Pagina 156 van 169

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 11 dec 2023, 19:49
door Suus
De ÖBB heeft met de nieuwe dienstregeling dynamic pricing geïntroduceerd voor de Nightjet-treinen, ook voor de treinen die niet van/naar/via Oostenrijk gaan. De korte samenvatting is: fors duurder.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 11 dec 2023, 20:47
door ICE11
Vanaf 1. januari 2024 is het Deutschlandticket in bussen rondom Stendal (Sachsen-Anhalt) niet meer geldig. Een meerderheid in het regionale parlament (Duits: Kreistag) heeft een financiele bijdrage van 40.000 Euro welke nodig is om de mindere ontvangsten voor de vervoerder te compenseren afgewezen. https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen- ... g-100.html

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 11 dec 2023, 21:13
door Klaasje
Suus schreef: ma 11 dec 2023, 19:49 De ÖBB heeft met de nieuwe dienstregeling dynamic pricing geïntroduceerd voor de Nightjet-treinen, ook voor de treinen die niet van/naar/via Oostenrijk gaan. De korte samenvatting is: fors duurder.
Als variatie op de bontjassentrein: een dure buitensportjas trein?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 11 dec 2023, 22:04
door en-es
Ik zag die tarieven ook al op social media. Mama mia wat een stevige prijzen zeg. Men buit dat vliegschaamte wel goed uit.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 11 dec 2023, 22:22
door JordiBrabant
ICE11 schreef: ma 11 dec 2023, 20:47 Vanaf 1. januari 2024 is het Deutschlandticket in bussen rondom Stendal (Sachsen-Anhalt) niet meer geldig. Een meerderheid in het regionale parlament (Duits: Kreistag) heeft een financiele bijdrage van 40.000 Euro welke nodig is om de mindere ontvangsten voor de vervoerder te compenseren afgewezen. https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen- ... g-100.html
Wordt het Landkreis Stendal nu €80.000 gekort op de financiering? Of wat?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 07:42
door ICE11
Uitgaanspunt is de strijd om de financering tussen de regering en de regionale autoriteiten. Het Deutschlandticket is voor de vervoerders per se verliesgevend. Het rijk en de deelstaten hebben voor 2023 en 2024 wel beloofd deze verliezen te compenseren, maar met maximaal drie miljard euro. Maar omdat deze bedrag vanwege gestegen kosten niet voldoende is moenten de bestellers van het vervoer, de gemeenten en regios dus, uit hun eigen zak extra geld bijvoegen om de vervoerders te vergoeden. Dat willen ze niet, want hun financiele situatie was al zonder het ticket overwegend slecht en de veel voorkomende mening bij de gemeenten en regios is dus: De regering in Berlin wilde dit ticket en wij niet, dus moet de regering ook de verliezen volledig compenseren of anders wordt het aanbod ingekort. En de genoemde 40.000 Euro zijn alleen de kosten voor de Kreis Stendal voor het eerste kwartaal 2024. Volgens de VDV (branchevereniging van de Duitse vervoerders) hebben de vervoerders door het Deutschlandticket tussen mei en december 2023 een tekort aan 2,3 miljard euro en voor 2024 is de schatting bij 4,1 miljard euro, waarvan het rijk zo gezegd alleen 3 miljard wil compenseren.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 07:46
door waldo79
Bedankt voor deze uitleg.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 08:31
door Nitein-Repart
en-es schreef: ma 11 dec 2023, 22:04 Ik zag die tarieven ook al op social media. Mama mia wat een stevige prijzen zeg. Men buit dat vliegschaamte wel goed uit.
Als vliegen in de toekomst duurzamer (lees: minder klimaatbelastend) wordt, dan valt het hele internationale treinnetwerk en dan met name het nachttreinnetwerk in duigen, want één van de weinige redenen om de internationale trein of nachttrein te nemen vervalt dan. Je houdt dan alleen nog internationale treinen over op trajecten die zo kort zijn, waardoor het te omslachtig wordt om te vliegen zoals Amsterdam-Paris, Amsterdam-Köln en eventueel Amsterdam-Frankfurt en Amsterdam-Berlin. Naar München bijvoorbeeld zou veel meer gevlogen worden vanuit Nederland als vliegen duurzamer (lees: minder klimaatbelastend) wordt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 09:20
door JordiBrabant
ICE11 schreef: di 12 dec 2023, 07:42 Uitgaanspunt is de strijd om de financering tussen de regering en de regionale autoriteiten.
Maar hoe zit het nu met de financiering van Kreisen? Heffen die hoofdzakelijk hun eigen belasting of krijgen ze vooral geld van Land of Bund? In het laatste geval zou er toch eisen aan sommige geldstromen gesteld kunnen worden; het Musterkreis zou toch een zak van €120.000 kunnen krijgen op voorwaarde dat 40.000 ervan naar de financiering van het Deutschlandticket gaat. Dan kan het Kreis natuurlijk weigeren, maar kost wel geld.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 10:03
door waldo79
@niteinrepart: het kan nog wel decennia duren voordat vliegen iets minder milieubelastend wordt. Filosoferen over het instorten van het netwerk van nachttreinen lijkt me zeer voorbarig. Waar het bij veel aanbieders van nachttreinen op stuk loopt is het gebrek aan recente bruikbare rijtuigen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 11:57
door Nitein-Repart
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10642386

Deutsche Bahn gaat vanwege het Europees Kampioenschap Mannenvoetbal en vanwege de hogere vraag in de hoogzomer een reserveringsplicht invoeren voor de Eurocity München-Zürich, Eurocity München-Innsbruck-Verona en de ICE Nürnberg-Wien. De reserveringsplicht geldt van 1 juni tot en met 31 augustus.

Aanvulling: reserveringsplicht geldt ook voor Hamburg-Købnhavn, Hamburg/Berlin-Praha, Amsterdam-Berlin, Amsterdam-Frankfurt/Basel en Brussel-Frankfurt. Van en naar Polen hanteert de PKP al een reserveringsplicht. De enige internationale langeafstandstreinen waar geen reserveringsplicht geldt zijn de ICE's/EC's naar Basel en de IC's over Singen-Schaffhausen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 12:09
door en-es
Lijkt me een goede zaak. Eigenlijk zou dat elk jaar moeten gebeuren.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 12:17
door Cas
In plaats van genoeg plaats bieden voor reizigers, gooien we ze er gewoon maar uit. Reizen? Neem vooral niet de trein! Toch weer netjes opgelost door DB.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 12:46
door Z2N
De capaciteit is nou eenmaal beperkt, en met dit soort maatregelen kan je de kans dat mensen onbedoeld achter blijven flink verkleinen. DB kan niet zomaar meer treinen uit de kast trekken, om te beginnen hebben ze daar het personeel niet eens voor.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 12:59
door umbusko
Zonder reservering reizen in drukke periodes op drukke lijnen is sowieso niet zo verstandig, maar een reserveringsplicht is ook maar een doekje voor het bloeden. Dat wordt nog wat als je je aansluiting mist (wat bij DB nogal eens voorkomt) of als het tweede stel of specifiek jouw rijtuig met daarin je reservering ontbreekt of defect is (wat bij DB ook nogal eens voorkomt).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 15:07
door dennistd
Zoals ik lees gaat het dus alleen om trajectdeel waarbij je daadwerkelijk over de grens gaat. Dus voor Amsterdam-Berlijn alleen voor Hengelo-Bentheim. Vanaf daar kun je gewoon zonder reservering naar Berlijn reizen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 17:08
door DovaModaal
Nitein-Repart schreef: di 12 dec 2023, 11:57 De enige internationale langeafstandstreinen waar geen reserveringsplicht geldt zijn de ICE's/EC's naar Basel en de IC's over Singen-Schaffhausen.
Bedankt,
ik zag dat ook een aantal Railjets zoals RJX 65 München-Wenen geen reserveringsplicht krijgen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 17:21
door Z2N
Z2N schreef: do 09 nov 2023, 16:14 De sluiting van de Maurienne-spoorlijn, die Chambéry Challes-les-Eaux verbindt met Modane, wordt waarschijnlijk verlengd van juli 2024 tot december 2024. Sinds 29 augustus is de spoorlijn gesloten in verband met een aardverschuiving, en het herstellen van de schade gaat langer duren dan eerder gedacht. Door deze aardverschuiving rijden er nu geen langeafstandstreinen tussen Parijs, Lyon en Milaan, dit gaat waarschijnlijk dus ook tot december 2024 duren (bron).
Update: vanaf 10 januari rijdt er dagelijks een TGV Parijs - St Jean de Maurienne en een TGV Oulx - Milaan. Daartussen rijden treinvervangende bussen door de Fréjus-wegtunnel, die naadloos op de treinen aansluiten. Hiermee wordt er weer een poging gedaan om het langeafstandsverkeer op deze verbinding te starten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 19:56
door ICE11
JordiBrabant schreef: di 12 dec 2023, 09:20 Maar hoe zit het nu met de financiering van Kreisen? Heffen die hoofdzakelijk hun eigen belasting of krijgen ze vooral geld van Land of Bund? In het laatste geval zou er toch eisen aan sommige geldstromen gesteld kunnen worden; het Musterkreis zou toch een zak van €120.000 kunnen krijgen op voorwaarde dat 40.000 ervan naar de financiering van het Deutschlandticket gaat. Dan kan het Kreis natuurlijk weigeren, maar kost wel geld.
De belangrijkste financieringsbron van de Kreise is de zogenaamde "Kreisumlage", dus een heffing welke de bij de Kreis horende gemeenten moeten afvoeren. Directe inkomsten uit belasting hebben de Kreise maar nauwelijks. Daarnaast ontvangt een Kreis ook financiele bijdragen van de federale regering en de deelstaten voor taken die de federale regering of de deelstaat hen hebben opgelegd, waaronder bij voorbeeld verzorging van vluchtelingen of het OV. Maar....nu wordt het ingewikkeld: De bijdrage voor het OV komt van de deelstaten, terwijl het Deutschlandticket een initiatief van de federale regering is. En dus kan men niet tegen de Kreis zeggen "je accepteert het Deutschlandticket niet, dus krijg je minder geld voor het OV" omdat dit twee verschillende verantwoordelijkheden betreft.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:08
door Suus
DovaModaal schreef:
Nitein-Repart schreef: di 12 dec 2023, 11:57 De enige internationale langeafstandstreinen waar geen reserveringsplicht geldt zijn de ICE's/EC's naar Basel en de IC's over Singen-Schaffhausen.
Bedankt,
ik zag dat ook een aantal Railjets zoals RJX 65 München-Wenen geen reserveringsplicht krijgen.
De Railjets tussen München en Wenen krijgen ook een reserveringsplicht, het is alleen nog slordig verwerkt. DB zegt tussen Salzburg en Linz, ÖBB zegt alleen voor Salzburg, wat natuurlijk een beetje raar is.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 19:46
door ICE11
Suus schreef: ma 04 dec 2023, 21:23 Hannover is niet bepaald de meest interessante stad van Duitsland, maar ik ben toch altijd onder de indruk van hun uitstekende tramnetwerk :Y
...indrukwekkend zijn ook de eerste beelden van driedelige treinen op lijn 9: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 5,10644075

En ja, er rijden nu daadwerkelijk TW 2000 naar Empelde, maar er is een bepaalde bocht in Linden waar twee treinen elkaar niet mogen ontmoeten. De "A-Tunnel" tussen Waterloo en Hauptbahnhof is zoals voorspeld door de nieuwe lijn 13 nu overbelast en er zijn regelmatig vertragingen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 14 dec 2023, 19:09
door ICE11
Vanwege het begrotingstekort wil de Duitse regering volgend jaar de subsidies voor OV in de deelstaten met 350 miljoen euro bezuinigen.

https://www.lok-report.de/news/deutschl ... erzen.html

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 14 dec 2023, 21:05
door gpvos
Het is helaas niet meer mogelijk om via reiseauskunft.bahn.de kaartjes te kopen (misschien was dat al een tijdje zo). Had ik net weer eens een prachtige en goedkope route met een leuke combinatie van ICE, IC en veel Nahverkehr dwars door het Duitse binnenland naar Tsjechië gevonden, klik ik op kaartje kopen, moet ik alsnog naar de nieuwe interface die beduidend minder mogelijkheden biedt om je reis te finetunen. -0-

(edit:) Hmm, de voorwaarden voor de Sparpreis zijn ook verslechterd: je kon voorheen storneren tot kort voor vertrek, zij het tegen kosten, nu alleen maar tot 5 dagen na boeking, al is het dan gratis.

(edit 2:) Oh, maar ook bij een Super-Sparpreis krijg je nog, in héél kleine lettertjes, "Sofortstornierung bis 720 Minuten nach Buchung möglich", dat zijn toch nog 12 uur. Dus de Sparpreis is eigenlijk nauwelijks nog interessanter dan een Super-Sparpreis.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 14 dec 2023, 22:17
door Suus
De oude website krijgt geen aanpassingen meer aan de prijzen-engine terwijl bijvoorbeeld het hele stelsel met City-tickets overhoop is gehaald, vandaar dat je vrijwel dwingend naar de nieuwe interface wordt gestuurd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 14 dec 2023, 22:23
door Nitein-Repart
gpvos schreef: do 14 dec 2023, 21:05 (edit:) Hmm, de voorwaarden voor de Sparpreis zijn ook verslechterd: je kon voorheen storneren tot kort voor vertrek, zij het tegen kosten, nu alleen maar tot 5 dagen na boeking, al is het dan gratis.

(edit 2:) Oh, maar ook bij een Super-Sparpreis krijg je nog, in héél kleine lettertjes, "Sofortstornierung bis 720 Minuten nach Buchung möglich", dat zijn toch nog 12 uur. Dus de Sparpreis is eigenlijk nauwelijks nog interessanter dan een Super-Sparpreis.
Waar maak je uit dat een Sparpreis enkel tot 5 dagen na boeking te annuleren is?

Ik kan voor een reis Elten-Görlitz op 8 juni gewoon een Sparpreis boeken die tot 1 dag voor vertrek te annuleren is, waarbij je na aftrek van € 10 annuleringskosten een voucher krijgt.

Staat ook op de site van Deutsche Bahn, zie hier: https://www.bahn.de/angebot/sparpreis-f ... /sparpreis