Treindiensten in Bayern

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

Go Ahead Bayern heet vanaf nu "Averio Bayern".

En verdere nieuws uit het deelstaat: De RE Flughafen München-Regensburg wordt vanaf december elk twee uur van Regensburg doorgetrokken naar Nürnberg en dan samen van DB Regio en Agilis met nieuwe Mireo geexploiteerd (tot nu toe rijden op deze lijn uit NRW afkomstige DB-442).
Nitein-Repart
Berichten: 4151
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop ook dat Lufthansa kan samenwerken met DB Regio en Agilis en dus ook vliegtickets Nürnberg-München-Bestemming verder weg gaat aanbieden waarbij Nürnberg-München per trein gaat. Enkele jaren geleden vloog er zelfs 4 keer per dag een Lufthansa-vliegtuig tussen Nürnberg en München, circa 170 kilometer.
-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

Tussen Nürnberg en München zijn sinds 2022 geen vluchten meer, maar een luxe expressbus. Voor deze kan je doorgaande tickets samen met de vlucht boeken en als je in Nürnberg je bagage bij de chauffeur inlevert wordt het in München automatisch ingecheckt (omgekeerd niet mogelijk vanwege douane). Reistijd is planmatig 2h 15min, veel sneller zal de trein via Regensburg ook niet zijn.

https://business.lufthansagroup.com/at/ ... xpress-bus
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door verfmeer »

Trein via Regensburg? Wat is er mis met de route via Ingolstadt?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

Via Ingolstadt moet je vanuit Nürnberg komend steeds via München Hbf., daar met jouw bagage flink in de kelder wandelen en de stad weer helemaal uit met de boemel (aka "S-Bahn") naar de luchthaven. Via Regensburg moet je toekomstig niet meer overstappen en het duurt qua reistijd niet veel langer (en is ook goedkoper, want regionale trein in plaats van via Ingolstadt met de ICE).
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

Terug naar toen: Omdat de ooit met veel lof geintroduceerde Skoda-stammen zo "goed zijn, rijdt vanaf vandaag weer planmatig een omloop van de München-Nürnberg-Express met 101 en ex-IC-rijtuigen in Regio-kleuren.
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door MaartenD »

Oh, geweldig!
Nee, ik ben ook geen fan van die Skodadubbeldekkers. Ze hebben een vervelende schommel.

Zijn dit "nieuwe" IC-rijtuigen of wordt die van de IRE200 Wendlingen-Ulm gehaald?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

Als ik het goed begrepen heb zijn het rijtuigen welke tevoren in Engelsdorf (?) waren gestald.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ArrivaBas »

Leipzig-Engelsdorf is een van de locaties waar materieel van het Stillstandmanagement opgeslagen staat. Het zou best kunnen dat ze daarvandaan komen, want de IRE200 heeft minder stammen nodig dan de RE1 Nürnberg - München, maar door de afstand tussen de twee lijnen kun je moeilijk uitwisselen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

Opening van de tweede Stammstrecke in München zoals gepland 2028? Nee, denk maar beter aan 2035 of zelfs 2037.... :X

https://www.spiegel.de/auto/s-bahn-bau- ... 586335134d
cassie127
Berichten: 7239
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door cassie127 »

Dat was toch al een paar jaar bekend dat de prognose op 2036 staat?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

De concessie Isar-Noris-Altmühl is gegund aan DB Regio. Op DSO is het vermoeden dat voor de München-Nürnberg-Express nieuwe Desiro HC besteld zullen worden, zoals ze nu al op de HSL van Nürnberg naar Erfurt rijden.
Nitein-Repart
Berichten: 4151
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Nitein-Repart »

Volgens mij is het wel geoorloofd dat op de RE/RB Nürnberg-Treuchtlingen-Augsburg/Ingolstadt-München de Bombardier Twindexx blijft rijden. De Skoda's zijn door de opdrachtgever wel vakkundig uitgesloten, dus waarschijnlijk komen tussen Nürnberg, Ingolstadt en München zesdelige Desiro-HC's te rijden die vergelijkbaar zijn met de Desiro-HC's die tussen Nürnberg, Bamberg, Coburg en Erfurt rijden. Ben alleen benieuwd wat er nu met de Skoda's gaan gebeuren.

En wanneer komt er tussen Nürnberg en Würzburg ander soort materieel rijden? De Continentals die nu op deze verbinding rijden bieden onvoldoende capaciteit aan.
-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52099
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Suus »

De nieuwe RVMF-concessie gaat in december 2029 in: https://beg.bahnland-bayern.de/de/wettb ... anken-rvmf

Er hoeft niet nieuw materieel te komen, er moet alleen meer zitplaatscapaciteit komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door MaartenD »

Nitein-Repart schreef: vr 14 mar 2025, 09:04 Volgens mij is het wel geoorloofd dat op de RE/RB Nürnberg-Treuchtlingen-Augsburg/Ingolstadt-München de Bombardier Twindexx blijft rijden. De Skoda's zijn door de opdrachtgever wel vakkundig uitgesloten, dus waarschijnlijk komen tussen Nürnberg, Ingolstadt en München zesdelige Desiro-HC's te rijden die vergelijkbaar zijn met de Desiro-HC's die tussen Nürnberg, Bamberg, Coburg en Erfurt rijden. Ben alleen benieuwd wat er nu met de Skoda's gaan gebeuren.
DB heeft een revisie voor de Skodatreinen uitgeschreven en die is toegekend aan... Skoda (hoe verrassend). De revisie begint eind dit jaar en moet lopen tot 2028, dus als de concessie eindigt.
Dus DB wil verder met deze stellen. Maar zoals je zegt, waarheen?
IC2 diensten? Ze gaan nu net de Stadler KISS stellen weer wegdoen omdat het een kleine treinserie is. Dat is met deze stellen ook zo.
Andere inzetgebied? Met 160 km/h ergens anders RE's rijden? Is de RE200 Wendlingen - Ulm een blijvertje, dan Stuttgart - Ulm met deze stellen? RE 200 op Köln - Frankfurt? Berlijn - Hamburg? Berlijn - Hannover?
The NIM Express trains are designed to offer passengers a high level of comfort
Dat comfort is naadje hoor.
Nitein-Repart
Berichten: 4151
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Nitein-Repart »

Tussen Wendlingen en Ulm gaan als Stuttgart21 klaar is Alstom Coradia MAX-treinstellen rijden. De vervoersautoriteit van Baden-Württemberg heeft er namelijk 130 exemplaren van besteld.
-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten