Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Statler Rail

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Statler Rail »

Op het symposium over grensoverschrijdend OV, afgelopen zaterdag in Maastricht, zei de gedeputeerde dat het nog een kwestie van weken is voor er duidelijkheid komt over reactivering van Hamont-Weert voor personenvervoer. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg: men heeft bijna een akkoord bereikt.

Met overstap in Weert kan je ook vrij makkeijk tussen Vlaanderen en Eindhoven of Roermond (en verder) reizen. Ja, een directe verbinding met Eindhoven zou natuurlijk nóg beter zijn, maar dat is de komende jaren niet realistisch.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ja, een directe verbinding met Eindhoven zou natuurlijk nóg beter zijn, maar dat is de komende jaren niet realistisch.
Via Weert is vanuit Antwerpen toch geen aantrekkelijke route, de winst ligt zoals gezegd in het verbeteren van het regionaal verkeer. Me dunkt dat er behoefte is vanuit Neerpelt en dergelijke naar de regio Eindhoven zonder van de auto of allerlei buurtbussen afhankelijk te zijn.
pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

Waarom zou je helemaal via weert reizen om naar eindhoven te gaan? Beter laat men gewoon een hoogwaardige bus neerpelt - valkenswaard - eindhoven rijden in een frequentie van 1x per uur. Veel sneller dan met een boemeltreintje en dan nog overstappen, via een totaal onlogische route.
Hainje

Bericht door Hainje »

Mensen stappen doorgaans sneller in een trein dan in een bus. Qua reistijd zal het denk ik niet zoveel uitmaken.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
phileas

Bericht door phileas »

pedaalemmerzak schreef:Waarom zou je helemaal via weert reizen om naar eindhoven te gaan? Beter laat men gewoon een hoogwaardige bus neerpelt - valkenswaard - eindhoven rijden in een frequentie van 1x per uur. Veel sneller dan met een boemeltreintje en dan nog overstappen, via een totaal onlogische route.

Nou ik ben niet de enigste die dat altijd zegt. Ik ben helemaal eens met jou. Ik weet al zeker dat de trein toch niet gaat komen. En bovendien is het duur om zulke treinverbingen te maken en is even duur voor de reizigers. Met de bus van Eindhoven naar Achel>Neerpelt betaal je 6 euro voor een heel dag maar met de trein wordt dat duurder. Daarom vind ik dat er iets gedaan moet worden met de busverbindingen. Tussen Eindhoven-Aalst-Valkenswaard-Achel-Neerpelt. Een Hoogwaardig Openbaar Vervoer zou een hele goeie oplossing zijn. Die aansluiting zou kunnen hebben met de trein van en naar Antwerpen vanuit Neerpelt Station. Het is heel vermoeiend hoe mensen van Regio Neerpelt veel moeten overstappen om in Eindhoven te geraken.
pedaalemmerzak

Hainje schreef:Mensen stappen doorgaans sneller in een trein dan in een bus. Qua reistijd zal het denk ik niet zoveel uitmaken.
Ik ben het met je eens dat mensen sneller in een trein dan in een bus stappen, maar als de bus rechtstreeks is en sneller is dan wint de bus het toch echt.

- De wegverbinding is redelijk goed (bijna een snelweg in België en een normale provincialeweg in Nederland)
- De bus kan via de centra van Neerpelt/Overpelt, Valkenswaard en Eindhoven rijden (de trein komt natuurlijk alleen bij de stations)
- De bus komt langs Valkenswaard wat ook een grote plaats is
- De busroute is rechtstreekser dan de treinroute via Weert
- De bus rijdt zonder overstappen, gewoon rechtstreeks

In dit geval is een bus toch echt een betere optie dan de trein. De trein kan wel rijden maar heeft als enige functie Weert te verbinden met België. België gaat dat nooit financieren zonder Nederlandse steun, want het nut voor Belgen om in Weert te geraken is nihil. weert is namelijk helemaal niet zo'n belangrijke stad.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Ik snap niet waar dit negativisme ten opzichte van een trein Hamont - Weert vandaan komt. Het gaat om een stukje van 10 kilometer, met een omhooggetrokken snelheid (ca 120 km/h) red je dat binnen 8 minuten. Hiermee zou de reistijd tussen bijvoorbeeld Weert en Neerpelt zo'n 16 minuten zijn. Met een vijf minuten-overstap in Weert op de IC wordt de reistijd naar Eindhoven dan 38 minuten, en dat is sneller dan de reistijd van station naar station per auto als ik het nu bekijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
pedaalemmerzak

Het lijkt er inderdaad op dat ook met overstap de verbinding neerpelt - eindhoven station iets sneller is per trein, ja.

Maar een bus heeft het voordeel dat er ook via Valkenswaard gereden wordt (een niet onbelangrijke plaats), en ook via de zuidkant en het centrum van Eindhoven.
Roeland

Bericht door Roeland »

Deze discussie over de mogelijke spoorverbinding Weert - Hamont is misschien de reden dat Arriva Limburg "nog even niet" z'n aangekondigde Q-liner naar Hamont laat rijden?
Statler Rail

Bericht door Statler Rail »

Klopt. Ook dat is zaterdag op het symposium in Maastricht door Arriva bevestigd.
Meltrain
Donateur

Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Het bericht verbaast mij een beetje. De NMBS heeft in het nieuwe vervoersplan namelijk aangegeven dat exploitatie van de spoorlijnen ten oosten van Mol na 2021 geen prioriteit krijgt, als in: als er nog meer bezuinigd gaat worden gaan die twee lijnen dicht.
Is aanbesteden geen optie als de NMBS die lijnen (eventueel) niet meer wil exploiteren?
Karl schreef:Maar Weert is toch een eenvoudig stadje in de provincie? Ik snap de relevantie niet zo goed om Mol met Weert te verbinden. Het lijkt mij dat Eindhoven veel meer potentie heeft.
Het gaat natuurlijk niet alleen om Weert. Ook Roermond en Venlo krijgen hiermee ook een veel snellere verbinding naar Antwerpen.
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 11 nov 2016, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
Suus schreef:Het bericht verbaast mij een beetje. De NMBS heeft in het nieuwe vervoersplan namelijk aangegeven dat exploitatie van de spoorlijnen ten oosten van Mol na 2021 geen prioriteit krijgt, als in: als er nog meer bezuinigd gaat worden gaan die twee lijnen dicht.
Is aanbesteden geen optie als de NMBS die lijnen (eventueel) niet meer wil exploiteren?
Dat is uiteraard niet het doel van de NMBS. Het doel van dit pressiemiddel is vooral de politiek duidelijk maken dat als je steeds minder investeert en de prijzen ook niet verhoogt mogen worden je op een gegeven moment een kat in de zak koopt. Dus zijn er tien spoorlijnen aangestipt die als eerste worden geschrapt als het niet snel beter wordt, geen van allen echt kernonderdeel van het Belgische spoorwegennet overigens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105

Bericht door ICE105 »

Statler Rail schreef:Op het symposium over grensoverschrijdend OV, afgelopen zaterdag in Maastricht, zei de gedeputeerde dat het nog een kwestie van weken is voor er duidelijkheid komt over reactivering van Hamont-Weert voor personenvervoer. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg: men heeft bijna een akkoord bereikt.
De vraag is wie "men" in deze is. De overheden, de vervoerders of allebei en dan ook allemaal onderling afgestemd? Daar is behoorlijke ruimte voor verbetering t.o.v. het verleden, zie HSL dossier.

Benieuwd wie de vervoerders zijn. NMBS schijnt het niet zo fijn te vinden dat Arriva Limburg in de toekomst naar Luik wil rijden. Dus tussen deze 2 partijen verwacht ik geen huwelijk op deze lijn.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

NMBS heeft in communicatie met de Provincie Limburg met betrekking tot de concessie Limburg aangegeven dat Hamont - Weert een zaak van de NMBS is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105

Bericht door ICE105 »

NMBS is geen spoorwegonderneming voor personenvervoer in Nederland.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Nee, binnen Nederland rijdt de NMBS onder de vlag van NS in het reizigersvervoer. Je krijgt hiermee hetzelfde idee als op Luik-Maastricht en Antwerpen-Roosendaal qua bediening.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

IK dacht dat de doortrekking vooral bedoeld is om de lange keertijd in Hamont (40 minuten) effectief te benutten, net als dat over 13 maanden de RB61 doorrijdt naar Hengelo om zo de lange keertijd in Bad Bentheim effectief te benutten. Maar als de dienstregeling zo wordt aangepast dat de keertijd in Hamont korter wordt, dan is doorrijden naar Weert een duur grapje vanwege extra materieel en personeel. De spoorlijn heeft een heel ongunstige ligging ten opzichte vn potentiële reizigersstromen. De reistijd Eindhoven-Hasselt/Antwerpen/Neerpelt wordt niet echt korter door de spoorlijn Weert-Neerpelt-Mol. Ik zie ook meer in een snelbus Eindhoven-Neerpelt-Hasselt omdat dat in mijn ogen wel een missing link is.
-
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Er zijn maar twee dienstregelingen mogelijk tussen Mol en Hamont, omdat alleen op station Neerpelt kruisingsmogelijkheden zijn.

Of de trein rijdt in 27 minuten van Mol naar Hamont, doet daar een korte kering en rijdt in 27 minuten terug naar Mol en Antwerpen, of je doet een lange kering in Hamont en je laat de treinen kruisen in Neerpelt.

Aangezien je ook nog rekening moet houden met overstappen in Herentals en Lier en met treinpaden in de regio Antwerpen is gekozen voor de lange kering in Hamont. Aangezien de dienstregeling voor de periode 2018-2020 wordt gebaseerd op de dienstregeling van 2015-2017 hoef je vooralsnog geen gewijzigde tijdligging te verwachten.
phileas

Bericht door phileas »

Arriva had een grote fout gemaakt om het het plan van de qliner naar Hamont te stoppen. En wat ik niet snap is dat ze een treinverbinding willen leggen met Weert. Een Snelbus van Eindhoven naar Hasselt via Neerpelt zal een betere optie zijn. Met aansluiting van IC trein Op Neerpelt Station. De trein verbinding is wel goed maar die gaat naar een onbelangrijke plek waar de inwoners van Lommel,Overpelt,Neerpelt en Hamont-Achel niks aan hebben. De inwoners gaan meer naar Valkenswaard en Eindhoven in plaats van Weert. Het is beter als lijn 18a van Hasselt doorrijdt naar Eindhoven via Valkenswaard/Aalst over de N69 en de HOV busbaan. Flixbus rijdt ook naar Hasselt maar stopt niet in Neerpelt en en rijdt maar een keer oer dag. Daar hebben wij ook niks aan.

Al die geld dat ze gereserveerd hebben vind ik gezet moeten worden voor een buslijn en geen trein. Was het maar dat de spartacusplan door ging van de sneltram van Hasselt naar Neerpelt door naar Eindhoven via Valkenswaard. Dat was een goede plan.
Plaats reactie