Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Matt

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Matt »

Op 19 januari heb ik voor het eerst met de Ouigo gereisd. Om 07:02 vertrok deze trein stipt op tijd vanaf Brussel-Zuid. Eerst riep de conducteur alles in het Frans om. Daarna kwam de omroep in het "Nederlands". De Franse omroep was met AI vertaald naar het Nederlands en werd gesproken door die vrouwelijke AI-stem, je weet wel van die YouTube- en TikTok-filmpjes. Het was werkelijk tenenkrommend. "Ze" sprak Ouigo uit als "oe-ie-choo". :')

Ik heb dit ticket overigens bij NMBS geboekt. Een nadeel hiervan is dat je het ticket pas 3 dagen van tevoren krijgt. Voor mij is dat geen probleem, maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige mensen extra stress oplevert.

Verder was alles overigens top! De trein reed overal perfect op tijd. Daarnaast waren er super comfortabele i11 rijtuigen. Van buiten hadden ze het de Ouigo huisstijl gegeven, maar van binnen waren de zitplaatsnummers het enige dat er was aangepast. :lol: De trein was overigens goed bezet, al had ik het gevoel dat het bijna alleen maar Fransen en Belgen waren. Overigens waren er ook nu weer werkzaamheden, waardoor de trein weer via Marchienne-au-Pont reed.

Al met al een goede ervaring, en dat zeker voor een kleine prijs!
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Als je rechtstreeks bij Ouigo boekt, krijg je je ticket 4 dagen voor de reis. Volgens de NMBS ook 4 dagen van tevoren.
De zitplaatsnummers zaten overigens altijd al in de I11-rijtuigen. Toen ze nog op Keulen-Oostende reden waren die ook nodig, want daar kon gereserveerd worden.
en-es

Bericht door en-es »

Mijn Ouigo ticket van Lille naar CDG kreeg ik ook pas een paar dagen van te voren, alsmede de locatie van mijn zitplaats.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Vreemde manier van doen. Als ik vandaag een ticket ergens heen boek dan is het toch logisch dat dat ticket direct krijg?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Nope. Doet Ouigo expliciet niet omdat je add-ons kan bestellen zoals stopcontacten of extra bagageruimte kan bestellen en ze ook een aantal verschillende indelingen in omloop hebben. Zo kunnen ze de trein zo efficiënt mogelijk vullen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt

Bericht door Matt »

Of het op deze manier efficiënter is betwijfel ik. Ik zat namelijk naast iemand anders, terwijl er veel tweezitters vrij waren. Of wellicht dat ze die vrijhouden voor mensen die lastminute boeken. Er zal vast een businessmodel achter zitten.
en-es

Bericht door en-es »

Ze geven mensen eerst de mogelijkheid om tegen betaling specifieke zitplaatsen vast te leggen.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Zoals anderen al paar weken terug melden vandaag ook weer: overvolle SB42 van/naar Venlo. Mensen op tussenliggende haltes komen amper nog in de bus. Ik denk dat deze lijn best een groot succes is geworden.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Matt

Bericht door Matt »

Deze streekbus is nog betrouwbaarder dan het treinvervangend vervoer van RE13 :Y
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

TomSteyl schreef: za 01 feb 2025, 14:53 Zoals anderen al paar weken terug melden vandaag ook weer: overvolle SB42 van/naar Venlo. Mensen op tussenliggende haltes komen amper nog in de bus. Ik denk dat deze lijn best een groot succes is geworden.
Ik wacht op het verleggen van de SB10 van Kamp-Lintfort naar Aldekerk en het uitbreiden van de SB70 tussen Aldekerk en Kamp-Lintfort dat door de Kreis Wesel gepland is, zodat ik snel (zonder trein) naar Duisburg of Kamp-Lintfort kan rijden. :mrgreen:

Op zaterdagochtend heb je overigens een perfecte aansluiting te Aldekerk Bahnhof op de 078 naar Kempen dan bij de halte Kempen Am Gymnasium uitstappen en dan komt 1 minuut later de X49 naar Meerbusch Haus Meer alwaar je op de 830 naar Neuss Hbf of de U76 naar Düsseldorf Hbf kan stappen. Tip voor als de RE10 uitvalt of niet rijdt. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Het is iig een reismogelijkheid extra, maar wel een lange omweg :mrgreen:

Gisteravond heb ik even bij die stationshalte in Aldekerk staan kijken naar de vertrekstaten en het viel me op hoe grillig dat sommige dienstregelingen zijn. Dadelijk nog eens even rustig op mijn gemak bekijken hoe het precies ziet, want op het eerste oog werd ik er niet wijs van hoe sommige lijnen lopen en de frequenties ervan.

De rit terug hadden we echt een pareltje van een chauffeur. Schelden tegen asielzoekers, te hard rijden, een ticketvragende reiziger toesnauwen dat ze direct moest gaan zitten enz. :6 Toen ik in Herongen-Niederdorf uitstapte, ging de bus stampvol weer richting grens.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
en-es

Bericht door en-es »

Ziet er naar uit dat ik die bus ook eens moet uitproberen :p
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Ik zie serieus ook nog potentie in een snelle start van een bus van Venlo via Straelen naar Geldern. Vgs mij duurt het nog even voor die gaat rijden. Maar wel serieus een flinke boost van het grensoverschrijdende OV in Noord-Limburg. Ik kwam deze week nog een lijn 1 van de stadsdienst Venlo tegen op de Steyler Straße in Kaldenkirchen en deze zat ook al aardig vol op een later uur buiten de spits.

Iemand trouwens enig idee hoe het gaat met de verlenging van de treindienst van Moers naar Kamp-Lintfort? Doordat regenmaker eerder aan die plaats refereerde, moest ik eraan denken. In het eerste corona-jaar ben ik toen nog mee geweest met de tijdelijke dienst naar Kamp-Lintfort Süd, maar vgs mij is daar alles weer overgroeid.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Eerste trein zou in december 2026 moeten gaan rijden: https://www.nrz.de/staedte/moers-und-um ... ollen.html
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Vandaag via Zgorzelec van Wroclaw naar Dresden gereisd. In Polen het hele traject geëlektrificeerd, moderne stations en materieel. In Zgorzelec overstappen op een ook alweer 20 jaar oude Desiro die vanaf Görlitz staplaatsen heeft, langs vervallen stationsgebouwen naar Dresden. Nogal een contrast.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ik kan me van vorig jaar grote borden in Polen herinneren met "met ondersteuning van de EU".
Ze krijgen er dus geld voor. Duitsland niet.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De elektrificatie van Dresden - Görlitz staat wel op de stapel, in het kader van het compensatiefonds kolenstop, maar planvorming duurt allemaal belachelijk lang en omdat Duitsland een sluitende begroting in de grondwet heeft staan moet er altijd maar weer bezuinigd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Planvorming duurt in Duitsland vooral belachelijk lang door bureaucratie.....

En inmiddels is het ook een alledaagse gebeurtenis als werken uitlopen. De lijn tussen Trier en Bitburg zou volgens planning aanstaande zondag weer open gaan, maar kan het nog tot begin April duren: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... l-13276236
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: di 04 feb 2025, 17:29 De elektrificatie van Dresden - Görlitz staat wel op de stapel, in het kader van het compensatiefonds kolenstop, maar planvorming duurt allemaal belachelijk lang en omdat Duitsland een sluitende begroting in de grondwet heeft staan moet er altijd maar weer bezuinigd worden.
Het was toch de bedoeling dat het gedeelte tussen Zgorgelec en Görlitz nog geëlektrificeerd wordt met 3 kV DC (Poolse stroomnet)? Dan krijgt Görlitz een extra perron erbij en kunnen treinen uit Wroclaw die nu eindigen in Zgorgelec doorrijden naar Görlitz.
ICE11 schreef: wo 05 feb 2025, 17:55 Planvorming duurt in Duitsland vooral belachelijk lang door bureaucratie.....

En inmiddels is het ook een alledaagse gebeurtenis als werken uitlopen. De lijn tussen Trier en Bitburg zou volgens planning aanstaande zondag weer open gaan, maar kan het nog tot begin April duren: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... l-13276236
Jeetje, wanneer kan Köln-Trier weer doorgaand aangeboden worden :X ? Altijd weer die ellendelange werkzaamheden overal in Duitsland en juist de mooie plekjes in de Eifel worden vrijwel niet ontsloten door bussen of hooguit een scholierenlijntje. Geldt ook voor het Sauerland.
-
Plaats reactie