Eurostar Amsterdam - London
-
Re: Eurostar Amsterdam - London
Sinds de meest recente Brexitwijzigingen heeft de terminal daar een capaciteit van 1500 reizigers per uur. (Of was het inmiddels toch al 1800? Ik meen dat deze lente te hebben gehoord, maar kan het nu niet terugvinden.) Met twee treinen in één uur zit de terminal dus al sowieso ramvol.
Men schijnt nu te kijken of men kan gaan uitbouwen zodat er "in 2025" 2500 reizigers per uur doorheen kunnen. Ik vraag me wel af of ze dan ook extra stoeltjes plaatsen in de wachtruimte, of dat men alleen focust op het uitbreiden van de capaciteit van douane en security.
Men schijnt nu te kijken of men kan gaan uitbouwen zodat er "in 2025" 2500 reizigers per uur doorheen kunnen. Ik vraag me wel af of ze dan ook extra stoeltjes plaatsen in de wachtruimte, of dat men alleen focust op het uitbreiden van de capaciteit van douane en security.
-
- Donateur
--kuch-- Stratford International 

-
Volgens regelmatige Eurostar-reizigers is de beste tijd om in de rij te gaan staan 60 tot 45 minuten voor vertrektijd en zeker niet eerder.hauptbahnhof schreef: ↑zo 11 aug 2024, 13:39 Maar ik probeer gewoon ruim van te voren aanwezig te zijn als de passagiers voor de trein van 17:31 aan het boarden zijn, ik meteen kan zitten.
-
Ik sta klaar dat als de incheck voor mijn trein open kan, ik direct aan kan sluiten in de rij. Geen idee hoe lang van te voren dat is (volgens mij 60 min maar heb er nooit echt op gelet. Ik sta namelijk meer dan een uur van te voren in de buurt).
-
Ik was afgelopen zondag anderhalf uur voor vertrek in Londen. Bleek veel te vroeg want ik kon direct doorlopen naar de poortjes en security. Maar ik heb daar wel eens hele lange rijen gezien die ver buiten begonnen.
-
*Zet Mission Impossibledeuntje op*hauptbahnhof schreef: ↑vr 16 aug 2024, 00:22 Ik sta klaar dat als de incheck voor mijn trein open kan, ik direct aan kan sluiten in de rij. Geen idee hoe lang van te voren dat is (volgens mij 60 min maar heb er nooit echt op gelet. Ik sta namelijk meer dan een uur van te voren in de buurt).
Beul van de blindegeleidelijn
-
Ik weet uit ervaring dat 26mn voor vertrek in London ook prima werkt. 25 had ik trouwens niet gered, direct achter mij werd van alles afgesloten.
Maar ja. Ik ben degene die 9mn voor vertrek van de Thalys uit de metro stappen op Gare de Nord een prima idee vindt (Ja, ik heb het gehaald, zónder rennen.

Maar ja. Ik ben degene die 9mn voor vertrek van de Thalys uit de metro stappen op Gare de Nord een prima idee vindt (Ja, ik heb het gehaald, zónder rennen.
Laatst gewijzigd door IIVQ op do 19 sep 2024, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Eurostar lijkt een beetje klaar te zijn met Nederland.
http://treinreiziger.nl/eurostar-dreigt ... -nederland
http://treinreiziger.nl/eurostar-dreigt ... -nederland
-
Of wat aandacht genereren om Nederland onder druk te zetten?
-
- Donateur

Soep heet opdienen eten nooit.
-
Wat heeft ze precies gezegd? Want Eurostar = Eurostar tegenwoordig. Als "Eurostar dreigt alle treinverbindingen vanuit Nederland volgend jaar op te schorten" (met nadruk op alle) dan zijn dat dus ook de verbindingen naar Parijs?
-
Dat staat in het gelinkte artikel: Ja, ook de verbinding naar Parijs.
En zo staat het ook in het originele opiniestuk (archive.is)
En zo staat het ook in het originele opiniestuk (archive.is)
- Suus
- Contacteer:
Nederland is veel te commercieel interessant, gewoon wat loze dreigingen. Nee, dan Duitsland. Ga daar eens over de staat van Köln Hbf lopen klagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Ik denk ook dat als Eurostar zich terugtrekt er genoeg partijen zijn die in dat gat springen.
Sterker nog: een beetje concurrentie op Amsterdam - Parijs zou best eens goed voor de prijs kunnen zijn.
Sterker nog: een beetje concurrentie op Amsterdam - Parijs zou best eens goed voor de prijs kunnen zijn.
-
Het gaat hier toch alleen om de Londonse Eurostar, vanwege de complexiteiten (Kanaaltunnel, grenscontroles) en de wellicht tegenvallende reizigersaantallen vanwege de Brexit en de bijbehorende paspoortplicht en straks ook de ETA/ETIAS-plicht?
De Thalys naar Paris is een behoorlijk succesvol en ik denk ook niet dat de Thalys gaat verdwijnen. Bovendien heeft de Thalys naar Paris niet te maken met de complexiteiten die de Londonse Eurostar wel te maken heeft.
En ik denk dat als nog treinpaden open zijn tussen Amsterdam/Köln, Brussel en Paris dat Deutsche Bahn wel interesse heeft om met de ICE 3 Neo tussen Amsterdam/Köln, Brussel en Paris te laten rijden.
De Thalys naar Paris is een behoorlijk succesvol en ik denk ook niet dat de Thalys gaat verdwijnen. Bovendien heeft de Thalys naar Paris niet te maken met de complexiteiten die de Londonse Eurostar wel te maken heeft.
En ik denk dat als nog treinpaden open zijn tussen Amsterdam/Köln, Brussel en Paris dat Deutsche Bahn wel interesse heeft om met de ICE 3 Neo tussen Amsterdam/Köln, Brussel en Paris te laten rijden.
-
- Vinny
Er staan een aantal valide punten genoemd in het opiniestuk:
Volgens Cazenave veroorzaken de snelheidsbeperkingen veel vertragingen, langere reistijden en onvrede bij reizigers.
Als de logistieke problemen niet worden opgelost is het wellicht noodzakelijk om de Eurostartreinen (tijdelijk) in te korten tot Brussel-Parijs en Brussel-Londen. Vanuit het perspectief van de directeur van Eurostar kan ik me daar wel wat bij voorstellen.Zo heeft het bedrijf te horen gekregen dat er op Amsterdam Centraal in 2025 maar 200 meter perron voor de Eurostar-treinen beschikbaar is, terwijl de Eurostar-treinen 400 meter lang zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
^^ maar de voormalige Thalys treinen zitten toch altijd ramvol? Ondanks de beperkingen in infra.
Die groep reizigers zouden dan met de ICNG naar Brussel toeren en daar in een Eurostar verbinding stappen. Kortere afstand dus lager tarief, dus inkomsten, voor Eurostar..ténzij er in Brussel e.o. meer reizigers die trein in willen er dus capaciteitsvermindering ontstaat en dus een hogere ticketprijs voor de kortere afstand. Dán heeft Eurostar, onder aan de streep, misschien dezelfde inkomsten (en minder kosten door minder personeel inzet?).
Die groep reizigers zouden dan met de ICNG naar Brussel toeren en daar in een Eurostar verbinding stappen. Kortere afstand dus lager tarief, dus inkomsten, voor Eurostar..ténzij er in Brussel e.o. meer reizigers die trein in willen er dus capaciteitsvermindering ontstaat en dus een hogere ticketprijs voor de kortere afstand. Dán heeft Eurostar, onder aan de streep, misschien dezelfde inkomsten (en minder kosten door minder personeel inzet?).
-
Maar dat is het punt een beetje. Thalys is al verdwenen. Het wordt wel eens Eurostar Red genoemd, maar de merknaam Thalys bestaat al een jaar niet meer.Nitein-Repart schreef: ↑do 19 sep 2024, 21:51
De Thalys naar Paris is een behoorlijk succesvol en ik denk ook niet dat de Thalys gaat verdwijnen.
Dus het zou nogal onhandig zijn als het bedrijf zelf met "alle verbindingen" alleen de verbinding Amsterdam - London bedoelt, wat vanuit Nederland ook maar een klein deel van al hun treinen is.
-
Ik vermoed dat dit verhaal te maken heeft met de gewijzigde planning van PHSA waardoor er vanaf juni 2025 slechts 7 doorgaande sporen beschikbaar zijn ipv 8 zoals in de oorspronkelijke plannen.
-
De snehlheidsbeperking tussen Schiphol en ROtterdam is voor iedereen vervelend. Maar zit er nog ruimte om de dienstregeling aan te passen (eerder vertrekken uit Amsterdam en iets later aankomen/doorrijden door Schiphol en de Westtak)? En het is niet dat de Eurostar nooit vertraagd is als je de snelheidsbeperking niet meerekent...Vinny schreef: ↑do 19 sep 2024, 23:01 Er staan een aantal valide punten genoemd in het opiniestuk:Volgens Cazenave veroorzaken de snelheidsbeperkingen veel vertragingen, langere reistijden en onvrede bij reizigers.Als de logistieke problemen niet worden opgelost is het wellicht noodzakelijk om de Eurostartreinen (tijdelijk) in te korten tot Brussel-Parijs en Brussel-Londen. Vanuit het perspectief van de directeur van Eurostar kan ik me daar wel wat bij voorstellen.Zo heeft het bedrijf te horen gekregen dat er op Amsterdam Centraal in 2025 maar 200 meter perron voor de Eurostar-treinen beschikbaar is, terwijl de Eurostar-treinen 400 meter lang zijn.
-
Of even radicaal doen en de intra-Schengen-Eurostar nu al naar Amsterdam Zuid verplaatsen? Met leeg materieel-rit via Diemen Zuid en de boog aldaar naar de Watergraafsmeer. Gezien het nieuwe spoorgebruik op Asdz (alle treinen naar de buitensporen van Schiphol) is perronopvolging daar ook geen probleem meer.
De Londense Eurostar rijdt maar enkele keren per dag, wellicht is daar wel maatwerk voor een 400m-perron op te bedenken dat voor de (vrijwel) uurlijkse intra-Schengen-treinen niet lukt.
De Londense Eurostar rijdt maar enkele keren per dag, wellicht is daar wel maatwerk voor een 400m-perron op te bedenken dat voor de (vrijwel) uurlijkse intra-Schengen-treinen niet lukt.
Laatst gewijzigd door DDietzen op vr 20 sep 2024, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik denk dat dat het inderdaad is. In april zullen 11/12/13 buiten exploitatie gaan en komen 14/15 terug in dienst. Echter, 8 weken later wordt 14b weer onttrokken. Dit heeft ermee te maken dat de logistiek van project C11 (bouw van de fietsenstalling Oostzijde) in de knoop kwam. In deze fase komt er wel een loopbrug tussen 10a en 14a.
Het schijnt echter nog erger te worden. Begin 2026 zal 14 geheel buiten exploitatie gaan, het was de bedoeling dat 11 dan weer in dienst komt, maar ik het lijkt erop dat dat pas 3 maanden later gaat gebeuren.
-
-
O ja, die verbouwingen zouden gaan overlappen natuurlijk ja.
Dan rest ons enkel Uitgeest als Amsterdam International hè

Dan rest ons enkel Uitgeest als Amsterdam International hè

-
Eurostar is vast niet echt geïnteresseerd in dat soort oplossingen.
Ze willen zo lang mogelijk met maximale reizigerscapaciteit naar Centraal rijden (waar de internationale reizigers naartoe willen) met al hun treinen, en daar eenvoudig en flexibel hun Velaro-e320 treinen naar beide bestemmingen kunnen inzetten / laten keren.
Ze hebben gewoon zoveel mogelijk problemen opgesomd met het oog om te onderhandelen en zoveel mogelijk toegevingen (korting op rijpaden voor ProRail en vergoeding voor NS) binnen te krijgen.
Merk op dat er een soortgelijk probleem is met SNCF (moederbedrijf van Eurostar) in België die vindt dat er voor hen een uitzondering gemaakt moet komen voor de wettelijke verplichting om op ETCS te rijden vanaf eind 2025.
En als die TGV-treinen niet meer in België mogen rijden, zijn de verbindingen naar Frankrijk dus ook niet meer mogelijk...
Toevallig zijn zowel die Brusselse TGV-treinen en de Eurostar-PBA's van exact dezelfde tricourante TGV-Reseau-familie, met uitzondering van ETCS dus