de 1e klas staan. Tja daar wilde ik en nog een andere reiziger dan in (gek genoeg krijg je dan vaak een opmerking, zo van "die wel").

Nou dat dronken lor bleef maar luidruchtig doen maar liep toen naar achter en daar gebeurde van alles. Het enige dat ik meekreeg was "du Hurentochter!". Wat polemiek en het dronken lor kwam weer naar voor en ging in de 1e klas zitten met zijn tas met lege flessen. In Pulheim zocht een uitstapper contact met de machinist en wees naar dat dronken lor. De machinist vond deescalerend niets doen en verder rijden op dat moment de oplossing.
Lor stond weer op, ging weer naar achter en even later kwam een jongedame naar voren lopen, kloppen op de machinistendeur, tegen ons "hebben jullie dat ook gehoord!?"
Wat ik dus niet gehoord heb was dat hij ook "Ausländer raus" en "Deutschland den Deutschen" aan het roepen was en een vrouw bespuugd had. En dat was dus deels naar haar gericht terwijl ze zelf zei dat ze gewoon Duitse was (zwart krulhaar ziet blijkbaar buitenlands uit).
Nu toch de machinist naar buiten want de jongedame begon met Kann nicht sein en Die Bahn ist doch auch gegen rassismus en ich gehe in die öffentlichkeit hiermit. Die kerel aangesproken, de jongedame vond dat hij de trein uitgezet moest worden, hij was natuurlijk te dronken om zich van enig probleem bewust te zijn, er kwamen anderen bij die hem ook aanspraken en toen werd men een beetje handtastelijk en lag het dronken lor opeens in de greppel achter het perron. Good riddance.
Zijn vriend die iets minder bezopen was probeerde het nog goed te praten van "we moeten nog maar één halte" (hij ging mee tot Mönchengladbach bleek later), maar de machinist vond het nu ook wel genoeg en ging terug in de cabine. Toen kwam het lor toch weer in de trein, de jongedame begon te schreeuwen en ging hij door de dichtschuivende deur weer naar buiten. En zijn vriend stond binnen. En de machinist had de deurvergrendeling al gezet. Dus niemand erin, niemand eruit en we waren weg.

In Mönchengladbach ging het geheel nog even verder met die vriend, mensen die het over aangiftes hadden en "jij bent toch ook getuige" en die vriend jammeren van "ja maar nu ligt hij daar op het perron in de regen dus ik bel ook de Polizei".

Altijd leuk, nog een beetje theater voor je thuis komt.
MaartenD
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

dennistd schreef: zo 26 mei 2024, 23:02 Nou ja, niet helemaal. Maar over een afstand van 9,5km (tussen Wendlingen en de overloopwissels ten noorden van Nabern) rij je inderdaad enkelspoor. Oorspronkelijk alleen bedoeld voor goederentreinen, maar door de vertraging van Stuttgart21 wordt deze nu door reizigerstreinen gebruikt. Er is zelfs een heel Wikipedia-artikel over.
Handig om een lang stuk enkelspoor te moeten gebruiken voor treinen die niet erg hard rijden. Nu zal er overdag weinig goederenvervoer zijn, maar daar is ook niet hard over nagedacht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Daar is hard over nagedacht, het wissel is op het eerste punt waar dat geplaatst kon worden na Wendlingen gelegd. Het probleem is echter dat de afstand tussen het aansluitwissel naar Wendlingen en het overloopwissel vrijwel volledig in een tunnel ligt, waar om veiligheidsredenen de sporen in aparte buizen liggen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2898
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Een RE van Konstanz naar Karlsruhe moest zijn reis in Singen onderbreken omdat de stoel van de machinist tijdens de rit uit elkaar is gevallen. _O-

https://www.welt.de/vermischtes/kuriose ... ochen.html
rooddolfijn
Berichten: 827
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

ICE 721, waar ik mij nu in bevind, reed tussen Frankfurt Hbf en Hanau Hbf via Frankfurt Ost (nordmainisch). Is dat gebruikelijk voor ICE’s of rijden de ICE’s normaliter altijd via Offenbach (südmainisch)?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Gebruikelijk is via Offenbach (dus zuidkant van de Main), want dat is een gemiddeld gezien snellere route doordat je niet nog tot voorbij Frankfurt Ost maximaal 90 mag rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
rvdborgt
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rvdborgt »

Ik ben daar al meermaals langs de noordelijke route gereden. Beide trajecten zijn grotendeels 150/160 km/h (zie Openrailwaymap) en ik geloof niet dat het veel verschil maakt via welke route je rijdt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51026
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Er ligt een vrije kruising ten noordwesten van Hanau die beide routes mogelijk maakt. Het spoorgebruik op Hanau Hbf is meer vastgelegd. Op de laaggenummerde sporen ga je richting Kinzigtal, op de spoornummers boven de 100 zowel Kinzigtal als richting Aschaffenburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik ben daar altijd via Offenbach gereden voor zover ik weet. Ik weet niet of men planmatig ICE's inlegt via Frankfurt Ost, maar dat het bij werkzaamheden of vertragingen een mogelijkheid is, is wel duidelijk.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Er zijn werkzaamheden rond Frankfurt Hbf, wellicht dat het daarmee samenhangt?
MetroRET
Berichten: 3846
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

Ik heb tijdens de werkzaamheden op het traject via Bad Vilbel, wel eens een omgeleide ICE via Hanau gehad, welke via de noordelijke Main-route reed.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten