Sinds afgelopen weekend, inderdaad. Je kunt nu bij het maken van een reservering helaas ook niet meer zien welke stoelen "besetzt" en welke "nicht reservierbar" zijn.

Sinds afgelopen weekend, inderdaad. Je kunt nu bij het maken van een reservering helaas ook niet meer zien welke stoelen "besetzt" en welke "nicht reservierbar" zijn.
Zoek een reis op 15 maart van A'dam naar Praag, klik op een willekeurige rit, kijk naar de voorwaarden voor Sparpreis Europa:Nitein-Repart schreef: ↑do 14 dec 2023, 22:23Waar maak je uit dat een Sparpreis enkel tot 5 dagen na boeking te annuleren is?
Merk op dat ik het in mijn oorspronkelijke bericht over een reis naar Tsjechië had.bahn.de schreef:Sparpreis Europa, 2. Kl.
Zugbindung
[bla bla]
Stornierung bis 5 Tage nach dem Buchungstag kostenfrei möglich
Sie können Ihre Fahrkarte bis einschließlich 5 Tage nach dem Buchungstag kostenfrei stornieren. Danach ist eine Stornierung ausgeschlossen.
Code: Selecteer alles
06:30 Vilnius 19:51
07:14 Kaišiadorys ??:??
08:51 Šiauliai 17:21
09:30 Joniškis ??:??
10:06 Jelgava 16:08
10:43 Rīga 15:28
Klopt, in de Baltische staten bieden de langeafstandsbussen in veel gevallen een frequenter en in sommige gevallen zelfs sneller alternatief voor de trein. Dat terwijl er wel forse EU subsidie zit op railvervoer, in ieder geval in Estland, waar ze exclusief rondrijden met hagelnieuwe FLIRTs
Als je de juiste rit uitzoekt, heb je een bus met een soort Business Class achterin. Netjes een gordijntje tussen de plebs en het luxe gedeelte, 1+1 opstelling met stoelen die bijna helemaal plat kunnen!Gebruikersnaam schreef: ↑vr 15 dec 2023, 23:19 Volgend jaar maar eens proberenWel een erg christelijk tijdstip om uit Vilnius te vertrekken, mijn hemel
![]()
Ik bedoelde de trein haha, die staat nu op de emmerlijst. Vorig jaar tijdens mijn uitwisseling in Estland geregeld gebruik gemaakt van deze bussen en geen slecht woord over deze maatschappijStefan schreef: ↑za 16 dec 2023, 02:57Als je de juiste rit uitzoekt, heb je een bus met een soort Business Class achterin. Netjes een gordijntje tussen de plebs en het luxe gedeelte, 1+1 opstelling met stoelen die bijna helemaal plat kunnen!Gebruikersnaam schreef: ↑vr 15 dec 2023, 23:19 Volgend jaar maar eens proberenWel een erg christelijk tijdstip om uit Vilnius te vertrekken, mijn hemel
![]()
Valt mij op dat de Baltische Staten vergeleken met andere Europese landen met een vergelijkbaar inwoneraantal en bevolkingsdichtheid toch wel een beroerd treinennetwerk hebben, zeker voor de grensoverschrijdende verbindingen. Litouwen heeft dan nog wel een redelijk treinnetwerk, maar Letland heeft enkel een soort S-Bahn-achtig netwerk rond Riga en buiten het stedelijk gebied rond Riga rijdt vrijwel niets en Estland heeft enkel oranje Flirt-treinstellen en is dus helemaal een eenheidsworst. Estland heeft ongeveer evenveel inwoners als Slovenië en ook qua economie zijn deze landen goed met elkaar vergelijkbaar. Toch heeft Slovenië qua treinen veel meer diversiteit te bieden dan Estland.DDietzen schreef: ↑vr 15 dec 2023, 21:32 De dienstregeling van de nieuwe dagelijkse trein Vilnius-Riga vanaf 27 december is gedeeld door iemand op Bluesky, zo las ik op Drehscheibe-Online:In noordelijke richting dus een aansluiting van 17 minuten op de trein naar Valga (die daar als enige een (urenlange) overstap biedt richting Tallinn), andersom is er geen aansluiting Tallinn-Vilnius en mag je mooi een bijna hele dag wachten in Riga of een hotelletje in Valga boekenCode: Selecteer alles
06:30 Vilnius 19:51 07:14 Kaišiadorys ??:?? 08:51 Šiauliai 17:21 09:30 Joniškis ??:?? 10:06 Jelgava 16:08 10:43 Rīga 15:28
Warschau-Riga op dezelfde dag is ook niet mogelijk, ga maar lekker overnachten ergens in Litouwen
![]()
Ik dacht op basis van deze video, zie hier: https://youtu.be/lwctQMgW-6g?si=Bihnf_xOkhJ7L-mZDDietzen schreef: ↑zo 17 dec 2023, 12:50 De concurrentie van de bus is naar mijn mening deels een kip-ei-probleem. Met een handvol stoptreintjes per dag met overeenkomstig interieur kan de bus natuurlijk uitgebreid floreren omdat die dan heel veel reizigers naar zich toetrekt. Als je een frequente treindienst met comfortabel materieel opzet die niet middenin de velden vijf stops heeft (en liefst ook nog wat harder mag rijden), kan dat vast een flink publiek trekken en verkassen de bussen op een gegeven moment vanzelf wel naar een andere route waar ook potentieel zit maar die niet direct samenloopt met het spoor.
De indruk die ik de laatste jaren uit persberichten van en discussies over de Baltische spoorwegen krijg, is echter dat de mentaliteit er niet naar is om de komende jaren serieuze verbeteringen in de treindienst door te voeren, want: straks komt Rail Baltica en dan wordt alles beter dus daar wachten we rustig op![]()
De rijtuigen van nachttreinen richting Moskou en/of Sint-Petersburg zullen vast allemaal zijn teruggetrokken naar Rusland (of Kazachstan, daar weet ik niks van maar ik geloof je zo) door de RZhD die de ritten uitvoerde. Gezien de politieke situatie zul je die rijtuigen niet meer in de EU gaan zien binnen afzienbare tijd, uitgezonderd transit voor Kaliningrad.
De nachttrein Riga-Vilnius-Minsk-Kyiv reed volgens mij met Oekraïense rijtuigen dus die zullen wel bij UZ zitten nu. Treinverkeer in Oekraïne is in trek dus ze zullen die rijtuigen vast zelf nodig hebben voor hun binnenland.
De treurige staat van internationale verbindingen in de Baltische staten is ironisch, want op technisch vlak zijn het zowat de makkelijkste landsgrenzen voor het spoor in de EU. Bij mijn weten hebben alledrie de landen immers hetzelfde beveiligingssysteem en vrijeruimteprofiel dankzij hun gemeenschappelijke Sovjetverleden. Om bovenleidingsspanning hoef je je ook geen zorgen te maken, want er hangt toch geen waslijn over de grens en dieseltreinen zijn er genoeg.
Zegt het gebrek aan diversiteit in materieel dan iets over hoe "beroerd" een treinnetwerk is?Nitein-Repart schreef: ↑zo 17 dec 2023, 12:27 Valt mij op dat de Baltische Staten vergeleken met andere Europese landen met een vergelijkbaar inwoneraantal en bevolkingsdichtheid toch wel een beroerd treinennetwerk hebben, <knip> en Estland heeft enkel oranje Flirt-treinstellen en is dus helemaal een eenheidsworst. Estland heeft ongeveer evenveel inwoners als Slovenië en ook qua economie zijn deze landen goed met elkaar vergelijkbaar. Toch heeft Slovenië qua treinen veel meer diversiteit te bieden dan Estland.
Het eerste is zelfs niet nodig, als je gewoon met Flirt's tussen Tallinn en Riga gaat rijden. Dat lijkt me prima materieel daarvoor.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten