Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
DDietzen
Berichten: 1400
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Welke trein is dan uitgevallen? Er gaat elk uur om :53 uit Wolfsburg Hbf een rechtstreekse ICE naar Dortmund Hbf, ik neem aan dat ze die van 15:53 wilden nemen. Bij die trein (oorspronkelijk ICE 546) staat bovendien een melding die ik niet eerder heb gezien:
DB Navigator schreef: Die Wagen 12 und 14 stehen heute nicht zur Verfügung.
Wagen 12 und 14 sind ausgebucht, Reisende der 1. Klasse nutzen bitte die Wagen 9 und 11.
Lijkt mij dat dat insinueert dat rijtuig 12 en 14 waren afgehuurd voor de Nederlandse ploeg.

ICE 546 is weliswaar officieel opgeheven maar vervangen door ICE 2946, welke met een ICE1 rijdt die daadwerkelijk als actuele samenstelling rijtuig 12 en 14 in 1e klasse naast elkaar heeft. Weliswaar met 2u vertraging vanaf Wolfsburg, maar alsnog eerdere aankomst in Dortmund dan als je wacht op het vliegtuig.

Heeft bij de KNVB iemand gezien "Zug fällt aus" en is daar gestopt met lezen, zonder te merken dat een vervangende trein was ingelegd?
John Hill
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door John Hill »

Ik denk de KNVB-verantwoordelijke samen met de DB en EK-organisatie bekeken heeft wat de verschillende opties waren, en vond dat later met het vliegtuig gaan naar hun mening de beste keuze is. Ik kan me goed voorstellen dat reizen tijdens etenstijd en de vele vertragingen als gevolg van brandweerinzet in een operationeel centrum rond Berlijn daarbij mee hebben gespeeld.
en-es
Berichten: 4658
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

DDietzen schreef: di 09 jul 2024, 18:11 Welke trein is dan uitgevallen? Er gaat elk uur om :53 uit Wolfsburg Hbf een rechtstreekse ICE naar Dortmund Hbf, ik neem aan dat ze die van 15:53 wilden nemen. Bij die trein (oorspronkelijk ICE 546) staat bovendien een melding die ik niet eerder heb gezien:
DB Navigator schreef: Die Wagen 12 und 14 stehen heute nicht zur Verfügung.
Wagen 12 und 14 sind ausgebucht, Reisende der 1. Klasse nutzen bitte die Wagen 9 und 11.
Lijkt mij dat dat insinueert dat rijtuig 12 en 14 waren afgehuurd voor de Nederlandse ploeg.

ICE 546 is weliswaar officieel opgeheven maar vervangen door ICE 2946, welke met een ICE1 rijdt die daadwerkelijk als actuele samenstelling rijtuig 12 en 14 in 1e klasse naast elkaar heeft. Weliswaar met 2u vertraging vanaf Wolfsburg, maar alsnog eerdere aankomst in Dortmund dan als je wacht op het vliegtuig.

Heeft bij de KNVB iemand gezien "Zug fällt aus" en is daar gestopt met lezen, zonder te merken dat een vervangende trein was ingelegd?
Vertragingen voor de ICEs bij aankomst Dortmund gisteren namiddag:

ICE 2946 (voor ICE 546), vertrek Wolfsburg 15:53: +135 (dat was diegene met het ongeval)
ICE 1544, Wolfsburg 16:20: +74
ICE 846, Wolfsburg 16:53: Reed niet verder dan Hamm
ICE 544, Wolfsburg 17:53: +97
ICE 844, Wolfsburg 18:53: vervallen
ICE 542, Wolfsburg 19:53: +56
ICE 842, Wolfsburg 20:53: +36

(Bron: DSO)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13311
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Aldus de ZDF was het de bedoeling dat het Oranje-team op trein 546 zat dan, de geplande trein was aldus de UEFA namelijk 134 minuten te laat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3685
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

umbusko schreef: zo 07 jul 2024, 22:18
umbusko schreef: vr 28 jun 2024, 00:11 Gepard Express (...) heeft wilde plannen voor 5 langeafstandstreinen van of door Tsjechië.
Er zijn paden aangevraagd per december 2025, zie de volgende documenten inclusief indicatieve dienstregelingen: Of er ook iets van terechtkomt, moeten we natuurlijk nog maar zien...
Wat is het nut van dit soort lange verbindingen? Wie wil er naar Terespol (wat helemaal op de grens met Belarus ligt) of naar Charkov (diep in conflictgebied).

Van Praha naar Vilnius lijkt mij het vliegtuig toch echt praktischer, net als al die verbindingen naar Split. Dit soort lange verbindingen zorgen juist enkel voor ellende. Dit soort verbindingen zijn door de lange afstanden erg vertragingsgevoelig waardoor dit soort treinen andere treinen vaak ook in de weg rijden.
-
waldo79
Berichten: 7759
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Een trein verbindt niet alleen begin- met eindpunt, hè :X
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13311
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Nitein-Repart schreef: vr 12 jul 2024, 06:22 Charkov
*Charkiv (Харків) tegenwoordig, de lokale bewoners hebben het niet meer zo op de Russische benaming. Iets met de constante genocidepogingen. :X

En er is een duidelijke groei in de vraag naar dit soort langeafstandsverbindingen te zien, in heel Europa. Met een goed doordachte dienstregeling valt daar een prima product mee te maken, indien er voldoende buffertijd ingepland wordt hoeft dat niet automatisch tot vertragingen te leiden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3685
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Het probleem is vaak dat de reiziger op kortere afstand vaak te maken krijgt met vertraagde treinen als deze al een lange afstand heeft afgelegd. De reiziger tussen Praha en Decin heeft regelmatig te maken met een vertraagde trein uit Budapest. Door deze trein (Budapest-Hamburg) in Praha te knippen, heeft de reiziger tussen Praha en Decin geen last meer van vertraagde treinen uit Budapest.

Ik zie liever dat er frequenter gereden wordt op diverse corridors en dat er op diverse stations vlotte aansluitingen geboden worden, zodat ook voor de reisrelaties waar geen directe verbinding aangeboden worden, een redelijke vlotte verbinding met overstap worden aangeboden.
-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13311
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Als de trein gericht wordt op de langeafstandsreiziger, en er dus nauwelijks korteafstandsreizigers mee gaan, is er toch niets aan de hand? Het is een open access-vervoerder, dus kortere-afstandsreizigers kunnen dan gewoon gebruik maken van het aanbod van de vervoerders die zich op die markt richten. De langeafstandsreiziger krijgt daarentegen een rechtstreekse verbinding, en kan comfortabel door lezen/slapen zonder de stress van overstappen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4658
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

umbusko schreef: wo 12 jul 2023, 15:10 Mocht iemand fan zijn van de Zwitserse panoramarijtuigen: er rijdt er tegenwoordig ook eentje mee op de EC 104/105 "Porta Moravica" tussen Graz, Wien, Ostrava, Bohumín, Kraków en Przemyśl.
Voor eind september een reservering gemaakt voor dit rijtuig tussen Wenen en Krakau. Ben benieuwd.
rvdborgt
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rvdborgt »

We hadden onlangs ook een reservering voor de Pano in Polen. Met enige moeite had ik daar ook een viertje kunnen reserveren.
In de praktijk ontbrak het rijtuig helaas.
en-es
Berichten: 4658
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik zie het wel tegen die tijd.
en-es
Berichten: 4658
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Buitenlandse voetbalfans en hun ervaringen met Deutsche Bahn http://archive.ph/r9Uss
henrivanderweijden
Berichten: 786
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Vanaf as dinsdag is de nbs tussen Köln en Frankfurt gesloten.
Van de "Nederlandse" ICE's rijden alleen de 127 en 129 door naar Franfurt (M) Hbf. Terug alleen de 222 (om 4.10 uur !) en 220. Deze treinen rijden non stop tussen Köln hbf en Franfurt Flugh. Alle andere ICE's van/uit Asd rijden tot/van Köln, Messe/Deutz in de meeste gevallen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Hier een overzicht wat er tussen Köln en Frankfurt nog rijdt: https://www.bahn.de/service/fahrplaene/ ... -frankfurt

