Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Dit is de kaart van Europa vanuit Nederland gezien met ingang van 15 juni:
Afbeelding

De overheid verwacht dat Spanje vermoedelijk op 8 juli geel wordt.

Voor Frankrijk, IJsland, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Cyprus, Finland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Malta, Noorwegen, Polen, Roemenië en Slowakije zullen er vermoedelijk in de komende weken nog beslissingen genomen worden.

Denemarken, Groot-Brittannië en Zweden veranderen deze zomer sowieso niet van reisadvies, evenals alle andere landen buiten de Schengenzone.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Durashift »

Maar, wat zeggen de betreffende overheden aangaande het reizen per OV naar de vakantiebestemming?
Is dat noodzakelijk of niet?

Rutte vindt dat OV in NL alleen voor noodzakelijke reizen blijft.. dus toeristisch niet.. :?:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13556
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Wubbo »

Ferdinand schreef:De eerste drie (vier) landen van de reis; Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zeggen 15 juni de grenzen te openen voor toeristen. Hongarije en Tsjechië staan te springen om de grenzen te openen als ik de lokale media mag geloven. De vooruitzichten van het coronavirus zijn ook zeer positief en een tweede golf wordt eigenlijk niet op korte termijn verwacht (zegt ook het RIVM).
Waarschijnlijk blijven Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije en Tsjechië dus oranje. Heb je gecheckt of je reisverzekering dan uitbetaalt als er wat met je gebeurt?

En succes in quarantaine bij terugkomst.
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Tsjechië is geel op het kaartje. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Voordar je Tsjechië in mag moet er wel eerst in Nederland een wattenstaafje zeer diep in je keel gestoken worden en de uitslag daarvan schriftelijk hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ronaldussen schreef:Ongeacht welk reisadvies onze regering geeft, als Nederlander mag je Denemarken (en Noorwegen) gewoon niet in.
Kun je dat niet loophole'en door asiel aan te vragen ofzo? *O*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6049
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door AppleMoose »

Als jij je vakantie wilt vieren in de plaatselijke AZC's daar, wens ik je veel succes.
Goh.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ik denk wel dat je liever daar in een AZC zit dan ergens in Zuidoost Europa, maar ik sla hem toch af. De bende is veel te duur daar voor deze bijstandskoning :Y

En daarbij gaat Exit Festival gewoon door, dus ik ga die kant wel heen *O*
Laatst gewijzigd door Aking op wo 03 jun 2020, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4543
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Asiel-toerisme gebeurt toch ook in Nederland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

De Tsjechische restauratierijtuigen gaan weer rijden. En om dit te vieren - en dit is waarom ik zo van Tsjechië houd - krijg je bij een hoofdgerecht of besteding van minstens 150 kronen (6 euro) gratis een glaasje sekt. :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

*O*

Misschien toch maar even in Tsjechistan kijken binnenkort :Y

Tot wanneer is dit fantastische Angebot? :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dat stond er dan weer niet bij. Totdat de fles leeg is waarschijnlijk. :mrgreen:
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jay20 »

En de sparpreisen bij České dráhy zijn ook altijd betaalbaar vanuit Duitsland of Brussel als je via Cheb reist. Enig idee of je alweer vanuit Nürnberg naar Cheb kunt reizen na 16 juni?
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Volgens České dráhy gaan er vanaf 15 juni weer treinen rijden tussen Nürnberg en Cheb. Wel ligt van 1 juli tot en met 22 augustus Kirchenlaibach-Marktredwitz eruit, dus dan kun je beter maar een andere route verzinnen, want anders ben je 2 uur extra kwijt. De treinen Praha-München rijden voorlopig sowieso niet door werkzaamheden, men verwacht dat die weer vanaf ergens in de eerste helft van juli gaan rijden. Houd er wel rekening mee dat je Tsjechië voorlopig niet in komt zonder negatieve coronatest.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Interrail heeft nu ook zelf een mooi overzichtje gemaakt van de situatie in Europa:

https://www.interrail.eu/en/coronavirus ... ion-centre
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De nieuwe Nederlandse kaart van Europa, met ingang van vandaag
Afbeelding

Bron: Nederland Wereldwijd
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Aangezien hier allemaal knappe koppen resideren: iemand een idee wat voor tarief er gehanteerd wordt voor de treinen Trier - Metz die op zaterdag en zondag rijden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8896
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Oostenrijk staat op deze kaart nog als Oranje. Echter heeft de Oostenrijkse regering aangekondigd de grens ook voor Nederlanders te gaan heropenen zonder quarantaineplicht of medische verklaring. Ook vind ik een rood Montenegro wel bijzonder. Ik zou eerder verwachten dat Kosovo rood kleurt vanwege grensconflicten met Servië.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Tom024 schreef:Aangezien hier allemaal knappe koppen resideren: iemand een idee wat voor tarief er gehanteerd wordt voor de treinen Trier - Metz die op zaterdag en zondag rijden?
Ticket Loraine-Sarre (verkocht in Frankrijk) of Saar-Lorraine-Tarif (verkocht in Duitsland) is van toepassing. DB en SNCF hanteren ongeveer dezelfde prijzen en het wordt gebruikt voor enkeltjes en retourtjes tweede klas (er is geen eerste klas meer in Grand Est).

Verder heb je nog het Saar-Lor-Lux-Ticket, dit is een dagkaart geldig in het weekend en op feestdagen in één van de drie landen. Er is geen goed kaartje van het geldigheidsgebied, dus ik probeer het maar even met tekst uit te leggen:
  • Duitsland: Geheel Saarland inclusief alle grensoverschrijdende trajecten; in Rheinland-Plalz op de spoorlijnen vanaf Trier Hbf naar Igel (gr), Apach (fr) en Saarbrücken. Igel (gr) is de grensovergang op de lijn naar Luxemburg en Apach (fr) is de grensovergang op de lijn naar Metz. Verder mag je ermee van/naar Zweibrücken Hbf reizen vanaf Saarbrücken.
  • Luxemburg inclusief de stations Volmerange-les-Mines en Audun-le-Tiche, maar niet op trajecten voorbij het laatste station in Luxemburg behalve tussen Wasserbillig en Igel (gr), Rodange en Rodange (fr) (naar Longwy) en Bettembourg - Bettembourg (fr).
  • Frankrijk in de oude regio Lorraine voor de fusie, dat zijn:
    • Bettembourg (fr) - Thionville - Hagondange - Metz - Nancy
    • Thionville - Apach (fr)
    • Hagondange - Verdun
    • Rodange (fr) - Longwy - Metz (busdienst tussen Longwy en Metz)
    • Metz - Rémilly - Forbach (fr)/Sarrebourg
    • Hanweiler (gr) - Sarreguemines - Béning/Kalhausen
    • Bar-le-Duc/Merry - Onville - Metz
    • Bar-le-Duc - Toul - Nancy
    • Nancy - Mirecourt - Merry
    • Nancy - Epinal - Remiremont/Saint-Die
    • Nancy - Luneville - Saint-Die/Sarrebourg
Ik hoop dat het te volgen is, een netkaart van TER Grand Est is te downloaden via https://www.ter.sncf.com/grand-est/gare ... ormulaires
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Oostenrijk staat op deze kaart nog als Oranje. Echter heeft de Oostenrijkse regering aangekondigd de grens ook voor Nederlanders te gaan heropenen zonder quarantaineplicht of medische verklaring.
Dit is de kaart van 15 juni. Oostenrijk heropent de grenzen voor Nederlanders pas vanaf 16 juni, dus het is vandaag terecht oranje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Suus schreef:
Tom024 schreef:Aangezien hier allemaal knappe koppen resideren: iemand een idee wat voor tarief er gehanteerd wordt voor de treinen Trier - Metz die op zaterdag en zondag rijden?
Ticket Loraine-Sarre (verkocht in Frankrijk) of Saar-Lorraine-Tarif (verkocht in Duitsland) is van toepassing. DB en SNCF hanteren ongeveer dezelfde prijzen en het wordt gebruikt voor enkeltjes en retourtjes tweede klas (er is geen eerste klas meer in Grand Est).

Verder heb je nog het Saar-Lor-Lux-Ticket (...)
Het Saar-Lor-Lux-Ticket was mij bekend, maar ik kon nergens vinden dat deze ook vanaf Trier geldig is. Dankje, wederom niet teleurgesteld. *O*


Voor de liefhebber: een enkeltje Trier - Metz met Saar-Lorraine-Tarif: €24,30, met Railplus €22,40.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Ik verwacht niet dat Hongarije de grenzen nog openzet voor Schengenlanden (op korte termijn) en dus heb ik Boedapest toch maar geschrapt. In Wenen en Praag heb ik dagen toegevoegd.
De rest van de landen staat ondertussen op geel en dus wordt de definitieve route Utrecht-Zürich-Wenen-Praag-Berlijn en aangezien Polen de grenzen ook heeft opengezet heb ik Gdansk toegevoegd aan het einde.

[opgelost dankzij Aking *O* }
Laatst gewijzigd door Ferdinand op di 16 jun 2020, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ferdinand schreef:Die vriend heeft dusdanig lang zitten wachten met de interrailpas aanschaffen dat hij nu alles los heeft moeten kopen :lol:
Kun je die even uitleggen? :')

Als je nu de bus naar Utrecht Centraal pakt sta je een minuut of 10 nadat je bij de T&S aan de beurt bent namelijk met een Interrailpas in de stationshal, indien gewenst zelfs voor vandaag :Y
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

De mense willen alles via de interwebs bestellen tegenwoordig he!!1!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13238
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Er is natuurlijk een generatie aan het ontstaan die nooit fysieke treinkaartjes gebruikt heeft, dus dit verbaast me helaas niet. -o-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten