Pagina 5 van 10

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 15:32
door Gamma
Suus schreef: ma 18 sep 2023, 14:00 De komende jaren gaat DB natuurlijk verder met de totaalsaneringen van de belangrijkste corridors. Daarvoor wordt er steeds een spoorlijn voor 5 maanden afgesloten, met elke half jaar een nieuwe spoorlijn.
Dank! Is dit openbare informatie die DB ergens publiceert?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 15:35
door MetroRET
-

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 15:46
door Suus
Gamma schreef:
Suus schreef: ma 18 sep 2023, 14:00 De komende jaren gaat DB natuurlijk verder met de totaalsaneringen van de belangrijkste corridors. Daarvoor wordt er steeds een spoorlijn voor 5 maanden afgesloten, met elke half jaar een nieuwe spoorlijn.
Dank! Is dit openbare informatie die DB ergens publiceert?
Dit komt uit een PDF die is gepubliceerd op de Tag der Schiene afgelopen weekend, zal even kijken of ik ook nog de oorspronkelijke download heb.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 18:44
door cassie127
Afbeelding

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 21:08
door tjoektjoek
Ik ben benieuwd wat deze projecten überhaupt betekenen. Wordt de infrastructuur ook uitgebreid of wordt het gewoon een totale vernieuwing? Bij Emmerich - Oberhausen heb ik begrepen dat er geen upgrade komt van 160 km/h naar 200 km/h. Ook zie ik op de projectwebsite weinig concreets bij de planningen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 21:50
door cassie127
Er wordt niets meer genoemd over 200km/u maar er is ook nergens bevestigd dat men daarvan afziet. Alle gelijkvloerse kruisingen vervallen wel over het hele traject en worden (gedeeltelijk) vervangen door ongelijkvloerse kruisingen, dat maakt opwaardering naar 200km/u wel mogelijk.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 19 sep 2023, 01:33
door dennistd
MaartenD schreef: ma 18 sep 2023, 10:04 Ik vind het wel een beetje jammer dat de laatste trein terug naar Amsterdam al om 16:00 uur gaat. Als je voor je werk in Berlijn bent dan moet je eigenlijk te vroeg naar huis. 18:00 zou veel beter zijn.
In de tegenrichting hetzelfde met de trein die maar tot Hannover gaat. Goed, er zal wel nog latere ICE rijden (nu met een half uur overstaptijd), maar dat is ook niet echt wat je als reiziger wil.
Tijd voor latere (en deels ook vroegere) treinen. Dit moet toch ook prima haalbaar zijn?

Afbeelding
(in groen de extra treinen en gewijzigde eindbestemming)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 19 sep 2023, 05:58
door cassie127
Binnen Duitsland rijden de 2241 en 2242 nog. Waarbij de 2242 om 17:54 vertrekt en om 21:06 in Osnabrück aankomt en daar afbuigt naar Münster. Daarmee kun je met overstap op de RB 61 Utrecht nog bereiken.

En laten we eerst maar even afwachten tot de volledige dienstregeling binnen Duitsland bekend is, zeker in de vroege uren en late uren zijn de ritten in combinatie met andere fernverkehrs ritten absoluut niet winstgevend gezien de huidige bezettingen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 19 sep 2023, 10:28
door MaartenD
dennistd schreef: di 19 sep 2023, 01:33
Tijd voor latere (en deels ook vroegere) treinen. Dit moet toch ook prima haalbaar zijn?

Helemaal mee eens (alhoewel die 140/141 misschien niet veel toevoegen, ook afhankelijk van wat Berlijn-Ruhrgebiet precies gaat doen).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 19 sep 2023, 22:42
door henrivanderweijden
Z2N schreef: ma 18 sep 2023, 14:48 Waarbij wel gezegd moet worden dat de enige verbouwing op die lijst op een baanvak van/naar Nederland (Emmerich-Oberhausen) al begint op vrijdag 1 november 2024 21:00, en pas eindigt op 17 mei 2026. In deze periode van 80 weken is de spoorlijn 60 weken eensporig open, en 20 weken helemaal dicht (waaronder de gehele zomervakantie van 2025, en van 20 april 2026 tot 17 mei 2026).
Leve de KLM !!!
Vliegen wordt ineens weer interessant als die spoorlijn meer dan een jaar geheel of gedeeltelijk dicht gaat.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 19 sep 2023, 22:55
door Z2N
Voor drie jaar dan nog, daarna is Zevenaar - Oberhausen een perfect uitgebouwde spoorlijn waar de ICE vrij baan heeft en het product langeafstandstrein een heel stuk aantrekkelijker wordt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 19 sep 2023, 23:15
door Gamma
Drie sporen ipv vier sporen tussen Emmerich en Oberhausen beschouw ik niet als vrij baan.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 07:23
door Z2N
Dat derde spoor kan gereserveerd worden voor ICE, en daarmee past een strakke uursdienst zonder moeite.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 19:46
door ICE105
Z2N schreef: di 19 sep 2023, 22:55 Voor drie jaar dan nog, daarna is Zevenaar - Oberhausen een perfect uitgebouwde spoorlijn waar de ICE vrij baan heeft en het product langeafstandstrein een heel stuk aantrekkelijker wordt.
Nee hoor, want DB Netz is nog niet klaar in mei 2026. Dat is pas ergens in 203x

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 21 sep 2023, 20:50
door Vinny
henrivanderweijden schreef: di 19 sep 2023, 22:42
Z2N schreef: ma 18 sep 2023, 14:48 Waarbij wel gezegd moet worden dat de enige verbouwing op die lijst op een baanvak van/naar Nederland (Emmerich-Oberhausen) al begint op vrijdag 1 november 2024 21:00, en pas eindigt op 17 mei 2026. In deze periode van 80 weken is de spoorlijn 60 weken eensporig open, en 20 weken helemaal dicht (waaronder de gehele zomervakantie van 2025, en van 20 april 2026 tot 17 mei 2026).
Leve de KLM !!!
Vliegen wordt ineens weer interessant als die spoorlijn meer dan een jaar geheel of gedeeltelijk dicht gaat.
Het wreekt zich dat er nauwelijks goede alternatieve spoorlijnen zijn. Al denk ik dat de ICE via Venlo en 's Hertogenbosch wordt omgeleid.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 21 sep 2023, 21:04
door waldo79
En de RE19 met bussen uitvoeren hetgeen in een fors langere reistijd voor regionale reizigers resulteert.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 21 sep 2023, 21:18
door ArrivaBas
Met al die omleidingen voel ik een hoop tripjes met een Sparpreis aankomen in die periode. Voor mij is de omgeleide ICE juist gunstig, want dat geeft slechts een uurtje voortransport voor mij in plaats van twee. *O*

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 00:33
door henrivanderweijden
waldo79 schreef: do 21 sep 2023, 21:04 En de RE19 met bussen uitvoeren hetgeen in een fors langere reistijd voor regionale reizigers resulteert.
Dat klopt, voor de RE19 rijdt tenminste nog een bus, voor de ICE reiziger niet. Arnhem naar Oberhausen- Duisburg- Düsseldorf via Eindhoven is wel heel ver om.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 07:41
door waldo79
Bij de alternatieve stop in Den Bosch zijn er anders voldoende instappers voor de ICE. Lijkt me dat die anders in Arnhem opgestapt zouden zijn.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 07:47
door Daniel
Instappers in Arnhem zijn natuurlijk niet persé reizigers uit Arnhem. Als je uit Tilburg komt zou je normaal waarschijnlijk ook in Arnhem op de ICE stappen, maar is de stop dichterbij juist een mooie bijkomstigheid.
Vanuit Arnhem zelf, of het achterland aan de noordzijde, is via Eindhoven wel om natuurlijk.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 28 sep 2023, 10:25
door qiribi
In de nieuwe lijstjes voor de dienstregeling 2024 van Marcus Grahnert (van Fernbahn) duiken een IC 418 en IC 428 op. Dit zijn treinen Köln - Amsterdam via respectievelijke Venlo (op de donderdagen) en Arnhem (alle andere dagen). Ze lijken alleen in augustus ingelegd te zijn, meer info zal t.z.t. en anders op 11 oktober bij publicatie van de dienstregeling volgen.

IC 418: klik
IC 428: klik

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 28 sep 2023, 10:59
door Suus
Vanwege de totaalsanering van de Riedbahn is er in de tweede helft van 2024 geen directe ICE tussen Nederland en Basel.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 28 sep 2023, 11:06
door MetroRET
Volgens interne berichten gaat deze overigens vanaf eind 2024 omgebogen worden naar München, ipv Basel.
Maar dat is meer toekomstmuziek :mrgreen: .

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 28 sep 2023, 22:11
door metrophil
Suus schreef: ma 18 sep 2023, 14:00 De komende jaren gaat DB natuurlijk verder met de totaalsaneringen van de belangrijkste corridors. Daarvoor wordt er steeds een spoorlijn voor 5 maanden afgesloten, met elke half jaar een nieuwe spoorlijn.

In 2024 de Riedbahn Frankfurt - Mannheim
DB heeft vandaag de concept voorgesteld, hoe treinen en bussen zullen rijden tijdens de sluiting van de Riedbahn.

IC/ICE meestal omgeleid via Heidelberg of Worms, goederentreinen grootschaliger via andere lijnen. S-Bahnen rijden niet of minder vaak, maar RE's stoppen daarvoor extra op meerdere stations. Sommige stations moeten worden overgeslagen. Op de Riedbahn rijden 600 busritten per dag, plus 400 elders (overgeslagen stations, tangentiële verbindingen), waarvoor DB speciale treinvervangende bussen met wifi, wc, en een algemeen hoogwaardig interieur gaat inzetten.

Details: https://www.riedbahn.de/verkehrskonzept ... f&cid=2010

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 30 sep 2023, 14:14
door tjoektjoek
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-11892750

Persbericht, wat voor mij nieuw is, is dat ICE 3neo gaat rijden naar Nederland en België zodra de toelating gereed is. Ben benieuwd naar de voortgang. Ik dacht dat deze treinen pas in 2025 naar Nederland ging rijden.