In Luxemburg komt het wel meer voor dat alle ritten van een lijn door hetzelfde vervoersbedrijf worden gereden, uitgezonderd eentje (of eventueel twee à drie).
Als slechts een zo'n rit tot een ander vervoersbedrijf behoort is de kans vrij groot dat je als chauffeur die lijn helemaal niet kent terwijl je er al jaren werkt.
Vandaag was zo'n situatie bij een chauffeur die ik goed ken, zodoende stond ik bij de beginhalte te wachten omdat ik die lijn wel ken (alle andere ritten behoren tot een vervoersbedrijf waar ik ook veel mee reis).
Kort voor vertrektijd kwam de chauffeur langs de halte rijden, nadat ik was ingestapt zegt ie verbaast tegen me; waar zijn de reizigers?
REIZIGERS? OP DEZE LIJN?
Ja maar dit is toch een lijn van een vervoersbedrijf dat uitsluitend drukke trajecten kent en ze geven me toch niet voor niets een 15 meter bus mee?
Haha, ja dat begrijpt volgens mij niemand, waarom er een vervoersbedrijf in Luxemburg is dat uitsluitend lijnen heeft waar het reizigersaanbod zeer groot is en vrijwel uitsluitend rechtdoor rijden (hoofdwegen), maar ook een lijn er bij heeft waar nooit iemand in zit en wel een van de meest idiote routes heeft die je je kunt voorstellen.
Nou goed, wij met zowaar een reiziger vertrokken, die op het allerlaatste moment nog bij de beginhalte aan kwam.
Ik de route wijzen, na een tijdje merkte de chauffeur op dat verderop het kruispunt leek te zijn waar we een kwartier geleden ook al waren...???
Ja dat klopt, maar nog niet rechtstreeks naar het kruispunt rijden hoor want je moet eerst nog de tweede weg links nemen (smal straatje) want daar achter die huizen ligt nog een bushalte.
Moet ik daar echt met dat grote gevaarte in, of maak je een grapje, vroeg de chauffeur...
Natuurlijk maak ik geen grap, ben toch de route aan het wijzen...
Zo gaat die hele route verder, bij voor de hand liggende zijwegen niet afslaan maar ergens bij een boerenlandweggetje waar volgens de verkeersborden alleen tractoren mogen rijden ineens afbuigen met zo'n 15 meter bus.
Telkens weer (bijna) op een punt terug zijn waar je een kwartier eerder ook al was, etc.
Aan het einde van de rit vroeg de chauffeur waarom hun vervoersbedrijf eigenlijk niet alle ritten van deze lijn heeft, want merkwaardige routes van niks naar nergens, met niet tot nauwelijks reizigers is tenslotte hun dagelijkse werk.
Hij dacht bij deze rit van de grote "concurrent" eens een flink aantal mensen te vervoeren via een eenvoudige route, ja als ze je bij de planning dan ook nog een extra lange bus meegeven (terwijl ze er maar een paar daarvan in het wagenpark hebben) kan ik begrijpen dat je een totaal verkeerde indruk krijgt van wat je te wachten staat.
Je kunt wel merken dat ze bij de planning kort geleden de chauffeurs weer van ploeg hebben laten wisselen want vorige week vroeg ook al een chauffeur aan mij of ik met die rit kon meerijden om de route te wijzen, toen had ik echter geen tijd om mee te gaan.
Hij zal gerust wel van de begin naar de eindhalte zijn gekomen maar heeft beslist haltes overgeslagen of de bus een paar keer in zijn achteruit moeten zetten of omkeren want deze route is zo ingewikkeld en onlogisch, dat rij je zonder hulp de eerste keer echt niet foutloos. Echter doordat er toch geen reizigers zijn, zal niemand zich beklagen dat de bus niet is komen opdagen! :Y