Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 23 sep 2023, 10:40
Ik wist niet dat jij met bejaarde Duitsers rondreed.
ATB-EG en ERTMS kunnen ineens niet meer samen op één baanvak tegelijk functioneren dus? Oeioei, dan moeten we maar snel Utrecht-Bijlmer en de Hanzelijn stilleggenRebel schreef:Het doortrekken van de Belgische treinbeveiliging kan alleen als er geen interactie is met het overige net
De dieseltankinstallatie in Mol is recent nog gekeurd zodat 'ie weer tot maar liefst 2032 mee kan, ik vermoed dat de MW41's daar nog niet weg zijn de komende jaren.
Ik kan hier geen andere bron op het internet vinden, maar het zou wel een welkome toevoeging zijn aan de internationale treinbestemmingen.DSB wil vanaf 2025 Kopenhagen - Amsterdam gaan rijden. Hiervoor hebben de Denen 8 extra treinen in bestelling bij Talgo.
Technisch vrijwel hetzelfde als de nieuwe ICE-L-treinen die DB gaat rijden tussen Amsterdam en Berlijn. Dus qua toelating zou er geen grote problemen moeten zijn. Wellicht kan de NS Vectrons die eerst worden gebruikt voor de Berlijntrein dan gebruikt worden voor de Kopenhagentrein.Gemeenschappelijk aan de plannen is dat de nieuwe verbindingen in samenwerking tussen de nationale treinmaatschappijen in de landen zullen worden uitgevoerd en niet in concurrentie met elkaar.
- Het samenwerkingsmodel is wat wij nastreven. En dat vinden ze gelukkig een goede oplossing, zei hij over de onderhandelingen die nog lopen met de andere treinbedrijven.
Terwijl DSB dus verantwoordelijk zal zijn voor het rijden door Denemarken, zal het DB zijn in Duitsland, NS in Nederland, SJ in Zweden en ČD in Tsjechië. Het verschil is dat de rijtuigen aaneengesloten zullen zijn, zodat de passagiers de hele weg op dezelfde stoel kunnen blijven zitten.
Maar het is niet zo eenvoudig als alleen maar uitzoeken welke wagons en locomotieven van het bedrijf de reis zullen maken. De nieuwe Vectron-locomotieven van DSB, die de treinen tussen Kopenhagen en Hamburg trekken, zijn alleen uitgerust voor de seingevings- en treinbesturingssystemen in Denemarken en Duitsland en kunnen dus niet in Zweden en Nederland rijden. Op dezelfde manier kunnen de huidige locomotieven van de Zweden en Tsjechen niet op de Deense stroom- en seinsystemen rijden.
De oplossing heet locomotiefwissel. Voor de treinen naar het zuiden zal dit in het geval van de Amsterdamse trein in Hamburg of in Osnabrück zijn. Als het om het verkeer richting Oslo gaat, zijn de Zweden nog steeds op weg om nieuwe locomotieven te moeten kopen en overwegen ze daarom om deze in alle drie de Scandinavische landen inzetbaar te maken. Zo krijgen de treinen in Kopenhagen een locomotiefwissel, maar moeten ze wachten tot de nieuwe locomotieven van de Zweden zijn afgeleverd om aan de slag te gaan.
Tegelijkertijd exploiteert DB volledige treinen tussen Hamburg en Osnabrück, het traject dat de trein naar Amsterdam zal gebruiken. Het kan hier dus niet zomaar een van de bestaande ritten vervangen en er moeten dus nieuwe kanalen voor de trein worden gevonden op een toch al druk traject.
Kort samengevat:tjoektjoek schreef: ↑za 07 okt 2023, 10:51 https://twitter.com/emiloost/status/1710413709393162688
Ik kan hier geen andere bron op het internet vinden, maar het zou wel een welkome toevoeging zijn aan de internationale treinbestemmingen.DSB wil vanaf 2025 Kopenhagen - Amsterdam gaan rijden. Hiervoor hebben de Denen 8 extra treinen in bestelling bij Talgo.
In het rapport staat dat ze nog niet toegelaten zijn in Nederland.
Dat zegt in dit geval niet zo veel, andere Belgische treinen zijn op grensbaanvakken toegelaten zonder ATB.
Op zich kan het met de bestaande paden (mKoK 2024) in Duitsland al, zelfs met locwissel bij Eidelstedt of Langenfelde. De paden sluiten toch niet helemaal op elkaar aan waardoor je sowieso 10 minuten over hebt in die buurt. Ik kom tot onderstaande dienstregeling, die elke 2 uur mogelijk is. Op Osnabrück Hbf maakt ie gebruik van de perronloze Klus-Kurve, daarom als vervanging een stop op station Altstadt.
Code: Selecteer alles
Amsterdam C 10:59 FV 34
Hilversum 11:20 11:22
Amersfoort C 11:34 11:36
Apeldoorn 12:00 12:02
Deventer 12:14 12:18
Hengelo 12:51 12:52
Bad Bentheim 13:09 13:11
Rheine 13:23 13:25
Osnabrück Altstadt 13:50 13:52
Osnabrück Hbf (o.H.) 13:54 13:55 FV 99
Bremen Hbf 14:48 14:51
Hamburg-Harburg 15:35 15:37
Hamburg Hbf 15:47 15:50
Hamburg Dammtor 15:53 15:55
Langenfelde (Lokw.) 16:03 16:13 FV 5.1
Neumünster 16:48 16:49
Schleswig 17:25 17:27 FV 71.2
Padborg 17:53 17:59
Kolding 18:41 18:43
Odense 19:19 19:22
Ringsted 20:02 20:04
København H 20:34
København H 09:26 FV 71.2
Ringsted 09:52 09:56
Odense 10:36 10:39
Kolding 11:15 11:18
Padborg 11:59 12:02
Schleswig 12:28 12:30 FV 5.1
Neumünster 13:08 13:10
Langenfelde (Lokw.) 13:44 13:54 FV 99
Hamburg Dammtor 14:02 14:04
Hamburg Hbf 14:07 14:10
Hamburg-Harburg 14:20 14:22
Bremen Hbf 15:07 15:10
Osnabrück Hbf (o.H.) 16:02 16:03 FV 34
Osnabrück Altstadt 16:05 16:07
Rheine 16:33 16:35
Bad Bentheim 16:48 16:51
Hengelo 17:07 17:09
Deventer 17:41 17:45
Apeldoorn 17:57 17:59
Amersfoort C 18:24 18:26
Hilversum 18:38 18:39
Amsterdam C 19:00