Overigens is ook Duisburg tussen 22.07. en 02.08. helemaal dicht: https://www.bahn.de/service/fahrplaene/ ... oberhausen
Nitein-Repart
Berichten: 3685
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef: vr 12 jul 2024, 09:07 Als de trein gericht wordt op de langeafstandsreiziger, en er dus nauwelijks korteafstandsreizigers mee gaan, is er toch niets aan de hand? Het is een open access-vervoerder, dus kortere-afstandsreizigers kunnen dan gewoon gebruik maken van het aanbod van de vervoerders die zich op die markt richten. De langeafstandsreiziger krijgt daarentegen een rechtstreekse verbinding, en kan comfortabel door lezen/slapen zonder de stress van overstappen.
Dit soort treinen moeten echt de allerlaagste prioriteit krijgen met het toedelen van treinpaden en bij vertraging moeten dit soort treinen aan de kant worden gezet totdat er een treinpad beschikbaar is. Ik ben gewoon bang dat juist de regionale reiziger de dupe is als dit soort treinen voorgelaten worden en dus regionale treinen en normale Intercities vertraging krijgen. En bovendien zou je voor dit soort treinen toch wel onderweg buffers moeten inbouwen van minimaal een half uur tot wel langer dan een uur, afhankelijk van de lengte.

Verder, hoop ik dat het Duitse spoor vanaf morgen iets punctueler wordt doordat de zeer vertragingsgevoelige ICE105/ICE104, alsmede de EC6789 eruit zijn gehaald en de treinen door het Mittelrheintal niet verder rijden dan Frankfurt.
-
TomSteyl
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door TomSteyl »

ICE11 schreef: zo 14 jul 2024, 11:05Overigens is ook Duisburg tussen 22.07. en 02.08. helemaal dicht: https://www.bahn.de/service/fahrplaene/ ... oberhausen
De sluiting van Duisburg verrast me weer. Nu is de vraag: wordt de RE19 omgeleid via Moers en Lintorf?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3685
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

In Moers komt de RE19 niet, echter zou de RE19 wel vanaf Sterkrade de goederenspoorlijn opgestuurd worden en komt dus wel langs Lintorf.
-
MaartenD
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Nitein-Repart schreef: ma 15 jul 2024, 07:52
Verder, hoop ik dat het Duitse spoor vanaf morgen iets punctueler wordt doordat de zeer vertragingsgevoelige ICE105/ICE104, alsmede de EC6789 eruit zijn gehaald en de treinen door het Mittelrheintal niet verder rijden dan Frankfurt.
Die zijn er alleen uitgehaald zodat de rest via het Rijndal kan rijden (vanwege de afsluiting van de NBS). Ik denk niet dat het daar punctueler op wordt.
Dit wordt oude tijden herleven met druk vertraagd Fernverkehr dat het Nahverkehr op alle stations kan gaan inhalen.

En er wordt nog altijd 2x per uur doorgereden naar München en elk uur naar Mannheim.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13311
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Nitein-Repart schreef: ma 15 jul 2024, 07:52 Dit soort treinen moeten echt de allerlaagste prioriteit krijgen met het toedelen van treinpaden en bij vertraging moeten dit soort treinen aan de kant worden gezet totdat er een treinpad beschikbaar is. Ik ben gewoon bang dat juist de regionale reiziger de dupe is als dit soort treinen voorgelaten worden en dus regionale treinen en normale Intercities vertraging krijgen. En bovendien zou je voor dit soort treinen toch wel onderweg buffers moeten inbouwen van minimaal een half uur tot wel langer dan een uur, afhankelijk van de lengte.
Als dit soort treinen veel meer mensen vervoeren, zouden die toch juist voorrang moeten krijgen? Langeafstandstreinen trekken vaak grote groepen reizigers, trein 105 gaat bijvoorbeeld bijna dagelijks met 700+ reizigers aan boord de grens over. Dat lukt menig regionale trein niet. Bovendien is her nogal kort door de bocht om de Duitse situatie te vergelijken met die elders in Europa, de Duitse punctualiteit komt veel meer door de beroerde staat van het spoor daar dan door een paar langeafstandstreinen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer
Berichten: 809
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door verfmeer »

Wat ze in Duitsland wel kunnen verbeteren is het splitsen van langeafstandstreinen met gigantische omwegen. ICE 1949 rijdt bijvoorbeeld Stuttgart - Dresden via Koblenz en Magdeburg. Dat kost 11 uur, waardoor de kans dat hij aan het einde van de rit vertraagd is zeer groot is. En niemand neemt die trein van begin- tot eindpunt, omdat dat veel sneller kan. Zou je deze trein in Köln Hbf of Hannover Hbf (waar die toch een kwartier stil staat) splitsen dan gaat de punctualiteit vanzelf omhoog.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Maar dat zullen ze niet doen. In tegendeel. Doorgaande verbindingen, en zij het maar een keer per dag, lijken een toverword voor de vervoersplanner bij DB. Zo heeft men de verlenging van de ICE-lijn Basel/München - Dortmund tot Hamburg als pluspunt verkocht omdat dan "reizigers vanuit Münster, Osnabrück en Bremen doorgaande verbindingen naar plaatsen ten zuiden van Frankfurt krijgen". Maar omgekeerd is de reiziger tussen Köln en Hamburg (en dat zijn zeker meer dan van Münster naar Mannheim, Osnabrück naar Stuttgart of Bremen naar Karlsruhe) de dupe omdat deze treinen vaak met vertraging vanuit het zuiden in Köln aankomen en de punctualiteit en betrouwbaarheid op het traject ten noorden van Köln daardoor flink achteruit is gegaan.

(En passant: Inmiddels heb je vanuit Hamburg maar liefst drie verschillende routes voor doorgaande treinen naar München - via Köln, Kassel en Berlin!)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Nitein-Repart schreef: ma 15 jul 2024, 07:52 Ik ben gewoon bang dat juist de regionale reiziger de dupe is als dit soort treinen voorgelaten worden en dus regionale treinen en normale Intercities vertraging krijgen.
Dat is/was toch al het geval. Voor de Flixtrain door het Rijndal moest de RB26 haltes inleveren en voor de paden voor de Flixtrain vanuit Aachen heeft de RE9 op enkele ritten beperkingen.
verfmeer
Berichten: 809
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door verfmeer »

ICE11 schreef: ma 15 jul 2024, 09:23 Maar dat zullen ze niet doen. In tegendeel. Doorgaande verbindingen, en zij het maar een keer per dag, lijken een toverword voor de vervoersplanner bij DB. Zo heeft men de verlenging van de ICE-lijn Basel/München - Dortmund tot Hamburg als pluspunt verkocht omdat dan "reizigers vanuit Münster, Osnabrück en Bremen doorgaande verbindingen naar plaatsen ten zuiden van Frankfurt krijgen". Maar omgekeerd is de reiziger tussen Köln en Hamburg (en dat zijn zeker meer dan van Münster naar Mannheim, Osnabrück naar Stuttgart of Bremen naar Karlsruhe) de dupe omdat deze treinen vaak met vertraging vanuit het zuiden in Köln aankomen en de punctualiteit en betrouwbaarheid op het traject ten noorden van Köln daardoor flink achteruit is gegaan.

(En passant: Inmiddels heb je vanuit Hamburg maar liefst drie verschillende routes voor doorgaande treinen naar München - via Köln, Kassel en Berlin!)
Het is een vicieuze cirkel: De punctualiteit is laag, dus de reiziger wil meer directe treinen zodat je je aansluiting niet kan missen. DB legt meer lange ICE-lijnen in om aan die vraag tegemoet te komen, maar als gevolg daarvan daalt de punctualiteit nog meer. En zoals je zegt zijn de reizigers die maar een deel van de route afleggen daar de dupe van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten