Kort buitenlands nieuws
-
- Donateur
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Kort buitenlands nieuws
Ze kunnen beter mensen eerder op het perron toelaten, want zo'n niet-noodzakelijke chaotische boarding als afgelopen zomer op King's Cross toen ik naar Edinburgh ging heb ik nergens anders meegemaakt. Ongeveer een kwartier voor vertrek werd een enorme menigte bij het begin van het perron tegengehouden, terwijl de trein er al stond. Het perron was weliswaar nog niet officieel aangekondigd, maar goed, daar weten ervaren reizigers wel raad mee. Een paar medewerkers met megafoons begonnen vervolgens onverstaanbaar te roepen waar mensen wel en niet mochten staan en dat ze eerst de stoptrein op het andere spoor moesten boarden (?!), maar dat werkte natuurlijk niet omdat de menigte gestaag groeide met nieuwe mensen die dan weer op de vrije plaatsen gingen staan. Uiteindelijk gingen ze toch maar aan de kant, waarop iedereen naar de unreserved coaches begon te rennen. Er waren eerder ook een paar treinen uitgevallen. Als je de mensen gewoon hun gang laat gaan, zoals op ieder kopstation op het Europese vasteland, gaat alles veel gemoedelijker.
-
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort buitenlands nieuws
Die zijn ook echt wel nodig. De bus vertrok om 19:11 en andere bussen enkele minuten daarvoor vanuit St Jean de Marienne en de meeste kwamen om 20:43 of kort daarvoor aan in Oulx.
De rit duurt zolang omdat de Italiaanse politie op de grens controles doet en alle bussen aan de kant zet. Daarnaast is de TGV tussen Chambery en Jean de Marienne nogal krap gepland, de vertraging liep zonder dat verstorende situaties waren nog 10 minuten vertraging op. Waardoor de trein 20 minuten later aankwam in Jean de Marienne.
Het vertrek uit Oulx is slecht met +5 dus we lopen wel in.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Kort buitenlands nieuws
Waarom gebeurt dit eigenlijk? Worden de treinen gereinigd ofzo?umbusko schreef: ↑vr 07 feb 2025, 17:04 Ze kunnen beter mensen eerder op het perron toelaten, want zo'n niet-noodzakelijke chaotische boarding als afgelopen zomer op King's Cross toen ik naar Edinburgh ging heb ik nergens anders meegemaakt. Ongeveer een kwartier voor vertrek werd een enorme menigte bij het begin van het perron tegengehouden, terwijl de trein er al stond. Het perron was weliswaar nog niet officieel aangekondigd, maar goed, daar weten ervaren reizigers wel raad mee. Een paar medewerkers met megafoons begonnen vervolgens onverstaanbaar te roepen waar mensen wel en niet mochten staan en dat ze eerst de stoptrein op het andere spoor moesten boarden (?!), maar dat werkte natuurlijk niet omdat de menigte gestaag groeide met nieuwe mensen die dan weer op de vrije plaatsen gingen staan. Uiteindelijk gingen ze toch maar aan de kant, waarop iedereen naar de unreserved coaches begon te rennen. Er waren eerder ook een paar treinen uitgevallen. Als je de mensen gewoon hun gang laat gaan, zoals op ieder kopstation op het Europese vasteland, gaat alles veel gemoedelijker.
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44
Berlijn Hbf
Er komen extra wissels en seinen op station Berlijn Hbf, meldt DB:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... r-13285042#
In het nieuwsbericht staat ook een filmpje met de geplande extra wissels. Weet iemand welke conflicten/problemen er hier mee opgelost worden? Want er lijken nu al best veel wissels te liggen.
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... r-13285042#
In het nieuwsbericht staat ook een filmpje met de geplande extra wissels. Weet iemand welke conflicten/problemen er hier mee opgelost worden? Want er lijken nu al best veel wissels te liggen.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13279
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
Re: Berlijn Hbf
Het lijkt me zo dat er dan makkelijker twee treinen tegelijk kunnen vertrekken of binnenkomen parallel aan elkaar. Of makkelijker naar een ander spoor te kunnen om te kunnen keren.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10198
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Berlijn Hbf
Dat zijn dan zeker de wissels die ze hier juist massaal verwijderen? 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
In Belgie is door de spoorbonden een staking van maar liefst negen dagen aangekondigd: https://www.hln.be/binnenland/spoorbond ... rum.net%2F
Een andere bron spreekt van vijf dagen: https://www.vrt.be/vrtnws/de/2025/02/11 ... ruar-fuen/
Een andere bron spreekt van vijf dagen: https://www.vrt.be/vrtnws/de/2025/02/11 ... ruar-fuen/
-
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
CDU/CSU willen af van het Deutschlandticket, zie hier: https://www.spiegel.de/auto/deutschland ... bbe4173dfb
Ook het AfD, de FDP en de BSW willen af van het Deutschlandticket. Alleen de SPD en die Grüne willen het Deutschlandticket behouden. Weet waar je op 23 februari op moet stemmen, al mogen de meeste forumleden niet stemmen op 23 februari.
Ook het AfD, de FDP en de BSW willen af van het Deutschlandticket. Alleen de SPD en die Grüne willen het Deutschlandticket behouden. Weet waar je op 23 februari op moet stemmen, al mogen de meeste forumleden niet stemmen op 23 februari.
-
-
- Berichten: 5397
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
Tja, het moet ergens van betaald worden. Heb liever dat dit geld in het verbeteren van het spoorwegnet gestoken wordt.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
So simpel is het niet, er was van begin aan een controverse om het Deutschlandticket, en de "Spiegel" staat nu ook niet bepaald bekend om zijn objectieve berichtgeving als het gaat om de ideen van CDU/CSU.....
Deze bericht is dan ook iets objectiever: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/ve ... s-100.html
Het Deutschlandticket is voor de vervoerders niet kostendekkend (en dat bij steeds stijgende kosten voor lonen, brandstof etc.) en moet daarom hooguit met belastingsgeld gesubsidieerd worden en ook dan zijn de subsidies nog niet toereikend. In 2024 maakten de vervoerders door het ticket een verlies van 3,45 miljard euro, terwijl ze maar 3 miljard vergoeding ontvingen.
Ondanks het feit dat het ticket uitsluitend op initiatief van de federale overheid werd ingevoerd moeten de deelstaten de helft van de kosten meebetalen, of ze willen of niet, en dus eisen de deelstaten tenminste een toezegging dat hun aandeel ook de komende jaren stabiel moet blijven. Deze toezegging is er tot nu to niet en daarom deze strijd. Ook zeggen CDU/CSU, dat het belastingsgeld beter voor investeringen moet gebruikt worden, om het netwerk überhaupt geschikt te maken voor de extra passagiersaantallen die zo een goedkoop ticket met zich mee brengt. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het ticket vooral een soort cadeau is voor forenzen in stedelijke gebieden, terwijl mensen op het platteland er geen profijt van hebben.
Kortom: Toen het ticket werd ingevoerd, was dat een klassiek politiek impulsbesluit in verband met de energiecrisis (toen de tijdelijke brandstofkorting voor automobilisten werd vastgelegd wilden die Grünen ook graag iets voor reizigers in het OV), zonder dat iemand nadacht over de gevolgen op de lange termijn (en nog steeds niet over nadenkt).
Deze bericht is dan ook iets objectiever: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/ve ... s-100.html
Het Deutschlandticket is voor de vervoerders niet kostendekkend (en dat bij steeds stijgende kosten voor lonen, brandstof etc.) en moet daarom hooguit met belastingsgeld gesubsidieerd worden en ook dan zijn de subsidies nog niet toereikend. In 2024 maakten de vervoerders door het ticket een verlies van 3,45 miljard euro, terwijl ze maar 3 miljard vergoeding ontvingen.
Ondanks het feit dat het ticket uitsluitend op initiatief van de federale overheid werd ingevoerd moeten de deelstaten de helft van de kosten meebetalen, of ze willen of niet, en dus eisen de deelstaten tenminste een toezegging dat hun aandeel ook de komende jaren stabiel moet blijven. Deze toezegging is er tot nu to niet en daarom deze strijd. Ook zeggen CDU/CSU, dat het belastingsgeld beter voor investeringen moet gebruikt worden, om het netwerk überhaupt geschikt te maken voor de extra passagiersaantallen die zo een goedkoop ticket met zich mee brengt. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het ticket vooral een soort cadeau is voor forenzen in stedelijke gebieden, terwijl mensen op het platteland er geen profijt van hebben.
Kortom: Toen het ticket werd ingevoerd, was dat een klassiek politiek impulsbesluit in verband met de energiecrisis (toen de tijdelijke brandstofkorting voor automobilisten werd vastgelegd wilden die Grünen ook graag iets voor reizigers in het OV), zonder dat iemand nadacht over de gevolgen op de lange termijn (en nog steeds niet over nadenkt).
-
- Berichten: 1131
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Kort buitenlands nieuws
Het is natuurlijk een self-fullfilling prophecy he? Deutschlandticket stoppen = minder reizigers = minder treinen = minder geld nodig voor het spoorvervoer.
Win-win!
Mijn mening is dat het Deutschlandticket het SWT 2.0 is en het de volgende stap is naar goed, compleet en betaalbaar openbaar vervoer. Ja, het moet betaald worden, maar als iedereen een Deutschlandticket koopt omdat het gewoon de beste optie is, dan is het ook betaald.
Je hoeft geen commentaar te geven dat dit nooit gaat gebeuren, dat weet ik ook wel. Maar ÖPNV is nu eenmaal niet kostendekkend uit kaartinkomsten.
- isadora
- Berichten: 6002
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Kort buitenlands nieuws
ÖPNV = öffentlicher Personennahverkehr, wist het niet, dus maar even een query bij Google.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1898
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik dacht dat de reden achter het Deutschlandticket vooral was als "compensatie" van de brandstofprijssubsidie voor niet-autobezitters.
-
- Berichten: 5397
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat was toch met het 9-euro ticket?
-
- Berichten: 8478
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Kort buitenlands nieuws
Deutschlandticket is de voortzetting van het 9 euro ticket.
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Net als het 9-Euro-Ticket zou het best eens kunnen dat het Deutschlandticket hoofdzakelijk meer reizigers genereert, doordat abonnementhouders reizen zijn gaan maken die ze met een ander of duurder abonnement niet zouden maken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
De kostendekkingsgraad uit de kaartinkomsten is zeker nooit 100%, maar met het Deutschlandticket is ie nog eens flink gedaald en zoals ik boven al schreef compenseert de overheid ondanks eerdere beloften de door het ticket ontstaande verlies voor de vervoerders niet compleet. En dan betalen ook nog lang niet alle gebruikers de volle prijs voor het ticket.
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
In België gaat de komende maanden veelvuldig gestaakt worden bij de spoorwegen door vrijwel elke vakbond die er bestaat. Op in ieder geval 31 maart is het heel onwaarschijnlijk dat er ook maar iets van een normale treindienst zal zijn.
De vakbonden zijn tegen:
- Verhogen van de pensioenleeftijd en overige pensioenhervormingen.
- Onduidelijke status van de statutaire aanstelling die nu nog bestaat.
- Afschaffing van de formele werkgever HR Rail bij Infrabel en NMBS.
Allen plannen aangekondigd door de nieuwe regering-De Wever.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/14 ... -stakinge/
De vakbonden zijn tegen:
- Verhogen van de pensioenleeftijd en overige pensioenhervormingen.
- Onduidelijke status van de statutaire aanstelling die nu nog bestaat.
- Afschaffing van de formele werkgever HR Rail bij Infrabel en NMBS.
Allen plannen aangekondigd door de nieuwe regering-De Wever.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/14 ... -stakinge/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Een ritje met de tram of bus in Vlaanderen wordt vanaf april duurder. Na jaren zonder prijswijzigingen onder minister Lydia Peeters gaat de standaardprijs nu omhoog van € 2,50 naar € 3,00.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
3,00 Euro voor een enkele reis.......het is vergeleken met elders in Europa nog steeds een koopje!
En nog iets uit Belgie: Afgelopen maandag reden voor het eerst 18 trams tegelijk op het nieuwe net in Luik, dus het aantal dat ook volgens dienstregeling maximaal tegelijkertijd onderweg is. Aanstaande dinsdag gaat het proefbedrijf dan officieel van start en medio april is de grote opening.
https://brf.be/regional/1941943/

En nog iets uit Belgie: Afgelopen maandag reden voor het eerst 18 trams tegelijk op het nieuwe net in Luik, dus het aantal dat ook volgens dienstregeling maximaal tegelijkertijd onderweg is. Aanstaande dinsdag gaat het proefbedrijf dan officieel van start en medio april is de grote opening.
https://brf.be/regional/1941943/
-
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort buitenlands nieuws
Nouja 3 euro voor 1,5 tot 2 kilometer is bijvoorbeeld best duur. Daar betaal je hier meestal rond de €1,50 voor
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Een korte rit in Wallonië met de tram of bus kan al vanaf € 1,18 als je een Multi Next hebt, daarbij vergeleken is Vlaanderen duur 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 446
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Kort buitenlands nieuws
Een los enkeltje is overal duur. Ook in Nederland. Bij De Lijn is er ook een 10-rittenkaart voor momenteel €17.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
De plannen voor de nieuwe U5 in Hamburg zijn bijgewerkt: De geplande halte Jungfernstieg wordt geschrapt ten gunste van een directer tracé tussen Hauptbahnhof en Stephansplatz (Bf. Dammtor). Daardoor wordt de loopafstand voor overstappers op beide stations korter en de bouw 130 Mio. Euro goedkoper.
https://schneller-durch-hamburg.de/u5-j ... hnhof-2025
Wel barst er nu een strijd los over de plannen, dat om land voor de bouwlogistiek te winnen rond 50.000 m² van de Außenalster tijdelijk zullen dichtgestort worden.
https://schneller-durch-hamburg.de/u5-j ... hnhof-2025
Wel barst er nu een strijd los over de plannen, dat om land voor de bouwlogistiek te winnen rond 50.000 m² van de Außenalster tijdelijk zullen dichtgestort worden.
-
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort buitenlands nieuws
Eurostar gaat stoppen met Eurostar Sun van Amsterdam naar Marsseile. Dit omdat men meer groeipotentieel op haar basis netwerk ziet en daarvoor het huidige materieel nodig heeft en er daarnaast ook groter onderhoud moet plaatsvinden aan het materieelpark.
Laatst gewijzigd door cassie127 op di 18 feb 2025, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten