Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Daarnaast wil Cazenave dat de marechaussee voortaan gratis grenscontroles uitvoert. Dit zou voor een gelijker speelveld zorgen met luchthavens, waar de overheid betaalt voor de inzet van de marechaussee.
Als dat het verschil is, dat Eurostar moet betalen voor Mar-inzet en luchtvaartmaatschappijen niet (direct), dan is dat wel terechte kritiek van Cazenave.
Schiphol berekent namelijk geen andere tarieven (artikel 6) voor Schengen- en non-Schengen-passagiers, dus je kan niet zeggen dat de marechaussee-inzet op passagiersbasis via de luchthavetarieven betaald wordt.
Anderszins is de Eurostar wel een vreemde eend in de bijt, het is namelijk de enige die controle nodig heeft op Amsterdam en Rotterdam. Treinen naar Zwitserland (en ik neem aan vroeger Moskou) worden in de trein, op de grens gecontroleerd, een optie die het VK niet wil toestaan.
Het was voor de treinen naar Moskou makkelijker c.q. praktischer om de grenscontrole aan de Schengen-buitengrenzen te doen, omdat de spoorbreedte daar ook verandert en de doorgaande rijtuigen andere draaistellen moesten krijgen.
Zwitserland is geen EU-land, maar wel onderdeel van het Schengengebied. Daarom wordt er op de Nightjet naar Zürich niet standaard gecontroleerd, maar je hebt aan de Duitse grens wel kans om de Bundespolizei tegen te komen gezien de huidige situatie.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
In Geneve heb je nog wel douanefaciliteiten tussen het perron 7/8 en de stationshal voor treinen van/naar Frankrijk, maar grote kans dat je gewoon door kan lopen. En sowieso zijn die faciliteiten een heel stuk compacter dan waar de Britten om vragen.
Bemined schreef: ↑vr 01 nov 2024, 17:33
In Geneve heb je nog wel douanefaciliteiten tussen het perron 7/8 en de stationshal voor treinen van/naar Frankrijk, maar grote kans dat je gewoon door kan lopen.
Het is ook de vraag wat daar nog van overblijft na de aanstaande verbouwing en uitbreiding van het station.Ook in Basel zijn er nog wat douaneruimtes, als ik me niet vergis, maar daar wordt het afsluiten van 1 perron na de aanstaande verbouwing niet eenvoudig, aangezien er extra toegangen naar alle perrons komen vanaf de Margarethenbrücke en het SNCF-deel van het station in de rest wordt geïntegreerd.
IIVQ schreef: ↑di 05 nov 2024, 20:17
Een gat van 5 uur overdag en laatste aankomst Londen vóór 10 uur 's avonds, (21:57), en zo dat je niet nog even kan dineren... Wel schraal.
Zo slecht vind ik het helemaal niet. De reistijd valt me ook mee. Als het nu ook nog eens een betrouwbaarder treinverbinding wordt dan zeg maar zo'n beetje alle IC en ICE treinen in Duitsland wil ik het nog wel eens uitproberen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IIVQ schreef: ↑di 05 nov 2024, 20:17
Een gat van 5 uur overdag en laatste aankomst Londen vóór 10 uur 's avonds, (21:57), en zo dat je niet nog even kan dineren... Wel schraal.
Het betekent wel dat je na een volle werkdag in Amsterdam nog gewoon naar Londen kan en daar aankomt ruim voordat het OV stopt met rijden. Voor de zakenreiziger wel zo ideaal. En dineren kan dan in de trein.
rvdborgt schreef: ↑di 05 nov 2024, 18:31
Ik zie 4 ritten Londen-Amsterdam en 5 ritten Amsterdam-Londen. Staat er een treinfabriek in Amsterdam? Of zijn er lege ritten?
De 5e rit Londen - Amsterdam staat pas vanaf 19 mei in de reisinformatie.
IIVQ schreef: ↑di 05 nov 2024, 20:17
Een gat van 5 uur overdag en laatste aankomst Londen vóór 10 uur 's avonds, (21:57), en zo dat je niet nog even kan dineren... Wel schraal.
Het betekent wel dat je na een volle werkdag in Amsterdam nog gewoon naar Londen kan en daar aankomt ruim voordat het OV stopt met rijden. Voor de zakenreiziger wel zo ideaal. En dineren kan dan in de trein.
Ik zal je een geheimpje vertellen: in Londen stopt het OV niet met rijden. Alleen op kerstavond. De metro stopt op een gegeven moment, maar er zijn nog nachtbussen. Niet zoals in Nederland op do-vr-za elk uur, maar tot in sommige verre buitenwijken wordt nog gewoon een kwartierdienst gereden.
En je kan in de trein niet dineren met de zakenpartner waar je net een deal mee gesloten hebt en die in Nederland achterblijft.
rvdborgt schreef: ↑di 05 nov 2024, 18:31
Ik zie 4 ritten Londen-Amsterdam en 5 ritten Amsterdam-Londen. Staat er een treinfabriek in Amsterdam? Of zijn er lege ritten?
De 5e rit Londen - Amsterdam staat pas vanaf 19 mei in de reisinformatie.
Dus dan is er tot die tijd een lege rit? Beetje vreemd eigenlijk.
IIVQ schreef: ↑di 05 nov 2024, 20:17
Een gat van 5 uur overdag en laatste aankomst Londen vóór 10 uur 's avonds, (21:57), en zo dat je niet nog even kan dineren... Wel schraal.
Het betekent wel dat je na een volle werkdag in Amsterdam nog gewoon naar Londen kan en daar aankomt ruim voordat het OV stopt met rijden. Voor de zakenreiziger wel zo ideaal. En dineren kan dan in de trein.
Ik zal je een geheimpje vertellen: in Londen stopt het OV niet met rijden. Alleen op kerstavond. De metro stopt op een gegeven moment, maar er zijn nog nachtbussen. Niet zoals in Nederland op do-vr-za elk uur, maar tot in sommige verre buitenwijken wordt nog gewoon een kwartierdienst gereden.
En je kan in de trein niet dineren met de zakenpartner waar je net een deal mee gesloten hebt en die in Nederland achterblijft.
Als je net een goede deal hebt gesloten en je wilt die vieren, dan kun je beter de volgende dag terugreizen. Bovendien heb je er 's nachts geen aansluitend vervoer in Nederland, buiten de Randstad. Ik zie het probleem niet zo. 5 treinen is al een sterke verbetering van het aanbod.
Die avondtrein lijkt me heel handig, met een goeie timing, dan kan je in Londen nog een beetje op tijd naar je hotel of logeerplek komen. Een uurtje later had misschien nog net gekund, maar ook daar help je de zakenreiziger niet aan genoeg tijd voor een diner mee.
Uiteraard zie ik hier ruimte voor een nachttrein... (maar met alle nodige veiligheidsmaatregelen schijnt dat te duur te zijn, dat is hier al eens uitgediscussieerd).
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Het ontbreken van een nachttrein is grotendeels niet eens veiligheidsjihad maar het feit dat alles ten westen en noorden van Londen geëlektrificeerd is met derde rail, als het al geëlektrificeerd is.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.