Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
waldo79

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Goed om te horen :Y En lijn 350 is dan wel de meest rechtstreekse lijn naar Maastricht, maar daarmee nog geen snelle.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Ik denk dat er bijna geen snellere optie is voor lijn 350 ?
Volgens mij volgt ie de meest directe route.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Klopt, afgezien van wat gedraai in Aken is het continu rechtdoor tot in Maastricht. Overigens is er voor het wegverkeer ook geen snelle route. Via Heerlen en Valkenburg is langer in afstand.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

De terugweg vanaf het Hbf is onnodig lang, met die aftakking richting het Bushof, maar verder is het wel mooi rechtdoor ja. :Y
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Er kan een hoop gezegd worden over Britse treinen, maar ik ben 15 minuten geleden ingestapt en heb ondertussen kaartcontrole gehad, een kop thee gekregen, lunch geserveerd gekregen en ben voorzien van een koude drank. :pos:

Dat ik de enige was in het rijtuig die niet uit zichzelf alcohol bestelde bij de lunch zegt dan weer genoeg over het Britse volk. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Liep hier niet ooit iemand rond die helemaal into kabelbanen, zweeftreinen en zulke shit was?

https://nos.nl/artikel/2487538-pakistaa ... n-de-grond
ICE11

Bericht door ICE11 »

henrivanderweijden schreef: ma 21 aug 2023, 12:55 Ik denk dat er bijna geen snellere optie is voor lijn 350 ?
Volgens mij volgt ie de meest directe route.
De enige snellere optie is in Aachen weer de oude route te rijden, dus met een enkele stop in de binnenstad bij het Theater (nu stopt de bus daar niet meer omdat Elisenbrunnen om de hoek is) en dan direkt linksaf terug richting Schanz.

Apropos Aachen: Als iemand vier splinternieuwe elektrische VDL Midcity zoekt, welke oorspronkelijk voor CXX zijn gebouwd, deze rijden vanaf begin september als belbus aldaar bij de ASEAG, goed te herkennen aan de groene stoelen. ;)
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

umbusko schreef: zo 20 aug 2023, 11:29
ThatPCDude schreef: za 19 aug 2023, 08:12 ...Overigens weten ze niet wat 'rijrichting' is aan het loket, want zit nu 12 uur achteruit terwijl ik aangegeven had dat niet te willen. En in de EC178 zelfs nieteens aan een raam maar tegen een raamstijl (flashbacks naar eurostar)
Dat is pure pech, maar weinig aan te doen want het is van tevoren niet bekend in welke richting de afzonderlijke rijtuigen gedraaid staan. Die raamstijl, daar is met wat kennis wel wat aan te doen.
Voor de IC144 bleek het uiteindelijk mee te vallen en had ik wel een raamplaats in de rijrichting mee! Was iets te voorbarig met mijn conclusie :lol:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben inmiddels dertien en een half uur op één dag aan het treinen, en over een half uurtje bereik ik met Praha de eerste bestemming van mijn Interrail.
De overstap van ICE 255 op ICE 27 was vandaag makkelijk te halen, omdat beide treinen gespoorwijzigd werden op Frankfurt Flughafen Fernbahnhof en de 255 nauwelijks vertraging opliep. Op Frankfurt Hbf was deze achteraf ook makkelijk te halen, want de 27 werd door personen op het spoor vastgehouden. Een uurtje vertraging later had de Bundespolizei het spoor schoongeveegd en konden we er weer door, ware het niet dat onze aansluiting in Nürnberg met een dergelijke vertraging al een uurtje voor de uiteindelijke aankomst met +70 vertrokken was. Omreizen via Schwandorf en de vertraging tot +60 beperken was door werkzaamheden elders geen optie, omdat de overstap in dat gehucht met drie minuten wel erg krap werd.
Uiteindelijk rijden ik en mijn reisgenoot nu dus met +120 de originele route die we gepland hadden via Cheb. Gezien het aantal reizigers dat na Marktredwitz overbleef in de BR 612 en wij afgaande op de hoeveelheid bagage in de rekken de enige toeristen in de RE33 waren is het wel een obscure methode om in één dag naar Praha te reizen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79

Bericht door waldo79 »

Duitsland :N
Jelle

Bericht door Jelle »

Groeten uit Vy nachttrein 92 vanuit Stockholm richting Boden, waar ik een overstap heb naar Narvik. De rechtstreekse trein rijdt vandaag helaas tot Boden, anders had ik die graag genomen om lekker uit te kunnen slapen. 10 minuten na oorspronkelijke vertrektijd inmiddels net vertrokken uit Stockholm C, ik ben benieuwd wat er verder nog gaat gebeuren vannacht.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

ArrivaBas schreef: wo 23 aug 2023, 20:54 Ik ben inmiddels dertien en een half uur op één dag aan het treinen, en over een half uurtje bereik ik met Praha de eerste bestemming van mijn Interrail. …
Ik ben ook nog een paar dagen in Praha *O* Gisteren aangekomen met de Metropolitan uit Slowakije met +15, die van twee uur eerder zat er maar 3 minuten voor. :')

De route via Cheb wordt anders best wel gebruikt, met name de overstap op de Pendolino (4 uur eerder). Maar niet zozeer door de grote meute Interrailers, nee. Drie minuten in Schwandorf is best te doen trouwens, als je niet vertraagd bent. Maar daar stranden is dan ook weer niet ideaal.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Mijn ervaringen qua gebruik van de grensovergang bij Cheb komen ongetwijfeld ook doordat wij dankzij het geklungel van de Deutsche Bahn de voorlaatste reismogelijkheid van de dag hadden na Nürnberg. Vanuit Nederland kun je de Pendolino en vroegere verbindingen niet halen zonder overnachting in Duitsland, omdat er zo vroeg in de ochtend nog geen ICE rijdt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Is Maastricht geen Nederland meer, dan? (A) ;)
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Jelle schreef: wo 23 aug 2023, 22:08 Groeten uit Vy nachttrein 92 vanuit Stockholm richting Boden, waar ik een overstap heb naar Narvik. De rechtstreekse trein rijdt vandaag helaas tot Boden, anders had ik die graag genomen om lekker uit te kunnen slapen. 10 minuten na oorspronkelijke vertrektijd inmiddels net vertrokken uit Stockholm C, ik ben benieuwd wat er verder nog gaat gebeuren vannacht.
Met de directe trein had je om 10u ook al wakker moeten zijn voor het uitzicht. ;)
verfmeer

Bericht door verfmeer »

ICE11 schreef: za 19 aug 2023, 11:00
verfmeer schreef: vr 18 aug 2023, 21:47
ICE11 schreef: vr 18 aug 2023, 16:06 Ze zijn nog niet gereed maar nu is al bekend dat de werken tussen Köln en Düsseldorf uitlopen tot minstens medio september vanwege koperdiefstal. Oorspronkelijke planning was eind volgende week.
Wat is het effect daarvan op de dienstregeling?
Tot nu toe is de verlenging nog niet in de dienstregeling verwerkt, maar het zal betekenen dat alle treinen tussen Düsseldorf en Köln nog steeds via Opladen of Neuss moeten wat rond 10-15 minuten langer duurt (of sommige langeafstandstreinen doen Düsseldorf helemaal niet aan). Om de omgeleide treinen ruimte te geven rijdt de RE tussen (Remscheid-) Solingen en Düsseldorf niet, S1 tussen Solingen en Düsseldorf met minder treinen, en RE7 en RB48 hebben tussen Solingen en Köln vaak vertraging.

Ik heb bij voorbeeld voor 10 september een ICE geboekt, welke volgens mijn ticket (en tot nu toe ook volgens Hafas) om 14:36 vanuit Köln vertrekt, maar momenteel tijdens de werken is dat 14:04...dus ik ben benieuwd.
Ik weet niet wat ze bij Deutsche Bahn aan het uitspoken zijn, maar het duurde tot vanochtend voordat de verlenging in de dienstregeling was uitgewerkt.
Mijn overstap zondag van RE13 op de ICE richting München in Düsseldorf is naar -1 minuut gegaan, dus ga ik maar het hele end vanaf Utrecht met de ICE.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Afgelopen week 4 dagen door duitsland gereisd met het Deutschlandticket.
Ik begin een grote tweeslacht te voelen tussen de klassieke lange overstaptijden en korte aansluitingen.
Bijvoorbeeld, op dag 1 ging ik van Viersen naar BER flughafen (via Braunschweig). Dan heb je in Minden 38 minuten overstap, in Braunschweig 37 en in Magdeburg nog eens 43. Als je bijvoorbeeld de trein van Bielefeld naar Braunschweig een half uur zou verschuiven heb je 8 en 7 minuten overstap en is de verbinding een uur sneller.
Maar... dan ga je op dag 2 van Berlijn naar Bayreuth en heb je in Hochstadt-Marktzeuln een overstap van 6 minuten die je niet haalt omdat er voor Weißenfels 20 km enkel spoor gereden moet worden omdat in Weißenfels geknutseld wordt waardoor je 10 minuten vertraging krijgt die in de volgende 2,5 uur niet ingehaald kan worden en waardoor je dus een uur vertraging krijgt.
Dus ja, wat wil je nu. :roll:

De IRE200 Ulm - Wendlingen is heerlijk. Het materieel wat in eerste instantie de RE Nürnberg - Ingolstad reed (IC materieel dus) en als je dan een rijtuig voor jezelf hebt, oh wat is dat heerlijk.
Stuur dat alsjeblieft terug naar Nürnberg, want die dubbeldekkers die daar nu rijden zijn verschrikkelijk. Ze hebben een pendulumgedrag ontwikkeld als ze rechtuit rijden, je zit constant van links naar rechts te schudden in een frequentie van 1/3e Hz. Bovenin is het heel vervelend maar zelfs onderin merk je het. Kan ook nooit goed zijn voor de baan.

Wat me ook opviel was Vlexx die de RE van Frankfurt naar Koblenz rijdt met diesel LINT onder de draad. Is dat gepland? Hebben die recent die verbinding overgenomen? Ik kan me daar ander materieel herinneren.
ITF

Bericht door ITF »

RE Frankfurt - Koblenz is de RE 2, onderdeel van de Südwestexpress en rijdt (normaliter) met Flirt stellen in de bijbehorende SüWex kleurstelling. Ik dacht dat die lintjes van Vlexx reden op de RE 3.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

DB Regio en Vlexx hebben op best veel van hun lijnen in Saarland en Rheinland-Pfalz ritten die ze voor de andere vervoerder rijden. Ook op de RE2.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Van het voorjaar ook een keer non-stop Mainz - Frankfurt am Main met de RE3 vanwege werkzaamheden.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ik heb even zitten zoeken, het wordt RE2 genoemd maar niet in de 4250 serie genummerd (ik had trein 29542). Het lijken spitsslagen door de week te zijn want de RE2 rijdt ook maar elke 2 uur. Je hebt dan wel een uursdienst rechtsrheinisch, maar die doet er veel langer over waardoor je in Koblenz de RE5 mist.

Andere dingen die nog opvielen: het zal niet helemaal door het aanbestedingsbeleid komen, maar S-Bahn Stuttgart met 12 bakken 430 wat heel erg veel overkill is, en dan een MEX naar Heilbron met 3 bakken Talent wat staanplaatsen is en één Quietschie naar Mainz ook met staanplaatsen.
In een perfecte wereld kan daar materieel heel wat beter ingezet worden.

Een conductrice ook een goed argument horen geven "Als u wil dat uw bagage een zitplaats heeft, geef uw zitplaats dan aan iemand die staat".
Vooral voor die mensen met hutkoffers die moeilijk doen als ze niet meer alleen in een viertje kunnen zitten.
waldo79

Bericht door waldo79 »

RB10 gaat Rechtsrheinisch, via Rüdesheim. RB26 en RE2 Linksrheinisch via Bingen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik had vandaag een intercity van DB van Wuppertal naar Karlsruhe. Die deed aardig mee voor de bingokaart.

Twee minuten voor vertrektijd in Wuppertal opeens 35 minuten vertraging wegens Reparatur am Zug. De rijtuigvolgorde klopte niet, die had van 14 tot 5 moeten zijn, maar rijtuig 5 liep voorop de trein, gevolgd door 14, 12, etc. Er was tegenstrijdige informatie of het meenemen van fietsen wel mogelijk was. Rijtuig 14 was defect. De reserveringsaanduidingen werkten niet. Tien minuten voor aankomst in Mannheim Hbf werd aangekondigd dat we drie stations gingen overslaan om de vertraging in Karlsruhe, het eindpunt van de trein, te beperken. Dan heb ik geloof ik alles wel gehad :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas

Bericht door Cas »

De score van vandaag: 11 uur treinen, 3 landen, en 0 kaartcontroles :') Meestal krijg in in Denemarken toch wel ooit een controle, maar vandaag zat het er niet in. De treinen waren ook nog niet eens enorm druk, op Amersfoort-Osnabrück-Hamburg altijd een tweetje voor mezelf, naar Kopenhagen zitvol.

In Hamburg was het wel even bizar: toen de trein naar Kopenhagen er eindelijk was, sloten de deuren na 30 seconden instappen om vervolgens 10 minuten potdicht te blijven. Vreemde gewaarwording om voor je trein te staan, met sommige mensen al in de trein, terwijl je niks kan doen dan hopeloos door de ramen naar binnen staren.
請勿靠近車門
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Woensdag werden ik en mijn reisgenoot ook alleen maar gecontroleerd op ICE 255 en de InterJet van Cheb naar Praha. Twee keer controle terwijl je vier keer overstapt en twaalf uur in de trein zit is wel erg karig. Het lijkt in Tsjechië bij langeafstandstreinen trouwens wel een gewoonte van het treinpersoneel te zijn om na elk station een ronde door de trein te lopen, want die reis kwamen zowel de conducteur als de catering na elke stop door het gangpad.
Plaats reactie