Mooi dat er een trein van Berlijn naar Napels gaat rijden. Rijtijden zullen wel erg lang zijn.Volgens de Oostenrijkse melding gaan de treinen onder naam EuroCity rijden. De diensten krijgen de nummers EC 1180 tot en met EC 1189. De eerste treinen moeten in december 2026 gaan rijden tussen Rome en München (EuroCity’s 1186 en 1187) en Milaan en München (EuroCity’s 1188 en 1189).
- In juni 2027 volgt de verbinding tussen Milaan en Berlijn (EuroCity’s 1182 en 1183).
- In december 2027 is de start gepland van de verbinding Napels – München (EuroCity’s 1180 en 1181).
- In juni 2028 moet de directe trein tussen Napels en Berlijn gaan rijden (Eurocity’s 1184 en 1185).
Kort buitenlands nieuws
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Kort buitenlands nieuws
https://www.treinreiziger.nl/vanaf-2026 ... se-steden/
-
- Berichten: 1773
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort buitenlands nieuws
Of toch niet?Suus schreef: ↑wo 07 mei 2025, 19:35 De RB73 Neustadt (Dosse) - Pritzwalk wordt per 1 augustus dan toch vrij onverwacht opgeheven. Lokale politici zijn ontstelt.
https://www.maz-online.de/lokales/ostpr ... C4Z64.html
https://www.google.nl/amp/s/www.rbb24.d ... t=amp.html
-
- Berichten: 855
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Kort buitenlands nieuws
De snelste verbinding is nu 15u29 in zuidelijke en 15u11 in noordelijke richting. Als je de overstappen tot stops van 5 minuten reduceert worden die 14u11 resp. 14u15. Er gaat nog 1u10 af door de nieuwe Brennertunnel, dus ruw geschat gaat de rit 13 uur duren; waarschijnlijk een pietsje meer. Dat past nog ruim binnen een dag, maar inderdaad, het is best lang.tjoektjoek schreef: ↑di 20 mei 2025, 20:03Mooi dat er een trein van Berlijn naar Napels gaat rijden. Rijtijden zullen wel erg lang zijn.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Kort buitenlands nieuws
De Railjet heeft nog wel een paar lange stops in de dienstregeling zitten. Als je die er ook uit haalt, kan je naar 12,5 uur reistijd.
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
De Brennertunnel? Is die al klaar tegen die tijd.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort buitenlands nieuws
In eerste instantie gaat Berlin - Napoli tussen de 14 en 14,5 uur duren. Pas in 2030 komt de Brenner Basistunnel in dienst en dan kan er wat tijd bestaat gaan worden.gpvos schreef: ↑wo 21 mei 2025, 01:10De snelste verbinding is nu 15u29 in zuidelijke en 15u11 in noordelijke richting. Als je de overstappen tot stops van 5 minuten reduceert worden die 14u11 resp. 14u15. Er gaat nog 1u10 af door de nieuwe Brennertunnel, dus ruw geschat gaat de rit 13 uur duren; waarschijnlijk een pietsje meer. Dat past nog ruim binnen een dag, maar inderdaad, het is best lang.tjoektjoek schreef: ↑di 20 mei 2025, 20:03Mooi dat er een trein van Berlijn naar Napels gaat rijden. Rijtijden zullen wel erg lang zijn.
Want hoe je nu met de rijtijd zit:
Berlin - München: 4 uur
München - Verona 5,5 uur
Verona - Napoli 5 uur
Totale reistijd 14,5 uur (grofweg).
Wellicht dat de ETR 1000 daar nog iets kan afsnoepen tussen Brennero en Verona, aangezien de nieuwe Railjets in Italië maar toegelaten zijn voor 160km/u (net als de nieuwe nightjet stammen).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Kort buitenlands nieuws
Waarschijnlijk zullen ze FR 8506 Napoli Centrale - Bolzano doortrekken. Die vertrekt nu om 7:30 uit Napels, en dan zou je rond 21:30 in Berlijn zijn.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort buitenlands nieuws
Dan verwacht ik eigenlijk dat ze vanaf München om 17:51 in het pad van ICE 1000 verder gaan naar Berlin waarmee je rond 21:50 in Berlin Hbf bent. Dan sta je als je precies een uur achter/voor het pad van de Brenner Railjets ligt wel zo'n 20 minuten stil in München, maar dat geeft ook weer een buffer om wat vertragingen op te vangen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat zal lastig gaan, want ICE 1000 rijdt tot Nürnberg gekoppeld met ICE 526.
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44
Re: Kort buitenlands nieuws
De geruchten op drehscheibe gaan dat München Hbf wordt overgeslagen maar dat er een stop is in München Ost. Scheelt je een hoop tijd.cassie127 schreef: ↑wo 21 mei 2025, 12:16 Dan verwacht ik eigenlijk dat ze vanaf München om 17:51 in het pad van ICE 1000 verder gaan naar Berlin waarmee je rond 21:50 in Berlin Hbf bent. Dan sta je als je precies een uur achter/voor het pad van de Brenner Railjets ligt wel zo'n 20 minuten stil in München, maar dat geeft ook weer een buffer om wat vertragingen op te vangen.
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Kort buitenlands nieuws
Als ze dat doen zouden ze ook Verona moeten overslaan. Scheelt zeker een kwartier reistijd.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort buitenlands nieuws
Zou ik wel raar vinden aangezien het beide stops zijn waar juist je reizigerspotentie en het grootste deel van je aansluitingen in andere windrichtingen zitten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
Zijn ook belangrijke overstapstations.
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44
Re: Kort buitenlands nieuws
OBB koopt treinen van DB over: https://presse-oebb.at/news-oebb-kaufen ... &l=deutsch
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Kort buitenlands nieuws
Van Westbahn naar DB naar ÖBB... auf der Weststrecke. Het is bijna full circle.
Ik hoop wel dat het interieur dan een beetje verbouwd wordt. De 1e klas is de naam niet waardig.
Ik hoop wel dat het interieur dan een beetje verbouwd wordt. De 1e klas is de naam niet waardig.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
Volgens DSO gaat het vanaf december om volgende treinen op lijn 20:
EC4 en 8 van Basel (6:46 en 14:46) naar Hamburg
EC5 en 9 van Hamburg (8:31 en 16:31) naar Basel
Alle in dubbeltractie. Vanaf december 2026 (na het einde van diverse werken in Duitsland) wordt het huidige treinpaar ECE 150/151 Milano-Frankfurt in lijn 20 geintegreerd en rijdt dan naar Hamburg en er komt nog een extra treinpaar naar Hamburg.
De DB rijdt dan met ICE4 treinparen tussen Kiel, Dortmund, Berlin en Brig.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Overigens verdwijnen de huidige EC's tussen Hamburg/Dortmund en Zwitserland langs de Rijn per december. De ICE106 gaat doorrijden naar Hamburg (de ICE103 zou waarschijnlijk beginnen in Hamburg in plaats van Hannover). Langs de Rijn gaan een aantal IC's uit Dresden via Hannover en Köln doorrijden naar Stuttgart om zo het schrappen van de EC's langs de Rijn te compenseren. Tussen Mannheim en Basel komt er geen alternatief voor het schrappen van de EC's.
Op lijn 20 tussen Hamburg, Frankfurt en Zwitserland biedt een dubbeltractie Giruno minder capaciteit dan een ICE4, dus dat is wel een nadeel. Ook de hogere Zwitserse prijzen in de Bordrestaurant is een nadeel van de Giruno ten opzichte van de ICE4.
Op lijn 20 tussen Hamburg, Frankfurt en Zwitserland biedt een dubbeltractie Giruno minder capaciteit dan een ICE4, dus dat is wel een nadeel. Ook de hogere Zwitserse prijzen in de Bordrestaurant is een nadeel van de Giruno ten opzichte van de ICE4.
-
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
Dus heb je als je van Köln naar Zwitserland wilt op doorgaande treinen alleen maar nog dat ICE4-spul.... 

-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
-
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat men het bij deze nieuw ontworpen trein niet voor elkaar heeft gekregen om de stoelen goed voor de ramen te positioneren.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar dat is in vrijwel alle ICE's het geval en niet perse een probleem van de ICE-4
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Het probleem beperkt zich ook niet tot ICEs helaas.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Kort buitenlands nieuws
Toch is het over het algemeen wel zo dat bij klassieke rijtuigen de stoelen vaak beter zijn gepositioneerd dan bij treinstellen.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
De ramen in de ICE’s zijn ook wel een stukje langer en een stukje smaller ten opzichte van klassieke rijtuigen. Dan maakt alles perfect positioneren ten opzichte van de ramen ook wel een stuk lastiger.
-
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
Ook als ze inmiddels vervangen zijn vind ik de stoelen in de ICE4 voor langere reizen niet echt comfortabel, en de ramen zijn ook kleiner.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten