Treindiensten Niedersachsen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
iamthedutchdude

Re: Treindiensten Niedersachsen

Bericht door iamthedutchdude »

Met de huidige marge van 4-5 minuten op Bad Bentheim hoeft dat dus niet per definitie onmogelijk te zijn, ware het niet dat er dan aanpassingen op de treinpaden moeten plaatsvinden. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd welke treinpaden momenteel een kortere stop op Bad Bentheim blokkeren (korter kan, ook met het omschakelen van de bovenleiding: IC Berlijn stopt er namelijk in beide richtingen maar 3 minuten)
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Geen; die stop is benodigd voor de bovenleidingspanningswissel.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Gaat de bovenleidingspanningswissel dan sneller voor de IC dan voor de RB?
marvinkok

Bericht door marvinkok »

Nee, de BR2429 (Flirt 3) kan veel sneller omschakelen dan de BR193 die voor de ICB staat.
De Flirt redt je met stoppen, dan pas voertuig omschakelen en treindienstleider informeren en weer de boel inschakelen binnen een minuut.
De 193 doet veel meer aan testen, testen, en nog wat testen, voor die uiteindelijk weer de tractie vrijgeeft. Die heeft die 3 minuten wel nodig.
Het grootste probleem voor de RB61 richting Hengelo is pas bij Hengelo zelf, daar kruist ie namelijk achter de NS IC richting het westen langs. Waarschijnlijk krijg je dat op papier net niet lekker ingepland.
RTBS

Bericht door RTBS »

Vandaag reed mijn RB61 keurig op tijd, stop in bad Bentheim was zeer kort, volgens mij nog geen twee minuten. Van het schakelen merk je helemaal niets, erg soepel.

In Hengelo stapten, zoals wel vaker, veel reizigers uit, stuk of 40. Instappers wat minder maar wel de moeite waard. Een gemiddelde van 15 vind ik erg laag aangehouden, mijn ervaring is dat dat aantal aanmerkelijk hoger ligt.

In Bielefeld had ik een lange lunchstop gepland waarin er nog twee RB61’s keurig op tijd binnenkwamen. Overigens mooi station waar veel leuks voorbij komt.

Keertijd in Bielefeld is aanmerkelijk langer dan de 8 minuten in Hengelo, misschien kunnen ze daar wat in schuiven zodat de dienstregeling betrouwbaarder wordt en de aansluiting op de IC Den Haag beter wordt.
marvinkok

Bericht door marvinkok »

Als de stop in Bentheim korter dan gepland is, was ie ook niet op tijd ;)
Op de Duitse tak ligt het pad verder muurvast door het enkelspoor Kirchlengern-Herford.
RobertT

Bericht door RobertT »

RTBS schreef: wo 16 apr 2025, 14:46 Vandaag reed mijn RB61 keurig op tijd, stop in bad Bentheim was zeer kort, volgens mij nog geen twee minuten. Van het schakelen merk je helemaal niets, erg soepel.

In Hengelo stapten, zoals wel vaker, veel reizigers uit, stuk of 40. Instappers wat minder maar wel de moeite waard. Een gemiddelde van 15 vind ik erg laag aangehouden, mijn ervaring is dat dat aantal aanmerkelijk hoger ligt.
Kan zijn dat de erg vroege en late treinen veel minder reizigers trekken,waardoor het gemiddelde omlaag wordt getrokken.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

marvinkok schreef: wo 16 apr 2025, 14:39 Het grootste probleem voor de RB61 richting Hengelo is pas bij Hengelo zelf, daar kruist ie namelijk achter de NS IC richting het westen langs. Waarschijnlijk krijg je dat op papier net niet lekker ingepland.
Even ruw kijkend kan die IC denk ik wel naar spoor 3b? Maar ik weet niet of dat een lengtebeperking oplevert. In Hengelo wordt trouwens binnenkort gesaneerd, ik weet niet of dat de gelijktijdigheid weghaalt die je nodig hebt om op 3b binnen te komen, de 17900 rijdt namelijk dan weg van 3a. Dat kan nu via 4b en wissel 191.
marvinkok

Bericht door marvinkok »

3b heeft maar plek voor een bak of 4, daar wil je geen IC's plannen
Plaats reactie