Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
waldo79
Berichten: 7688
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Dat kan alleen omdat die treinen ook als RE zijn gecategoriseerd (A)
umbusko
Donateur
Berichten: 5379
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Jazeker, maar eerder waren Nahverkehrsfahrkarten wel geldig maar het Deutschlandticket niet. Nu is het Deutschlandticket dus ook geldig.
waldo79
Berichten: 7688
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld met IC34 tussen Dortmund en Siegen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5379
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Oh ja, nog twee stuks kort nieuws uit Praag, voordat ik het vergeet (ik was het eigenlijk al vergeten :@ ):
  • Op 13 oktober is in het zuidwesten van de stad de tramlijn die recent al verlengd was van Sídliště Barrandov naar Holyně met één halte verlengd tot Slivenec, waar een nieuwe keerlus is aangelegd. Meer info (+ foto's, filmpje) hier.
  • Per 1 oktober hebben we helaas afscheid moeten nemen van station Praha-Smíchov severní nástupiště. Lijn S65 rijdt voortaan via Praha-Smíchov, waar een extra perronnetje is aangelegd dat in beide richtingen wordt gebruikt en wordt aangeduid als perron 3, spoor P8; ik stapte hier vorige week zelf uit. Wat er daarna gebeurt weet ik niet: volgens mij moet de trein om op de lijn naar Praha-Žvahov uit te komen ergens steken, wat zou kunnen verklaren waarom de trein bij vertrek opeens achteraan zijn frontseinen aanzette maar toch naar voren wegreed. :mrgreen: (En het verklaart de 18 minuten reistijd tussen Praha-Smíchov en Praha-Žvahov...)
    Afbeelding
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door nvdw »

Sterker nog, als ik het goed zie moet dat treintje twee keer kopmaken om op het oorspronkelijke traject terug te komen :')
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5379
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Dat bedoelde ik met steken, ja. Ik zal het volgende keer zelf eens verkennen. :Y Overigens wel een leuk lijntje: in het weekend rijdt hier (aan normale prijzen) ook de Pražský motoráček met historisch materieel.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door VIRM »

Eerste hogesnelheidslijn Indonesië staat voor ontwikkeling én groeiende kloof


Hasely haast zich door Halim treinstation in het zuidoosten van Jakarta. Na een lange dag werken in de Indonesische hoofdstad wil hij terug naar zijn woonplaats Bandung. Met de eerste hogesnelheidslijn in Zuidoost-Azië gaat dat tegenwoordig veel sneller dan normaal. "Ik reed vroeger elke dag een uur of twee als er geen file was. Als ik de trein pakte duurde het drie uur. Nu ben ik in een half uur in Bandung."

En daar is Hasely heel blij mee. De lijn werd in 2008 voorgesteld, waarna president Joko Widodo in januari 2016 de eerste schep in de grond stak voor de aanleg van de lijn. De lijn zou 3 miljard euro moeten kosten, voor het grootste deel opgehoest door China in het kader van de Nieuwe Zijderoute. Zeven jaar later, toen de eerste trein in oktober ging rijden, waren de kosten gestegen naar 7 miljard euro.

Bron en meer: NOS



En merknaam van de trein is... Whoosh. :D :D :D :D
Beul van de blindegeleidelijn
gpvos
Berichten: 604
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

De Europese Commissie stelt regels voor voor betere bescherming voor reizigers, bijv. als je door een vertraagde trein een vliegtuig mist. En je moet altijd geld terug kunnen krijgen ipv. vouchers. Maar een gezamenlijk boekingssysteem laat nog op zich wachten.

NRC: https://archive.is/gOhYJ of https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/29/me ... n-a4182728

Bericht van de EC: https://commission.europa.eu/news/new-p ... 3-11-29_nl
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4545
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Huh? Daar zou Frans toch voor zorgen?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2875
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Wie vanaf 10.12. bij DB een Sparpreis of Super Sparpreis heeft niet meer automatisch een City-Ticket ingesloten. Toekomstig moet men bij aankoop van het ticket de exacte bestemming in de stad vermelden, dus de bus-, tram- of metrohalte waar men uitendelijk naartoe wil. Als men bij voorbeeld een Sparpreis naar Hannover koopt en daar van het Hbf. met de tram naar bij voorbeeld "Fasanenkrug" wil, moet men ook "Fasanenkrug" als bestemming invullen en niet meer "Hannover Hbf.". De prijs voor het City-Ticket wordt dan toekomstig extra berekend.

Voor Flexpreis zijn er geen veranderingen.

https://www.bahn.de/faq/buchung-city-ti ... p-10-12-23
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2875
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

In Hannover was vandaag een uitgebreide test van de vanaf aanstaande zondag geopende nieuwe Stadtbahn-lijn 13 naar Hemmingen: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 5,10632362
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50979
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Hannover is niet bepaald de meest interessante stad van Duitsland, maar ik ben toch altijd onder de indruk van hun uitstekende tramnetwerk :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Waarom komt daarvoor een nieuw lijnnummer?
Als ik de plattegrond zo zie, is het veel logischer om lijn 3, 7 of 17 te verlengen naar Hemmingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 792
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Volgens mij is het plan om lijn 9 vanuit het zuidwesten in te korten tot het Hauptbahnhof en dan neemt lijn 3, 7 of 13 de noordelijke tak van lijn 9 over.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50979
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Lijn 13 neemt het noordoostelijke eindpunt Fasanenkrug over van lijn 9, die wordt ingekort tot het Hauptbahnhof. Heeft deels te maken met de materieelinzet. Lijn 9 rijdt nog met de oude TW6000, en lijn 13 straks niet. Zodoende wordt de lijn naar Fasanenkrug ook toegankelijker, omdat de meeste TW6000 nog een middenstang bij de deuren hebben waardoor een rolstoel niet naar binnen kan. Om problemen met overlappende frequenties op te lossen (lijn 3, 7 en 13 rijden elk elke 10 minuten) gaat lijn 17 van 4x/uur naar 3x/uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2875
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Daar was onlangs een uitgebreide discussie over bij DSO. Wat ik daarvan heb begrepen is dat het heel ingewikkeld was te kiezen welke lijn naar Hemmingen gaat. ;) Een van de grootste argumenten zou de politiek zijn, want Hemmingen hoort niet bij de stad Hannover maar is een zelfstandig stad. En dus willen de politici van Hannover niet dat een wijk van de stad Hannover een slechtere bediening zou ervaren om in plaats daarvan een buurtgemeente te kunnen bedienen. Met lijn 17 wilde men niet naar Hemmingen vanwege de lage frequentie en dan zou Hemmingen geen verbinding met het belangrijke overstappunt Kröpcke hebben. En doordat lijn 9 toekomstig Empelde <> Hbf. rijdt en de tak van Hbf. naar Fasanenkrug door lijn 13 wordt overgenomen kan men op lijn 9 driedelige stammen inzetten zonder te veel extra stellen nodig te hebben, want op het noordelijke deel van de huidige lijn 9 zijn dubbeltracties voldoende. Of de lijn naar Fasanenkrug echt toegankelijker wordt is de vraag, want er zijn tussen Noltemeyerbrücke en Fasanenkrug nog enkele stations met niet-gelijkvloerse instap (dus kunnen daar sowieso geen TW 3000 rijden) en ergens heb ik ook gelezen dat TW 2000 voor de keerlus Fasanenkrug te breed zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Maar is het dan per se nodig om met twee lijnen naar Wettbergen te rijden? Ik heb het idee dat het traject tussen Waterloo en Wallensteinstrasse zo wel overbediend wordt.
De frequentieverlaging op lijn 17 leidt wel tot een slechtere bediening binnen de stad Hannover, al zijn de gevolgen beperkt. Ik weet niet wat de frequentie van lijn 10 is, maar de afstemming op het gezamenlijke traject van lijn 10 en 17 zal hiermee vast niet verbeteren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2875
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Lijn 10 rijdt 8x/uur. En ja, tussen Hauptbahnhof en Wallensteinstraße is dan een duidelijke overbediening met 18 treinen per uur via Kröpcke (lijnen 3, 7, 13) en nog eens drie treinen via Goetheplatz (lijn 17). Wat Wettbergen betreft is juist wat ik bedoelde met "politieke redenen". Wettbergen hoort bij de stad Hannover, dus wil men niet dat Wettbergen nadelen krijgt als men daar een lijn wegneemt om naar Hemmingen te sturen. Of twee lijnen naar Wettbergen echt qua reizigersaantal nodig zijn is nog maar de vraag.
gpvos
Berichten: 604
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

De software van elektrische treinstellen van het type NEWAG Impuls, die in Polen rijden, controleert of de trein in een werkplaats is geweest die niet van de fabrikant is, en zo ja, dan weigert de trein dienst:

https://social.hackerspace.pl/@q3k/111528162462505087

https://badcyber.com/dieselgate-but-for ... e-hacking/ (vertaling van https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o- ... -pociagow/ )

Het eerste bekende geval van DRM in een trein.
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 08 dec 2023, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50979
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Staking bij DB vanaf morgenavond voor 24 uur.

https://www.spiegel.de/wirtschaft/servi ... 6710b51b51
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5379
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Gelukkig reis ik morgenochtend. :X
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2875
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

DB wil van fysieke BahnCard af: Plastic kaarten moeten tot eind 2024 worden vervangen door digitale producten, aan het begin staan de Probe-BahnCard 25 en 50 welke per direct alleen maar nog digitaal vekrijgbaar zijn.

https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... ik-ab.html
cassie127
Berichten: 6613
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

In februari worden de prijzen van de NMBS met 5,9% verhoogd. Die geldt voor alle producten (abonnementen, enkele reizen, toeslagen en multi tickets)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
jossevb
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door jossevb »

https://www.ferrovie.info/index.php/it/ ... OlJMQ2xEHA

De voormalige Fyra's gaan mogelijk vanaf april van Milaan naar Ljubjana rijden. Morgen (11-12) zou er een testrit gereden worden.
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Momenteel is de verbinding tussen Italië en Slovenië niet geweldig, dus dat zou een mooie uitkomst zijn, maar ik ben wel bang voor wat die treinen doen als ze weer eens koude temperaturen tegenkomen... Als je ze dan ook nog op een internationale verbinding inzet is het al helemaal vragen om onheil natuurlijk (A)
請勿靠近車門
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten