Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

dennistd schreef:Tussen Köln en Lüdenscheid (voorheen eindpunt Meinerzhagen) wil men bij Overath-Vilkerath een nieuw station aanleggen voor de RB25. Ze weten alleen nog niet of het wel in de dienstregeling gaat passen. Omdat er geen vertrouwen is in simulaties gaat de trein een maand lang gedurende anderhalve minuut stoppen op de plaats van het mogelijke nieuwe station :')

https://www.ksta.de/region/rhein-berg-o ... t-31920686
De resultaten van deze proef (die tot aanstaande woensdag loopt) worden in juni bekend gemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5639
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

Hier trouwens nog een reportage over deze stop: http://wdrmedien-a.akamaihd.net/medp/on ... 630225.mp4 (140MB)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Nahverkehr Rheinland wil wat meer druk zetten op het verlengen van de RB21 van Linnich naar de (nu niet gebruikte) benedenverdieping van Hückelhoven-Baal. Deze verlenging kost € 16,5 miljoen euro en heeft een kosten-baten-ratio van 3,2. Kreis Düren en Heinsberg zijn bereid een deel van de kosten te dragen, maar kunnen niet alles betalen. Men hoopt dit uiterlijk december 2025 in gebruik genomen te hebben.

Daarna kijkt men nog naar een verlenging van Hückelhoven-Baal naar Hückelhoven-Ratheim. Dit deel van de vroegere spoorlijn Jülich - Dalheim is nog vrijgehouden. Mocht een trein niet lukken, dan wil men een snelbusbaan aanleggen (projectnaam HüX).

De RB21 en de RB28 moeten in 2025 opnieuw aanbesteed worden, dit zal gebeuren in een concessie Netz Düren. Er wordt nog onderzoek gedaan naar de inzet van treinen met alternatieve aandrijvingstechnologieën.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door PHS »

Dan is het lekker handig dat ze in Hückelhoven op de plek van het voormalige tracé nu de L117n aan het bouwen zijn, of zouden ze nog ruimte hebben opengelaten voor de spoorbaan?
cassie127
Berichten: 6821
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Suus schreef:Eens, op Enschede - Münster zou een elektrificatie een uitkomst zijn om de capaciteit goed te verhogen en net wat meer lucht in de dienstregeling te krijgen. Helaas te onbelangrijk bevonden om in het Bundesverkehrswegeplan 2015 opgenomen te worden.

Een ander klein nieuwtje komt uit het uiterste noordoosten van de deelstaat. Bij de aanbesteding van het Dieselnetz Niedersachsen-Mitte voor december 2021 is aangegeven dat de RB77 (Bünde - Hildesheim) voortaan Herford in plaats van Bünde als eindpunt moet krijgen. De achterliggende reden zou zijn dat men het pad tussen Löhne en Bünde nodig heeft voor een uurdienst van de RE Hannover - Osnabrück. Het is echter onduidelijk of dat dan ook in december 2021 ingevoerd wordt, er staat nog de vraag open of de verbinding naar Bielefeld daarvoor moet komen te vervallen of dat men wil splitsen en combineren in Löhne. Voor dat laatste zijn echter andere treinen nodig, omdat een KISS12 teveel capaciteit zou hebben.
Vijf Nederlandse provincies en de deelstaat Nordrhein-Westfalen gaan samen kijken om het personen- en goederenvervoer rondom te grens te verbeteren. Er wordt ook nog steeds gesproken over een verlening van de trein vanuit Gronau naar Zwolle, en naar verbeteringen op Amsterdam - Berlijn/Frankfurt am Main. De Nederlandse provincie's in dit project zijn Overijssel, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Zuid-Holland.

Werkagenda voor mobiliteit en verkeer tussen vijf provincies en Noordrijn-Westfalen
REGIO – Vijf Nederlandse provincies en het ministerie van Verkeer in Noordrijn-Westfalen gaan samen het grensoverschrijdende personen- en goederenvervoer over weg, water en spoor verbeteren. De partners willen de barrières voor grensoverschrijdend vervoer zoveel mogelijk wegnemen en de ontwikkeling van (Europese) corridors stimuleren om de leidende positie van Nederland en Noordrijn-Westfalen op het gebied van logistiek, maar ook de arbeidsmobiliteit en toerisme, te versterken. De Nederlandse en Duitse partners zetten de komende jaren onder andere in op het vereenvoudigen en versnellen van regionale grensoverschrijdende snelfietsroutes en bus- en spoorverbindingen en internationale treinverbinding, zoals tussen Amsterdam-Frankfurt en Amsterdam-Berlijn. Daarnaast willen de partners met Europese subsidies de voorzieningen voor de binnenscheepvaart en het vrachtverkeer over de weg verbeteren.
Dat blijkt uit de werkagenda die de betrokken gedeputeerden Conny Bieze (Gelderland), Eric Geurts (Limburg), Christophe van der Maat (Noord-Brabant), Bert Boerman (Overijssel) en Floor Vermeulen (Zuid-Holland) en minister Hendrik Wüst (Noordrijn-Westfalen) op maandag 25 februari 2019 tijdens een werkbezoek aan Zwolle hebben ondertekend.

Lees verder: https://www.sallandcentraal.nl/2019/02/ ... westfalen/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3827
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Kan gewoon eens met die onzin-plannen over doortrekken van de RB64 naar Zwolle. Veel kosten, weinig voordelen (gelijkvloerse overstap in Enschede is perfect), betrouwbaarheid trein holt met zo'n doortrekking achteruit. Beter pompt Nederland geld in de Duitse electrificatie van Münster-Enschede met 15 kV AC en gedeeltelijke spoorverdubbeling van Gronau-Enschede waardoor er 1x/uur een RE62 Enschede-Münster kan rijden met enkel stops in Gronau, Ochtrup, Burgsteinfurt, Borghorst en Münster Zentrum Nord. De overige stations worden bedient door de RB64 die tot Gronau rijdt. De Eschmarke en Glanerbrug worden bedient door de RB51.
-
dennistd
Berichten: 5639
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

Ik zie wel voordelen aan het verbinden van Zwolle-Enschede en Enschede-Münster, maar dan vooral een nieuwe RE aan de bestaande IC. Die keringen op de halve uren zijn niet erg ruim in Enschede, het doortrekken naar Münster levert dan juist voordelen op.

RB64 inkorten tot Gronau is absoluut niet handig omdat dan de rechtstreekse verbinding met Enschede voor veel studenten vervalt.
Cas
Berichten: 889
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Cas »

Dat Noord-Brabant aanschuift snap ik vanwege de trein Eindhoven-Dusseldorf, maar ik ben wel verbaasd dat Zuid-Holland zichzelf ertussen heeft gewormd. Lijkt erop dat er toch wel wat draagvlak/interesse is voor die verlenging naar Rotterdam/Den Haag die Z-H zo graag wil.

Deze groep is natuurlijk opgericht om sterker te staan qua lobbyen voor geld bij het Rijk, dus in die zin is het logisch dat Z-H erbij zit. Als de verbinding goed loopt, zal de roep om een echte intercity in plaats van de veredelde sprinter natuurlijk ook groter worden, en dan is een ICNG (tegen die tijd) doortrekken natuurlijk ineens een realistische optie, mits het rijk met een zak geld aan komt zetten.
請勿靠近車門
cassie127
Berichten: 6821
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Spoorpro.nl heeft zojuist ook een artikel online gezet met mogelijke wijzigingen van regionale treinen https://www.spoorpro.nl/management/2019 ... erbeteren/
Doortrekken treinverbindingen
Voor het verbeteren van het spoorvervoer nemen de partners de bestaande spooragenda als uitgangspunt en gaan die verder actualiseren. Zo willen ze een verdere uitbreiding van het grensoverschrijdende personenvervoer op de korte afstand. Te denken valt aan: het doortrekken van de RE 8 Koblenz-Keulen tot aan Venlo; realiseren van de Drielandentrein tussen Aken-Heerlen-Maastricht-Luik; verhogen van de frequentie van de RB 51 Dortmund-Enschede, elektrificatie van de RB 64 Münster-Enschede en doortrekken tot aan Zwolle; een verbinding Eindhoven-Venlo-Düsseldorf (-Hamm) met mogelijk uitbouw naar Den Haag en Rotterdam; het doortrekken van de IC Amsterdam/Schiphol-Eindhoven-Heerlen tot aan Aken en Keulen.

Gaat het om de langeafstandsverbindingen dan willen Nederland en Duitsland onder meer inzetten op verbetering van de verbindingen ICE Amsterdam-Arnhem-Düsseldorf-Keulen-Frankfurt en de IC Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Berlijn. Ze willen daarbij gebruikmaken van Europese subsidies, zoals CEF (Connecting Europe Facility), om de financiering rond te krijgen.
Cas schreef:Dat Noord-Brabant aanschuift snap ik vanwege de trein Eindhoven-Dusseldorf, maar ik ben wel verbaasd dat Zuid-Holland zichzelf ertussen heeft gewormd. Lijkt erop dat er toch wel wat draagvlak/interesse is voor die verlenging naar Rotterdam/Den Haag die Z-H zo graag wil.

Deze groep is natuurlijk opgericht om sterker te staan qua lobbyen voor geld bij het Rijk, dus in die zin is het logisch dat Z-H erbij zit. Als de verbinding goed loopt, zal de roep om een echte intercity in plaats van de veredelde sprinter natuurlijk ook groter worden, en dan is een ICNG (tegen die tijd) doortrekken natuurlijk ineens een realistische optie, mits het rijk met een zak geld aan komt zetten.
Lijkt mij vrij logisch dat Zuid-Holland er ook inzit, het gaat immers ook om goederen... Maasvlakte/Haven > Kijfhoek > Betuweroute > NRW/NDS
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Maandag 1 april t/m vrijdag 5 april 12:00 geen treinen rondom Altenbeken wegens de ingebruikname van een computergestuurd seinhuis. https://www.nw.de/lokal/kreis_paderborn ... perrt.html

Geen treinen tussen Paderborn enerzijds en Willebadessen, Horn-Bad Meinberg, Höxter-Ottbergen en Steinheim anderzijds. Abellio, DB Regio, Eurobahn en Nordwestbahn zetten bussen in.

Er zullen dagelijks twee extra ritten van de RE11 tussen Kassel en Willebadessen en 1 extra rit van de RE17 tussen Warburg en Kassel plaatsvinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Opnieuw is Abellio door reizigers tot de beste spoorvervoerder van de VRR gekozen. Wel heeft het geduchte concurrentie van de Regiobahn en nu ook van VIAS. Op bijna alle vlakken haalt DB Regio de slechtste cijfers, behalve bij punctualiteit, daar is National Express de slechtste: https://mediencenter.vrr.de/asset/kunde ... t_2018.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3026
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

De Rurtalbahn heeft haar laatste drie RegioSprinter naar Tsjechie (voor het "e" met de twee puntjes heb ik helaas geen toets.... ;)) verkocht en als vervanging zijn drie RegioShuttle ex-ODEG in Düren aangekomen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Dan is vorig jaar oktober vooralsnog de laatste keer geweest dat ik in een RegioSprinter heb gezeten, toen op de korttrajectdienst Düren - Untermaubach/Schlagstein. Weet niet of ik ze ga missen, echt comfortabel waren ze ook weer niet :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Jef400 »

Suus schreef:Opnieuw is Abellio door reizigers tot de beste spoorvervoerder van de VRR gekozen. Wel heeft het geduchte concurrentie van de Regiobahn en nu ook van VIAS. Op bijna alle vlakken haalt DB Regio de slechtste cijfers, behalve bij punctualiteit, daar is National Express de slechtste: https://mediencenter.vrr.de/asset/kunde ... t_2018.pdf
Ik schrik wel een beetje van de beoordelingen van DB Regio. Zijn er redenen voor deze aangedragen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3827
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

NationalExpress heeft twee lijnen die beide over de Hohenzollernbrücke in Köln gaan. Niet zo gek dat de punctualiteit dan wat minder is.
-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3026
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Klopt. En de RE7 is altijd een gevoelige lijn geweest, ook toen het nog in handen van DB regio was. Überhaupt zal ik met deze kriterien erg voorzichtig zijn. Bij voorbeeld is de goede prestatie van VIAS inzake het zitplaatsanbood vanzelfsprekend. De lijn naar Dalheim is nooit zeer druk en daar rijden ze nu met een LINT, waar vroeger een RegioSprinter voldoende was. Logisch, dat dan het zitplaatsanbood goed is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39790
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Daniel »

ICE11 schreef:(voor het "e" met de twee puntjes heb ik helaas geen toets.... ;))
Off-topic: ALT-137 :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 8068
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Chrysa »

" + e is makkelijker.
JothamvW
Berichten: 1261
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door JothamvW »

En dat kan ook met dâkjes eñ strèépjes. Alleen de Scandinavische O met streep erdoorheen kan je niet krijgen zonder alt-code.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Wannes
Berichten: 496
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Wannes »

Behalve met AltGr 1, als het goed is zou dat op windows ook moeten werken
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39790
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Daniel »

Chrysa schreef:" + e is makkelijker.
Dat werkt vaak, maar niet overal. ALT-137 kan je wel weer overal toepassen.
Tja, heb er natuurlijk ook wel bovengemiddeld ervaring mee gezien m'n naam :wink: .
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3827
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Tussen Hagen en Ludenscheid zijn er werkzaamheden van 30 juni tot 4 oktober, dus als je dit leuk lijntje nog wilt berijden moet je op tijd bij zijn. Ook tussen Brügge en Meinerzhagen zijn er werkzaamheden van 24 juni tot 7 december.
-
Nitein-Repart
Berichten: 3827
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Opnieuw is Abellio door reizigers tot de beste spoorvervoerder van de VRR gekozen. Wel heeft het geduchte concurrentie van de Regiobahn en nu ook van VIAS. Op bijna alle vlakken haalt DB Regio de slechtste cijfers, behalve bij punctualiteit, daar is National Express de slechtste: https://mediencenter.vrr.de/asset/kunde ... t_2018.pdf
Als Abellio straks de RE1 gaat exploiteren zullen de scores straks hard achteruit gaan. :Y
-
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22076
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Meltrain »

Waarom denk je dat?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3827
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Omdat de RE1 een relatief lang traject rijdt, door Köln komt (grootste knelpunt in Duitsland), over de drukste spoorlijnen van NRW rijdt en daarnaast een van de drukste treinseries van NRW is. Nu scoort DB nog relatief slecht, maar als straks alle S- en RE-lijnen door de Rhein-Ruhrregio naar andere vervoerders gaan en DB alleen nog wat regionale zijlijntjes exploiteert, gaat DB aanzienlijk beter presteren en komt het hoger op de lijst van dit soort onderzoeken te staan. Ten koste van Abellio, Keolis, NationalExpress en andere vervoerders die straks alle S- en RE-lijnen door de Rhein-Ruhrregio exploiteren.
-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten