Treindiensten Niedersachsen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart

Re: Treindiensten in Niedersachsen

Bericht door Nitein-Repart »

Centralbahn gaat Eurobahn helpen om een deel van de geschrapte treindiensten te hervatten. Vanaf 20 september gaat Centralbahn met een BR425 pendelen op de RE78 tussen Nienburg en Minden, vanaf 1 oktober wordt de doorgaande treindienst Nienburg-Minden-Buelefeld weer hersteld. Vanaf 9 januari wordt de BR425 vervangen door een Flirt van Eurobahn.

Bron: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10893522

@Beheer: kunnen de berichten uit dit topic: viewtopic.php?f=37&t=17141 samengevoegd worden met dit topic?
-
dennistd

Re: Treindiensten Niedersachsen

Bericht door dennistd »

Hmm, de vorige keer dat Centralbahn voor Eurobahn de RE78 Minden-Nienburg reed was het materieel wel de moeite waard... (getrokken oude D-trein rijtuigen)
Nitein-Repart

Er komt nu steeds meer modern materieel uit de jaren '00 vrij (BR425, Talent2, Continental, Flirt1, etc.) die vervangen wordt door nieuw materieel, waardoor Centralbahn, WFL, TRI, etc. Het gelijkvloerse materieel uit de jaren '00 kan overnemen en zijn de N-Wagens en andere rijtuigen in het regionale vervoer in Duitsland binnenkort met uitzondering van de RE25 München-Praha helemaal niet meer nodig en kunnen de N-Wagens en andere rijtuigen geëxporteerd worden naar Centraal-Europa en de Balkan.
-
waldo79

Bericht door waldo79 »

Iets staat me bij dat de N-wagens zo in rijvaardige conditie worden gehouden, is bij TRI ook een doelstelling van de onderneming.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Hmz. Ik zit een reisje naar Berlijn te plannen en ik begreep maar niet waarom ik van Hannover via Uelzen met een SEV bus naar Salzwedel en Stendal gestuurd word.
Blijkt dat de RB83511 van Hannover naar Wolfsburg precies op dat uur 3 minuten langer in Gifhorn stilstaat waardoor je in Wolfsburg maar 4 minuten hebt om van spoor 4 naar (kop)spoor 9 te komen en dat zal HAFAS wel te weinig vinden. Hoe maak je een dienstregeling kapot.
Komt er dan een Flixtrain voorbij of zo.

Code: Selecteer alles

+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
| Hannover Hbf            |        |  09:48 | ENO83511 |1. FB RO        |
| Lehrte                  |  09:57 |  09:58 |          |                |
| Immensen-Arpke          |  10:03 |  10:03 |          |                |
| Dollbergen              |  10:07 |  10:08 |          |                |
| Dedenhausen             |  10:11 |  10:11 |          |                |
| Meinersen               |  10:15 |  10:16 |          |                |
| Leiferde(b Gifhorn)     |  10:20 |  10:21 |          |                |
| Gifhorn                 |  10:26 |  10:33 |          |                |
| Calberlah               |  10:36 |  10:37 |          |                |
| Fallersleben            |  10:41 |  10:42 |          |                |
| Wolfsburg Hbf           |  10:46 |        |          |                |
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Nitein-Repart

Wellicht omgeleide ICE's die tussen Hamburg en Berlin via Uelzen en Stendal rijden in plaats van de directe route via Wittenberge, omdat er op de directe route werkzaamheden zijn.

Maar hoe krijg je een advies via Salzwedel eruit? Normaal gesproken is via Wolfsburg, Stendal en Rathenow of via Braunschweig en Magdeburg een stuk sneller om vanuit Hannover naar Berlin te reizen. Zijn er over de route via Wolfsburg en/of Braunschweig ook werkzaamheden?
-
MaartenD

Bericht door MaartenD »

De route via Braunschweig is een uur langer. Je hebt daar een ook een half uur aan extra overstaptijd.

Als ik een uur later vertrek krijg ik de route via Wolfsburg wel omdat er dan dus 7 minuten overstaptijd is wat HAFAS wel genoeg vindt. Het is net die ene (voor mij de eerste) verbinding die het niet doet.
De grap is wel dat via Uelzen met SEV niet langer duurt dan de normale route via Wolfsburg. Ook als het SEV niet rijdt is dit een route die even lang duurt als via Wolfsburg. Evenveel overstappen ook.
RTBS

Bericht door RTBS »

Provincie Overijssel trekt extra geld uit voor de RB61. Wel zijn er afspraken met NWL gemaakt om de rituitval te verminderen.

Ben benieuwd of ze een nieuwe vervoerder kunnen vinden, mij lijkt de Westfalenbahn de meest logische, zeker gezien haar netwerk rondom Rheine.

https://www.oost.nl/nieuws/3509622/weer ... -te-houden
marvinkok

Bericht door marvinkok »

Er is geen nieuwe vervoerder, en komt helemaal geen nieuwe vervoerder....
Eurobahn is gewoon overgenomen door de NWL, verder is het puur compensatie voor gestegen kosten.
Beetje slecht vertaald artikel lijkt het wel...
RTBS

Bericht door RTBS »

marvinkok schreef: ma 14 apr 2025, 09:51 Er is geen nieuwe vervoerder, en komt helemaal geen nieuwe vervoerder....
Eurobahn is gewoon overgenomen door de NWL, verder is het puur compensatie voor gestegen kosten.
Beetje slecht vertaald artikel lijkt het wel...
Wat ik ervan begrijp is NWL alleen een tijdelijke oplossing dat Eurobahn voor een euro heeft overgenomen omdat het anders failliet zou gaan. Uiterlijk in 2027 moet er een nieuwe investeerder (staat dat gelijk aan een nieuwe vervoerder?) gevonden zijn.

Dit vond ik in de Duitse media:

De lokale vervoersautoriteit Westfalen-Lippe (NWL) neemt de Eurobahn volledig over. Nadat alle 19 districten en zelfstandige steden de vereniging steunden, heeft nu ook de verenigingsvergadering haar goedkeuring gegeven. De overname is bedoeld als tijdelijk, niet permanent. Het doel is om het lokale openbaarvervoersaanbod in de regio te stabiliseren, het bedrijf te herstructureren en het binnen enkele jaren, zodra de aanbieder weer winstgevend is, te verkopen aan een particuliere investeerder.
dennistd

Bericht door dennistd »

Bij elkaar opgeteld kost de treinverbinding de belastingbetaler in Overijssel vanaf volgend jaar zo'n 4 miljoen euro per jaar. Dagelijks maken er vanuit Overijssel gemiddeld zo'n 400 tot 500 reizigers van de trein gebruik. Omgerekend kost de verbinding daarmee 8000 euro per Overijsselse reiziger, per jaar.
Ze zijn een factor 365 vergeten, dus slechts ongeveer 25 euro per reiziger.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Dat klinkt nog steeds als erg veel?
Laat maar, dat is dan weer 25 euro per reiziger per jaar.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

dennistd schreef: ma 14 apr 2025, 23:08
Bij elkaar opgeteld kost de treinverbinding de belastingbetaler in Overijssel vanaf volgend jaar zo'n 4 miljoen euro per jaar. Dagelijks maken er vanuit Overijssel gemiddeld zo'n 400 tot 500 reizigers van de trein gebruik. Omgerekend kost de verbinding daarmee 8000 euro per Overijsselse reiziger, per jaar.
Ze zijn een factor 365 vergeten, dus slechts ongeveer 25 euro per reiziger.
Ook het stukje "per Overijsselse reiziger" is framing. Het zijn echt niet alleen maar reizigers uit Overrijssel die van deze verbinding gebruik maken (maar of dat de framing beter maakt? "Provincie Overijssel geeft geld uit aan een treinverbinding voor reizigers die niet uit Overijssel komen!")

Al met al weer een puik stukje journalistiek.

Bericht door Post »

€25 per reiziger per dag. Dus €8.000 klopt op wat afronden na wel.

400*365*25=3.650.000

Vind het veel geld, een enkele treinreis kost dus alleen aan subsidies al €25?
waldo79

Bericht door waldo79 »

Uiteraard bedient de verbinding Hengelo - Bielefeld meer dan alleen de Overijsselse reizigers. Alleen is RTV Oost de regionale omroep van Overijssel, die zal vooral de relatie met die provincie benadrukken.
RTBS

Bericht door RTBS »

Als de RB61 wel betrouwbaar zou rijden dan zouden er aanmerkelijk meer regionale reizigers gebruik van maken. Wel bizar dat Eurobahn na zeven jaar nog steeds haar zaakjes niet op orde heeft. Hopelijk kan NWL wel orde op zaken stellen.

Morgen ga ik het weer eens uitproberen, in de ochtend ff checken welke treinen er die dag weer uitvallen. In ieder geval een trein eerder nemen en een lunchpauze in Bielefeld inlassen voordat mijn ICE vertrekt. Mocht de eerste trein uitvallen kan ik eventueel de vervangende bus nemen die meestal rijdt.

Als beide ritten uitvallen en er geen vervangende bussen rijden kan ik altijd nog de boemel naar Munster nemen en daar de trein naar Bielefeld, dan ben ik ook nog ruimschoots op tijd...
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Post schreef: di 15 apr 2025, 08:23 €25 per reiziger per dag. Dus €8.000 klopt op wat afronden na wel.
Nee, dat klopt niet want dan neem je aan dat er maar 500 reizigers zijn. Zelfs 500 unieke mensen die het hele jaar reizen zal niet kloppen.
Het is 500 reizigers per dag ofwel 182.500 reizigers per jaar. En dat kost 4 miljoen.
waldo79 schreef: di 15 apr 2025, 08:26 Uiteraard bedient de verbinding Hengelo - Bielefeld meer dan alleen de Overijsselse reizigers. Alleen is RTV Oost de regionale omroep van Overijssel, die zal vooral de relatie met die provincie benadrukken.
Leuk en aardig, maar het is gewoon onjuist. Het is framing en misinformation. Je mag er wat van vinden dat de provincie geld uitgeeft voor een service die ook door reizigers die niet uit Overijssel komen gebruikt wordt, maar dat is hetzelfde als een provincie die een provinciale weg in beheer heeft. Dat is niet alleen voor mensen uit de provincie.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Eens, maar bekijk het gemiddelde bericht van een regionale omroep - dat is allemaal vergelijkbaar opgebouwd. Ik heb profijt van de RB61 als niet inwoner, maar de provincie Overijssel zal net een streepje harder lopen voor eigen inwoners.

Bericht door Post »

MaartenD schreef: di 15 apr 2025, 11:32
Post schreef: di 15 apr 2025, 08:23 €25 per reiziger per dag. Dus €8.000 klopt op wat afronden na wel.
Nee, dat klopt niet want dan neem je aan dat er maar 500 reizigers zijn. Zelfs 500 unieke mensen die het hele jaar reizen zal niet kloppen.
Het is 500 reizigers per dag ofwel 182.500 reizigers per jaar. En dat kost 4 miljoen.
Of het nu wel of niet 500 unieke reizigers zijn, het feit blijft dat je per reiziger €25 per dag kwijt bent.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Mogelijk dat het aantal structurele grensoverschrijdende reizigers wat hoger ligt wanneer de treinuitval afneemt. Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet bijvoorbeeld 5 keer zoveel reizigers.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Ik vind 500 reizigers per dag eigenlijk erg tegenvallen. Volgens planning wordt er 16x/dag/richting gereden, dus 32 treinen/dag. Zitten er toch wel bijna 16 reizigers in elke trein. Voor 16*25=400 euro kun je die ook met een paar taxi's brengen, hou je nog geld over ook.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dat was mijn reactie op een ander platform ook. Mijn idee is dat RE19 en RE13 veel drukker zijn.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

RE13 en RE 19 verbinden dan ook veel grotere plaatsen.
Vinny

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef: di 15 apr 2025, 17:19 Ik vind 500 reizigers per dag eigenlijk erg tegenvallen. Volgens planning wordt er 16x/dag/richting gereden, dus 32 treinen/dag. Zitten er toch wel bijna 16 reizigers in elke trein. Voor 16*25=400 euro kun je die ook met een paar taxi's brengen, hou je nog geld over ook.
Het is ongeveer in lijn met andere grensoverschrijdende verbindingen. Het is fijn dat die optie er is, nu de IC verbinding (Amsterdam-Berlijn) zo onbetrouwbaar is geworden. Voor Overijssel kan het nog een idee zijn om station De Lutte te bouwen voor mensen uit de provincie zelf.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gamma

Bericht door Gamma »

Met een extra station tussen Oldenzaal en Hengelo haal je de kering niet meer. Kansloos dus op korte termijn.
Plaats reactie