Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Tom024
OVNL-beheerder

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Volgens Drehscheibe zijn vandaag voor het eerst stammen Comfortjet ingezet tussen Praag en Berlijn. Nog niet in de definitieve samenstelling, voorlopig loopt er nog een losse Speisewagen mee. De Comfortjet verschilt verder niet zoveel van de Interjet-stammen die al rijden tussen Praag en Cheb.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik ga de coupeetjes wel een beetje missen (hoewel: compleet gevulde 6-persoonscoupé’s zijn nou ook niet bepaald het walhalla als je niet toevallig met een groep van 6 reist), maar hopelijk wordt hiermee de betrouwbaarheid van het materieel een stuk beter. Er vielen regelmatig rijtuigen uit, of ze werden vervangen door 1e klasrijtuigen. En ik vind de InterJet echt een uitstekende trein, dus de ComfortJet hopelijk ook.

In ander nieuws: bij de ODEG controleerde de conductrice zojuist nauwkeurig ook ID’s samen met het Deutschlandticket. De controles zijn aangescherpt, zei ze, omdat er blijkbaar nogal wat vervalsingen in omloop zijn. Ze bleef wel erg vriendelijk en deed niet zo moeilijk als iemand geen ID had maar wel een bankpas of klantenkaart of iets dergelijks, met de waarschuwing om het daar een volgende keer bij een collega niet op te gokken.
en-es

Bericht door en-es »

Blijkbaar vind een aantal mensen het te duur.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Bij mijn Deutschlandticketreisjes afgelopen week (Enschede-Cottbus-Berlijn-Neustadt(Dosse)-Berlijn-Hengelo) werd vrijwel altijd het id-bewijs gecontroleerd. Het werd zelfs in één trein (volgens mij de RB Magdeburg-Braunschweig) automatisch omgeroepen dat je bij je Deutschlandticket ook je id-bewijs moest tonen.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik kan me niet herinneren dat mij daar eerder om gevraagd is (of misschien ergens één keer), maar blijkbaar is dat dan iets recents.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Er is mij al wel eerder om legitimatie gevraagd, maar het gebeurt slechts spaarzaam.
Ik doe ook maar wat
en-es

Bericht door en-es »

Helaas pindakaas, geen ritje Wenen-Krakau met de Zwitserse panoramarijtuig. Ik kreeg al bericht dat die tot Bohumin rijdt alhoewel de CTA's op Wien Hbf Prszemysl als bestemming aangeven. Ben nu overgeboekt op een alternatieve verbinding met overstap in Ceska Trebova. En ook in de 2e klasse want volgens een dame in de Reisecenter is 1e klasse niet beschikbaar.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Als je met de 115 reist: die heeft maar 22 stoelen in de eerste klas (een half bistrorijtuig), dus dat zou weleens volgeboekt kunnen zijn. Die verbinding zal ook wel populair zijn bij Interrailers, vermoed ik.
en-es

Bericht door en-es »

Klopt, eerst met RJ72 en daarna EC115. Wel jammer dat de conductrice moeilijk deed over treinbinding. Maar ze draaide bij toen ik haar vertelde dat mijn oorspronkelijke trein niet naar Polen zou rijden. Benieuwd of ik nog problemen krijg met haar collega's in Tsjechië en Polen. RJ72 vertrok trouwens met 6 minuten vertraging omdat het spoor geblokkeerd werd door een zwaar vertraagde trein naar Boedapest.
jjasloot
Donateur
Contacteer:

Bericht door jjasloot »

Ardan schreef: zo 29 sep 2024, 23:55 Er is mij al wel eerder om legitimatie gevraagd, maar het gebeurt slechts spaarzaam.
Bij mij werd dit in Sachsen-Anhalt altijd gevraagd en in NRW nooit
en-es

Bericht door en-es »

Inmiddels heeft RJ72 ruim een kwartier vertraging en mijn overstaptijd in Ceska Trebova begint krap te worden. Gelukkig begon de Tsjechische conducteur niet over treinbinding. ;)
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Zojuist om 13.00 uur kwam in Oppenheim een NS - ICE 3 doorrijden in Noordelijke richting. Stellen zijn dus nog niet voorzien van een DB-logo. Ik gok dat het stel ICE 610 (München - Siegburg/Bonn) reed maar ook dat kon ik niet lezen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

henrivanderweijden schreef: ma 30 sep 2024, 13:04 Ik gok dat het stel ICE 610 (München - Siegburg/Bonn) reed maar ook dat kon ik niet lezen.
Dat lijkt te kloppen:
https://bahn.expert/details/ICE%20610/2 ... tration=80
Het is dus de Amsterdam.
en-es

Bericht door en-es »

Groeten uit Ceska Trebova waar ik de aansluiting naar Krakau niet haalde. Gelukkig weer een reservering gekregen maar het wordt een latertje. Ik moet nu EC143 naar Hranice nemen maar die heeft een uur vertraging. Kan geen kwaad bij een overstaptijd van ruim 3 uur. :)
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

jjasloot schreef: ma 30 sep 2024, 10:25
Ardan schreef: zo 29 sep 2024, 23:55 Er is mij al wel eerder om legitimatie gevraagd, maar het gebeurt slechts spaarzaam.
Bij mij werd dit in Sachsen-Anhalt altijd gevraagd en in NRW nooit
Yup, DB Regio Südost is heel ijverig en wil men altijd en van iedereen een identiteitsbewijs zien bij een Deutschlandticket. Al vond ik de conductrice in een S-Bahn in Leipzig die erop stond dat ik een een Duitse ID ging tonen (Het is een Deutschlandticket, voor Duitsers ja :evil: ) vorig jaar iets té overijverig :x
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

:lol:

Zoiets heb ik gelukkig nog niet meegemaakt, al werd ik door de dame van de Bundespolizei wel wat verwonderd aangekeken toen ik 's avonds laat een Nederlandse ID liet zien bij het betreden van het perron van Küstrin-Kietz. Maar toen ik zei dat ik in Berlijn woonde, was het goed.
en-es

Bericht door en-es »

Eindelijk in Krakau aangekomen. EC143 vertrok met 95 minuten vertraging uit Ceska Trebova. Opvallend dat vrijwel elke trein daar vertraagd was. De RJ naar Graz was 75 minuten te laat en er waren twee behoorlijk vertraagde treinen naar Praag. EC102 vertrok met 10 minuten vertraging uit Hranice nad Morave en zou met een kwartier vertraging aankomen in Krakau. Het was best wel druk in het eerste klasse rijtuig van de PKP die nogal oud was. Ik wil het Poolse grensstation Zebrzydowice trouwens voordragen als het gaat om totaal vervallen stations. Een contrast met het behoorlijk nieuwe Oswiecim waar ik ook een modern treinstel met leuke kleurtjes zag. Krakow Glowny ziet er trouwens ook modern uit.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

en-es schreef: ma 30 sep 2024, 22:27 Hranice nad Morave
Bijna goed... (A)
umbusko schreef: zo 22 sep 2024, 12:28
Tom024 schreef: vr 20 sep 2024, 15:58 Hranice nad Moravou
Hranice na Moravě. ;) Wat jij schreef zou betekenen 'Hranice aan de (rivier) Morava' (letterlijk 'boven de Morava', wat wel logisch is aangezien de plaats meestal iets hoger ligt dan de rivier). Maar het is 'Hranice in (de landsstreek) Morava' (letterlijk 'op Morava', maar waarom je dat zo zegt weet ik niet). En nee, de Morava stroomt niet door Hranice. Dan zou het Hranice nad Bečvou worden, maar daar heeft men niet voor gekozen.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

en-es schreef: ma 30 sep 2024, 22:27 Eindelijk in Krakau aangekomen. EC143 vertrok met 95 minuten vertraging uit Ceska Trebova. Opvallend dat vrijwel elke trein daar vertraagd was. De RJ naar Graz was 75 minuten te laat en er waren twee behoorlijk vertraagde treinen naar Praag. EC102 vertrok met 10 minuten vertraging uit Hranice nad Morave en zou met een kwartier vertraging aankomen in Krakau. Het was best wel druk in het eerste klasse rijtuig van de PKP die nogal oud was. Ik wil het Poolse grensstation Zebrzydowice trouwens voordragen als het gaat om totaal vervallen stations. Een contrast met het behoorlijk nieuwe Oswiecim waar ik ook een modern treinstel met leuke kleurtjes zag. Krakow Glowny ziet er trouwens ook modern uit.
Als het goed is moet vanaf nu de Buffel/DM90/SD85 gaan rijden tussen Krakau en Zagórz en tussen Krakau en Jelenia Góra. Om 9:06 vertrekt de trein naar Zagórz, ben benieuwd of het al 2x DM90 zijn of 1x BR614 (SN84).
-
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Het heeft 11 mailtjes over en weer gekost en een heleboel screenshots, maar ik krijg 24 euro vergoeding plus kosten voor een hotelovernachting vergoed van Interrail. Allemaal vrij omslachtig, maar men reageert wel heel snel.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Tom024 schreef: di 01 okt 2024, 09:19 Het heeft 11 mailtjes over en weer gekost en een heleboel screenshots, maar ik krijg 24 euro vergoeding plus kosten voor een hotelovernachting vergoed van Interrail. Allemaal vrij omslachtig, maar men reageert wel heel snel.
Dat is op zich positief en snel. In het verleden stuurden ze je voor extra kosten terug naar de vervoerder en DB stuurde je dan weer terug naar Interrail als je je ticket niet bij DB had gekocht.
Wat nog niet in orde is, is dat Interrail vindt dat je zelf je vertraging moet aantonen, terwijl dat bij mijn weten niet zo is. Het is hun taak om dat te controleren.
en-es

Bericht door en-es »

Ik ontdekte dat er in het centrum ook nog een station Krakow Grzegorzki is waarbij het spoor over een viaduct gaat. Heb er even wat regionale treintjes gespot en ik zag ook nog de Porta Moravica, al kon ik niet de gehele trein zien. Best mogelijk dat het panoramarijtuig er niet was aangezien een 1e klasse rijtuig van de PKP meeging. Verder zag ik af en toe behoorlijk oude trams rijden in de stad.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

rvdborgt schreef: di 01 okt 2024, 09:53 Wat nog niet in orde is, is dat Interrail vindt dat je zelf je vertraging moet aantonen, terwijl dat bij mijn weten niet zo is. Het is hun taak om dat te controleren.
Dat vind ik inderdaad erg merkwaardig. Wat dat betreft blij dat het in mijn geval ging om Oostenrijk en Duitsland, waarbij die data goed te achterhalen zijn. Stel dat je zoiets in Kroatië zou hebben, om maar wat te noemen.
Overigens vond men voor vertragingsdata screenshots van bahn.expert prima. Kennelijk is die bron officieel genoeg?
Ook moest ik aantonen hoe ik na mijn hotelovernachting alsnog mijn bestemmingsstation bereikt had, terwijl ik daar niets voor had gedeclareerd. Daarbij was een reisadvies via bahn.de voldoende. :')
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Wat betreft de vertragingsdata doen ze niet echt moeilijk inderdaad, bij mij accepteerden ze afgelopen zomer een foto van een treinaanwijzer ;) Bij de OeBB kan je trouwens ook heel simpel een "verspätungsbestatigung" downloaden.

Het gedoe zat er bij mij in dat ze persé ook een screenshot van de pas met daarop de ritten die je had willen nemen wilden hebben, of een screenshot van My Trip als je de gemiste ritten niet geactiveerd had. Praktisch gezien heb je dan dus altijd twee screenshots nodig, want je kunt in de app geen overlappende ritten activeren. (Ook irritant als je een vertraagde eerdere trein haalt die eigenlijk al zou zijn vertrokken voordat je op het overstapstation aankwam)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Tom024 schreef: di 01 okt 2024, 19:27
rvdborgt schreef: di 01 okt 2024, 09:53 Wat nog niet in orde is, is dat Interrail vindt dat je zelf je vertraging moet aantonen, terwijl dat bij mijn weten niet zo is. Het is hun taak om dat te controleren.
Dat vind ik inderdaad erg merkwaardig. Wat dat betreft blij dat het in mijn geval ging om Oostenrijk en Duitsland, waarbij die data goed te achterhalen zijn. Stel dat je zoiets in Kroatië zou hebben, om maar wat te noemen.
Van mij werd onlangs geaccepteerd dat ik van mijn vertraagde aankomst in Koper niks had. Ik had ook meteen erbij geschreven dat er geen bewijs was op het station en daar kwamen geen verdere vragen over.
Plaats reactie