Intercity Berlijn
Re: Intercity Berlijn
Met name in de ochtend wil je wel eens een bakkie leut.
Ik ben toch niet heel erg onder de indruk, maar door de wat onhandige tussenstops heb je weinig alternatieven tot je beschikking. Dat heb ik afgelopen najaar gemerkt. Toen maar via Bielefeld terug naar Nederland (komend uit de richting Berlijn).JordiBrabant schreef: ↑ma 03 feb 2025, 20:35Genoeg
Zoals wel vaker zijn snelheidsverschillen tussen verschillende treinen mede een oorzaak.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
En is er eens een direkte verbinding naar het noorden. Daar wordt ook al langer om gevraagd.
Een directe verbinding van Nederland naar Hamburg zou ideaal zijn. Je kan één trein in de ochtend naar Hamburg laten rijden en deze trein in de middag weer terug naar Amsterdam. Als je zorgt dat deze aansluit op de Eurocity naar Kopenhagen, dan heb je ook gelijk een betere verbinding met de Deense hoofdstad.
Probleem bij Osnabrück is dat het station twee niveaus heeft. Om vanaf Amsterdam naar Hamburg te reizen zal je de Schinkelkurve moeten gebruiken en kop moeten maken op de bovenste sporen.
Probleem bij Osnabrück is dat het station twee niveaus heeft. Om vanaf Amsterdam naar Hamburg te reizen zal je de Schinkelkurve moeten gebruiken en kop moeten maken op de bovenste sporen.
Tot begin jaren 90 kon het. Maar blijkbaar kan dat nu niet meer. 

Het lijkt me dat het baanvak Osnabrück - Hamburg drukker is geworden tussentijds.
Er ligt een boog waar je zonder kopmaken direct vanuit Rheine naar Bremen kan. Alleen als je dan Osnabrück Hbf als stop wilt hebben zul je daar een perron moeten aanleggen.Matt schreef: ↑di 04 feb 2025, 08:30 Een directe verbinding van Nederland naar Hamburg zou ideaal zijn. Je kan één trein in de ochtend naar Hamburg laten rijden en deze trein in de middag weer terug naar Amsterdam. Als je zorgt dat deze aansluit op de Eurocity naar Kopenhagen, dan heb je ook gelijk een betere verbinding met de Deense hoofdstad.
Overigens nog even aanvullend op de beperkte capaciteit tussen Hannover en Minden, er rijdt nu in het uur dar IC Berlijn niet rijdt (ik meen in ongeveer 1×/4 uur patroon) een ICE Münster - Berlin die vanaf Osnabrück hetzelfde pad gebruikt om in Hannover te komen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Als je een overstap op de de ICE Münster - Berlijn wil aanbieden is een stop in Osnabrück Hbf wel noodzakelijk.
-
Zou het niet een verbetering zijn als er ieder half uur een IC/ICE tussen Hamburg en Münster gaat rijden, waarvan één ICE per uur via Dortmund en één IC per uur via Gelsenkirchen? Dan worden de aansluitingen in Osnabrück en Hamburg waarschijnlijk ook beter. De grootste reizigersmassa wil tussen Hamburg en de Rhein-Ruhrregio reizen (en niet naar Nederland of naar Bremerhaven), dan kun je met een halfuursdienst ook de grootste vervoersstroom beter bedienen en worden de aansluitingen op andere treinen waarschijnlijk ook beter.Matt schreef: ↑di 04 feb 2025, 08:30 Een directe verbinding van Nederland naar Hamburg zou ideaal zijn. Je kan één trein in de ochtend naar Hamburg laten rijden en deze trein in de middag weer terug naar Amsterdam. Als je zorgt dat deze aansluit op de Eurocity naar Kopenhagen, dan heb je ook gelijk een betere verbinding met de Deense hoofdstad.
-
Ja, dat is een verbetering. Maar je stelt een retorische vraag?
Ik denk dat NS en Deutsche Bahn hier niet meelezen. 

Ik heb eens naar het sporenplan rond Osnabrück gekeken of je misschien op het rangeerterrein ten oosten zou kunnen keren en dan via de Bremerkurve naar Hamburg, maar helaas kom je dan noch op het lage noch op het hoge deel langs een perronspoor (althans volgens Openstreetmap). Zelfs als je extra wissels aanlegt kan je maar bij één perronspoor per niveau, wat krap is. Of je zou moeten keren op de vrije baan ten oosten, maar dat blokkeert weer (te) veel.
Ik vermoed dat een perron langs de Kluskurve niet horizontaal kan liggen omdat het spoor dat ook niet doet, dus dat wordt ook erg onprettig. Het wordt ook een lang stuk (om)lopen vanuit het hoofdgebouw.
Stoppen op Altstadt in plaats van Hbf, als het perron al lang genoeg zou zijn, betekent dat je een shuttle naar Hbf moet hebben voor overstappers. Geen aantrekkelijk product.
Kortom, de Schinkelkurve is het enige echt haalbare. Maar dat betekent dus keren op Osna-hoog, en het is toch wel een druk traject, dus of dat past is een grote vraag. Een paar keer per dag zal wel lukken, maar een tweeuursdienst?
Ik zou wel wat zien in een ICNG-D die naar Osnabrück of Münster rijdt in de uren dat er geen IC Berlijn is, of tenminste naar Rheine, dat al wat betere verbindingen heeft dan de uithoek Bentheim. Dat geeft geen directe verbinding naar Hamburg, maar wel een sterke verbetering t.o.v. de huidige dienst.
Ik vermoed dat een perron langs de Kluskurve niet horizontaal kan liggen omdat het spoor dat ook niet doet, dus dat wordt ook erg onprettig. Het wordt ook een lang stuk (om)lopen vanuit het hoofdgebouw.
Stoppen op Altstadt in plaats van Hbf, als het perron al lang genoeg zou zijn, betekent dat je een shuttle naar Hbf moet hebben voor overstappers. Geen aantrekkelijk product.
Kortom, de Schinkelkurve is het enige echt haalbare. Maar dat betekent dus keren op Osna-hoog, en het is toch wel een druk traject, dus of dat past is een grote vraag. Een paar keer per dag zal wel lukken, maar een tweeuursdienst?
Ik zou wel wat zien in een ICNG-D die naar Osnabrück of Münster rijdt in de uren dat er geen IC Berlijn is, of tenminste naar Rheine, dat al wat betere verbindingen heeft dan de uithoek Bentheim. Dat geeft geen directe verbinding naar Hamburg, maar wel een sterke verbetering t.o.v. de huidige dienst.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Tot in de jaren 90 reed de Scandinavie-Holland express van Hoek van Holland via Hengelo en Osnabruck richting Hamburg-Kopenhagen. Mocht een eventuele nieuwe trein Amsterdam-Hamburg niet op Os Hbf kunnen stoppen dan moeten de mensen die daar moeten zijn maar vanaf Rheine op en neer pendelen.
Het Deense DSB had het plan om vanaf december '25 van Kopenhagen naar Amsterdam te rijden, hoe staat het daarmee? Het is er behoorlijk stil over...
Het Deense DSB had het plan om vanaf december '25 van Kopenhagen naar Amsterdam te rijden, hoe staat het daarmee? Het is er behoorlijk stil over...
Dat zou met de Talgo-stammen van de DSB moeten gebeuren, ook die zijn er nog niet.
Overstappen op Osnabrück is natuurlijk niet nodig als er een rechtstreekse verbinding via de spoorbogen wordt geboden.gpvos schreef:Stoppen op Altstadt in plaats van Hbf, als het perron al lang genoeg zou zijn, betekent dat je een shuttle naar Hbf moet hebben voor overstappers. Geen aantrekkelijk product.

De regionale verbindingen blijven zoals ze nu zijn, en internationaal komt er dan een eventuele verbinding Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Hamburg. Die trein kan alleen nog niet worden ingelegd omdat de Kluskurve te steil is voor reguliere passagierstreinen en Osnabrück Altstadt te korte perrons heeft. Er valt wel wat aan te doen, maar gratis is het niet: de sporenlayout van de emplacementen moet flink op de schop.
Hieronder een voorstel van een Duits ingenieursbureau:
https://linieplus.de/proposal/neuer-bah ... rueck-hbf/
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
In 1986 ben ik met deze trein van Kopenhagen naar Amersfoort gegaan. Ik weet nog dat er in Osnabrück op de begane grond gestopt werd. Geen idee of er daar gekeerd werd. Ook had de trein een half uur vertraging vanaf Kopenhagen. Volgens de conducteur om te wachten op de vertraagde nachttrein uit Stockholm.
Zou je bij treinen waarbij de machinist binnendoor van de ene stuurinrichting naar de andere kan lopen ervoor kunnen kiezen om in Osnabrück-hoog op een spoor zonder perron te keren? Je kan dan in Osnabrück-laag nog een keer stoppen om passagiers in en uit te laten stappen. Het zal langzamer zijn dan in Osnabrück-hoog langs een perron te keren, maar je zit de doorgaande treinen dan niet meer in de weg.
Of er werd gekeerd op het bovenste niveau, of er is gekeerd op een goederenemplacement in de buurt.en-es schreef: ↑vr 07 feb 2025, 09:43In 1986 ben ik met deze trein van Kopenhagen naar Amersfoort gegaan. Ik weet nog dat er in Osnabrück op de begane grond gestopt werd. Geen idee of er daar gekeerd werd. Ook had de trein een half uur vertraging vanaf Kopenhagen. Volgens de conducteur om te wachten op de vertraagde nachttrein uit Stockholm.